Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Публикувано

На територията на форума от време на време се появяват теми за захранвания. За лампови апаратури например. Или за уреди с определена цел, пак свързани с ламБите. Къде за усилватели, къде за предусилватели, я инструментални, я студийни... Всеки с мераците си.

Тук няма да става дума за кутиШки за настъпване!

Наложи ми се и на мен да мъдря за един проект нещо със определени изисквания и универсалност. Да е стабилно и дуракоустойчиво.

Предполагам, няма да има съмнение, че каквото трябва е свършено.

Понеже в процеса се наложи доста знания, опит и експерименти да се вложат, реших да погъделичкам интелектуалния потенциал на форума. Защо не и на значителната общност от гости на форума, които стандартно са около 2 пъти повече от регистрираните членове.

Затова темата не е "лапай Мурджо мръвки", а предизвикателство за интелекта на тези, които имат интерес да се поборят със заданието. Предупреждавам, че колкото и елементарно да изглежда на пръв поглед, задачата е изпълнена с подводни камъчета и камънища. Има хора във форума, които са изпитали на свой гръб сериозността на един качествен приект.

И така, за да не разводнявам темата, и да сложа начало - представям схемата , без стойностите. Толкова много желаната "схема" от многобройните почитатели на C/P обществото.

На картинката има достатъчно информация , която да послужи за работа по проекта.

Искам да напомня, че освен да се попълнят елементите, ще е необходимо да се обърне внимание на конструктивната част - мехнична, термодинамическа, топология ... НЕ да се прави конструктивен проект, а да се дадат препоръки какво е необходимо, за да не се взривява или разпада устройството. Например какво е необходимо за работа на устройството при температури от типа на сегашните цветни кодове. И тъй нататък...

 

Ако се появят разумни въпроси естествено ще добавям информация, но няма да давам решения. Все пак това не е безплатна гала вечеря.

Единствено мога да одобрявам качествени разсъждения и резултати. Същото могат спокойно да правят и членове, които знаят какво говорят.

За тези, които са явно неадекватни и коментариите са им чесане на езици, автоматично ще докладвам на модераторите за изтриване на глупостите.

Все пак идеята е за интелигентна тема, която да остане важна и интересна във форума.

 

Да не забравя - Има пусната симулационна програмка във раздела за изработка и ремонт, която може да ЩЕ бъде много полезна. На тези, които вече са се запознали с нея, е станало ясно, че чертежът е направен с нея. (Няма да откриете публично достъпна информация за проекта от базата данни на CircuitLab.)

 

Успех на мераклиите!

 

 

 

psuvalve.jpg

Отговорено

Ще се пристраша първи :)

 

 

Схемата е подобрена версия на това което National дават като идея за ползване на LM317 като стабилизатор на високо напрежение:

http://www.national.com/ms/LB/LB-47.pdf

 

Тони е ползвал 2 мосфет транзистора вместо нормален биполярен (или дарлингтон). Биполярният не е добро решение заради високият базов ток съответно ниския коефициент на усилване. Дарлингтонът е по-добро решение, но мосфета и според мен е още по-добре.

 

Мосфетите имат ниско Rdson - под ом, съответно по-малко загуби от напрежение което минава между дрейн-сорс и разбира се малка отдавана мощност (няма да греят). Също така те се управляват по напрежение и не искат ток на гейтовете си което е по-добрия вариант и гарантира по-добро филтриране. Сложени са 2 транзистора, за да може схемата да дава по-висок ток. Разбира се тук далаверата е, че такива транзистори са по левче, а мощните са значително по-скъпи. Избрани са по-евтини 2 отколкото 1 скъп. Резисторите R2 и R3 са за стабилност. Така не е и нужно от мачване на мосфетите (а и да се мачнат пак е добре да има резистори). Слагат се ниски стойности - например 10 ома. Тези 10 ома (или 5 ома общо) действат и като ограничаване на тока. Тъй като са малки стойности тяхното ограничаване се изключва.

Схемата с U3 е генератор на ток. Тоест с резисторът R4 се задава максималният ток който тече през цялата схема. Резисторът е в границите 1.25 ома до 125 ома за 10мА-1А. Колкото по-голям ток, толкова по-малък резистор. U3 трябва да е на радиатор.

 

U2 е стабилизатора на напрежение. От делителя R5, R6 зависи напрежението. R5 трябва да се подбере така, че токът към adj пина на стабилизатора да е 50-100 микроампера, за да работи коректно стабилизатора. С R7 е обозначен товара.

 

Ценера D3 пази U2 И U3. Реално те нямат пин за замасяване и макар че имаме високи напрежения в схемата, между техните вход и изход напрежението е ниско. Ценерът може да е някакъв малък както е в горния пдф. 6.5 волта например. Имаме по 1.25 V загуба в стабилизаторите. Общо 2.5 волта.

 

R1 трябва да се сметне така, че ценера да работи добре. Обикновено нисковолтовите ценери искат 5мА, за да работят добре. Следователно тоя R1 трябва да е различен за различните изходни напрежения. С други думи не може да стане универсално захранване.

Отговорено

Има и още...

 

Колкото по-ниско напрежение имаме в изхода, толкова падът между входа и изхода ще е по-голям. Съответно и отдаваната мощност ще е по-голяма. Тоест най-гадния режим е минимално напрежение и максимален ток.

 

Също така резисторите освен съпротивление и мощност имат и параметър - максимално допустимо напрежение. Колкото един резистор е по-малък като мощност и като габарит, толкова това напрежение е по-малко. Трябва да се подберат някои от резисторите така, че ако през тях минават високи напрежения, то те да са 1-2 вата. Това е и причината в ламповите предусилватели анодните резистори да са 1 ват. Не, че е нужно, но това е защита от този параметър. Тук трябва да се обърне внимание на R1 и R7. През тях минава високо напрежение.

R2,3 и 4 пък са резистори през които тече ток. Тоест те трябва да са мощни също заради тока - 2 вата.

 

Стойностите и мощностите на елементите зависят много от това дали захранването при 500 вата входно ще дава 100 волта на 1 ампер или 450 волта на 10мА.

 

Хубаво е двата мосфета да се хванат с болтче и гайка за гърбовете си. Обикновено техните дрейнове са средните крачета а те тук са хванати на късо. Това хващане има няколко попадения: Температурата на 2та мосфета се изравнява което е добре. Хванати са по-стабилно и макар и изправени не могат да се изкривят. Заемат по-малко място ако бяха хванати легнали на платката.

 

 

сигурно има и още

Отговорено

Ще се пристраша първи :)

 

 

Схемата е подобрена версия на това което National дават като идея за ползване на LM317 като стабилизатор на високо напрежение:

http://www.national....ms/LB/LB-47.pdf

 

Тони е ползвал 2 мосфет транзистора вместо нормален биполярен (или дарлингтон). Биполярният не е добро решение заради високият базов ток ДА

съответно ниския коефициент на усилване. Дарлингтонът е по-добро решение, но мосфета и според мен е още по-добре.

 

Мосфетите имат ниско Rdson - под ом, съответно по-малко загуби от напрежение което минава между дрейн-сорс и разбира се малка отдавана мощност (няма да греят) Няма Връзка.

Също така те се управляват по напрежение и не искат ток на гейтовете си ДА

което е по-добрия вариант и гарантира по-добро филтриране Няма Връзка.

Сложени са 2 транзистора, за да може схемата да дава по-висок ток НЕ.

Разбира се тук далаверата е, че такива транзистори са по левче, а мощните са значително по-скъпи Няма Връзка.

Избрани са по-евтини 2 отколкото 1 скъп. Резисторите R2 и R3 са за стабилност НЕ.

Така не е и нужно от мачване на мосфетите НЕ

(а и да се мачнат пак е добре да има резистори) ДА.

Слагат се ниски стойности - например 10 ома. Тези 10 ома (или 5 ома общо) действат и като ограничаване на тока НЕ.

Тъй като са малки стойности тяхното ограничаване Няма Връзка се изключва.

Схемата с U3 е генератор на ток. Тоест с резисторът R4 се задава максималният ток който тече през цялата схема. Резисторът е в границите 1.25 ома до 125 ома за 10мА-1А ДА.

Колкото по-голям ток, толкова по-малък резистор. U3 трябва да е на радиатор НЕ САМО U3.

 

U2 е стабилизатор на напрежение. От делителя R5, R6 зависи напрежението ДА.

R5 трябва да се подбере така, че токът към adj пина на стабилизатора да е 50-100 микроампера, за да работи коректно стабилизатора НЕ.

С R7 е обозначен товара НЕ.

 

Ценера D3 пази U2 И U3 ДА.

Реално те нямат пин за замасяване и макар че имаме високи напрежения в схемата, между техните вход и изход напрежението е нискоТРЯБВА ДА Е ПОД МАКСИМАЛНО ДОПУСТИМОТО .

Ценерът може да е някакъв малък както е в горния пдф. 6.5 волта например НЕ.

Имаме по 1.25 V загуба в стабилизаторите . Общо 2.5 волта.НЕ

 

R1 трябва да се сметне така, че ценера да работи добре. Обикновено нисковолтовите ценери искат 5мА, за да работят добре. Следователно тоя R1 трябва да е различен за различните изходни напрежения НЕ.

С други думи не може да стане универсално захранване. НЕ

 

ЛЕГЕНДА-

ДА - правилно твърдение

Не - неправилно твърдение

НЯМА ВРЪЗКА - :blink:

Отговорено (Редактирано)

Има и още...

 

Колкото по-ниско напрежение имаме в изхода, толкова падът между входа и изхода ще е по-голям. Съответно и отдаваната мощност ще е по-голяма. Тоест най-гадния режим е минимално напрежение и максимален ток. ДА

 

Също така резисторите освен съпротивление и мощност имат и параметър - максимално допустимо напрежение. Колкото един резистор е по-малък като мощност и като габарит, толкова това напрежение е по-малкоДА. Трябва да се подберат някои от резисторите така, че ако през тях минават високи напрежения, то те да са 1-2 вата НЕ. Това е и причината в ламповите предусилватели анодните резистори да са 1 ват НЕ. Не, че е нужно, но това е защита от този параметър. Тук трябва да се обърне внимание на R1 и R7 ВРЪЗКАТА Е ДРУГА. През тях минава високо напрежение. Ей не се научи и това си е...

R2,3 и 4 пък са резистори през които тече ток. Тоест те трябва да са мощни също заради тока - 2 вата. Не е така елементарно, има допълнителни съображения

 

Стойностите и мощностите на елементите зависят много от това дали захранването при 500 вата волта входно ще дава 100 волта на 1 ампер или 450 волта на 10мА. И да и не.

 

Хубаво е двата мосфета да се хванат с болтче и гайка за гърбовете си. Обикновено техните дрейнове са средните крачета а те тук са хванати на късо. Това хващане има няколко попадения: Температурата на 2та мосфета се изравнява което е добре. Хванати са по-стабилно и макар и изправени не могат да се изкривят. Заемат по-малко място ако бяха хванати легнали на платката.НЕ

 

 

сигурно има и още

Редактирано от Parni_Valjak
Отговорено

^ съгласен съм с някои поправки, макар, че някои неща могат да се разберат по различен начин. Тоест аз съм мислил едно, ти си разбрал друго.

 

Защо си сложил 2 мосфета вместо един ако не е за повече ток през тях?

 

Защо не е вярно това, че към adj пина на стабилизатора трябва да има ток 50-100 микроампера, за да работи коректно?

 

D1 И R1 не формират ли захранването на гейта на мосфетите, съответно резисторът не трябва ли да е подбран така, че ценера да работи коректно?

Отговорено

...

...но няма да давам решения. Все пак това не е безплатна гала вечеря.

Единствено мога да одобрявам качествени разсъждения и резултати.

Същото могат спокойно да правят и членове, които знаят какво говорят.

...

Отговорено (Редактирано)

Тока течащ през ADJ на LM317 по спецификация е между 50 и 100 uA. Изменението на този ток в работен режим (променливо натоварване) е между 0,2 и 5 uA. Тока течащ през делителя R5, R6 трябва да е няколко пъти по-голям (десет пъти е добре) от тока течащ през пин ADJ на LM317. Това е за да се намали влианието на тока от пин ADJ върху напрежението на делителя, респективно върху изходното напрежение.

R7 осигурява минималното натоварване (10mA) за да работи схемата без фойерверки.

Редактирано от g_vayov
Отговорено (Редактирано)

M1, M2, R1, R2, R3 и D3 би трябвало да изграждат ограничител на напрежение. Предпазват U2 и U3 от голяма разлика между входното и изходното напрежение. Реално потдържат постоянно напрежение върху групата от U2 и U3. Разликата в напреженията не трябва да е над 40V. Следователно трябва да се изпълни (Uz - Ugs sat) < 40V. Добре е напрежението върху U2 и U3 да е до 15 волта за да работи LM317 с товарни токове до 1A.

Редактирано от g_vayov
Отговорено (Редактирано)

Това е работещ прототип на захранването. Регулируемо, с изходно напрежение от 100 до 300 V, и ток до 100 mA. Защитата е настроена за 120 mA. Липсват само изправителя и охладителя, който е част от конструкцията.

Потенциометърът за регулиране също не е на картинката.

 

PSUtube.jpg

Редактирано от Parni_Valjak
Отговорено

В тази тема -

http://www.eevblog.com/forum/buysellwanted/i-sourced-100-lt3080-t0-220-parts-will-list-on-ebay/

колегата Свободен-Електрон е написал това което бих написал аз като коментар за горната схема, след като прочетох текста очаквах последното нещо което очаквах беше схема от каскадирани 317-тки. Още се чудя защо си избрал това решение ( цял склад лм317?) а не примерно вариация на схемата от книгата "Арт Оф Електроникс" или подобна ...

Бтв ., първата ми мисъл беше че има грешка в цифричките на изхода ... после помислих че е шега ... или поне едно кондензаторче за украса да имаше ...

Не се заяждам и не целя да те дразня , просто не зацепвам защо това схемно решение вместо да подходиш по правилен начин ( както пише в дебелите книги или както са го правили ХП в лабораторните си изправители преди 30 години с една шепа транзисторчета) ?

Поздрави !

Отговорено

И аз се чудя, защо ги бият негърчетата, ама на, правят го.

И кой държи патента за "правилния начин", че нещо ми убягва?

Вместо цял склад с приказки, ще е добре да има факти, а не твърдения.

Ако на някого не му харесва русо (LM317) , значи ли че на останалите също не трябва да им харесва?

Нито цитираните спорове , нито предложението за HP, нямат общо с предназначението на проекта.

Пак се увлякох по аудиофилски спорове. А не трябва, защото е безмислено.

Отговорено

Като гледам темичката няма много успех сред майсторите... Е, донякъде е очаквано, защото мнозинството са от C/P обществото, но все пак се надявах да има повече интерес.

Може и да са се поуплашили хората, след постовете до тук. Няма страшно бре хора, това е като кръстословиците, които са приятно занимание за мозъчните гънки - карат ги да се сбръчкват :) .

Важно за мен е да споделя, че се радвам за хората с които сме работили по теми във форума, и които вървят нагоре!

Отговорено

От другата седмица съм в отпуск и ще има време за гънкочесане ;) Изходния ток до 1 ампер ли е, или до 100 милиампера?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.