Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Публикувано

ОК,

видях,че има доста топици за ладове,акорди и други,но нийде не видях някой да е засягал импровизацията директно.Искам да уточня първо,че за това,което предстои да напиша човек трябва да си знае елементарната теория поне за да може да дълбае по нататък.Това което ще представя тука са прости формули за начини и подходи на диатонична импровизация към различните групи акорди.Тези подходи не съм ги измислил аз,но смятам че са много полезни,тъй като предлагат синтезирана информация,която е като трамплин към по-сложните неща.

 

Значи,първо,акордите можем да ги разделим на 6 главни групи:

 

#1. Минорни септакорди или Minor 7th

#2. Мажорни септакорди или Мajor 7th (maj7 и разновидностите)

#3. Неалтеровани доминантни септакорди (7sus4,9sus4,11,13sus4 и други)

#4. Алтеровани доминантни септакорди

#5. Минорни септакорди с понижена 5(min7b5 и подобните)

#6. Умалени акорди

 

Така,този пост ще се занимае със първите три групи>

 

Група #1-МИНОРНИ СЕПТАКОРДИ.Нека за целта разгледаме всички акорди в до мажор,за да е по-лесно:

Този тип акорди можем да ги третираме по два начина:

а)като IIm акорд в мажорен ключ(Dm7 в до мажор) или

б)като VIm aакорд в мажорен ключ(Ам7 в до мажор)

 

Неща,които звучат добре върху акорд тип 1а) са: Дорийски лад-ре в този случай;Минорни Пентатоники-от основата(ре в случая),изсвирена от секунда нагоре(ми в случая) и изсвирена от квинта нагоре(ла в случая);Арпежи-всички диатонични арпежи,но особено добре зву4ат тези:maj7 изсвирен от минорна терца нагоре(в този случай Fmaj7) , m7 изсвирен от квинта нагоре(Am7 в нашия случай);Тризвучия-всички диатонични тризвучия и особено мажорно тризвучие изсвирено от секунда надолу(до мажор тризвучие в нащия случай),мажорно тризвучие изсвирено малка терца нагоре(фа мажор в случая) и мажорно тризвучие извирено от кварта нагоре(сол мажор в случая)

 

Неща,които звучат добре върху акорд тип 1б) са: Еолийски лад(натурален минор)-ла в този случай;Минорни Пентатоники-от основата(ла в случая),изсвирена от кварта нагоре(ре в случая) и изсвирена от квинта нагоре(ми в случая);Арпежи-всички диатонични арпежи,но особено добре зву4ат тези:maj7 изсвирен от минорна терца нагоре(в този случай Сmaj7) , m7 изсвирен от квинта нагоре(Еm7 в нашия случай);Тризвучия-всички диатонични тризвучия и особено мажорно тризвучие изсвирено от секунда надолу(сол мажор тризвучие в нащия случай),мажорно тризвучие изсвирено малка терца нагоре(до мажор в случая) и мажорно тризвучие извирено от малка секста нагоре(фа мажор в случая)

 

 

Група #2-МАЖОРНИ СЕПТАКОРДИ.Нека за целта разгледаме всички акорди в до мажор,за да е по-лесно:

Този тип акорди можем да ги третираме по два начина:

а)като I акорд в мажорен ключ(Cmaj7 в до мажор) или

б)като IV акорд в мажорен ключ(Fmaj7 в до мажор)

 

Неща,които звучат добре върху акорд тип 2а) са: Йонийски лад(натурален мажор)-до в този случай;Минорни Пентатоники-изсвирена от голяма терца нагоре(ми в случая) и изсвирена от голяма секста нагоре(ла в случая);Арпежи-всички диатонични арпежи,но особено добре зву4ат тези:m7 изсвирен от голяма/мажорна терца нагоре(в този случай Еm7);Тризвучия-мажорно тризвучие извирено от квинта нагоре(сол мажор в случая)

 

 

Неща,които звучат добре върху акорд тип 2б) са: Лидийски лад-фа в този случай;Минорни Пентатоники-изсвирена от малка секунда надолу(ми в случая) и изсвирена от голяма терца нагоре(ла в случая);Арпежи-всички диатонични арпежи,но особено добре зву4ат тези:m7 изсвирен от малка секунда надолу(в този случай Еm7) и maj7 изсвирен от квинта нагоре(Cmaj7 в случая);Тризвучия-мажорно тризвучие извирено от квинта нагоре(до мажор в случая) и мажорно тризвучие извирено от секунда нагоре(сол мажор)

 

 

Група #3-НЕАЛТЕРОВАНИ ДОМИНАТНИ СЕПТАКОРДИ.Нека за целта разгледаме всички акорди в до мажор,за да е по-лесно:

Този тип акорди можем да ги третираме по два начина:

а)ДОМИНАНТНИ sus4 или 11 акорди,които съдържат 4 или 11 степен вместо 3 като V акорд в мажорен ключ(G7sus4,G9sus4,G11,G13sus4 в до мажор) или

б)ЛИДИЙСКИ ДОМИНАНТНИ АКОРДИ като IV акорд в мелодичен минор(D7,D9,D13,D7b5 i t.n. в ла мелодичен минор)

 

Тук ще разгледаме само група 3а),тъй като искам нещата в този пост да се отнасят само към ладове извле4ени от натуралния мажор,група 3б) е за напреднали и ентусиасти,които искат да обогатят речника си и ще я разгледам във част 2-ра,ако има желаещи естествено.

 

Неща,които звучат добре върху акорд тип 3а) са: Миксолидийски лад(5 степен на натуралния мажор)-от сол(ако сме в до мажор) в този случай;Минорни Пентатоники-изсвирена от секунда нагоре(ла в случая) и изсвирена от квинта нагоре(ре в случая);Арпежи-всички диатонични арпежи,но особено добре зву4ат тези:m7 изсвирен от квинта нагоре(в този случай Dm7) и maj7 изсвирен от секунда надолу(Fmaj7 в случая);Тризвучия-мажорно тризвучие изсвирено от oсновата(сол мажор тризвучие в нащия случай),мажорно тризвучие изсвирено секунда надолу(фа мажор в случая) и мажорно тризвучие извирено от кварта нагоре(до мажор в случая)

 

 

Това е засега,ако случайно съм допуснал някакви грешки обаждайте се-нямам време ад го проверявам,а и също съм позабравил малко понятията на български,тъй че не се впрягайте затова.надявам се,че тези формули ще са полезни на мнозина от вас.Питайте ако нещо не разбирате.Ше има и втора част стига да има желаещи.Най-добрият начин тези неща да се упражняват е да си запишете вамп-ове със желания тип акорди и да пробвате всички те подходи изброени по-горе.Трябва още отсега да кажа,че се изисква време защото ухото ви трябва да свикне да ги чува нещата.Също много важно е фразирането,защото иначе всичко ще звучи просто като скали нагоре-надолу.Успех!

 

 

Владо

Отговорено

Сядам да ги пробвам тези нещица и ако не започна да свиря като теб си искам парите обратно :).Майтап де :) Супер добре обяснено .... и много полезно .... ще чакаме с нетърпение с още материал .... :)))))

Отговорено

Обещавам,ще има кратки музикални примерчета илюстриращи написаното.Само да минат Вторник и Сряда,че е края на семестъра тука и сумати работи трябва да предавам.

 

 

Владо

Отговорено

Окей,

семестъра свърши-УРАААА :lol::lol::lol: :guitar: :green: :lol::lol::lol: !

 

Сега за така обещаните клипове-само два за начало.Клиповете илюстрират два от подходите към акорди от типа 1а)IIm акорд в мажорен ключ(Dm7 в до мажор)!Във случаят обаче записах вамповете в Ам7,тъй че Ам7 е IIm акорд в сол мажор(така или иначе всички тези неща трябва да се пробват в различни тоналности,не само в до или сол мажор).Първият пример е минорни пентатонкики върху акорда,в случая ми,ла и си минорни пентатоники върху Ам7(погледнете формулата по-горе):

 

Em,Am, & Bm minor pentatonics over Am7

 

Вторият пример е подхода с диатонични арпежи-отново върху Ам7,диатони4ни арпежи в сол мажор(Gmaj7,Am7,Bm7,Cmaj7,D7,Em7,Fm7b5) също на едно място Csus2(9) арпеж:

 

Diatonic Arps in Gmajor over Am7

 

Това е засега.Дълбайте и питайте ако има въпроси.Не съм се кахърил много за тоновете и звуците на бекинга,скалъпих ги на бързо,тъй че не се заслушвайте толкоз много :green:

 

 

Владо

  • 3 weeks later...
Отговорено

Ихааа, юруш на маслините!

 

Владо, мерси отново!

 

От 4-5 години не съм свирил сериозно, ама ти ме запали с вашите парчета и добрите уроци дето пускаш тук.

 

Малко ще вдигна поглед от безспирното бачкане.

 

 

 

П.П. В кой университет си в Щатите? Сестра ми учи цигулка в САЩ...

Отговорено

Душманино,

уча в Юнивърсити ъф дъ Дистртикт ъф Кълъмбия :lol: дет се вика.Но да предупредя от сега,че не уча музика.Къде е сестра ти?

 

Владо

 

П.С. Много малко интерес към импровизирането имат май хората,а? :band1:

Отговорено
Баш мерси! Златен си! :band1:

Тц, не е златен... Сигурно е от липсващите елементи в Менделеевата таблица...

Ей, Владо, сигур днес ще видя Жоро;

Ама ти си платиноид, бе! Добър, добър, та се не трае... Нищо, че цялата статия, на урду да ми я напишеш, пак същия кяр... Неграмотен и облещен

:hello:

Отговорено

Супер ,много яка тема! Абе най-добре е ,който се интересува от импровизация ,преди всичко да започне със заучаване на седемте позиции на мажорната гама (3 notes per string) и CAGED System за минорните септакорди ,заедно със съответстващите им пръстовки на гами + минорни пентатоники ,а също така и съответстващите арпежи за всеки акорд .

Според мен тва е начинът да схванеш цялата работа ,иначе какъв е смисъла да научиш правилото ,а да знаеш само една-две пръстовки и да не можеш да си приложиш наученото .

Иначе евала за темата и обясненията ,ще помагам с каквото мога и аз .хихи :rolleyes:

Отговорено

Браво бе Владо, отскоро съм във форума, но отдавна в музиката. Много кадърно си забивате. Гледам, че те кефи стила на Грег Хоу, Франк Гамбале, Брет Гарсед, Скот Хендерсън, а може би и Алън Холдсуърт... :lol: Яко.

Това, което предлагаш като теория е интересно и ще го прегледам. Ако те интересува имам доста уроци по китара на видео (DivX). Повечето са от видеокасети, но са читави. Особено ако не си гледал на Гамбале, Холдсуърт и Грег Хоу. Ако се интересуваш, ще търсим начин да те снабдим

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.