7thString Публикувано Ноември 3, 2006 Share Публикувано Ноември 3, 2006 Братле, компресора по никакъв начин няма да промени честотната характеристика на звука ти Не си прав. Когато звука е балансиран(честотно), тогава да- компресора няма как да промени това. НО, когато, например, в дадения звук надделяват ниските честоти, тогава след компресията те избиват много повече над другите. Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Evtim Djerekarov Отговорено Ноември 3, 2006 Share Отговорено Ноември 3, 2006 (Редактирано) @ 7thString ->След компресора става друго - ако имаш много ниски честоти в сигнала, когато сигнала премине прага на включване на компресора, той намалява сигнала. Понеже ниските честоти са много, то те включват компресора, който пък от своя страна компресира и високите честоти. Това е много очевидно, например, при концерти по телевизията. Когато удари касата, и гълта целия микс за малко. Ефекта се нарича "compressor pumping". Като принципно правило, компресора се слага там, където има най-малко ниски честоти. Алтернативата е да се използва multiband компресор. Редактирано Ноември 3, 2006 от Evtim Djerekarov Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Jordan_J Отговорено Ноември 3, 2006 Share Отговорено Ноември 3, 2006 (Редактирано) Братле, компресора по никакъв начин няма да промени честотната характеристика на звука ти Не си прав. Когато звука е балансиран(честотно), тогава да- компресора няма как да промени това. НО, когато, например, в дадения звук надделяват ниските честоти, тогава след компресията те избиват много повече над другите. Това е генерална грешка, 7-стринг. Компресията се прави с точно противоположна цел - да до-изравни нивата, т.е. ако си имал много бас - след компресията той ще се чува по-слабо, просто защото е КОМПРЕСИРАН, т.е. неговото ниво ще намалее със съответното РАТИО, а ще се вдигне нивото на други спектри, които са били подтиснати. Например: Компресираш звук - компресора е настроен с TRESHOLD -4 dB, RATIO 4:1. След такава компресия е нужно изходния сигнал на компресора да се вдигне с 4 децибела за да се компенсира намаленото с 4 децибела общо ниво, в следствие на компресията. Т.е. преобладаващите честоти ще намалеят силата си 4 децибела поради компресията, а подтиснатите ще се вдигнат с 4 децибела, поради изходната компенсация. Редактирано Ноември 3, 2006 от visiondann Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
7thString Отговорено Ноември 3, 2006 Автор Share Отговорено Ноември 3, 2006 Евтим даде обяснение на това, за което говоря. Поиграй си някой път и напомпи яката саунда и ще видиш как ще загубиш всички среди Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Jordan_J Отговорено Ноември 3, 2006 Share Отговорено Ноември 3, 2006 ^За да не флуудваме с офф, ще довърша. Прочетох какво е написал Евтим, и това е една малка част от истината, или само една от страните и. Защото - когато компресираш басите, ще се подтиснат и високите, НО САМО АКО ТЕ СЪЩО НАДХВЪРЛЯТ зададената предварително граница!! Освен това - компресори се ползват не в саунд със или без много бас - ползват се когато от тях има нужда т.е. когато динамиката на суровия сигнал е неподходяща за конкретния микс. Динамиката на суров запис е много често неподходяща - особено в студийни условия когато се записва със супер чувствителни кондензаторни микрофони например. В такива случаи - компресорът е ЗАДЪЛЖИТЕЛЕН!! Но разбира се - много прецизно и дозирано приложен, така че да не се "чува" в микса и да не се появи този паразитен ефект за който сам спомена. Има едно златно правило - хубаво е всеки инструмент в един микс да достига колкото се може ПО-ЧЕСТО максимални нива в съответния трак - а не в микса (под точката на кривене разбира се). Тогава всеки такъв трак много по-лесно си намира място в микса. Опитай сам и ми кажи какво мислиш. Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
bobalan Отговорено Ноември 3, 2006 Share Отговорено Ноември 3, 2006 Защото - когато компресираш басите, ще се подтиснат и високите, НО САМО АКО ТЕ СЪЩО НАДХВЪРЛЯТ зададената предварително граница!! в този случай говориш обаче за мултибенд компресор. При широколентовия компресор "когато компресираш басите", т.е. когато имаш преобладаващи ниски честоти, те ще надхвърлят трешхолда на компресора, т.е. те ще определят поведението на устройството спрямо целия сигнал. В повечето случаи китарните компресори са със сравнително бърза атака, и наистина могат да направят звука "тънък", т.е. за резултата си прав Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
synchu Отговорено Ноември 3, 2006 Share Отговорено Ноември 3, 2006 Динамиката на суров запис е много често неподходяща - особено в студийни условия когато се записва със супер чувствителни кондензаторни микрофони например. В такива случаи - компресорът е ЗАДЪЛЖИТЕЛЕН!! Но разбира се - много прецизно и дозирано приложен, така че да не се "чува" в микса и да не се появи този паразитен ефект за който сам спомена.Има едно златно правило - хубаво е всеки инструмент в един микс да достига колкото се може ПО-ЧЕСТО максимални нива в съответния трак - а не в микса (под точката на кривене разбира се). Тогава всеки такъв трак много по-лесно си намира място в микса. Опитай сам и ми кажи какво мислиш. Кондензаторни микрофони при запис на китари през усилватели се използват рядко и в повечето (разбирай 90) случаи като руум микрофони. Най-често се използват динамични (по-рядко лентови). В добре направен запис (и добър китарист ) динамиката рядко се налага да се оправя, като в повечето случаи става въпрос за настройки от типа 2:1 с висок трешолд. Това за нивата е относително така, ако записваш на ...лента В никакъв случай не трябва да е прекалено ниско, но и не трябва да удря "червеното". При сегашните ми А/Д конвертори оптималната стойност, която опитно (и на слух ми звучи най-приятно де ) съм установил е -10dBFS пик. Просто най-добре звучи. Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Jordan_J Отговорено Ноември 3, 2006 Share Отговорено Ноември 3, 2006 Защото - когато компресираш басите, ще се подтиснат и високите, НО САМО АКО ТЕ СЪЩО НАДХВЪРЛЯТ зададената предварително граница!! в този случай говориш обаче за мултибенд компресор. При широколентовия компресор "когато компресираш басите", т.е. когато имаш преобладаващи ниски честоти, те ще надхвърлят трешхолда на компресора, т.е. те ще определят поведението на устройството спрямо целия сигнал. В повечето случаи китарните компресори са със сравнително бърза атака, и наистина могат да направят звука "тънък", т.е. за резултата си прав Не си ме разбрал. Имах предвид един трак записан флат, после нормализиран до 0 дб. Когато казах "като компресираш баса" имах ако баса надхвърли границата -4 дб например - ще бъде компресиран. Ако прочете по-горе - мнението за семпъла беше, че има много баси - т.е. предполага се че те преобладават в трака. Но ако в същото време високи честоти не минават границата - то те НЯМА да бъдат компресирани - а напротив - ще станат и по-силни. Нямах предвид мултибанд компресор в случая. Мултибанд компресор (както напоследък е известен) е на практика обикновен компресор, който има опция сайд-чейн за еквилайзер. Тогава колкото повече помпиш една честота външно през сайдчейна - толкова по-малко тя ще се появява в микса от компресора. В този случай сигнала в сайдчейна управлява реакцията на компресора (еквилизирания сигнал), а всъщност сигнала, който се обработва е флат сигнала. Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Evtim Djerekarov Отговорено Ноември 4, 2006 Share Отговорено Ноември 4, 2006 (Редактирано) Понеже се заформи дискусия за компресорите, да поясня какво имах предвид: 1. Компресорът е устройство, което можем да разглеждаме като едно "volume" копче, което намалява силата на звука ако на входа на компресора се подаде по силен сигнал от някаква предварително зададена граница(регулирана с копчето threshold). С колко да намали звука се наглася от настройката "ratio". Намаляването не настъпва мигновено, а след като сигнала на входа е бил по-силен от threshold-a известно време(нагласяно от настройката "attack time"). След като сигнала на входа на компресора стане отново по-слаб от threshold-а, след известно време(регулирано с настройката "release time") компресорът се изключва, и престава да понижава силата на звука. Настройката "gain" е просто за силата на звука след компресора. 2. Ако прекараме един широкоспектърен сигнал през компресора, и изведнъж някакъв сигнал с ниска честота в него премине threshold-a, компресора намалява целия сигнал, заедно с високите честоти, без значение дали те са надминали границатана компресора или не. Ако по случайност този нискочестотен сигнал се окаже каса, или някаква рязка, перкусивна нота, се получава така, че целия сигнал като че ли изведнъж затихва, при нискочестотния пик. Това често е доста неприятен ефект. 3. Колкото и да ръчкате след това гейна на компресора, винаги нивото на високите честоти ще е едно, и при нискочестотен пик, който да включи компресора, високите честоти чуваемо че пропаднат за момент, докато не се изключи компресора. Същото би се случило и с ниските честоти при силен високочестотен пик, но високочестотните пикове за доста по-неестествени за музиката, и се срещат по-рядко, а и човешкото ухо има склонност да чува доста по-ясно това пропадане във високите честоти, отколкото в ниските. Обикновеният(не мултибанд) компресор не може да измени честотната характеристика на звука. Това е все едно да се опитваш да усилиш ниските или високите честоти на касетофона си, използвайки само volume - то. Редактирано Ноември 4, 2006 от Evtim Djerekarov Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Jordan_J Отговорено Ноември 4, 2006 Share Отговорено Ноември 4, 2006 Мултибанд компресор (както напоследък е известен) е на практика обикновен компресор, който има опция сайд-чейн за еквилайзер. Тогава колкото повече помпиш една честота външно през сайдчейна - толкова по-малко тя ще се появява в микса от компресора. В този случай сигнала в сайдчейна управлява реакцията на компресора (еквилизирания сигнал), а всъщност сигнала, който се обработва е флат сигнала. така, първото изречение не е вярно. Второто също не е вярно. Третото изречение е абсолютно вярно, но противоречи на второто. Ценя практическият ти опит, и това че го споделяш, но съм против да се заблуждават хората с такива неверни твърдения. Надявам се диалогът ни да послужи като стимул на читателите да попрочетат малко повече за видовете компресори и принципа им на действие Поздрави! Първото изречение, не е съвсем точно, макар и честно казано като писах да си дадох сметка за това. Не ми се влизаше в подробности, но щом се налага в интерес на истината Тъй като става дума (в тая тема) за трак с китара, използването на мултибанд компресор ЕДВА ли се налага. Мултибанд се ползва при комплексни миксове с изключително богатство на честоти. Истина е, че мултибанд компресора компресира всяка зона поотделно, но тъй като в случая става дума за трак с китара, си позволих да направя това сравнение, макар и наистина не много точно. Просто ефекта ще е един и същ си мисля Второто изречение е изяло и напълно вярно - колкото повече помпиш една честота в сайд-чейна - толкова по-чувствителен става компресора за нея и обратно. "... I removed 215 and 550 Hz in the side chain. What this means is that the compressor was less sensitive to the low frequencies, and therefore reacted less in regards to compressing when it heard these frequencies ...", Dallan Beck - Musicians Institute. Т.е. намалиш ли честота в сайд-чейна - компресора става по-пропусклив за нея и обратно Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Jordan_J Отговорено Ноември 4, 2006 Share Отговорено Ноември 4, 2006 (Редактирано) ... Ако прекараме един широкоспектърен сигнал през компресора, и изведнъж някакъв сигнал с ниска честота в него премине threshold-a, компресора намалява целия сигнал, заедно с високите честоти, без значение дали те са надминали границатана компресора или не. Ако по случайност този нискочестотен сигнал се окаже каса, или някаква рязка, перкусивна нота, се получава така, че целия сигнал като че ли изведнъж затихва, при нискочестотния пик. Това често е доста неприятен ефект ... Между другото очаквах някой да подхване точно тоя момент, и видях, че ти си писал за това. Това оабче е само върха на айсберга ... Верно е, че може да се получи този паразитен ефект. Но ако това се случи - нещо не е наред. Всичко е в това - какво може да не е наред: 1. Наистина, ако една каса надъни здраво - тя ще принуди компресора да смачка целия саунд. Какво е спасението ? Спасението е в коректното нагласяне на атаката, и особено на рилийз-а. Ако рилийза е прекалено забавен, тогава ефекта е осезаем. Но ако всичко е коректно - ще има една мигновена корекция на бас-дръм пика и после всичко ще в норма (като вече сме компенсирали изходния гейн с толкова ДБ, колкото ни е РАТИО-то). 2. Все пак ако се получи "засмукване" дори и при рилийз от порядъка на 50-60 милисекунди, то тогава ТРЕШОЛД-а вероятно не е нагласен правилно и е прекомерно нисък, като захапва зони от микса, които постоянно са над трешолд-а като сила. 3. Както се казва - компресора трябва да се използва НЕЗАБЕЛЕЖИМО, т.е. да не се "чува" в микса. Такива поне са добрите миксове. Какъв ТРЕШОЛД да се ползва може да се установи дори визуално като разгледате уейв формата на трака/микса си. Много ясно си личат пиковете и евентуално с колко ДБ да се смачкат. Може да се установи и с някои "научни" инструменти из аудио програмите. Моя личен опит показва, че рядко се налага (за комплексен микс, а не за единичен трак) компресия/лимитер с ТРЕШОЛД повече от 4-5 ДБ. Това също е условно така или иначе. За отделен трак вече може да варира, взависимост от инструмента/глас. Аз лично ползвам една опция на ЛИМИТЕР (ПРОЦЕС) в Адобе Аудишън, която ми върши идеална работа - има си атака, рилийз, трешолд. Буквално се пристрастих към нея 4. Останах страшно изкефен от едно изказване в една книга за про-звукозапис, които имам. Звучи нещо от сорта: "Един саунд инженер може да е професор по алгоритми, честоти и цифри, и в крайна сметка да му убегне и да се размине с емоционалната част на парчето". В това изречение има толкова много за размисъл реално погледнато ... Редактирано Ноември 4, 2006 от visiondann Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
bobalan Отговорено Ноември 4, 2006 Share Отговорено Ноември 4, 2006 То музиканта може да се разминес емоционалното съдържание на собственото си парче докато копа, пък тонинженера ли..... Повече Музика да си пожелаем Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
7thString Отговорено Ноември 4, 2006 Автор Share Отговорено Ноември 4, 2006 Visiondann Ще си позволя да ти направя малка забележка- мислиш прекалено клиширано Да, в класическия смисъл, ефекта, за който говорим е "паразитен", "гаден", "неприятен" и т.н., но играейки си по "забранения" начин с компресор, съм получавал доста добри и странни звуци, да не говорим, че в крайния микс на една песен, с компресора могат да се получат много интересни ефекти Така, че- да, когато не целиш "смачкване" на звука, ефекта е паразитен, но... Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Jordan_J Отговорено Ноември 5, 2006 Share Отговорено Ноември 5, 2006 ^Имах предвид нещо съвсем друго. Не говорех за експериментални звуци, а за работа с МИКСОВЕ/ТРАКОВЕ. Естествено, че с игра на настройките може да се получат много интересни неща, но темата тук изобщо не е за това. Доста се отклонихме вече - и ти и аз А нещата, които споделих - не ги мисля, а ги чета от материали на Bill Gibson ("Compressors, Limiters, Expanders & Gates") и Dallen Beck ("Recording Techniques"), с които по ирония на съдбата се занимавах точно в момента Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.