Jump to content
Българският форум за музиканти

fret dressing


Recommended Posts

Здравейте!

 

Прилагам снимки на износването на прагчетата ми.

mtv3ma.jpg15f56pv.jpg

2vvozmf.jpg20at0ee.jpg

 

Китарата я купих нова през 2006-та и до сега само съм полирал прагчетата един път. Очевидно са от много корава тел, защото почти нямат канали от струните, но върховете им вече са затъпени, което прави сетъпа и интонацията на китарата доста трудно.

 

До сега съм правил само частичен левелинг и дресинг на отделни прагчетата, които са били по-високо поставени, от останалите.

Обикновенно процедирам така - с права пила 320 изравнявам, след това оформям "коронката" с триъгълна (защото ми е по-удобно), пак 320. След това с хартиени шкурки полирам, докато стигна до 1000-1200, ако е нужно.

(Разбира се, предварително съм изправил грифа с тръстрода, нямам Fret Rocker, но ползвам прав ъгъл (метален), с който проверявам за високи прагове, маркирам си ги с маркер и започвам да отнемам, докато се изравни с остналите)>

 

И все пак съм правил това не повече от 3-4 пъти и то само в един случай проблемни бяха две прагчета, останалите с по едно.

 

Искам да попитам колегите с повече опит, които са правили цялостен дресинг и полиране на китара, какви материали и инструменти ползват, за да не съжалявам в последствие.

 

Поздрави!

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

При Капъша има едни ламаринки с процеп, които пречат да си нараниш фингърборда, като оправящ коронките.

За оптимално оправяне на коронките, в stewmac продават специализирани вдлъбнати пилички.

Разбира се, може и с обикновени пилички, но трябва да се внимава, знаеш.

За да не предобриш коронките, можеш да си маркираш върховете на прагчетата с някакъв маркер, че да не им пилиш баш върха.

След "коронясването" е хубаво да изгладиш и полираш наранената от пилата повърхност със 2-3-4 размера шкурки или със специализирани инструменти, а след това, да полираш(може и с полирпаста, примерно).

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ами аз точно така правя, изрязал съм една тънка ламарина, която покрифа фингърборда. Не знаех, че се продават. Иначе за crowning пилите в SM знам, ама са скъпички и за това питах дали някой е преправял или пък се продават заместители на нашия пазар, но явно не.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

И също така още един въпрос, който се сетих.

 

При дресинг на сравнително доста износени прагчета, като моите, налагат ли се корекции при нъта? Попринцип знам, че това е доста крайна мярка в доста редки случай, когато наистина се отнема доста материал от прагчетата, но моите не са джъмбо или медиум, а стандартни (мисля, че така ги водят). т.е. не са много високи. :)

 

Опит с първите позиции нямам, обикновенно съм забелязал, че ако има фабрични дефекти с по-високи позиции, те са по-нагоре по грифа.

Редактирано от Slide
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Описвал съм процеса многократно из форума, но рядко ми обръщат внимание на тия писания, сигурно защото са специализирани, а и начинът ми на писане по технически въпроси често звучи като учебник по инженерна наука от 50-те години.

 

 

1. Настрой си китарата и октавите съвсем точно с прецизен и бързореагиращ тунер (примерно, AP Guitar Tuner).

 

2. Натистни с нормална сила всяка струна 1-во прагче, евентуално и второ и виж какви са отклоненията от желания тон.

 

3. Интерпретирай резултатите.

 

3.1 Ако на свободна струна и на 12-то прагче си съвсем точен, а на 1-во тона е по-висок(най-обичайния случай, който ще наречем случай А), то тогава струната(или целия нът, ако няма възможност да се вкопава струната в нъта, примерно при флойд роуз) трябва да се вдълбае по-ниско, така, че струните да слязат по-ниско до прагчето.

 

---------------------------------------------------

*Преди да вдълбаваш, виж как са всички струни, за да разбереш, дали феноменът е само при една струна, или при всички(или поне при всички от едната страна на грифа). Така ще проличи дали не става дума за дефектна, стара или некачествена струна. Най-добре се пробва на нов комплект(с какъвто по принцип свириш на тази китара).

 

*След като видиш как се държат всички струни, сам преценяваш дали да вкопаеш целия нът(или да издълбаеш по-дълбоки каналчета на всички или някои струни в нъта) или това е необходимо само за една струна или за струните само от едната страна на грифа. Дори при идеален гриф, обикновено се оказва, че 2-ра струна трябва да е малко по-ниско от останалите. Това не се усеща при свирене, защото разликата е десети от милиметъра.

---------------------------------------------------

 

3.2 При случай Б (свободни струни са ОК, както и на 12-то прагче, но на 1-во тона е нисък), може да се наложи да повдигнеш каналчето на струната(чрез запълване, примерно) или нъта(чрез подлагане или смяна), по аналогия на горните писания.

 

3.3 Може да имаш случай В, при който струните вече почти са опрели в 1-во прагче, но тона на него все още е много висок, макар, че на свободни струни и 12-то прагче всичко е ОК. В този случай, самия нът е монтиран/изрязан на неправилно място и тогава е необходимо малко да се издълбае каналчето в грифа за него, така че самия той да се приближи малко повече до 1-во прагче(по посока, успоредно на струните, не да се вкопава още  в дълбочина). Този дефект е рядък, но все пак срещан.

 

---------------------------------------------------

*Преди да сe пристъпи към тази стъпка, трябва да се види, дали самия нът не е неправилно оформен, така че струните да стъпват много навътре в него, а не близо до ръба му(където го напуска струната).

---------------------------------------------------

 

3.4 Случай Г е по-рядък. Характерно за него е, че при вярна свободна струна и 12-то прагче, макар, че струните са вдигнати много над 1-во прагче, тона на 1-во прагче все още е много нисък. Тогава се налага обратно изместване на нъта, малко  по-надалече от 1-во прагче.

 

---------------------------------------------------

*Случай В и Г могат да се коригират и без да се реже/наставя фингърборда, като се изработи нът, който леко застъпва фингърборда, или пък му се явява малко продължение(виж Earvana).

 

*Важно е да се провери как са тоновете и на 2-ро и 3-то прагче, за да не се окаже, че просто 1-во не е на правилното място(много рядко, но ако е така, цялото тестване се обезмисля).

 

*При случаи А и Б, които са най-чести, китарата може да звучи вярно като пиано, само чрез въвеждане на минимални разлики във височините на отделните струни над 1-во прагче. При неправилни положения на нъта, може да се работи с комбинация от случаите А и В, или Б и Г.

---------------------------------------------------

 

Когато всичко при нъта е наред, това носи със себе си още едно предимство - седлата на интонациите долу на бриджа се подреждат като по учебник, когато се настройват октавите - като на картинката:

 

intonation-adjust-630-80.jpg

 

Ако струните са съвсем ОК, а седлата не се подреждат така при верни октави, това най-често свидетелства за проблеми при нъта.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Потвърждавам ефективността на описаните от Евтим процедури, защото по същият метод съм решавал множество подобни "нът-проблеми".

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Днес започнах работа по износените прегове:

 

1y4a6w.jpg33kty84.jpg

14v4ldl.jpg2cfsbaa.jpg

 

 

 

В процес на подравняване.                                                                                                                    

 

 

Повече снимки, вероятно, утре.

 

ПП: Сори, ама не ми се занимава да оразмерявам снимките...

Редактирано от Slide
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Здравейте!
 

Днес прключих със всичко!

Макар да няма явно интерес към темата, все пак ще постна снимки.

 

2460rxd.jpg

j0bgxl.jpg

28mcsns.jpg

Първа снимка е в процес, а на третата прагчето в дясно е готово, а в ляво - предстой.

 

В момента съм със струни 11ки, като луфтомера отчита около 0.25мм, при 9то прагче. (с капо на 1-во и натиснато 17-то).

Височината на първа и шеста струни е около 2мм и бръждене няма. Опитах се да спазя максимално радиуса.

 

Единствено не можах да полирам прагчетата, защото нямах паста за целта. Максимум стигнах до 2000 размер.

 

Съжалявам дори, че не сложих 12-ки...

Редактирано от Slide
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ето още:

20to0pk.jpg

2chu7fk.jpg

 

Благодаря на Евто за подробното инфо, което даде. :)

 

ПП: Ако фингърборда ви се струва различен, това е защото беше почистен и хидратиран с кокосово масло. :)

Редактирано от Slide
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Здравейте, Slide!

Интересът към темата не мога да коментирам, но Ви поздравявам за положените усилия и най-вече - за грижата, която проявявате към позициите на китарата си (рядко срещано явление)!

 

По повдигнатите въпроси и крайният резултат в тази тема бих отбелязал следното:

 

Съществуват много и различни (по качество и стойност) инструменти за refret и redress. Специализираните и качествени такива - разбира се - са доста скъпи и инвестицията в тях си заслужава само ако се възвръща, т.е. ако бъдат често и регулярно употребявани за такава работа. Другото основание за притежаването на такива скъпи и професионални инструменти се нарича "мерак", а той винаги се заплаща...

 

Бих обърнал повече внимание на измервателните и абразивни инструменти - те трябва да са гарантирано прави и с достатъчна (или удобна за целта) дължина. Допустимото отклонение на 50 см права метална линия например не трябва да надвишава 0,01 мм. Същото се отнася и за абразивните инструменти - с къса пила (около 20 см) трудно се постига добър резултат (опитайте с http://www.best-rc-stuff.com/products/810--560mm-22-great-planes.aspx, с двустранен скоч и шкурки 280 - 320 при първоначалното нивелиране на позициите).

За коронирането - малката триъгълна пила беше единственото, което навремето съществуваше и се употребяваше, и то с прекрасни резултати. Разбира се, много по-ефективно и бързо се работи със съвременните специализирани fret files (http://www.stewmac.com/Luthier_Tools/Tools_by_Job/Fretting/Dual-grit_Diamond_Fret_File.html), незаменими особено при работа със stainless steel fret wire, но е скъпо удоволствие.

При финалната обработка (полирането) след шкурка 1200 нелоши резултати се постигат и с метална вълна 0000 (намира се вече и в големите вериги магазини).

Не знам какво означава "Опитах се да спазя максимално радиуса"..? Максимално радиусът се спазва само когато той е гарантирано повторен. Това не се постига "на ръка" или "на око", а с предварително направени радиус блокове (за различните радиуси). Такива могат лесно да бъдат направени от подходящо дърво  или лек метал на CNC машина.

Същото се отнася и до различните пластини за измерване на радиусите (radius gauges, http://www.stewmac.com/Luthier_Tools/Tools_by_Job/Measuring/Understring_Radius_Gauges.html) - незаменими и крайно необходими при най-различни операции. С какво друго например можете да пренесете съвсем точно радиусът на фретборда на бриджа?..

 

Намирам задължителната обработка на краищата на позициите (за да не ни дерат пръстите) за най-лесна и ефективна с http://www.stewmac.com/Luthier_Tools/Tools_by_Job/Fretting/Fret_End_Dressing_File.html.

Специалното оформяне на тази пила я прави уникална и си заслужава всяка стотинка от цената!

 

И последно - кокосовото масло попада в групата на наситените мазнини. Те се влияят отрицателно (оксидират, гранясват) не само от топлината, а и от светлината (неслучайно зехтинът се продава в тъмни бутилки). За подхранване и поддържане на фингърборда вместо него бих препоръчал евкалиптово или лотусово масло - има ги в аптеките.

Поздрави!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Зa пилите - ползвaх комплект мaлки (по-финни) пили, с рaзлични форми. (Плоскa, кръглa, триъгълнa, четириъгълнa, зaобленa и пр.)

Полски сa и ми свършихa чудеснa рaботa, мaкaр, че зa ценa от 10лв. нямaх кои знaе кaкви очaквaния.

 

Зa коронирaнето ползвaх точно триъгълнa, но кaкто кaзaх - и преди съм прaвил дресинг, но сaмо нa отделни прaгове.

Четириъгълнa ползвaх зa ъглите нa прaгчетaтa.

 

Зa рaдиусa - ползвaх пaрче лaминирaн кaртон, по шaблон от нетa, зa 9.5" рaдиус, кaто моя фингърборд.

 

Нaй-големия проблем зa тaзи дейност, в домaшни условия е aбсолютното изпрaвяне нa грифa, зa дa могaт дa бъдaт идеaлно изпилени всички прaгове.

Понеже тук случея не е дa имaме 1-2 позиции, които сa по-високи и съответно околните дa служaт зa отпрaвнa точкa.

Трудно стaвa с нивелир, зaщот прaговете сa износени рaзлично, a и трябвa гaрaнтирaно грифa дa е идеaлно изпрaвен с тръст родa.

Бих инвестирaл в т.нaр straight edge с изрязaни кaнaли зa прaговете.

 

Зa мaслото - зaпочнaх дa ползвaм кокосово преди повече от годинa нa Ибaнесa си и не съм имaл проблеми.

Рaзбирa се - не го изливaм, a позлвaм леко нaпоенa хaртия или плaт и после зaбърсвaм хубaво.

Зa плисaндър си говорим.

Кaкто се виждa - не знaм кaквa рaзновидност е, но е по-светъл и с по-едри пори, отколкото примерно беше нa Ибaнесa ми и нa другия Скуaер.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Метaлнaтa вълнa... имaм чувството, че ползвaм стъкленa вaтa, кaто вземе дa се рaзпaдa. Нaвирa се нaвсякъде (вкл.и покрaй aдaптрите, ключето зa позицийте и тн. Трябвa много хубaво фa се облепи всичко).

Имa много финни aбрaзивни хaртии. Примерно Дънлоп имaт, в комплект с почиствaщ препaрaт, нa която пише 10000. Тя е зa полирсне нa позиции. Не знaм дaли се продaвa отделно.

Тaкa или инaче, в железaриятa, която бях,нямaше повече от 2000.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 4 months later...

Ще посъбудя малко темата.

Прагчетата на китарата ми не са много износени, леко са затъпени. Но се е появило едни ръбче, от двете страни на горната част на прагчето, там където се опира струната при свирене. Около 1/3-та от грифа е така. Май яко съм "бендвал" :)
Това е напречното сечение на прагчето (проблема е преувеличен естествено):

Untitled-1.jpg

Ето и снимка
IMG_4650.jpg
 

Ръбчето не се вижда, но се чувства, когато си прокараш пръста напречно на прагчето.

Та се чудя как да го отстраня. Може би с 1-2 преминавания с финна пила - както при оформяне на короната. После мисля да полирам праговете - така и така ще облепвам грифа.(Мисля че праговете никога не с били полирани като гледам това в ляво на снимката)
 

Имате ли някакви идеи за справяне с проблема?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ако не си го сторил, прочети темата отначало. В нея се съдържат част от отговорите.

Колкото до пиленето - продават се специални пили за fret crowning, които са обли.

Трябва с нещо (маркер, примерно) да си маркираш върха на прагчето(след левелинг), така, че да не препилваш самия връх (да си остане тънка белязана линия на върха на коронката).

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.