newwave Публикувано Май 28, 2012 Публикувано Май 28, 2012 Здравейте, имам един може би малко тъп въпрос: хармонията на песента "македонско девойче" е в гама ла минор, но някой от акордите са извън тази гама, като например Ми мажор (в ла минор би трябвало ми да е минор). Това как да си го обясня, с някаква по-странна "народна" гама ли? Приятелката ми свири на пиано, не чете ноти но е много добра слухарка, за отрицателно време се научава да свири песни като ги слуша и научава мелодията и акордите (вади ги акордите нота по нота без да има и представа какво е гама) и си свири момичето. Тия дни я видях как свири песента и се опитах да й обясня че в тая гама не може да има черни клавиши, а тя ми вика "еми аз така го чувам" и верно изпробва както й казах да изсвири акордите, но и аз сам усетих че не е баш така. И после проверих в интернет и се оказа че момичето си е право... Знам и други разновидности на минора, но и техните степени не могат да ми обяснят тоя мажор вместо минор и други такива неща Цитирай
dedo pop Отговорено Май 29, 2012 Отговорено Май 29, 2012 (Редактирано) Здрасти. На първо време прочети Елементарна теория на музиката. После вече малко хармония и в елементарна степен ще ти се изяснят нещата. Песента, казваш е в ла минор. Най-елементарната хармонизация се прави с три акорда. Давам ти пример за конкретния случай, за конкретната песен. Първият акорд е ла минор, съставен от ла-до-ми. Нарича се тоника. Вторият акорд е ре-фа-ла (ре-минор), нарича се субдоминанта (или субдоминантен) Третия акорд е ми-сол диез-си (ми мажор), нарича се доминанта (или доминантен). Тониката, субдоминантата и доминантата са трите най-лесни акорда с които може да хармонизираш. Ето примерна елементарна хармонизация, за тоналността ла минор. "Македонско девойче" - ла минор "китка шареее-" - ре минор "на-а-а-а" - ла минор "Во градина раснала" - ла минор "дар подаре-е-е-" - ми мажор "на-а-а" - ла минор Обяснението е прекалено лаическо и вероятно ще предизвика насмешка, но като чета какво си писал и като се сещам колко са моите познания, предпочитам точно така да ми го обяснят. А нататък вече има и ла мажор (още по-добре ла септакорд), ре минор, Сол мажор, до мажор, си бемол мажор, ла минор, ми мажор7 и завършва на ла минор. Редактирано Май 29, 2012 от dedo pop 1 Цитирай
Viara Ivanova Отговорено Май 29, 2012 Отговорено Май 29, 2012 Това, което описваш се случва доста често всъщност : в минорна тоналност "v" (Em) става "V" (E) . Целта е по-голяма благозвучност. Най-просто обяснено това е нужно, защото движението Em - Am , т.е. v-I е по-неубедително от E-Am, т.е. V-I . Ти самият го чуваш, звучи слабо, несигурно. Нужно е сол (водещия тон) да бъде повишен с полутон - на сол диез, както е в хармоничния минор . Най-просто можеш да запомниш, че в минорните тоналности на мястото на акорд v може да се вземе (и често се взима) на заем акорд V от паралелната мажорна тоналност. 2 Цитирай
newwave Отговорено Май 29, 2012 Автор Отговорено Май 29, 2012 Благодаря ви за отговорите и се извинявам че може би съм пуснал темата в не-точен раздел от форума. Значи до колкото ми се изясняват нещата, в прехода Am - E фактически се преминава в хармоничен минор. Всъщност имам някакви познания за елементарната теорияна музиката и хармонията, благодарение на изчетените неща от интернет и на хартия (образованието ми не е музикално а техническо) и се занимавам любителски със синтпоп, но там хармонията обикновено е по-проста и до сега не съм ставал свидетел на такъв преход на подобно място и не съм го използвал, там най-вече се работи в натурален минор, а в по-"светлите" песнички в мажор Цитирай
balombi Отговорено Май 31, 2012 Отговорено Май 31, 2012 Съгласен съм с Viara Ivanova . Аз самият се занимавам с такава музика и наистина това е едно от най-честосрещаните явления там.По този начин се получава едно напрежение в този акорд , което с минорен такъв не би могло да стане.Обикновено след доминантмия акорд се минава на акорда , който се явява тоника (основен ) , така се получава усещане за завършрност на дадена мелодия. Нямам музикално образование и говоря от личен опит.. Едни от най-често ползваните прогресии в македонската музика е ето тази ; Dm Gm A Dm Dm Gm C F Dm Gm A Dm Това е в Ре мнор , но разбира се може да се транспортира във всяка минорна тоналност - например в Ла минор... Am Dm E Am Am Dm G C Am Dm E Am и т.н.т Ако забелязваш акордите се "въртят" на субдоминанти , демек от ре минор отива на сол , от сол на до и т.н.т .. Като схванеш това ще можеш да свириш всяка стандартно звучаща македонска от второто чуване и ще станеш про Дано да съм ти помогнал поне малко ! Успех ! Цитирай
newwave Отговорено Май 31, 2012 Автор Отговорено Май 31, 2012 Хехе, блягодаря ти! Абе сетих се аз че е нещо специфично за стила и жанра и се чудех какви са зависимостите и сега ми се изясниха. Цитирай
dedo pop Отговорено Юни 1, 2012 Отговорено Юни 1, 2012 Минорния лад е лесен. Но нашия фолклор обича и други скали. Ето задачка за хармонизиране - пробвай "Морен сокол пие вода на Вардаро", "Йовано, Йованке" и други подобни. Цитирай
Viara Ivanova Отговорено Юни 1, 2012 Отговорено Юни 1, 2012 (Редактирано) Хехе, блягодаря ти! Абе сетих се аз че е нещо специфично за стила и жанра и се чудех какви са зависимостите и сега ми се изясниха. Това движение в никакъв случай не е нещо "специфично" за стила и жанра, може би просто не си обърнал внимание. @dedo pop изразът "нашия фолклор" и посочените две песни са интересна комбинация. Редактирано Юни 1, 2012 от Viara Ivanova 1 Цитирай
newwave Отговорено Юни 1, 2012 Автор Отговорено Юни 1, 2012 (Редактирано) Аз като цяло съм в час с по-друг тип музика, в която най-често се държи най-вече на минимализъм (включително сложността на хармонията), ама покрай този случай в който собствената ми приятелка ми удари музикален "шамар" в лицето със слуха си - който победи моите теоритични познания, се заинтересувах и от по-сложни хармонии, как работят и защо. В синтпопа обикновено се преминава в друга гама на припевите или брейковете, и прогресиите са си в чист минор, така е и в даркуейва. "Йовано, Йованке" мисля верно да пробвам да хармонизирам мелодията й, макар че съм сигурен че ще се издъня много зловещо - ама ще пробвам още днес, мисля че за да успея трябва да мисля по-разчупено и да приема факта че както съм в една гама, може още в края на прогресията да се мине в нещо друго... Но се обзалагам че момичето ми ще може да го направи тоя номер и то за отрицателно време, и то без да знае как се строят гами и какво са гамите... Егати, искам и аз да имам такъв слух като нейния :D :D Майка й е учителка по музика, дядо й, баба й, чичо й, има дузина роднини които са музиканти, явно си е генетика. Редактирано Юни 1, 2012 от newwave Цитирай
newwave Отговорено Юни 1, 2012 Автор Отговорено Юни 1, 2012 Сега ми хрумва да попитам, това мажорно Ми, наистина ли във вапросната песен е доминанта? Мажорна доминанта в минорна гама? На мен ми се струва че по-скоро става дума за преход, обаче dedo pop твърди че "Третия акорд е ми-сол диез-си (ми мажор), нарича се доминанта (или доминантен)." Цитирай
Viara Ivanova Отговорено Юни 1, 2012 Отговорено Юни 1, 2012 Във въпросния пример всъщност сложност на хармонията няма. Това си е едно от правилата "в теорията". Може би не си обърнал внимание на тази особеност (заместването на акорд v с V), но това си е нещо, което се учи когато учиш как се построяват акордите в мажорна и минорна тоналност. Ти какви учебници ползваш? В практиката не е никак рядко срещано - специално в поп музиката, за която ти говориш. Първият пример от представители на синтпоп, за който се сещам е Sweet dreams на Юритмикс: Dm - Bb - A (i - VI-V). 1 Цитирай
travelcaster2 Отговорено Юни 1, 2012 Отговорено Юни 1, 2012 Парчета в минорни тоналности най-често се разглеждат на базата на Хармоничен минор. Така доминантовият акод (който се строи от 5-тата степен на скалата) е мажорен септакорд. Цитирай
Fats Отговорено Юни 2, 2012 Отговорено Юни 2, 2012 Сега ми хрумва да попитам, това мажорно Ми, наистина ли във вапросната песен е доминанта? Мажорна доминанта в минорна гама? На мен ми се струва че по-скоро става дума за преход, обаче dedo pop твърди че "Третия акорд е ми-сол диез-си (ми мажор), нарича се доминанта (или доминантен)." Човече, вземи и прочети малко елементарна теория. Колкото и странно да ти се вижда в музиката има някакви закони. Първо ги научи, после се съмнявай. Ако пък не ти се чете, повярвай на това, което ти се казва. Цитирай
Viara Ivanova Отговорено Юни 2, 2012 Отговорено Юни 2, 2012 Абе той е чел, но до някъде. Или пък в учебника, който ползва са представени само акордите, които се строят върху натурален минор и това го обърква . Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.