Jump to content
Българският форум за музиканти

Който разбира от лампови ампове да каже ...


Jordan_J

Recommended Posts

  • Отговори 36
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

абе какво имаш впредвид като казваш "итлянскисаунд" и несъм Ставри

Кавичките не са случайни. ТАка се казва моделът усилвател.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

вече го намерих

http://www.alessandro-products.com/amp-italian.shtml

Alessandro е реномирана марка

но забележи този амп го препоръчват за джаз

сигурно китарата пешо ще му се наточи

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)
вече го намерих

http://www.alessandro-products.com/amp-italian.shtml

Alessandro е реномирана марка

но забележи този амп го препоръчват за джаз

сигурно китарата пешо ще му се наточи

Каква изгъзица са направо - невероятни!!!!!!!

 

Убийствена дървесина за боксовете ... и какви ъпгрейди ... не е истина!

 

 

Стартова цена - 2600 долара + 55 000 долара за останалите екстри :)

Ааа-йееееееееее!!

 

Кой 6те е тоз джазмен дето 6те си го позволи .... :):):blink: Всъ6тност току 6то ги видях ... Вси4ките големи имат такива ! Ето ги:

http://www.alessandro-products.com/artists.html

Редактирано от visiondann
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Стартова цена - 2600 долара  + 55 000 долара за останалите екстри :)

Всъщност ситуацията не е чак толкова драматична.Базовият модел е на високо ниво ,а стандартните ъпгрейди включват предимно Hi End електронни компоненти и малко козметика(дървесина).При прилично "наточване" цената ще стигне $4500 - $5000 - нормално за този клас (за "цифра" на висококласни,но сравнително стандартни екстри,можем да направим справка при Leonardy,или Mad Professor,например) .При екстрата за $50 000,все пак става въпрос за шаси от чисто злато!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

това добре - ама господ трябва да ни даде 500 години поне, та да си заслужава инвестицията

предполагам, че като шасито е от злато може и 1000 години да изкара :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Чакайте малко - това мебели ли са? :D . Представяте ли си това да го разнасяте насам-натам - абсурд. Само изкуствена кожа:headbang:. Тоя лак ще отиде на кино при първото почукване. Според мен тези усилватели трябва производителя направо да ги провава на музеите. Единственото хубаво нещо е, че ако вземета такава джаджа няма да закъсате никога с парите :P .

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 years later...

Връщайки се на първоначалната тема - ето какво открих. Мисля, че от написаното по-долу нещата се изясняват напълно, още повече че човека явно е наясно с материята.

Видове усилватели

Съществуват много видове усилватели, които се класифицират в класове. Най-важните от тях са:

Клас А - Първите КС са били клас А с един транзистор/лампа (Single Ended или SE). При тях КС се състои от един транзистор, който сам поема цялата синусоида на сигнала. SE все още са най-ценените усилватели на мощност, тъй като транзистора работи самостоятелно и състояноето му (работната точка) остава непроменено, което води до изключителна линейност и липса на един вид много неприятни изкривявания (интермодулационните), породени от преходните процеси между двата транзистора при другите видове усилватели. Проблемът при клас А е, че черпят страшно много мощност, дори и да няма сигнал. Примерно един петватов усилвател клас А ще разсейва постоянно 50W. Това означава огромни радиатори, вентилатори, водно охлаждане (не се смейте - има и такива). Представете си ако искахме един стоватов...

Клас В - Понеже хората искали да слушат силна музика, без да се налага да слагат усилвателите си във фризера е бил измислен нов тип крайни стъпала - клас В. При тях има два транзистора и всеки командва неговата си полвина от синосуидата, като е включен само тогава, когато трябва. Така КПД-то се увеличава значително, но на висока цена: появяват се интермодулационните изкривявания (ИИ):Когато Горният транзистор си свърши работата, се изключва и отива да изпуши една цигара в стаичката. Видял това, Долния транзистор си загася фаса и отива на работа, но вече е късно, защото точно в този момент никой от тях не работи. По този начин отрицателната полувълна не преминава моментално в положителната, а има известен период от време в който напрежението се задържа на нула и се получава характерното за клас В "стъпало" в синусоидата.

Клас АВ - Тъй като на хората не се понравил свистящия звук на клас В, решили да изпращат всеки от транзисторите по-рано на работа за да се застъпват смените и да няма такива празни моменти.Колкото по-рано отиват на работа транзисторите, толкова повече време стоят включени. Така от клас В може постепенно да се премине в клас А, когато и двата транзистора стоят нащрек през цялото време. Но за жалост два транзистора никога не са абсолютно еднакви и единия винаги ще работи по-различно от другия, а като резултат вълната също няма да е симетрична, макар усилвателя да е клас А. Затова все още някои хора трошат пари и усилия да правят "истинския" клас А - Single Ended.Въпреки всичко 99,9% от усилвателите на пазара са клас АВ, защото при тях лесно и евтино се постигат големи мощности.

 

Изкривявания

Току що видяхме защо се получават интермодулационните изкривявания. Тяхното реално проявление е, че когато усилвателя възпроизвежда едновременно две честоти, освен тях двете се чува слабо и една трета честота, която естествено не присъства в сигнала. В реалността, аудиосигнала е съставен от безкрайно много честоти и тази "смеска" утежнява ефекта на интермодулационните изкривявания, а този ефект е особено неприятен за ухото на слушателя, защото тези паразитни честоти не са хармонични, както при хармоничните изкривявания. Хармоничните изкривявания (ХИ) са друг вид, не толкова неприятен, но пък с драстично по-голям дял от ИИ. Наричат се хармонични, защото паразитните честоти са хармоници на реалните. Пример : Реалната честота е 100 херца, но се появяват и честоти от 200, 300, 400 херца и т.н. Ако реалната честота е 20 херца, се появяват и честоти от 40, 60, 80, 100 херца и т.н. (40 херца е втора хармонична, 60 е трета...). Забелязвате, че тези хармонични паразити представляват реалната честота умножена по две, по три, по четири и така до безкрай. Големи количества ХИ ще чуете ако усилите докрай усилвателя си или пък извикате много силно в микрофон или просто чуете китара с дисторшън. Защо се получават тези хармоници? Сигнала става прекалено голям и излиза от работните напрежения на усилвателя, затова се получава "отрязване" на върховете на синусоидата. Затова колкото по-тихо е "пуснат" усилвателя, толкова са по-малки ХИ.

 

Звукът на лампите

Мисля, че сега е време да спомена за "ламповия звук". Ламповия звук са високи ХИ, но предимно от втора и трета хармонична, а останалите след тях силно затихват с реда си. Втория хармоник е най-близко до реалната честота (всъщност точно една октава по-висок) и е най-приятен за ухото в сравнение с по-високите хармоници. Не случайно се нарича хармоник, и понеже е в хармония с истинската честота, изкуствено прави звука по-богат. На някои хора това им харесва и се превъзнасят по "ламповия звук", но тайната за постигане на високи нива на 2-ра хармонична и ниски нива на останалите хармоници не е в лампата..

Както вече обясних в началото всички усилватели са били клас А Single Еnded. Естествено първите усилватели са били лампови. Този специфичен звук на ламповите SE, обаче хората са решили, че идва от лампите, а не от спецификата на схемата. Горе-долу с появата на транзисторите се измислят и новите класове усилватели различни от SE. Появила се и дълбоката Отрицателна Обратна Връзка (ООВ), защото транзисторите имали нужда от нея. Естествено хората слушали старите си лампови SE и се възмущавали от новите транзисторни клас В. Но разликата не идва от транзистора, а от схемата. При SE няма ООВ и синусоидата на сигнала, с приближаването си до границите на напрежението, доста отрано започва постепенно да си заобля върховете, което накрая преминава в "сплескване" на върха на синусоидата (но въпреки това формата остава заоблена). Това леко заобляне произвежда високи нива на 2-ра хармонична и почти никави по-високи хармоници. Това е този "мек" дисторшън, представляващ "ламповия" звук. Дълбоката ООВ силно намалява нивата на всички хармоници, дори сигнала да е стигнал почти до границата, но при нейното преминаване върха на синусоидата се "отрязва" рязко и предизвиква експлозия от хармоници стигащи и до 20-та хармонична. Забележете обаче, че ако сигнала не стига границите, тоест усилвателя работи в нормален режим, ХИ почти няма, благодарение на ООВ, докато при SE дори и при ниски нива на сигнала има значителни ХИ (но почти изцяло от любимата на някои 2-ра хармонична). Според множеството правени проучвания по този въпрос се стига до следният извод - Ако усилвателя работи със сравнително ниски нива, няма разлика (нито на цифри нито на ухо) между видовете усилватели. Единственото приложение където лампите са за предпочитане е микрофонният предусилвател в звукозаписните студия, където той се явява същевременно естествен лимитер на огромната динамика на микрофона. (Russell O. Hamm - Audio Engineering Society, New York)

Сега когато разбрахме откъде идва ламповия звук, ще ви попитам какъв лампов звук има в лампов усилвател клас АВ с ООВ(много лампови усилватели сега не са SE)? Естествено, че няма, но на човек му стига да знае, че вътре има лампи и това му е достатъчно за да чува несъществуващи неща. Но също така му е достатъчно да знае, че усилвателя е транзисторен (въпреки, че е SE), за да не може да долови любимия си "лампов звук", дори и той да се чува ясно.

Заключение? (май няма..

Слушането на музика е неимоверно субективно занимание и трябва да оставя всеки от вас да прецени, кое звучене му допада най-много.

Но преди да започнете да се наслаждавате на звука на любимия си свръхкачествен усилвател, помислете за източника на музика.Помислете за музикантите в студиото за записи с всички дигитални ефекти, процесори, миксери тъпкани с транзистори, операционни усилватели, компютри и т.н.Помислете за вашия CD плейър или грамофонен предусилвател пълен със същите елементи, съчетани в най-умопомрачителни схеми.Помислете за 5-10 процентовите изкривявания на високоговорителите.Помислете за ужасните резонансни пикове и спадове в честотната лента предизвикани от помещението в което слушате музиката.Всъщност излиза, че усилвателя има най-малко значение от всички елементи на озвучаването Всъщност повечето от вас, ако са честни, няма да доловят никаква разлика между лампов SE и транзисторен клас АВ, освен ако разликата не идва от различните озвучителни тела, но това е една друга (много важна) тема...

 

Статията разработи Делян Апостолов от Варна.

За въпроси delian_apostolov@yahoo.com

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Много поздрави на Делян Апостолов от мен.

 

Явно човека не е китарист и няма отношение към китарните усилватели.

 

Статията е написа от хай енд и студийна гледна точка.

 

Дигнете глави от нета , книгите и статиите и отидете да посвирите малко - действа отрезвяващо вярвайте ми !

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.