Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

  • Отговори 199
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Отговорено

Хммм, тоя шеллак не съм го и чувал, какво ли представлява? А иначе ще се уча на нея и искам да светне. Обаче ми се занимава да я лакирам :)

  • 2 months later...
Отговорено

И така, една интересна тема замря, точно в момента, когато трябваше да стане ясно с какво и как ще се довърши една акустична китара. Като не забравям, разбира се, откъде се почна и май така и нищо не се довърши. Убеден съм, че модераторите не случайно не свалят темата. Затова давам своя принос: Лично аз бих грундирал китарата с висококачествен прозрачен туткал, 2-3 пъти с междинно шлайфане, шкурки 180-220-400. После ще я пръсна 1-2 пъти с НЦ лак , с вискозитет 10-12 секунди. Съхнене, шлайфане 600-800. След 1-2 дена окончателно шприцване с НЦ лак 2-3 пъти, шлайфане 1000-1500-2000, разнасяне и полиране. Рудолф

Отговорено

Прав си, Рудолф, замря си тая тема, естествено и с моя помош :) .

Така се случи, че след снемането на целия стар лак от Кремоната, изведнъж се получи недостиг на свободно време, та я зарязах гола за известно време.....

После я грундирах с воден байц няколко пъти, точно по описаните по-горе начини - със шкурене с водна шкурка между нанасянията на байца. естествено изчаквах докато изсъхне предния слой, и стана доста добре, като за лаик в тази област :). А байца е смес от равни части байцове на един производител с цвят махагон + орех. Получи се нещо като матов махагон. Предната част и гърба на китарата (забравих как се наричаха...) лакирах с нитроцелуозен лак, който попи много добре и бързо, а страните лакирах само с лазурен лак за дърво. Обаче след втората ръка на НЦ лак, самият лак попи почти навсякъде, а на места засъхна на повърхността, и стана .... :) . Поне отстрани стана малко лъскава. То..сега пак нямам време, но смятам както си е лакирана да й ударя една ситна шкурка, и да я лакирам цялата с яхтен лак (така мисля) за блясък, защото сега нещо й се губи блясъка.

По някое време ще постна някои снимки в това й състояние. Чао, и .... умната!

Отговорено

Лакът е попил, защото е попаднал на жила, а там дървото е изключително хигроскопично и разпределя лака във вътрешността! Затова преди да се лакира обикновено повърхността се третира с грунд за съответния вид лак или по-добре с грейн филър, който няма да промени цвета на дървесината :) Ако си беше направил труда да питаш преди да пръскаш, щяхме да ти кажем и да си спестиш малко нерви, но здраве да е - занапред ще знаеш... Отделно става хавата и ако пръскаш 2-3 ръце лак, но в интервал между две ръце от 2-3 дни, за да засъхне напълно и да образува лакови тапи на порите на дървото, но е да кажем не особено 'рентабилен' метод за запушване на порите :) Същия ефект би получил и от тънък филм ц200 или друго (полу)прозрачно ПВА лепило, като под тънък имам предвид не повече от 0,1 мм! Лепилото при правилно нанясяне изсъхва за изключително кратък период от време, като след това служи и като грунд, но като цяло хората са изобретили грейн филъри и грундове не от нямане кво да правят, честно :)

 

Поздрави,

Влад

Отговорено

Много добре казано.Този грейн филър не бях го чувал досега, но вече е късно за свещ :icon_shithappens::):yes: Чудя се ако изшкуря тези струпвания на лак дали ще си създам още проблеми? А можете ли да ми кажете вид лак за по-лъскаво покритие?

Отговорено

Често да си кажа - смаян съм. Никой ли не чете това, което се пише? Как можеш да лакираш акустична китара с лазурен лак, също с яхтен лак? Това са лакове за дъски, а не за музикални инструменти. На предната страница описах целия процес с грундиране, шлайфане и лакиране. Ако нямаш туткал, използвай разреден НЦ лак, но не ПВА емулсия, защото се отразява зле на звука. Ако не можеш да работиш с шеллак - ползвай го поне за грунд. Той е добър порозапълнител и отлична основа за НЦ лака. В крайна сметка купи си грейнфилър, подходящ за основа на НЦ лакове. После, не може при минусови температури да се извършват всичките посочени операции - иска си подходящи условия за работа и време за съхнене.

Отговорено (Редактирано)

Дан, наистина акустичните инструмернти са капризни. Виж - за електрически, когато нямам какво, съм използвал и бавна епоксидна смола за пълнител на пори(след това се отваря доста шкурене), като, обаче след като я сложа, още докато е течна, с една пластмасова шпаткула премахвам колкото се може повече нея, така, че да остане почти само в порите.

Така става доса здрава подложка за лака, а доколкото знам, май не реагира с лаковете. Говоря за акрилни или полиуретанови лакове.

 

Но при акустичните инструменти май шеллака е най-доброто решение, а нитроцелулозния лак - добро, но малко по-компромисно решение.

 

Не съм работил с шеллак(не мога да си намеря, иначе бих искал), но предполагам, когато времето не е проблем, всеки с малко опит в боядисването може да го докара до много добър външен вид, дори и да не успее да нанесе шелака твърде равномерно.

 

А яхтения лак е трагедия, да, но все пак - обърни внимание каква е китарата..... за нея и с блажна боя може... хаха

Редактирано от Evtim Djerekarov
Отговорено (Редактирано)

Eвтиме, шеллак има по повечето художествени магазини. Конкретно съм виждал в слънчоглед и на шипка 6 в художественото магазинче точно срещу входа :hysterical:

 

П.П. Рудолф, ще се радвам ако кажеш къде има в бг грейнфилъри, защото ме интересува и искам да си купя за един проект :)

 

Поздрави,

Влад

Редактирано от vlex
Отговорено

Владе, по принцип аз сам си изработвам грундовете, порозапълнителите и китовете, като използвам главно туткал, фин дървесен прах, бариев сулфат и талк, нитролак, понякога фино пресят винервайс, шеллак, колофон - класически технологии. Грундове и китове се продават в момента във всеки специализиран магазин за бои и химикали. Към всеки отделен вид лак си има съответни грундове, поропълнители и китове на съответната основа. За съжаление аз не мога да ги ползвам при акустичните инструменти и затова нямам конкретна информация за имена на марки и производители.

Отговорено

Евтиме, нанасянето на шеллака няма нищо общо с което и да е боядисване, мазане с четка или шприцване с пистолет и компресор. Шеллак се нанася само със специален тампон и то по много специфичен начин. С много междинни съхнения и т.н.Нанасят се десетки тънки слоеве, изравняват се, полират се накрая и т. н. Това не може да се обясни с писане - трябва практика. Ако Галин Пенев се включи във форума може би той ще изясни най-точно въпроса.

Отговорено

Малий, туй шеллакът било голяма работа :surprise:

 

Има една руска минорна класическа, дето ми се валя, така и не я завърших - нея усещам, че баш с шеллак ще я финиширам, да остане време само :surprise: Мерси, fluti, за тут-а

 

Поздрави,

Влад

Отговорено

И аз благодаря на fluti за отличната илюстрация по въпроса за шеллака. За това докосване до високия професионализъм - огромен труд, опит, старание и чувство за отговорност. Успех на всички, които приемат предизвикателството! :greenball: Рудолф

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.