Evtim Djerekarov Отговорено Ноември 6, 2011 Автор Отговорено Ноември 6, 2011 Не ми се навлиза в излишни дискусии. Иначе да, това са моите лични убеждения. От разговори с други лютиери, както и с китаристи. Иначе аз лично когато боядисвам, ползвам полуретанови лакове. Не съм пръскал с полиестерни. Говоря предимно за китари, не за бас-китари. Моето мнение съвпада с мнението на доста китаристи, някои от които доста добри. Не искам да омаловажавам мнението ти, това ти е занаята, но не се опитвай да омаловажаваш моето. Нека кажем така, аз харесвам полиуретан, имам си своите наблюдения, разговори и доводи, ти харесваш полиестера, пак поради лични наблюдения и водени разговори. Цитирай
BassTraffic Отговорено Ноември 6, 2011 Отговорено Ноември 6, 2011 В никой случай не омаловажавам мнението ти, просто го поставям в графата "лично мнение" на човек, който не познава другите лакове. Примера с баса е едниният от множеството примери с китари - резултата е същият, както и мнението на производителят на въпросният бас, който всъщност предлага и китари, които се предлагат по същият начин и със същите опции. Иначе мнението, впечатлението, сравнението на звука и търсенето на разлики при преминаването от един лак към друг го цитирам от онези, които са го правили, както и аз самият. Цитирай
Evtim Djerekarov Отговорено Ноември 6, 2011 Автор Отговорено Ноември 6, 2011 (Редактирано) Не си единственият, който е пробвал различни лакове, а и не всички, които са пробвали, са на твоето мнение. Едва ли абсолютно всички производители са на мнението на тези, с които си говорил. Нека просто кажем, че хората имат различни предпочитания. За твоите и моите предпочитания - отдавна сме обсъждали в една друга тема. ПС: понеже спомена по-горе за недъзи на PU лаковете, нека ги обсъдим. Аз съм пръскал само с PU(освен със спрейове) и ми е интересно да разбера кои според теб са неудобствата при работа с PU, които ги няма при полиестерните лакове. Редактирано Ноември 6, 2011 от Evtim Djerekarov Цитирай
BassTraffic Отговорено Ноември 6, 2011 Отговорено Ноември 6, 2011 (Редактирано) Става дума за специфики при работа с различни лакове, които не се научават след едно мазане, пръскане или експеримент. Години наред съм работил и сменял различни лакове на различни производители и мога да говоря на базата на опит трупан с годините. Това което пиша, го казвам от опит, който мога да докажа (и съм доказвал множество пъти) нагледно и не цитирам чуждо мнение касаещ даден експеримент, на който не съм присъствал. Работата с лаковете е деликатна, както с дърветата и материята електроника, в която определено водиш. Редактирано Ноември 6, 2011 от BassTraffic Цитирай
Evtim Djerekarov Отговорено Ноември 6, 2011 Автор Отговорено Ноември 6, 2011 (Редактирано) Изобщо не целя конфронтация с въпросите си, просто понеже работиш с полиестер ми е интересно да споделиш кои са нещата, които не ти харесват при PU лаковете. С тях се работи по-трудно или нещо в крайния резултат ти харесва по-малко, отколкото с полиестер. Редактирано Ноември 6, 2011 от Evtim Djerekarov Цитирай
BassTraffic Отговорено Ноември 6, 2011 Отговорено Ноември 6, 2011 О, да! Нито пък аз! Както виждаш опитвам се да подредя малко нещата, за да не изглеждат разхвърлени. Аз съм писал за разликите м/у двата лака в други постове, които не мога да издиря в момента. Ще нахвърля най-важните: Полиуретана: 1. Няма добра адхезия към дървесината и към послоевете; 2. Променя си свойствата с течение на времето: - губи адхезията; - променя си цвета (сега вече има UV защитени, но пак се променя); 3. Мек и бързо се износва; 4. При температурни разлика деформира (става дума за разлики от сезон до сезон); 5. Без подслой е невъзможно да се полира и за да запази огледалнията образ дори за месец. За сега се сещам само за тия недъзи, които са напълно достатъчни. Най-вече се ползва от повечето фирми, защото е евтин, лесно се полира и като цяло лесно се работи с него. Бързо втвърдява и дава възможност за ускорен процес при изработка. Защо не се ползва Полиестер при серийните инструменти - логично е, заради всичко онова по-горе. Цитирай
Evtim Djerekarov Отговорено Ноември 6, 2011 Автор Отговорено Ноември 6, 2011 1. Не съм забелязал липсата на адхезия - аз пръскам с PU грунд, след това с PU лак отгоре. Може би не прилепва твърде здраво към пластмасовите кантове, но със самата дървесина никога не съм имал проблем. Може би имаш нещо специфично предвид? 2. Имаш предвид, като престоява самия лак в кутиите ли? 3. Наистина PU е сравнително мек - не бих казал твърде мек, но е една идея по-мек от "твърдите" лакове. Това и е главната причина неговеите почитатели да го определят като "по-малко влияещ на звука". Възможно е при агресивна употреба и търкане с груби дрехи да стане по-мътна полировката с времето. Но нямам лични впечатления относно износването. 4. За деформацията - не съм забелязал да се напуква, например, дори на по-стари инструменти, но наистина след време се появява нещо като съвсем лека "портокалова кора", предполагам, заради температурни разширения на самата дървесина. Не е обаче нещо фатално или твърде очевидно. 5. Наистина с времето има леко замъгляване на политурата - след месеци не е вече чак толкова кристално огледална, но пак си стои като полиран инструмент - има блясък и добро отражение, макар и не чак толкова бистро както при други лакове. Цитирай
BassTraffic Отговорено Ноември 6, 2011 Отговорено Ноември 6, 2011 (Редактирано) Полиуретан не съм видял да се пука. В това отношение няма кахъри. По отношение на адхезията - това е трудно да ти го обясня, трябва да го видиш. Промяната на свойствата се наблюдава година/и след нанасяне и след употреба (най-вече след употреба). Влияе се от външна среда, както химическа така и температурна, която води до промяна на свойствата му с течение на времето. Другото важно нещо е, почти никой не може да направи разлика м/у типовете лак на чисто нов инструмент. Разликите се появяват в последствие. А също така и не познавам човек, който като хване китарата, дрънне на нея и да познае какъв е лака... Редактирано Ноември 6, 2011 от BassTraffic Цитирай
Evtim Djerekarov Отговорено Ноември 6, 2011 Автор Отговорено Ноември 6, 2011 (Редактирано) От друга страна - доста внимаване, държане в калъф и доста малко свирене на живо се искат, за да не може да се направи разлика между нов и стар лак, без значение за какъв точно лак говорим . Здраве да е . Балгодаря за информацията. Темата за загубата на адхезия ми е интересна, може би трябва да я продължим. Редактирано Ноември 6, 2011 от Evtim Djerekarov Цитирай
BassTraffic Отговорено Ноември 6, 2011 Отговорено Ноември 6, 2011 (Редактирано) Да, определено е така, но има "набити очи", които разпознават лаковете, което всъщност нищо не значи. Идеята на лаковото покритие е да съхрани и запази инструмента , колкото е възможно по-близо до оригиналният/първоначалният му вид, тоест до вида, в който е бил произведен създаден, сътворен. Ако инструмента стои на закачалката (стойката), какъв е смисъла и ползата от него, лаковете, дърветата и всичко? Адхезията е важен момент. Ще помислим и за него Редактирано Ноември 6, 2011 от BassTraffic Цитирай
the pick Отговорено Ноември 6, 2011 Отговорено Ноември 6, 2011 (Редактирано) Ще ме прощавате за може би брутална намеса в симпатичната дискусия,ама искам да споделя нещо:Вашият спор ми се струва малко безсмислен, и прилича на мерене на пишки(цензура),,,Няма смисъл от това,знаем всички че и двамата разбирате доста от материята.Искам да споделя друго с вас, и ще се радвам на вашето мнение;Става въпрос за двама ,може би най известни строители на китари в Сърбия.Те(марката им) се наричат"Jean&Jean".http://212.200.36.51...id=13&Itemid=41Да,знам че звучи малко гейски,ама това не им пречи да произвеждат страхотни иструменти.Случайно знам че те използват само яхтен лак за китарите си!? Редактирано Ноември 6, 2011 от the pick Цитирай
Evtim Djerekarov Отговорено Ноември 6, 2011 Автор Отговорено Ноември 6, 2011 Сам по себе си този факт не ми говори твърде много. Но с блажна боя не бих пробвал . Цитирай
BassTraffic Отговорено Ноември 7, 2011 Отговорено Ноември 7, 2011 (Редактирано) the pick: Въпрос на разбиране, преценка и тълкуване е начина, по който разговаряме с Евтим. Може да изглежда остър и състезателен тонът, по който общуваме, но определено и двамата има, какво да научим един от друг. Аз лично от Евтим съм научил доста неща и не се срамувам до го призная, така че.... Ако се зачетеш с идеята да разбереш, какво пише в коментарите ни, ще видиш че няма нищо за мерене, а дори има информация, която никъде няма да намериш във вида, в който е предоставена и то на готово, безплатно. Що се отнася до избора на материал (лак) на даден производител или лютиер - това е личен избор и преценка, съобразен с множество фактори, които са базирани на фирмена политика, налична технология, възможност за изпълнение на даден технологичен процес, бюджет и идеята за цялостна концепция за инструмент (кирата, бас, цигулка и т.н.). На въпроса, защо китарите "Х" изработени от производителя "Х", лакирани с лака "Х" са "страхотни" според теб - не мога да ти отговоря. Редактирано Ноември 7, 2011 от BassTraffic Цитирай
Hillbilly Отговорено Ноември 7, 2011 Отговорено Ноември 7, 2011 Па ше се избиете у темата ,китара се боядисва с пистолет,кви четки и спрейове,глупости са това,аз си правих експерименти по дъртия Стратокастър,най- накрая Диката го пръсна както трябва,и, да времето беше студено и трябваше да съхне повече лака. Цитирай
никони Отговорено Ноември 7, 2011 Отговорено Ноември 7, 2011 аз също няма да се намесвам в полиуретаново-полиестерния спор...искам да попитам колегите, които имат опит с акустичните китари /моят опит се ограничава до 17 години автобояджийство и от време на време мебели, ел китари и какво ли още не.../ дали е резонно да се лакира акустична китара само със шеллак, корпуса и фрета, а грифа с някякъв по износоустойчив лак. С време, търпение и шеллак разполагам в промишлени количества Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.