ciriljhonson Публикувано Март 1, 2016 Публикувано Март 1, 2016 (Редактирано) Измина повече от година от приключението "The Next One". Така нарекох първата изцяло(или почти) създадена/построена китара от мен.От "кулата" на китарист с повече от 30 години опит, погледът ми се зарея към хоризонти, които цял живот съм искал да открия и опитам. А именно, да впрегна уменията, натрупаният опит и знания и да създам инструмент, по моя мярка, преценка, желание и специфичност.Всичко започна от преоценено тяло от две парчета блатен ясен, единственото парче от пъзела, което взех готово и ползвах за основа. Всичко друго проектирах, изрязах, залепих, човърках, пилих, шкурих и измайсторих сам.Дали защото е мое "дете", но се получи един съвсем приличен и доста гъвкав и поливалентен инструмент, от към богатсво на звук и тон.Накратко:Китара тип Telecaster със snakehead neck(вдъхновена от първият модел на Leo Fender)1.Тяло - swamp ash/венге, инлей - abalon2.Гриф (тип сандвич)-мезура 25,5", радиус 12", прифил-vintage fat D, материал - орех/череша/венге.3.Фретборд - венге, 22 позиции - dunlop 6005, инлей - abalon4.Ключове - Schaller 50500 Classic Deluxe 3L/3R5.Адаптери:neck - Lollar Telecaster '52 T Neck Pickup chrome coveрbridge - Lollar Vintage T Series Pickups6.Хардуер - стомана/месинг, индивидуален подход към проекта.7.Финиш - изцяло натурален, изпълнен с различни "тайни" масла Тялото от swamp ash, купено от ebay Въпреки фабричният дефект, прекрасно дръвче... Идеята бе да издълбая и имплантирам, друг вид дървесина. Тук съм скицирал бъдещата интервенция. Вече, грубо издълбаното тяло. След длетата, финосах с оберфреза и така... Междувременно измайсторих две кНоБчета от биволски рог и седеф. Подготовка на заготовка от венге. Изрязано и готово за binding. Творческа обстановка. Следва продължение... Редактирано Март 1, 2016 от ciriljhonson 8 Цитирай
ciriljhonson Отговорено Март 1, 2016 Автор Отговорено Март 1, 2016 (Редактирано) Binding... Две в едно се сляха... Подравненото и изшкурено тяло. Дупки за врътки и ключета. Пробен монтаж и изглед. Седеф abalon, за инкрустиране. Инкрустирам... Подготовка за мазане с Tung Oil, масло с висока степен на твърдост и влагоустойчивост. Следва грифа... Редактирано Март 1, 2016 от ciriljhonson 13 Цитирай
PlamenM Отговорено Март 1, 2016 Отговорено Март 1, 2016 Чест и Почитания..досега страхотно става.....чакаме продължение.... Цитирай
ciriljhonson Отговорено Март 2, 2016 Автор Отговорено Март 2, 2016 (Редактирано) До този момент, без да омаловажавам важността на едно тяло, всичко бе цветя и рози. Всеки с умения, чертежи и подходящи(стандартни) дърводелски инструменти, би се справил от задоволително до блестящо, но... Но, предстоеше грифът! И докато намирането на подходяща дървесина и хардуер не е особен проблем, даже и в рамките на нашата Родина, то до know-how и специфичните джаджи и инструменти, пътя бе трънлив и труден. Някога, някъде във форума, един колега беше написал, че критичната точка е поставянето на позициите(прагчетата). Сега смело мога да заявя, че липсата на подходящите лютиерски инструменти, не само може да те откаже, а и да те провали тотално. Както и да е, нека продължа разказа в картинки... За съжаление нямам снимки от подбора и лепенето на "сандвича", но както по-горе уточних, орех/череша/венге.Посоката на фладера и противодействието му, против усукване, също не бе пренебрегнато. Какво трябва да се вземе в предвид? Сумарно дебелината на заготовката трябва да е 1" или 2,54 см. Тук се включва и дебелината на фретборда. Канала за trusrod-а, центриран и задължително с подходящи и ТОЧНИ размери. Идеята е да влиза маааалко мазно, т.е. да не хлопа. Хубавият и точен шаблон, изрязан на лазер спестява доста главоболия. Вече изрязан. Тук се вижда как с фрезата съм отнел част от дебелината на главата. Нали си спомняте 1" или 2,54см.(с фретборда). В случая 1,9 см.- 0,4см = 1,5 см, стандартна дебелина на главата при Fender. Редактирано Март 2, 2016 от ciriljhonson 7 Цитирай
ciriljhonson Отговорено Март 2, 2016 Автор Отговорено Март 2, 2016 (Редактирано) Fretboard... Един от най-трудните и най-важните в точността на изработка и изчисление елементи. Има много, ама много параметри и особенности с които човек трябва да се съобрази. От вида дърво, през точният радиус, правилното и ПРЕЦИЗНО прорязване на леглата за позициите, мензура, лепене и тн. и тн. Тук поне на мен ми беше най-трудно.Трябваше да бъда креативен, да изработя необходимите ми инструменти буквално от нищото. Първия опит беше без тях, а резултата меко казано плачевен. Така че седнах и... Инструментите които се появиха по време на приключението Постигнат радиус от 12" Хубаво е преди това да се прорежат каналите на позициите, после е тегаво и риска от неточности дебне отвсякъде. Шаблона е задължителен! Повярвайте ми с линийка и шублер не се получава. Поставянето на точките е едно мини удоволствие и своеобразна награда за извървяното до тук. Следва продължение... Редактирано Март 2, 2016 от ciriljhonson 11 Цитирай
разбойник Отговорено Март 2, 2016 Отговорено Март 2, 2016 Чудно, поздравления! Страшен кеф е това да видиш как инструмента расте под ръцете ти. 1 Цитирай
jabs Отговорено Март 2, 2016 Отговорено Март 2, 2016 Страхотно увлекателно четиво, подкрепено с впечатляващ майсторлък и фантазия... чакаме продължението и звука накрая 1 Цитирай
travelcaster2 Отговорено Март 2, 2016 Отговорено Март 2, 2016 Искрени поздравления! Освен, че темата е безкрайно увлекателна за нашего брата, тя е и поучителна. Потвърждава се правилото, че лютиерът задължително трябва и да е музикант. Тогава той познава архитектурата на инструмента и отделя внимание и на най-дребните детайли. 1 Цитирай
ciriljhonson Отговорено Март 2, 2016 Автор Отговорено Март 2, 2016 Колеги благодаря ви за комплиментите! За мен ще е чест и радост, ако споделеното вдъхнови или помогне на някой в начинанието - китаростроене Цитирай
ciriljhonson Отговорено Март 2, 2016 Автор Отговорено Март 2, 2016 (Редактирано) До момента използвах лепила на полиреутанова основа.Доста здрава сглобка, особено към твърди, екзотични дървесини, но...Недостатъка е, че при съхнене набъбва и запълва кухини. Това при грифа-фретборда-trusrod щеше да е пагубно, така че се огледах за нещо друго.Всеки който поне веднъж е чел или гледал клипчета за/с лютиери, в полезрението му се е появявала тубичка с надпис - Titebond Wood Glues.Оказа се, че го има и в България(jettools.bg), хоп и една тубичка кацна на тезгяха.Пoследва, последно оразмеряване,центриране, фиксиране и залепяне. Оберфреза в действие и фретборда бе изравнен с грифа, стана много добре. Любим материал, говежда кост. От нея измайсторих малките точки, отгоре. Нещата лека полека си идваха на мястото, а летвата взе да става все по-висока. Дойде ред и на това, какъв профил на шийката да избера. Понеже съм си стар чорап и тънките, спортни грифове, никога не са ме радвали. За това се спрях на хубавия, тлъст, vintage fat D профил, с параметри: при 1-во прагче 23мм при 12-то 24/25мм. Да си призная, дори за мен това е доста дебело, за това реших да понамаля, съответно 1-во/21мм и 12-то/23мм. Тънкостта тук, за да стане идеално симетричен и еднакъв грифа, е предварителното му рачертаване. Как? Намира се центъра и се разделя на четири равни сектора, после с пилата, шкурката и циклата, по линиите и зададеният контур, до получаване на желания резултат. Петата стана малко по-дълга, но по-късно коригирах този недостатък. Редактирано Март 2, 2016 от ciriljhonson Цитирай
ciriljhonson Отговорено Март 2, 2016 Автор Отговорено Март 2, 2016 (Редактирано) Дойде деня Х! Поставянето на прагчетата. Тук ще цитирам Карлсон - който живее на покрива: "Спокойствие и само спокойствие..."Шегата настрана, тази операция ме притесняваше най-много. За това изчетох и изгледах тонове информация, правих сухи тренировки, набавих или измайсторих приспособления и инструменти и... Айде в гората!Има неща(много) с които е много добре човек да се съобрази:1.Идеално изправен гриф, по възможност без участието на тръсрода.2.Перфектен профил и радиус - не знам дали сте запознати, но радиуса на фретборда, всъшност е нещо като трапец. Дъгата на първо прагче е по изявена отколкото в края на грифа.3.Предварително нарязани и полуобработени позиции, съответно със зададен радиус.4.Аз реших да не рискувам и се запасих и с моментно лепило. Големите го правят без. Последва облепяне с тиксо и подготовка към следваща стъпка. Профилиране на прагчетата. Първо: Задаване на страничен ъгъл и подравняване отстрани. Информацията в нета е доста противоречива, започва от 35 и стига до 40 градуса. Получава се с елементарен за изработка инструмент - трупче и пила за метал. Аз заложих на 37 градуса, според мен по-малкият ъгъл изяжда от прагчето и опасността от това 1-ва и 6-та да изкачат при бендване е голяма. След тази операция последва и небезизвестните левълинг, краунинг и полиране Ако някога правите тази операция, не се доверявайте само на тиксото. Задължително се сдобийте с онези ламаринки-протектори. Накрая всички линийки и линеали показаха перфектно прав гриф, с изравнени позиции и перспектива нещата да се получат. Редактирано Март 2, 2016 от ciriljhonson 4 Цитирай
ciriljhonson Отговорено Март 2, 2016 Автор Отговорено Март 2, 2016 (Редактирано) От тук нататък, вече нищо(или почти) не можеше да ме уплаши. Просто предстояха операции, които по един или друг повод съм прилагал и правил. Междувременно дойде електрониката: Това за мен са най-добрите адаптери евър! Такава дефинитивнист, брилянтност, хармония и звук вадят, не е истина... Всъщност предстоеше още едно вълнение. Идеята бе такава, че исках тази китара да е маааалко по така. Отдавна в главата ми се въртеше комбинация м/у telecaster ashtray и tune-o-matic. Речено-сторено. Владея програми за проектиране и чертане и "излюпих": Разбира се по-късно се оказа, че топлата вода е открита, но не съвсем. В смисъл има подобен bridge, но не съвсем. Плочката вкопах, това се наложи заради височината, а забравих да спомена, че заложих и ъгъл на грифа спрямо тялото. Всичко това бе разбира се премислено и премерено. Редактирано Март 2, 2016 от ciriljhonson 3 Цитирай
ciriljhonson Отговорено Март 2, 2016 Автор Отговорено Март 2, 2016 (Редактирано) Последва: Ключовете NUT-чето от кокЕлче (телешко) Много, ама много е важно за верен и интониран инструмент, добре прогоненият нът. Не че не си го знаем, но е хубаво да се спомене. Капачета: Накратко, вече нищо не можеше да попречи на "свадбата" м/у гриф и тяло. И един хубав ден... Редактирано Март 2, 2016 от ciriljhonson 11 Цитирай
ciriljhonson Отговорено Март 2, 2016 Автор Отговорено Март 2, 2016 За финал да споделя: Вероятно съм допуснал грешки или не съм направил нещо по канон, но се получи, наистина доста добро теле, ама от мъжки пол с топки и мускули. Вярно по целият гриф, добра интонация, състейн и характерен звук. Телекастерският twang го има, но има и онова месце като в гибсъните. Аз съм повече от доволен и удовлетворен. Ще се постарая в близко бъдеще да пусна и звуци. Също съм готов да сътруднича и да отговарям на всички ваши въпроси, възникнали около моята история. Поздрави...и напред! 6 Цитирай
tatkoogi Отговорено Март 2, 2016 Отговорено Март 2, 2016 Възхитен съм!!! Отдавна не се беше появявала такава тема. Че си наясно с материята беше ясно /чели сме коментари и мнения/, но сега демонстрираш и сръчност от висша степен. Трудностите - те са навсякъде, и преодоляването им прави крайния резултат още по - значим. Инструмента изглежда невероятно - къстъм отвсякъде, звука /Вярвам ти/ сигурно е впечатляващ, но пък дано ни зарадваш и с някои семпли. Поздрави! 1 Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.