emosms Публикувано Април 13, 2015 Публикувано Април 13, 2015 Седнах малко да подрънкам: Трак: --- Не че свиря ритмично и кой знае какво във тоналност . Tрака е Amaj7 акорд, ако се не лъжа. Ще ми се да пробвам върху него фрази с излизане извън. Един трик който знам е да свириш пентатониката от втора и от пета позиция, трика става върху доста акорди върху които може да се свири мажорен минорен и дорийски лад. Абе не мога да го обясня и да го докажа, но горе долу става. Обаче сега, идеята ми е: - какви акорди може да се свирят върху Аmaj7 и да се получи интересно допълващо звучене. Съответно, като имам в контекста този допълнителен акорд, на база на него да свиря наистина в някаква друга гама, а не просто да украсявам пентатониката било като мажорна, като минорна, с хроматизми и тем подобни супер стандартни работи които се определят като: playing outside 1 Цитирай
emosms Отговорено Април 13, 2015 Автор Отговорено Април 13, 2015 (Редактирано) Грешка - А7 е доминантен септакорд.Ладовете които стават са миксолидийски от А, дорийски от А и минорната пентатоника (ла). С тях не става излизане извън тоналност, става игра между мажорно и минорно звучене, особено ако при възходящо и низходящо движение разменяш дорийски и миксолидийски.Хватки от пентатоника в B и Е, сътветно втора и пета позиция на А лада (който и да е от двете), пестеливо използвани, вече дават нещо като излизане извън. --- Тоталното излизане извън става с умалена скала Варианта полутон-цял тон от A ми харесва и ми се струва на място, заради избягване на 7-ма повишена, която я няма нито в дорийския нито в миксолидийския.Тука вече става тотално натягане и теншън с по нервозни фрази. Като цяло звучи неутрално, загадъчно и напрегнато. И тр. да се пробва къде и как да се вкара.... Накъмто кулминация в солото, в по-бързо темпо, или тук таме между по-нормални хватки. Напрежението идва от понижената квинта, тритон, каквото беше там, и малката секунда, но ми се струва приемливо. Друтите тонове съвпадат с миксолидийски.Ама... в някаква друга тоналност, не ми е ясно как може да се забие . Няма ли някой да се включи, с както му падне Редактирано Април 13, 2015 от emosms 2 Цитирай
ultramega Отговорено Април 14, 2015 Отговорено Април 14, 2015 Върху А7 може да използваш Bb мелодичен минор , което се явява А super locrian.Често се ползва срещу доминатови акорди. По този начин добавяш b9,#9,#5,b5. Също може да опиташ с E мелодичен минор, което ще е А Lydian dominant.Така или иначе за outside playng не ми се отдава лично на мен , но най лесно става да мръднеш скалата с полутон нагоре или надолу и да се върнеш в правилния момент, и всичко това да стане без грам колебание Други похвати , които съм слушал - да излезеш използвайки секвенции - т.е. излизаш от тоналност, но слушателя е подготвен поне ритмически и и шокът за него не е чак толкова голям Другото често срещано -Tritone AwaY ... Но според мен само с теоретична подготовка няма да звучи добре, трябва си и малко рутинираност, която лично аз нямам ... 2 Цитирай
travelcaster2 Отговорено Април 14, 2015 Отговорено Април 14, 2015 Сложих по един лайк, защото виждам стремеж да се избяга от тривиалното свирене. Да се ползват скали, подходящи на определени акорди не е "outside playing", а добавяне на правилните алтерации към тези акорди. Върху А7 свиренето на Ми Мелодичен минор ( A Lydian Dominant ) добавя Сол - малка септима и Ре# - Лидийската увеличена кварта. Върху А7 свиренето на Си бемол Мелодичен минор ( A Super Locrian = A Altered Scale ) добавят #5, b5, #9, b9, терцовия До# и септимовия Сол. Основните техники за "outside playing" са: ( преписвам от един от най-добрите автори) 1. Tonicization. Добавяне на доминантов акорд, който легитимира Тониката. В случая тоналният център е А7. Добавяйки Е7 ( доминантов на А7 ) чрез фраза от подходяща за Е7 скала прилагаме Tonicization. 2. Добавяне на функционална хармония. За А7 добавяме например I Bm7 I E7 I (ii-V) с арпежи на акордите или подходящи фрази. 3. Добавяне на случайна нефункционална хармония. 4. Side - Slipping. Свирене на мотив или фраза на полутон или тон около тоналния център. 5. Planing. Транспониране на мотив на определен интервал няколко пъти в една посока или по степените на скала. Октавата се дели геометрично на 2 ( тритонус ), на 3 ( големи терци ), на 4 ( малки терци ) и т.н. Това планиране може да започне "inside", да излезе извън и да се върне вътре. Няма смисъл да преписвам повече. Тези 5 техники са предостатъчни, но за овладяването им се изисква с лист и молив да се нотира материала. Да се наизусти защото ще се появят неприсъщи за познатите китарджийски хватки нови ходове. 2 Цитирай
emosms Отговорено Април 14, 2015 Автор Отговорено Април 14, 2015 Супер-локриан ми харесва, в първата част на лада започва като полу-цял тон скалата, после се припокрива с не-мелодичните ладове.Като цяло ми се струва по-лесно да експериментирам с умалената скала (полутон-цял тон) за неутрално и напрегнато звучене, не съм си играл да свиря в мелодичните ладове по целия гриф.Когато ми дойде музата ще запиша нещо, тр. да се поработи по фрази за по приличен запис . Цитирай
Dirk Отговорено Април 14, 2015 Отговорено Април 14, 2015 След като изучиш достатъчно ладове ще разбереш,че висш пилотаж е с "чистите" ладове да звучиш "мръсно" или с "мръсните" да звучиш "чисто" Много от тъй нареченита външни импровизации са доста "вътрешни".Въпрос на фраза и контекст.Горе-посочените постове са абсолютно вярни,но най-важното е фраза и конструкция на мелодията с всички нейни приоми,която култура се придобива с редовно слушане.Голото използване на даден лад не дава гаранция за успех.С опознаване на ладовете и техните тежнения всичко започва да ти звучи "вътрешно" Т.е. това което за теб е "външно" за Орнет Колман е нещо друго Моят съвет е не подценявай по-"обикновенните" ладове и не ставай жертва на теоретични главоблъсканици(по умерено с теорията).Всяко нещо с времето си.Така риска от отказване е по-малък.Успехи! Цитирай
emosms Отговорено Април 15, 2015 Автор Отговорено Април 15, 2015 Да, ладовия материал изглежда достатъчен за да се разработят едни наистина елегантни фрази, дори и без висока скорост. ---Снощи гледах видеа на един пианист, който ме светна и припомни доста основни и неусвоени неща. Доминантовия септакорд изглежда точното място за интересно солиране и излизане, но в контекста на една 2-5-1 мажорна прогресия.В трака на който свиря, акорда цикли, и не ми изглежда устойчиво да го възприемам като стъпка '5' от такава прогресия: --- Ето един много, много ярък пример на излизане извън:https://www.youtube.com/watch?v=rofgLqru5mk#t=4m45s ---Като цяло, парчето цикли върху А7. Линиите на баса и ритъм китарката вкарват допълнителен контекст, който не съм изследвал до какви допълнителни акорди може да се... резюлира . Но в общи линии, всеки допълнителен хармоничен контекст, трябва да си го представям. Не е като на пианото. Цитирай
emosms Отговорено Април 15, 2015 Автор Отговорено Април 15, 2015 (Редактирано) Да се ползват скали, подходящи на определени акорди не е "outside playing", а добавяне на правилните алтерации към тези акорди. Върху А7 свиренето на Ми Мелодичен минор ( A Lydian Dominant ) добавя Сол - малка септима и Ре# - Лидийската увеличена кварта. Върху А7 свиренето на Си бемол Мелодичен минор ( A Super Locrian = A Altered Scale ) добавят #5, b5, #9, b9, терцовия До# и септимовия Сол. Тук има доста материал наистина . И също Lydian Dominant. Но защо да се добавя малка септима, доминантния акорд нали е с малка септима така или иначе? Редактирано Април 15, 2015 от emosms Цитирай
Dirk Отговорено Април 16, 2015 Отговорено Април 16, 2015 Вярно си забелязал.Спрямо натуралния мажор е така,но на миксолидийския мажор се повишава само 4та степен за да се получи Lydian Dominant.Един съвет,за да избегнеш грешките на повечето китаристи започващи да учат нови ладове:не учи просто някакви таблатурни пръстовки,трябва да знаеш всеки един тон от даден лад поименно, който използваш.В началото това изглежда по-трудно,но след време береш плодовете от този труд.Не се съсредоточавай само в "фигурките" по грифа.Това особенно помага ,ако се увлечеш по по-засукани схеми 1 Цитирай
asparuh75 Отговорено Април 19, 2015 Отговорено Април 19, 2015 Вий ма прибихти с ладуви пък никой не изсвири нещо дееа 2 Цитирай
travelcaster2 Отговорено Април 20, 2015 Отговорено Април 20, 2015 Да се ползват скали, подходящи на определени акорди не е "outside playing", а добавяне на правилните алтерации към тези акорди. Върху А7 свиренето на Ми Мелодичен минор ( A Lydian Dominant ) добавя Сол - малка септима и Ре# - Лидийската увеличена кварта. Върху А7 свиренето на Си бемол Мелодичен минор ( A Super Locrian = A Altered Scale ) добавят #5, b5, #9, b9, терцовия До# и септимовия Сол. Тук има доста материал наистина . И също Lydian Dominant. Но защо да се добавя малка септима, доминантния акорд нали е с малка септима така или иначе? Забележката ти е вярна. Съжалявам, не се изразих правилно. Говорим за акорда А7. Най-лесно обяснимата скала, подходяща за него е Ла Миксолидийска (от 5-тата степен на Ре мажор). В нея присъства Сол - малката септима на акорда. Много inside. A Lydian Dominant има същите ноти като А Mixolydian, освен Ре#. Тя е добавената нота. Затова е Lydian. Аз обаче предпочитам енхармоничната нота Ми бемол, защото тя е 5-та понижена за А7. Забелязал съм (а може и да съм го прочел някъде, не претендирам за авторство), че когато А7 е чужд на хармонията акорд за него е много подходяща скалата A Lydian Dominant. Например Тоналният център е Сол мажор. При диатонична хармония се очаква акордът на втора степен (Ла) да е минорен. Но имаме А7 (мажорен септакорд). Чужд на хармонията. Свирейки върху него фраза от A Lydian Dominant звучи хем убедително, хем свежо. Цитирай
emosms Отговорено Април 22, 2015 Автор Отговорено Април 22, 2015 Вярно си забелязал.Спрямо натуралния мажор е така,но на миксолидийския мажор се повишава само 4та степен за да се получи Lydian Dominant.Един съвет,за да избегнеш грешките на повечето китаристи започващи да учат нови ладове:не учи просто някакви таблатурни пръстовки,трябва да знаеш всеки един тон от даден лад поименно, който използваш.В началото това изглежда по-трудно,но след време береш плодовете от този труд.Не се съсредоточавай само в "фигурките" по грифа.Това особенно помага ,ако се увлечеш по по-засукани схеми Доста труд е. Вчера се опитах да науча парче, формите на 5,6 акорда, да осъзная интервалите в тях, че и кои тонове имаме във всеки акорд и.. изпуших. Но определено от доста време усещам, че заниманията са ми безсмислени като не знам какво свиря . Въпреки че се ориентирам по ладовете ако... имам бакинг трак и няма неприятни акордови смени. Така е забавно да свириш, ако имаш наистина голяма техника и си бърз. Но както казва Гътри Гован, глупаво е да свириш за бързина, тя си идва с практиката, доколкото може да я постигнеш. То си му и личи по начина по който свири. Като свири бързо, свири някакви мелодии в секвенциите, не просто скучни гами и арпежи които и на скорост 300БПМ са ти пределно ясни какво ще ти изсвирят и освен да кажеш евала на техниката и да си пуснеш нещо по-интересно за слушане, няма какво друго да направиш 2 Цитирай
kirilsat Отговорено Април 26, 2015 Отговорено Април 26, 2015 Ето и моя джипсолидийски.... Малко ми е тегаво 4 минути без никаква модулация, пък и колегата с кларнето не се обади, малко да ме отмени! Относно лада, не знам има ли такъв, но знам, че беше забранен в соц. училищата?! https://www.youtube.com/watch?v=hQgfRO4vWas&feature=youtu.be 2 Цитирай
emosms Отговорено Април 26, 2015 Автор Отговорено Април 26, 2015 Идеално се вързва .И с тези ладове и стилистика може да се модулира. Спомням си един циганин клавир със свирка касио как свиреше върху някакъв латино акомпанимент от свирката и забиваше в други тоналности. Съответно солираше и без да ползва кючекчийски ладове, и ползвайки такива, щото отвреме навреме му избиваше . Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.