jorog Отговорено Юни 1, 2010 Share Отговорено Юни 1, 2010 Ето ви малко материал за размисъл. Виждате разликите веднага за волюм и тон пота. PS: AUDIO TAPER- аудио(логаритмичен)потенциометър Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
H.R. Отговорено Юни 1, 2010 Share Отговорено Юни 1, 2010 (Редактирано) Чудесна тема - и за пореден път чудесни обяснения от Евтим ! Какво ли не научих от този форум. От последните видеа - от предния пост на GOROG - става ясно ,че освен обикновенни линейни и логаритмични има и с още по "изкривена" крива (незнам точно по какъв математичен закон се изменя - вероятно пак по логаритмичен щом човешкото ухо възприема така) - Borns и CTS - при които усещането за плавност при усилването е още по-добро - говоря за volume потенциометрите. Редактирано Юни 1, 2010 от H.R. Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
a_panov Отговорено Юни 1, 2010 Share Отговорено Юни 1, 2010 http://www.farnell.com/datasheets/27516.pdf BOURNS Model 95 Premium Guitar Potentiometer - Това е от каталога на Фарнел, чиито представители в Бълхария са Комет! Така че в нашта мила татковина имаме достъп до хай-тек на света, само трябва да заплатим 20 лева за потенциометъра и отделно транспорта! Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
jorog Отговорено Октомври 12, 2010 Share Отговорено Октомври 12, 2010 (Редактирано) BOURNS Model 95 Premium Guitar Potentiometer- 500K ,със гладка ос и обикновенна дължина на резбата е 6 евро=около 12-13лева. Аз си взех от магазин Комет 2 броя от този: http://bg.farnell.com/bourns/pdb241-gtr02-...haft/dp/1546733 за 7,5 лева пота или 15лв. за 2бр. Пристигна за 1 седмица.В сайта на Фарнел е дадена цена 3,26евро ,така че оскъпяването е минимално. Редактирано Октомври 12, 2010 от jorog Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
ferario Отговорено Октомври 13, 2010 Share Отговорено Октомври 13, 2010 За регулиране нивото на звука в китарите се използват предимно логаритмични потенциометри, както се спомена на няколко места в темата, точно защото експериментално е установено, че човешкото ухо има чувствителност, която се онагледява и съответно моделира по същия логаритмичен закон. Лично аз от практиката, противно на повечето мнения в темата, се спрях на логаритмичен 1 мегаом. Навремето си играх като сменях различни потенциометри на китара с два адаптера "милин камък" май бяха, двойни и червени, и се оказа най-удачно, поне за мен, при 1 мегаом. При намаляване на стойността на 500 килоома и надолу се изрязваха ниски честоти, а това водеше до скъсяване на продължителността на звука при дисторшън, тъй-като ниските поддържат нивото при компресор и дисторшън. Повечето от мненията в темата, почти съм сигурен, са взаимствани от готовите решения в съответните китари, които потребителите са виждали, само че едва ли те са били съобразени с продължителността на звучене при употреба на някакъв ефект, пък още по-малко дисторшън в частност. Лично аз не съм имал особени проблеми да си намеря потенциометри с такива стойности от магазините за ел. елементи. В музикални магазини потенциометри не съм търсил, но дори и да има ще са в пъти по-скъпи. Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Evtim Djerekarov Отговорено Октомври 13, 2010 Share Отговорено Октомври 13, 2010 (Редактирано) Повечето от мненията в темата, почти съм сигурен, са взаимствани от готовите решения в съответните китари, които потребителите са виждали, само че едва ли те са били съобразени с продължителността на звучене при употреба на някакъв ефект, пък още по-малко дисторшън в частност. Лично аз не съм имал особени проблеми да си намеря потенциометри с такива стойности от магазините за ел. елементи. В музикални магазини потенциометри не съм търсил, но дори и да има ще са в пъти по-скъпи. -Взаимствани са от готовите решения, да. -Фирмите, който са измислили готовите решения не пасат трева и не се стремят китарите им да губят високи и да нямат състейн. -Няма как загубата на малко високи честоти да скъсява тона, поне не при нормалните китари. Късият тон е резултат от акустичните особености на китарата(синдромът, известен разговорни като "скапана дървения"). -Стойностите 500К за хъмбъкери и 250К за сингли са се утвърдили експериментално с годините. Присъствието на твърде много високи честоти в сигнала при няко адаптери може да бъде много нежелателно. -Ти си постигнал добър резултат с 1 мегаом, което не е нещо уникално - такава китара и такива адаптери си имал и се е получило. Това не значи, че решението е оптимално за всяка китара. -1М потенциометър има вдойно повече топлинен шум, което може да има или да няма значение, в зависимост от приложението. Редактирано Октомври 13, 2010 от Evtim Djerekarov Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
ferario Отговорено Октомври 13, 2010 Share Отговорено Октомври 13, 2010 Не твърдя нищо друго освен резултата, който съм имал на практика. Сравнявах звука с различни потенциометри и директно без потенциометър и най-голямо сходство имаше при 1 мегаом за въпросния адаптер. Пробвал съм и с други адаптери, имал съм и оригинална японска също с логаритмичен 1 мегаом и с други адаптери. Същото съм пробвал и при бас. За шумове на понетциометри няма да коментирам. Лично аз предпочитам да намеря своя звук, отколкото да се доверя на решението на която и да било фирма, експериментатор съм по природа, какво да се прави. Готовите схеми на ефекти никога не са ми пасвали и съм ги преправял. Всички проектанти също са хора с индивидуални предпочитания и разбирания като всеки от нас и подлежат на непрестанно усъвършенстване. Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
rocker_vn Отговорено Октомври 13, 2010 Share Отговорено Октомври 13, 2010 браво на Евтим за търпението да повтори едни и същи неща 5 пъти, и за това че си го обяснил много добре. Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
rockstar666 Отговорено Октомври 14, 2010 Share Отговорено Октомври 14, 2010 Благодаря на Евтим за хубавия отговор, но за жалост чак сега го виждам , а доста се балтая с тези потове вече два смених и нищо, отварят много трудно, ходих по всички магазини и качествени потове няма, то няма и никакви на повечето места, пращаха ми, купувах от магазини специализирани и пак съм да под крушата, докато не видях поста за потовете от фарнел и в частност Комет, парите които дадох за няколко волюма до момента се равняват точно на цената въпросния китарен пот от Комет, другия вариант и Гибсънските за които Кольо споменава в темата! Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
bluelemon Отговорено Октомври 14, 2010 Share Отговорено Октомври 14, 2010 Понеже и моя валум пот ме дразни, заслужава ли си 20 кинта или и този за 7.5 ще свърши работа. Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Evtim Djerekarov Отговорено Октомври 14, 2010 Share Отговорено Октомври 14, 2010 Късмет е. Случвало ми се е при различни партиди на един и същи потенциометър, единия наистина да е логаритмичен, а другия - на практика линеен. Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
jorog Отговорено Октомври 15, 2010 Share Отговорено Октомври 15, 2010 (Редактирано) Имайте предвид ,че всеки потенциометър си има толеранс за големината на съпротивление. Например пот 500 килоома ,конкретно на Боурнс има +-20% толеранс ,което е около 100К. Това значи ,че ако си вземеш няколко пота от по 500К. ,при замерването им с мултицет един ще има стойност да кажем 467К. ,друг- 488К. ,а трети - 524К. и т.н. Така ,че всеки пот ще си има своя собствена характеристика ,например тези които са под 500К. ще ограничават малко високите(по-топло звучене) и обратно-при по-висока стойност от 500К. ще се придаде малко високочестотен оттенък(повече блясък,светло звучене). Което в никакъв случай не е лошо ,а напротив ,е въпрос на лични предпочитания и представлява още една от многото променливи които определят цялостното звучене на инструмента и даващи му индивидуален,неповторим ,оригинален и характерен звук. Редактирано Октомври 15, 2010 от jorog Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
jorog Отговорено Октомври 17, 2010 Share Отговорено Октомври 17, 2010 Ето още едно видео за потовете: Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Evtim Djerekarov Отговорено Октомври 17, 2010 Share Отговорено Октомври 17, 2010 ... Е, аз не вярвам, че някой ще усети огромна разлика между 470К и 500К така или иначе. Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Evtim Djerekarov Отговорено Октомври 17, 2010 Share Отговорено Октомври 17, 2010 За хората, които си сменят потовете на Squier, а може би и на други китари искам да кажа, че поне най-долния тон пот трябва да е малък, защото кухината е изрязана по-тясно и не се побира голям потенциометър в края й, без работа с длето. Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.