Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Отговорено

Не ми се навлиза в излишни дискусии.

Иначе да, това са моите лични убеждения. От разговори с други лютиери, както и с китаристи.

Иначе аз лично когато боядисвам, ползвам полуретанови лакове. Не съм пръскал с полиестерни.

Говоря предимно за китари, не за бас-китари.

Моето мнение съвпада с мнението на доста китаристи, някои от които доста добри.

Не искам да омаловажавам мнението ти, това ти е занаята, но не се опитвай да омаловажаваш моето.

Нека кажем така, аз харесвам полиуретан, имам си своите наблюдения, разговори и доводи, ти харесваш полиестера, пак поради лични наблюдения и водени разговори.

  • Отговори 199
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Отговорено

В никой случай не омаловажавам мнението ти, просто го поставям в графата "лично мнение" на човек, който не познава другите лакове. Примера с баса е едниният от множеството примери с китари - резултата е същият, както и мнението на производителят на въпросният бас, който всъщност предлага и китари, които се предлагат по същият начин и със същите опции. Иначе мнението, впечатлението, сравнението на звука и търсенето на разлики при преминаването от един лак към друг го цитирам от онези, които са го правили, както и аз самият.

Отговорено (Редактирано)

Не си единственият, който е пробвал различни лакове, а и не всички, които са пробвали, са на твоето мнение.

Едва ли абсолютно всички производители са на мнението на тези, с които си говорил.

Нека просто кажем, че хората имат различни предпочитания.

За твоите и моите предпочитания - отдавна сме обсъждали в една друга тема.

 

ПС: понеже спомена по-горе за недъзи на PU лаковете, нека ги обсъдим. Аз съм пръскал само с PU(освен със спрейове) и ми е интересно да разбера кои според теб са неудобствата при работа с PU, които ги няма при полиестерните лакове.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Отговорено (Редактирано)

Става дума за специфики при работа с различни лакове, които не се научават след едно мазане, пръскане или експеримент. Години наред съм работил и сменял различни лакове на различни производители и мога да говоря на базата на опит трупан с годините. Това което пиша, го казвам от опит, който мога да докажа (и съм доказвал множество пъти) нагледно и не цитирам чуждо мнение касаещ даден експеримент, на който не съм присъствал. Работата с лаковете е деликатна, както с дърветата и материята електроника, в която определено водиш.

Редактирано от BassTraffic
Отговорено (Редактирано)

Изобщо не целя конфронтация с въпросите си, просто понеже работиш с полиестер ми е интересно да споделиш кои са нещата, които не ти харесват при PU лаковете. С тях се работи по-трудно или нещо в крайния резултат ти харесва по-малко, отколкото с полиестер.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Отговорено

О, да! Нито пък аз! Както виждаш опитвам се да подредя малко нещата, за да не изглеждат разхвърлени.

Аз съм писал за разликите м/у двата лака в други постове, които не мога да издиря в момента. Ще нахвърля най-важните:

Полиуретана:

1. Няма добра адхезия към дървесината и към послоевете;

2. Променя си свойствата с течение на времето:

- губи адхезията;

- променя си цвета (сега вече има UV защитени, но пак се променя);

3. Мек и бързо се износва;

4. При температурни разлика деформира (става дума за разлики от сезон до сезон);

5. Без подслой е невъзможно да се полира и за да запази огледалнията образ дори за месец.

 

За сега се сещам само за тия недъзи, които са напълно достатъчни.

 

Най-вече се ползва от повечето фирми, защото е евтин, лесно се полира и като цяло лесно се работи с него. Бързо втвърдява и дава възможност за ускорен процес при изработка.

Защо не се ползва Полиестер при серийните инструменти - логично е, заради всичко онова по-горе.

Отговорено

1. Не съм забелязал липсата на адхезия - аз пръскам с PU грунд, след това с PU лак отгоре. Може би не прилепва твърде здраво към пластмасовите кантове, но със самата дървесина никога не съм имал проблем. Може би имаш нещо специфично предвид?

 

2. Имаш предвид, като престоява самия лак в кутиите ли?

 

3. Наистина PU е сравнително мек - не бих казал твърде мек, но е една идея по-мек от "твърдите" лакове. Това и е главната причина неговеите почитатели да го определят като "по-малко влияещ на звука". Възможно е при агресивна употреба и търкане с груби дрехи да стане по-мътна полировката с времето. Но нямам лични впечатления относно износването.

 

4. За деформацията - не съм забелязал да се напуква, например, дори на по-стари инструменти, но наистина след време се появява нещо като съвсем лека "портокалова кора", предполагам, заради температурни разширения на самата дървесина. Не е обаче нещо фатално или твърде очевидно.

 

5. Наистина с времето има леко замъгляване на политурата - след месеци не е вече чак толкова кристално огледална, но пак си стои като полиран инструмент - има блясък и добро отражение, макар и не чак толкова бистро както при други лакове.

Отговорено (Редактирано)

Полиуретан не съм видял да се пука. В това отношение няма кахъри.

По отношение на адхезията - това е трудно да ти го обясня, трябва да го видиш.

Промяната на свойствата се наблюдава година/и след нанасяне и след употреба (най-вече след употреба). Влияе се от външна среда, както химическа така и температурна, която води до промяна на свойствата му с течение на времето.

 

Другото важно нещо е, почти никой не може да направи разлика м/у типовете лак на чисто нов инструмент. Разликите се появяват в последствие. А също така и не познавам човек, който като хване китарата, дрънне на нея и да познае какъв е лака...

Редактирано от BassTraffic
Отговорено (Редактирано)

От друга страна - доста внимаване, държане в калъф и доста малко свирене на живо се искат, за да не може да се направи разлика между нов и стар лак, без значение за какъв точно лак говорим :greenball: .

 

Здраве да е :cheers2: . Балгодаря за информацията. Темата за загубата на адхезия ми е интересна, може би трябва да я продължим.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Отговорено (Редактирано)

Да, определено е така, но има "набити очи", които разпознават лаковете, което всъщност нищо не значи. Идеята на лаковото покритие е да съхрани и запази инструмента , колкото е възможно по-близо до оригиналният/първоначалният му вид, тоест до вида, в който е бил произведен създаден, сътворен. Ако инструмента стои на закачалката (стойката), какъв е смисъла и ползата от него, лаковете, дърветата и всичко?

 

Адхезията е важен момент. Ще помислим и за него :cheers2:

Редактирано от BassTraffic
Отговорено (Редактирано)

Ще ме прощавате за може би брутална намеса в симпатичната дискусия,ама искам да споделя нещо:Вашият спор ми се струва малко безсмислен, и прилича на мерене на пишки(цензура),,,Няма смисъл от това,знаем всички че и двамата разбирате доста от материята.Искам да споделя друго с вас, и ще се радвам на вашето мнение;Става въпрос за двама ,може би най известни строители на китари в Сърбия.Те(марката им) се наричат"Jean&Jean".http://212.200.36.51...id=13&Itemid=41Да,знам че звучи малко гейски,ама това не им пречи да произвеждат страхотни иструменти.Случайно знам че те използват само яхтен лак за китарите си!?

Редактирано от the pick
Отговорено (Редактирано)

the pick: Въпрос на разбиране, преценка и тълкуване е начина, по който разговаряме с Евтим. Може да изглежда остър и състезателен тонът, по който общуваме, но определено и двамата има, какво да научим един от друг. Аз лично от Евтим съм научил доста неща и не се срамувам до го призная, така че....

Ако се зачетеш с идеята да разбереш, какво пише в коментарите ни, ще видиш че няма нищо за мерене, а дори има информация, която никъде няма да намериш във вида, в който е предоставена и то на готово, безплатно.

Що се отнася до избора на материал (лак) на даден производител или лютиер - това е личен избор и преценка, съобразен с множество фактори, които са базирани на фирмена политика, налична технология, възможност за изпълнение на даден технологичен процес, бюджет и идеята за цялостна концепция за инструмент (кирата, бас, цигулка и т.н.).

На въпроса, защо китарите "Х" изработени от производителя "Х", лакирани с лака "Х" са "страхотни" според теб - не мога да ти отговоря.

Редактирано от BassTraffic
Отговорено

Па ше се избиете у темата :greenangel: ,китара се боядисва с пистолет,кви четки и спрейове,глупости са това,аз си правих експерименти по дъртия Стратокастър,най- накрая Диката го пръсна както трябва,и, да времето беше студено и трябваше да съхне повече лака.

Отговорено

аз също няма да се намесвам в полиуретаново-полиестерния спор...искам да попитам колегите, които имат опит с акустичните китари /моят опит се ограничава до 17 години автобояджийство и от време на време мебели, ел китари и какво ли още не.../ дали е резонно да се лакира акустична китара само със шеллак, корпуса и фрета, а грифа с някякъв по износоустойчив лак. С време, търпение и шеллак разполагам в промишлени количества

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.