Evtim Djerekarov Отговорено Май 13, 2012 Отговорено Май 13, 2012 (Редактирано) Aко просто искаш буустер, то неминуемо ще дойде едно ниво, след което сигналът ще се изкриви, което ще превърне това, което искаш, в не особено добре звучащ овердрайв. Това, което хората често наричат "буустер" всъщност е някакъв вид овердрайв/дисторшън. Точно затова ти препоръчах горните два ефекта - ползват се много често именно за буустване, а и са достатъчно разпространени, че да можеш да заемеш от някой и да пробваш. Иначе - съвети и схеми бол, много неизвестни в твоите звукови търсения. Освен това, един буустер може да звучи съвсем различно в два различни мръсни канала. Ако пък искаш нещо, което изобщо да не вкарва изкривен звук(под формата на някакво "жужене") в звука - това вече е друг случай, но не вярвам да търсиш точно това за мръсния канал на усилвателя си. Какъв звук търсиш всъщност от комбинацията? Топъл клийн, прекривен клийн, крънч, овердрайв, хай-гейн, хай-гейн на стероиди? PS: ако бууста е преди драйва, получаваш копчето gain/drive, което имаш както на усилвателя, така и на повечето от педалчетата. По-интересен е въпросът какво става ако еквилайзера/тон контрола също е преди драйва, или има еквилайзер преди и след драйва - това дава доста възможности за моделиране на звука, но е свързано с инженерни трудности - вкарваш повече шум. Редактирано Май 13, 2012 от Evtim Djerekarov
lyu_records Отговорено Май 13, 2012 Автор Отговорено Май 13, 2012 Може ли някой от разбиращите да обясни какво ще се случи при сменени стойности на R1 и R2.
Evtim Djerekarov Отговорено Май 13, 2012 Отговорено Май 13, 2012 (Редактирано) Ще намалее коефициента на усилване на ОУ. Най-просто - ОУ се опитва да промени напрежението на изхода си така, че да изравни напреженията на входовете. В схемата, ОУ е свързан като неинвертиращ усилвател - т.е. когато напрежението на входа става по-положително, и напрежението на изхода ще става по-положително. Входното напрежение се усилва и част от него се подава на инвертиращия вход през веригата на обратната връзка R1/R2/C. -При прав ток или много ниски честоти, реактивното съпротивление на C е много голямо и може да се счете, че C е отворена верига, все едно си изтрил клона R1/C от веригата и изходното напрежение се подава през R2 на инвертиращия(-) вход. Така коефициентът на усилване за ниски честоти ще бъде 1, понеже за да поддържа напреженията на(-) и на (+) равни, ОУ просто трябва да поддържа напрежението на изхода си равно на това, на входа(+). -При по-високи честоти, реактивното съпротивление на C става по-малко и то започва все повече да става затворена верига с нарастване на честотата. При достатъчно висока честота, може да се счете, че левият извод на R1 е свързан направо към земя. Получава се следната картинка: напрежението на (-) се взема от изхода на делителя R1/R2, към чийто вход е свързан изхода на ОУ. Aко например R1=R2, то на (-) ще имаме точно половината от напрежението на изхода на ОУ, следователно изхода на ОУ трябва да има напрежение равно на 2 пъти напрежението на(+), за да може напрежението на (+) да е равно на напрежението на (-) - ще имаме коефициент на усилване по напрежение 2. Изводът е, че колкото по-голямо е R2 oт R1, толкова голямо ще е усилването по напрежение на ОУ, докато разбира се се достигне една стойност на усилването, равна на усилването по напрежение без обратна връзка на ОУ, което вече е каталожен параметър на всеки различен ОУ(а зависи и от честотата - параметърът Gain Bandwidth Product на ОУ). Друг извод е, че този тип свързване на ОУ(неинвертиращ усилвател), не може да има коефициент на усилване, по-малък от 1(понеже делителят R1/R2 може само да понижи напрежението на изхода си, а не да го увеличи). Редактирано Май 13, 2012 от Evtim Djerekarov 3
lyu_records Отговорено Май 13, 2012 Автор Отговорено Май 13, 2012 Ефекта е следния: The maximum gain of this circuit is about 10 dB. If you need more (which I doubt), increase R2 (or decrease R1). The gain A = 20*log(1+(R2/R1)). С какви стойности мога да заменя въпросните резистори за да се удвои?
Nikifena Отговорено Май 13, 2012 Отговорено Май 13, 2012 Написал си формулата за пресмятане на гейна. Тоест сметките можеш и сам да сметнеш. Да се удвои какво? Прочети това тук: http://sound.westhost.com/dwopa.htm Сигурен съм, че сам ще си отговориш на въпросите.
lyu_records Отговорено Май 14, 2012 Автор Отговорено Май 14, 2012 (Редактирано) Мда схванах го мерси Ники! чудя се обаче следното: Какво ще се случи ако поставя потенциометър между R1 и R2. Възмжно ли е? Идеята ми е той да качва и сваля напрежението на R2. Разбира се ще сменя стойностите на резисторите. Другия въпрос е ако е възможно с каква стойност трябва да е той? Иначе в момента с тези стйности няма почни никакъв гейн излиза X3,2 на друго място прочетох, че трябва да се понижи стойнста на R1 и осезаемо да се качи стйноста на R2 спрямо R1. Примерно R1=12k, R2=120k така излиза X11 а можело и да носи повече! Редактирано Май 14, 2012 от lyu_records
Evtim Djerekarov Отговорено Май 14, 2012 Отговорено Май 14, 2012 Виж сега, увеличаването на коефициента на усилване не е безплатно. Схемата се захранва от 9 волта, което ще рече, че теоретичният максимален размах на изходното напрежение е + -4.5Волта. Ако приемем, че средното изходно ниво на китарата е 0.8-1V пик, а при по-сериозна динамика на свирене има 4-5 и повече волта пикова амплитуда, то дори при коефициент на усилване 1(буфер/повторител), схемата ще започне да ти заглажда/отрязва пиковете при динамично свирене. При по-голямо усилване, схемата ще започне да отрязва пиковете все по-рано, докато при определен коефициент на усилване, вече ще се превърне в дисторшън схема, при това не много добра. Операционният усилвател, при достигане на захранващите напрежения, изрязва пиковете грубо и рязко, при това симетрично, което създава огромно богатство от нечетни хармоници, които по принцип не се славят като най-красиво звучашите. При това, тяхната поява е сравнително рязка с увеличаването на амплитудата на сигнала над определено ниво. Нали не мислиш, че можеш да усилиш определен сигнал безкрайно много, без да вкараш изкривявания в него? Нали чисто усилване искаш, няма как да не получиш дисторшън/овердрайв с това захранващо напрежение при голям коефициент на усилване. Ако увеличиш захранването пък, тогава ще започнат да изкривяват входните стъпала на усилвателя, който имаш. Извод-> няма как да направиш буустер, който само бууства, освен ако китарата ти по принцип няма твърде ниско ниво, което да е необходимо да усилиш до нормално. С така дадените елементи, можеш да пробваш примерно с R1=47K, a вместо R2 да сложиш потенциометър 220К. Така ще можеш да мениш усилването от 1 до около 5,68 . Ако сложиш пък R1=22K можеш да мениш усилването от 1 до около 11 . Но по този път едва ли ще получиш нещо забележително, още по-малко иновативно. Дадох ти един съвет в началото на темата, и ако работата не е просто да си чешеш крастата, по-добре го послушай. 1
lyu_records Отговорено Май 14, 2012 Автор Отговорено Май 14, 2012 (Редактирано) ^ Мерси колега. Пак ще спомена, че неразбирам от електротехника, но мога да запоя елементи по дадена схема правилно! Виждам че ти си доста ма доста в час. Би ли ми дал съвет кои елементи с какви да заменя или да направя схемата в това си състояние? Или да търся нещо друго? Редактирано Май 14, 2012 от lyu_records
Evtim Djerekarov Отговорено Май 14, 2012 Отговорено Май 14, 2012 (Редактирано) Ето например схема на SD-1 на Boss: За улеснение, можеш да пропуснеш долната част от схемата(която е за включ/изключ(байпас) на ефекта) и можеш да свържеш изхода на ефекта(средното краче на 10K LEVEL потенциометъра) направо към изходния буфер(базата на най-десния 2SC732). Вместо диодите 1N916 можеш да ползваш 1N4148. Биполярните транзистори не са много фатални. Можеш да пробваш с BC550C или някои по-малошумящи. Ако не можеш да намериш ОУ 4558, на негово място можеш да пробваш TL072. Така, ако поурежеш схемата, активните компоненти стават два NPN транзистора и един двоен ОУ. За включ/изключ на ефекта можеш да се справиш и посредством превключвател, ако не ти се прави електронното превключване. Всички точки 9V свързваш заедно, както и всички точки 4.5V. Захранването е свързано само с едната половинка на ОУ на схемата, защото 4558(както и TL072) са два ОУ в един корпус и споделят общи крачета за захранване. Редактирано Май 14, 2012 от Evtim Djerekarov
lyu_records Отговорено Май 14, 2012 Автор Отговорено Май 14, 2012 (Редактирано) Малиии човече ще ми трябва време за да го схвана това! Редактирано Май 14, 2012 от lyu_records
7thString Отговорено Май 14, 2012 Отговорено Май 14, 2012 Значи, аз оставам с впечатление, че първо трябва да схванеш какво точно искаш да постигнеш с дадената джаджа... 3
Evtim Djerekarov Отговорено Май 14, 2012 Отговорено Май 14, 2012 (Редактирано) Не е толкова сложно. Транзистора на входа е повторител(емитерен повторител, свързан по схема общ колектор, търси "emitter follower", aко те интересува точният принцип на работа). От емитера му, сигнала се разклонява на две, ако няма да правиш електронния ключ, разклонението надолу през кондензатора 47nF не ти трябва. Първото ОУ стъпало е неинвертиращ усилвател с променлив коефициент на усилване(както в схемата, която обсъждахме по-горе), който осигурява цялото усилване на схемата. С потенциометъра DRIVE усилването се мени в границите от около 8 до около 220. Ако искаш да може да се слиза и до по-малки усилвания, можеш да намалиш стойността на 33К резистора, свързан със средното краче на DRIVE потенциометъра. Главната разлика от предишната схема са диодите в двете посоки, свързани във веригата за обратна връзка. Те се грижат за това, изкривяването да не е толкова рязко, както без тях(тока през един диод зависи от приложеното в права посока напрежение) и "ръбовете" на изкривения сигнал да са по-плавни, а и изкривяванията да се увеличават по-постепенно с нарастване на амплитудата на сигнала. Прави впечатление, че в едната посока диодът е един, а в другата - два. Така се създава асиметрично изкривяване, което за добро или за лошо, е по-богато на четни хармоници от симетричния вариант(поне що се отнася до по-ниските хармоници) - според някои хора, това звучи по-приятно. Второто стъпало на ОУ участва в изходния еквилайзер(тон-контрол). Изходният транзистор пак е свързан като емитерен повторител. Ако няма да ползваш електронния ключ, от средното краче на LEVEL можеш да подадеш през кондензатор сигнала направо на базата на изходният транзистор, а всичко по ключовата част на схемата, наляво от 1М потенциометъра, който е непосредствено свързан с базата на изходният транзистор, можеш да махнеш. Най-лявата част на схемата е захранването, което ти прави 4.5 волта средна точка, която е необходима за схемата. Иначе електронният ключ не работи сложно. Най-долната схема с двата транзистора 2SC1685 е ключ(flip-flop), който си сменя състоянията кри натискане на бутона ON/OFF(който не е задържащ, просто моментен контакт). В едното положение, на колектора на единия 2SC1685 имаш 9 волта - а на колектора на другия - 0 волта. След натискане на ключа, напреженията се разменят. На рамената на този ключ(колекторите на двата 2SC1685) са свързани гейтовете на двата полеви транзистора 2SK30A. Когато единият е отпушен, другият е запушен и обратното. Така сигнала на изхода се взима или от точката веднага след входния повторител, или от изхода на дисторшън ефекта(LEVEL потенциометъра) и реално чуваш чистия или изкривения сигнал. Освен това, на лявото рамо на ключа е свързан и светодиод, който да светне, когато напрежението на лявото рамо е 0 волта и когато левия 2SK30A е запушен, а десния - отпушен. Редактирано Май 14, 2012 от Evtim Djerekarov 1
lyu_records Отговорено Май 14, 2012 Автор Отговорено Май 14, 2012 (Редактирано) Значи, аз оставам с впечатление, че първо трябва да схванеш какво точно искаш да постигнеш с дадената джаджа... Искам да си бустна мръсния канал на едно малко практис кубенце! В случая буста ще го сложа на входа на кубенцето съответно китарата ще е бустната както на чистия така и на мръсния канал! Но искам бустара (неговата врътка) да може да буства малко повечко! Е това искам да правя с тая джаджа! Редактирано Май 14, 2012 от lyu_records
Evtim Djerekarov Отговорено Май 15, 2012 Отговорено Май 15, 2012 Каквото можахме, те посъветвахме. Оттук нататък ти вече трябва да пробваш схеми. Възможно е да потърсиш и "guitar booster schematic" из нета - ще намериш доста схеми, на някои сайтове като runoffgroove.com даже има и записчета как звучат. 2
hand_of_doom Отговорено Май 15, 2012 Отговорено Май 15, 2012 Колега, ако случайно можеш да си позволиш двуполярно захранване или захранване на 12 V, можеш да опиташ с него Така изходният сигнал има по-голям диапазон за размах и кривочите започват от значително по-голямо усилване. Освен това при използване на еднополярното захранване като в схемата по-горе Евтим да каже, но ми се струва, че трябва да имаш много добре филтрирано захранване, защото иначе такива шумове може да се вкарват оттам, че не е истина .
Recommended Posts