Jump to content
Българският форум за музиканти

Задачка за майсторите от раздел Изработка и Ремонт


Recommended Posts

На територията на форума от време на време се появяват теми за захранвания. За лампови апаратури например. Или за уреди с определена цел, пак свързани с ламБите. Къде за усилватели, къде за предусилватели, я инструментални, я студийни... Всеки с мераците си.

Тук няма да става дума за кутиШки за настъпване!

Наложи ми се и на мен да мъдря за един проект нещо със определени изисквания и универсалност. Да е стабилно и дуракоустойчиво.

Предполагам, няма да има съмнение, че каквото трябва е свършено.

Понеже в процеса се наложи доста знания, опит и експерименти да се вложат, реших да погъделичкам интелектуалния потенциал на форума. Защо не и на значителната общност от гости на форума, които стандартно са около 2 пъти повече от регистрираните членове.

Затова темата не е "лапай Мурджо мръвки", а предизвикателство за интелекта на тези, които имат интерес да се поборят със заданието. Предупреждавам, че колкото и елементарно да изглежда на пръв поглед, задачата е изпълнена с подводни камъчета и камънища. Има хора във форума, които са изпитали на свой гръб сериозността на един качествен приект.

И така, за да не разводнявам темата, и да сложа начало - представям схемата , без стойностите. Толкова много желаната "схема" от многобройните почитатели на C/P обществото.

На картинката има достатъчно информация , която да послужи за работа по проекта.

Искам да напомня, че освен да се попълнят елементите, ще е необходимо да се обърне внимание на конструктивната част - мехнична, термодинамическа, топология ... НЕ да се прави конструктивен проект, а да се дадат препоръки какво е необходимо, за да не се взривява или разпада устройството. Например какво е необходимо за работа на устройството при температури от типа на сегашните цветни кодове. И тъй нататък...

 

Ако се появят разумни въпроси естествено ще добавям информация, но няма да давам решения. Все пак това не е безплатна гала вечеря.

Единствено мога да одобрявам качествени разсъждения и резултати. Същото могат спокойно да правят и членове, които знаят какво говорят.

За тези, които са явно неадекватни и коментариите са им чесане на езици, автоматично ще докладвам на модераторите за изтриване на глупостите.

Все пак идеята е за интелигентна тема, която да остане важна и интересна във форума.

 

Да не забравя - Има пусната симулационна програмка във раздела за изработка и ремонт, която може да ЩЕ бъде много полезна. На тези, които вече са се запознали с нея, е станало ясно, че чертежът е направен с нея. (Няма да откриете публично достъпна информация за проекта от базата данни на CircuitLab.)

 

Успех на мераклиите!

 

 

 

psuvalve.jpg

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ще се пристраша първи :)

 

 

Схемата е подобрена версия на това което National дават като идея за ползване на LM317 като стабилизатор на високо напрежение:

http://www.national.com/ms/LB/LB-47.pdf

 

Тони е ползвал 2 мосфет транзистора вместо нормален биполярен (или дарлингтон). Биполярният не е добро решение заради високият базов ток съответно ниския коефициент на усилване. Дарлингтонът е по-добро решение, но мосфета и според мен е още по-добре.

 

Мосфетите имат ниско Rdson - под ом, съответно по-малко загуби от напрежение което минава между дрейн-сорс и разбира се малка отдавана мощност (няма да греят). Също така те се управляват по напрежение и не искат ток на гейтовете си което е по-добрия вариант и гарантира по-добро филтриране. Сложени са 2 транзистора, за да може схемата да дава по-висок ток. Разбира се тук далаверата е, че такива транзистори са по левче, а мощните са значително по-скъпи. Избрани са по-евтини 2 отколкото 1 скъп. Резисторите R2 и R3 са за стабилност. Така не е и нужно от мачване на мосфетите (а и да се мачнат пак е добре да има резистори). Слагат се ниски стойности - например 10 ома. Тези 10 ома (или 5 ома общо) действат и като ограничаване на тока. Тъй като са малки стойности тяхното ограничаване се изключва.

Схемата с U3 е генератор на ток. Тоест с резисторът R4 се задава максималният ток който тече през цялата схема. Резисторът е в границите 1.25 ома до 125 ома за 10мА-1А. Колкото по-голям ток, толкова по-малък резистор. U3 трябва да е на радиатор.

 

U2 е стабилизатора на напрежение. От делителя R5, R6 зависи напрежението. R5 трябва да се подбере така, че токът към adj пина на стабилизатора да е 50-100 микроампера, за да работи коректно стабилизатора. С R7 е обозначен товара.

 

Ценера D3 пази U2 И U3. Реално те нямат пин за замасяване и макар че имаме високи напрежения в схемата, между техните вход и изход напрежението е ниско. Ценерът може да е някакъв малък както е в горния пдф. 6.5 волта например. Имаме по 1.25 V загуба в стабилизаторите. Общо 2.5 волта.

 

R1 трябва да се сметне така, че ценера да работи добре. Обикновено нисковолтовите ценери искат 5мА, за да работят добре. Следователно тоя R1 трябва да е различен за различните изходни напрежения. С други думи не може да стане универсално захранване.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Има и още...

 

Колкото по-ниско напрежение имаме в изхода, толкова падът между входа и изхода ще е по-голям. Съответно и отдаваната мощност ще е по-голяма. Тоест най-гадния режим е минимално напрежение и максимален ток.

 

Също така резисторите освен съпротивление и мощност имат и параметър - максимално допустимо напрежение. Колкото един резистор е по-малък като мощност и като габарит, толкова това напрежение е по-малко. Трябва да се подберат някои от резисторите така, че ако през тях минават високи напрежения, то те да са 1-2 вата. Това е и причината в ламповите предусилватели анодните резистори да са 1 ват. Не, че е нужно, но това е защита от този параметър. Тук трябва да се обърне внимание на R1 и R7. През тях минава високо напрежение.

R2,3 и 4 пък са резистори през които тече ток. Тоест те трябва да са мощни също заради тока - 2 вата.

 

Стойностите и мощностите на елементите зависят много от това дали захранването при 500 вата входно ще дава 100 волта на 1 ампер или 450 волта на 10мА.

 

Хубаво е двата мосфета да се хванат с болтче и гайка за гърбовете си. Обикновено техните дрейнове са средните крачета а те тук са хванати на късо. Това хващане има няколко попадения: Температурата на 2та мосфета се изравнява което е добре. Хванати са по-стабилно и макар и изправени не могат да се изкривят. Заемат по-малко място ако бяха хванати легнали на платката.

 

 

сигурно има и още

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ще се пристраша първи :)

 

 

Схемата е подобрена версия на това което National дават като идея за ползване на LM317 като стабилизатор на високо напрежение:

http://www.national....ms/LB/LB-47.pdf

 

Тони е ползвал 2 мосфет транзистора вместо нормален биполярен (или дарлингтон). Биполярният не е добро решение заради високият базов ток ДА

съответно ниския коефициент на усилване. Дарлингтонът е по-добро решение, но мосфета и според мен е още по-добре.

 

Мосфетите имат ниско Rdson - под ом, съответно по-малко загуби от напрежение което минава между дрейн-сорс и разбира се малка отдавана мощност (няма да греят) Няма Връзка.

Също така те се управляват по напрежение и не искат ток на гейтовете си ДА

което е по-добрия вариант и гарантира по-добро филтриране Няма Връзка.

Сложени са 2 транзистора, за да може схемата да дава по-висок ток НЕ.

Разбира се тук далаверата е, че такива транзистори са по левче, а мощните са значително по-скъпи Няма Връзка.

Избрани са по-евтини 2 отколкото 1 скъп. Резисторите R2 и R3 са за стабилност НЕ.

Така не е и нужно от мачване на мосфетите НЕ

(а и да се мачнат пак е добре да има резистори) ДА.

Слагат се ниски стойности - например 10 ома. Тези 10 ома (или 5 ома общо) действат и като ограничаване на тока НЕ.

Тъй като са малки стойности тяхното ограничаване Няма Връзка се изключва.

Схемата с U3 е генератор на ток. Тоест с резисторът R4 се задава максималният ток който тече през цялата схема. Резисторът е в границите 1.25 ома до 125 ома за 10мА-1А ДА.

Колкото по-голям ток, толкова по-малък резистор. U3 трябва да е на радиатор НЕ САМО U3.

 

U2 е стабилизатор на напрежение. От делителя R5, R6 зависи напрежението ДА.

R5 трябва да се подбере така, че токът към adj пина на стабилизатора да е 50-100 микроампера, за да работи коректно стабилизатора НЕ.

С R7 е обозначен товара НЕ.

 

Ценера D3 пази U2 И U3 ДА.

Реално те нямат пин за замасяване и макар че имаме високи напрежения в схемата, между техните вход и изход напрежението е нискоТРЯБВА ДА Е ПОД МАКСИМАЛНО ДОПУСТИМОТО .

Ценерът може да е някакъв малък както е в горния пдф. 6.5 волта например НЕ.

Имаме по 1.25 V загуба в стабилизаторите . Общо 2.5 волта.НЕ

 

R1 трябва да се сметне така, че ценера да работи добре. Обикновено нисковолтовите ценери искат 5мА, за да работят добре. Следователно тоя R1 трябва да е различен за различните изходни напрежения НЕ.

С други думи не може да стане универсално захранване. НЕ

 

ЛЕГЕНДА-

ДА - правилно твърдение

Не - неправилно твърдение

НЯМА ВРЪЗКА - :blink:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

Има и още...

 

Колкото по-ниско напрежение имаме в изхода, толкова падът между входа и изхода ще е по-голям. Съответно и отдаваната мощност ще е по-голяма. Тоест най-гадния режим е минимално напрежение и максимален ток. ДА

 

Също така резисторите освен съпротивление и мощност имат и параметър - максимално допустимо напрежение. Колкото един резистор е по-малък като мощност и като габарит, толкова това напрежение е по-малкоДА. Трябва да се подберат някои от резисторите така, че ако през тях минават високи напрежения, то те да са 1-2 вата НЕ. Това е и причината в ламповите предусилватели анодните резистори да са 1 ват НЕ. Не, че е нужно, но това е защита от този параметър. Тук трябва да се обърне внимание на R1 и R7 ВРЪЗКАТА Е ДРУГА. През тях минава високо напрежение. Ей не се научи и това си е...

R2,3 и 4 пък са резистори през които тече ток. Тоест те трябва да са мощни също заради тока - 2 вата. Не е така елементарно, има допълнителни съображения

 

Стойностите и мощностите на елементите зависят много от това дали захранването при 500 вата волта входно ще дава 100 волта на 1 ампер или 450 волта на 10мА. И да и не.

 

Хубаво е двата мосфета да се хванат с болтче и гайка за гърбовете си. Обикновено техните дрейнове са средните крачета а те тук са хванати на късо. Това хващане има няколко попадения: Температурата на 2та мосфета се изравнява което е добре. Хванати са по-стабилно и макар и изправени не могат да се изкривят. Заемат по-малко място ако бяха хванати легнали на платката.НЕ

 

 

сигурно има и още

Редактирано от Parni_Valjak
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^ съгласен съм с някои поправки, макар, че някои неща могат да се разберат по различен начин. Тоест аз съм мислил едно, ти си разбрал друго.

 

Защо си сложил 2 мосфета вместо един ако не е за повече ток през тях?

 

Защо не е вярно това, че към adj пина на стабилизатора трябва да има ток 50-100 микроампера, за да работи коректно?

 

D1 И R1 не формират ли захранването на гейта на мосфетите, съответно резисторът не трябва ли да е подбран така, че ценера да работи коректно?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

...

...но няма да давам решения. Все пак това не е безплатна гала вечеря.

Единствено мога да одобрявам качествени разсъждения и резултати.

Същото могат спокойно да правят и членове, които знаят какво говорят.

...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

Тока течащ през ADJ на LM317 по спецификация е между 50 и 100 uA. Изменението на този ток в работен режим (променливо натоварване) е между 0,2 и 5 uA. Тока течащ през делителя R5, R6 трябва да е няколко пъти по-голям (десет пъти е добре) от тока течащ през пин ADJ на LM317. Това е за да се намали влианието на тока от пин ADJ върху напрежението на делителя, респективно върху изходното напрежение.

R7 осигурява минималното натоварване (10mA) за да работи схемата без фойерверки.

Редактирано от g_vayov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

M1, M2, R1, R2, R3 и D3 би трябвало да изграждат ограничител на напрежение. Предпазват U2 и U3 от голяма разлика между входното и изходното напрежение. Реално потдържат постоянно напрежение върху групата от U2 и U3. Разликата в напреженията не трябва да е над 40V. Следователно трябва да се изпълни (Uz - Ugs sat) < 40V. Добре е напрежението върху U2 и U3 да е до 15 волта за да работи LM317 с товарни токове до 1A.

Редактирано от g_vayov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

Това е работещ прототип на захранването. Регулируемо, с изходно напрежение от 100 до 300 V, и ток до 100 mA. Защитата е настроена за 120 mA. Липсват само изправителя и охладителя, който е част от конструкцията.

Потенциометърът за регулиране също не е на картинката.

 

PSUtube.jpg

Редактирано от Parni_Valjak
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

В тази тема -

http://www.eevblog.com/forum/buysellwanted/i-sourced-100-lt3080-t0-220-parts-will-list-on-ebay/

колегата Свободен-Електрон е написал това което бих написал аз като коментар за горната схема, след като прочетох текста очаквах последното нещо което очаквах беше схема от каскадирани 317-тки. Още се чудя защо си избрал това решение ( цял склад лм317?) а не примерно вариация на схемата от книгата "Арт Оф Електроникс" или подобна ...

Бтв ., първата ми мисъл беше че има грешка в цифричките на изхода ... после помислих че е шега ... или поне едно кондензаторче за украса да имаше ...

Не се заяждам и не целя да те дразня , просто не зацепвам защо това схемно решение вместо да подходиш по правилен начин ( както пише в дебелите книги или както са го правили ХП в лабораторните си изправители преди 30 години с една шепа транзисторчета) ?

Поздрави !

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

И аз се чудя, защо ги бият негърчетата, ама на, правят го.

И кой държи патента за "правилния начин", че нещо ми убягва?

Вместо цял склад с приказки, ще е добре да има факти, а не твърдения.

Ако на някого не му харесва русо (LM317) , значи ли че на останалите също не трябва да им харесва?

Нито цитираните спорове , нито предложението за HP, нямат общо с предназначението на проекта.

Пак се увлякох по аудиофилски спорове. А не трябва, защото е безмислено.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Като гледам темичката няма много успех сред майсторите... Е, донякъде е очаквано, защото мнозинството са от C/P обществото, но все пак се надявах да има повече интерес.

Може и да са се поуплашили хората, след постовете до тук. Няма страшно бре хора, това е като кръстословиците, които са приятно занимание за мозъчните гънки - карат ги да се сбръчкват :) .

Важно за мен е да споделя, че се радвам за хората с които сме работили по теми във форума, и които вървят нагоре!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

От другата седмица съм в отпуск и ще има време за гънкочесане ;) Изходния ток до 1 ампер ли е, или до 100 милиампера?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.