Jump to content
Българският форум за музиканти

patzo

Лампов микрофонен усилвател - размисли и страсти :)

Recommended Posts

Публикувано (Редактирано)

Тръгнал съм да си правя лампов микрофонен предусилвател. Усилвателя тръгна от първия път - засега всичко е нахвърляно на  една набързо ецната платка, но имам проблем със брума. Отначалото имах 50 и 100 херца брум. Промених захранването на анодното коренно и 100 херцовия брум изчезна, но 50 херцовия остана. Доста неща изчетох за опроводяването на масата, но кое е най-правилно незнам. Примерно в при тази статия се твърди че е най-добре пин 1 на входа и изхода да се вържат директно за кутията - Цък . Друга статия пък която прочетох твърдеше, че  не е добре масата да се вързва директно за кутията а трябва през съпротивление и кондензатор. 

Брумът не е силен но го има. Усилвателя дава 58дб. усилване.  И примерно ако усиля до толкова микрофонния усилвател на саунд картата която имам се чува повече собствен шум - на ухо - при 200ома товар примерно. Но шума на саунд карта е във всички честоти докато на ламповия е по слаб като цяло, но  на 50херца и около него е доста повече. 

 

Ето няколко варианта - какво мислите ?

 

9243795A.jpg

 

 

9243796c.jpg

 

9243798A.jpg

9243799V.jpg

Редактирано от patzo
  • Like 2

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Отговорено (Редактирано)

Ето така изглежда шума при максимално усилване  58дб. и съпротивление  150 ома между пин 2-3

 

9248150u.jpg

 

А според вас каква кутия е по-подходяща за микрофонния предусилвател - метална или алуминиева

Редактирано от patzo
  • Like 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Във упътването на този предусилвател Electronaut M63 пише следното:

 

The M63 is shipped with #1 and #2 switches in the OFF position.

Incase you’re wondering what the various connection alternatives provide, here’s the deal:
Switch 1: In the ON position, pin 1 of the output XLR is connected to the ground plane of the amplifier’s circuit
board. In the OFF position, pin 1 of the output XLR is lifted.
Switch 2: In the ON position, the ground plane of the amplifier’s circuit board is connected to the ground plane of
the power supply circuit board. In the OFF position, the ground plane of the amplifier’s circuit board is connected
solely to the chassis through the input XLR.
 
Та според написаното мисля, че предусилвателя има следната схема на опроводяване на масата. 
 
9251366W.jpg
 
За фантомното масата четох, че е добре да се свърже дирекно за пин 1 на входа. Виждал съм това и при един английски лампов усилвател така вързано. Аз фантомното още не съм го направил, пробвах усилвателя със кондензаторен микрофон на батерия и динамичен. 
Така или инъче май ще експериментирам когато натикам всичко в пробна кутия че сега е хвърчащо. 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Отговорено (Редактирано)

Здравей, засега не мога да кажа нищо, тъй като започвам сега да чета. Но ще се включа утре-другиден, като помисля малко.

Засега, мога само да се радвам на начинанието!

 

Колкото до кутията - Валяка е казвал някъде из темите. Най-добре е кутията да е (или да се направи да е) "сандвич"

от (примерно) желязо и алуминий. Единият материал е добре, да е феромагнитен, а другия - парамагнитен.

Не съм сигурен, какво точно е ползата, но ако малко помисля се получава следната картина:

 

Парамагнитния материал има по-ниска от въздуха проницаемост, поради което магнитните силови линии се стремят, да го заобиколят, затваряйки се през друг път (през околния въздух).

 

По-вътрешните феромагнитни части на "сандвича" пък, бидейки заобиколени от парамагнитен материал, затварят силовите линии почти напълно през себе си, понеже имат значителна магнитна проницаемост.

 

-----------------

 

Най-важно е, първо да се изясни източникът на този брум. Дали се "прослушва" от захранването, или просто лампите го улавят от смущаващи фактори в помещението. Има ли някакви "сигнални" точки в схемата, които имат значителен импеданс?

 

Друго - имаш ли някакъв дросел в захранването, освен че имаш електролитни кондензатори?

Редактирано от Evtim Djerekarov
  • Like 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Част от брума е от захранващите трансформатори -  като ги захлупя с метална кутия и я дам към земя брума от 50херца намаля малко:) Използвам 2 трансформатора за анодното - единия тороид другия ш-образен   220-12  – 12-220 - Поръчал съм един залят тороид в метална кутия който трябва да стане скоро със всички необходими напрежения. Но не всичкия брум е от трансформаторите според мен - защото като изключа захранването - усилвателя работи още малко а брума е там. Поръчал съм и нови лампи - в момента имам 2 NOS тесла за входа ЕСС82. И при едната брума е повече чуваемо - така че поръчах нова за проба. Второто стъпало е с есс88 пак NOS на тесла - там мисля, че няма проблем, но пак поръчах нова за тест.  

Нямам дросел в захранването - в началото го бях направил по тази схема - Цък, но имах също и 100 брум. После подходих класически със CRCRCRCR захранване и е много по-добре. Скоро ще пробвам и едно със регулатор TL783 да видя как е. 

 

Да за кутиите има логика с двата материала да е най-добре, но ще е доста по-трудно за изпълнение. Кутията ще е 2u размер. И ако ще е само за долен и горен капак - може да се постигне някак. 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Може би също няма да е зле, да има от онези цокли за лампите, които имат метална "чашка" в която влиза лампата.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^ И такива съм поръчал :)   чакам ги 

  • Like 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ако имаш възможност пробвай да пуснеш отоплението от някакъв акумулатор. С 4 "прости" батерийки по 1.5 волта също може и да стане в случая, тъй като имаш малко и само предусилвателни лампи. Така можеш да установиш дали оттам влизат гадости.

 

Може също да опиташ да замасиш и централния пин на цоклите (ако имат такъв). Не знам колко помага, защото не съм тествал лично, но съм чел че уж имало файда. ;)

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да може и това да пробвам да видя как ще е. Инъче захранването за отоплението съм го направил с lm350 и плавен старт.  

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Отговорено (Редактирано)

Подредих всичко нещо като кутия за да пробвам различни варианти на опроводяване на масата. Забелязаах че със екранираните лампи като екрана е даден към маса брумът е по-малък . Влияе се и от местенето на трансформаторите. 

 

Само, че днес пристигнаха новите лампи и реших да ги тествам и изведнъж гледам графиката на компа  :yahoo: -  брумът е доста по-малко. Имаше и едни високочестотни свистения понякога и като чукна лампата изчезват и те изчезнаха. Съвсем различна картинка. Новите лампи и не се влияят от екраните върху тях - даже май е по-добре без тях. 

Пристигна и тороидалния траф - като, че ли с него 50херца са леко повече, но пък не се влияе от местене дали е в кутията или отвън няма никаква разлика. Май с 4 отделни трафа беше леко по-добре но пък вкарам  ли ги в кутията ставаше много брума. 

 

Експерементирах доста с вариантите за масата и си стигнах до опроводяването което е най-добре за мен. Разликата в различните видове не е толкова голяма - няма как да се чуе на ухо - но я има и се вижда на графиките. По натам ще постна схема на масата на крайния вариант. 

Почти съм готов и с проектирането на платката но още малко работа имам. Старая се всички връзки да са възможно най-къси. 

 

 

9258090e.jpg

 

Отказвам се завинаги от ползването на NOS лампи - позлатени крачета, реколта 80те -  ала бала. 

Редактирано от patzo
  • Like 2

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Имам и нови и стари лампи, между двата вида има и яки, и средна хубост, и калпави. Основният проблем е в непостоянните резултати и отклоненията от дейташийта. Добре че са корава хава лампите и затова не е чак толкова голям проблем. Като цяло новите са по-смотани, но както обикновено зависи от 100 неща всичко. Темата е мега обширна и не за тук. ;)

 

Има и друг проблем с NOS лампите продавани от... айде да не казвам съмнителни, но да речем не "реномирани и доказани" магазини/продавачи (разни хора в еБей например). Мерят нещо си, на някакви си тестери, пишат нещо си като данни... Преди време купих 4 крайни лампи измерени и уж перфектно мачнати за 100 вата амп. Слагам на мойто тестерче - не чак нищо общо, но си имаше бая разлика спрямо описаното в обявата. И това в "дейташийт" условия, които са 250 волта анодно и скрийн захранване. Но в китарен амп тия стойности са доста по-високи (450-500 волта) и като ги измериш в такива условия резултатите са хептен различни. Добре че ми трябват за 50-ватови ампове, че си ги понагласих 2х2. ;)

 

От известно време умувам дали да не направя една такава тема, но не знам какъв е смисъла предвид малкия интерес в тази област...

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Отговорено (Редактирано)

Досега съм ползвал стари лампи във китарни усилватели и предусилватели без проблем най вече RFT- защото по нашите земи ги има доста. Но изглежда микрофонния предусилвател е по-чуствителен. Но факт е че 3 входни лампи смених - 1 RFT и  2 Tesla и все го имаше този брум от 50херца в различни степени а като сложих една нова есс802s JJ нещата са доста различни  в положителна насока. 

Редактирано от patzo

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди две години правих микрофонен предусилвател с 6Ж8 в триоден режим  и нямаше нито брум нито шум. Може би помага и металния балон на лампата.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Отговорено (Редактирано)

Ами то собствен шум няма начин да няма - но зависи колко е. В момента на ухо предусилвателя е по-тих от предусилвателите на 2 саунд карти с които го сравних при едни и същи нива на усилване. Постихнах напредък със новите лампи и нещата в момента изглеждат доста добре. Пак има повече пикове към 50те херца но е много по-добре. Аз този брум не го чувам но се замерва. Ти мерил ли си го твоя до какви нива на шум го докара и при какво усилване при товар 150 ома примерно. 

Ощо взето е борба децибел по децибел - това променя, онова променя и гледам резултатите. 

Редактирано от patzo

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Вече не помня конкретните резултати от измерванията, но се наложи да изправя отоплителното напрежение.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване

×

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.