7thString Отговорено Март 24, 2013 Отговорено Март 24, 2013 Технически няма никакво значение. Значението идва в две насоки - Музикално - както Валяка намекна - да се опита да се пресъздаде пространственото разположение на инструментите/звуците, така, че слушателя да получи определена концепция. Проблемът или по-точно липсата на такъв - повечето хора им е през гайката дали петата флейта е 20º в ляво или 60 в дясно или, че, видиш ли, за барабаниста било важно, че фуса се чувал леко в ляво, пък третия му краш бил абсолютно в дясно. - Психологически - горната причина не би имала никакво значение, освен ако не бяха навиците ни и наложените "стандарти" - от една страна - чувайки различно/обратно разположение на звуците по хоризонтала, на човек е твърде вероятно парчето да му се стори <странно> и неестествено. Друг интересен момент е, че в по-голямата част на света хората сме свикнали да приемаме информацията отляво надясно и отгоре надолу, което предполагам рефлектира и върху звуковите възприятия. Демек - когато в песента идва кола, е по-естествено да идва отляво надясно, отколкото отдясно наляво Разбира се, в свободата на автора е да направи обратното, или каквото и да е друго. Важно е да се знае, че освен простото "ляво" и "дясно", в панорамите има и "горе" и "долу", както и преден и заден план и всички възможни комбинации между тях - освен със стерео канали(по сила), ефекта се постига с еквалайзери, фазови разлики, реверберации и още доста неща, за да се създаде реалистична позиция на източника на звук. Но на въпроса - самата размяна на двата канала надали ще "счупи" панорамата, просто ще я обърне огледално 1 Цитирай
musicman Отговорено Март 25, 2013 Отговорено Март 25, 2013 Защо обаче е определен стандарта, че левия канал трябва да се чува с лявото ухо, а десния с дясното, нали човешките уши са напълно еднакви и възприемат всеки звук по еднакъв начин. Практически ако не ти дреме кой е ляв или десен канал - няма значение кое в кое ухо ще сложиш. Това е направено за хора на които им дреме. И искат да чуят това, което музикантът, режисьорът или там който го е записвал е искал да им каже. Демек ако самолетът лети от ляво на дясно, то трябва да бъде обозначено на слушалките коя е лява и коя дясна, за да може в случая режисьора, да предаде някаква емоция или да подсили даден ефект. Аз като човек, който иска да схване посланието на филма си слагам слушалките правилно за да чуя нещата така както е искал да ми ги представи режисьора ( в случая ). Същото е и с музиката. 4 Цитирай
Mairomaster Отговорено Март 25, 2013 Отговорено Март 25, 2013 Същият пример с филмовите истории го дава и авторът. С музиката очевидно не е същата работа, понеже при филма гледаш, а не само слушаш. Та като видиш самолета да хвърчи от ляво на дясно примерно, очакваш звука да се движи в същата посока, иначе се объркваш. Ако се гледа филм ясно, че ако минава кола примерно от дясно на ляво или обратно е удачно да се слуша по правилния начин, но като се слуша музика е различно. Защо е точно така? Цитирай
musicman Отговорено Март 25, 2013 Отговорено Март 25, 2013 Защо да е различно? Група Х иска да ми предаде някаква емоция като сложи фуса в ляво а цигулките в дясно. Купувайки си тази музика аз искам да разбера какво са искали да ми предадат. Ако разменя местата вече слушам нещо, което те не са имали в предвид. По същата логика може да си пуснеш песента на обратно или да си завреш едната слушалка в ... носа ( примерно ). Пак ще чуваш нещо през другата ама не е това, което е имал в предвид автора. 1 Цитирай
Steppenwolf Отговорено Март 25, 2013 Отговорено Март 25, 2013 Класическата музика - като хармония, полифония, музикални форми, инструментариум, оркестрация и т.н. - е плод на многогодишни традиции и правила. В оркестъра е прието инструментите да се нареждат по определен начин, с вариации. Това иде от ролята на инструментите и степенуването им в оркестъра по сила и значение, има различни по-характерни и по-нехарактерни инструментални комбинации, от значение е и взаимодействието с диригента и публиката. И линк с редове, свързани с темата: http://www.the-clarinets.net/english/clarinet-in-orchestra.html Разбира се, отново някой може да каже: "Те да си свирят така, а какво от това, че съм разменил каналите и съм пратил челите у лево?". Такова, че не са там и не чува реалната музикална картина. Но това не важи само за класиката. That's enough. 1 Цитирай
7thString Отговорено Март 25, 2013 Отговорено Март 25, 2013 Никъде обаче не се отговаря на въпроса ЗАЩО Той беше изместен и в друга тема де Цитирай
patient Отговорено Март 28, 2013 Отговорено Март 28, 2013 Същият пример с филмовите истории го дава и авторът. С музиката очевидно не е същата работа, понеже при филма гледаш, а не само слушаш. Та като видиш самолета да хвърчи от ляво на дясно примерно, очакваш звука да се движи в същата посока, иначе се объркваш. Ако се гледа филм ясно, че ако минава кола примерно от дясно на ляво или обратно е удачно да се слуша по правилния начин, но като се слуша музика е различно. Защо е точно така? Това дали при музиката е така или не (щото само слушаме, а не гледаме), е един много тънък и слабо изследван въпрос, на който се съмнявам някой от съфорумниците да е достатъчно квалифициран, за да успее да даде категоричен и аргументиран отговор, освен вече споменатите твърдения "защото така е искал да го представи авторът". Психоакустиката се опитва да изследва подобни явления и тъй като самата тя като наука е още пеленаче, трудно може да отговори на въпроса еднозначно. Не е сигурно, че изместването на даден инструмент в ляво или дясно създава само пространствено усещане. Не е ясно и дали усещането е едно и също при десняк или левичар... Ама ако някой иска да ги разнищва тия въпроси, не мисля, че е тук мястото (а може би и времето)... 1 Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.