Jump to content
Българският форум за музиканти

7thString

Разположение на инструментите в музиката и микса

Recommended Posts

Аз бих разширил въпроса тук - нека знаещите и разбиращите от симфонична музика да кажат - ЗАЩО(!) разположението на инструментите в един симфоничен оркестър е такова, каквото е? В сравнение със съвременната музика, където се цели баланс на честотния диапазон в ляво и дясно, в симфоничен оркестър баса доколкото се сещам е силно изместен в дясно, а най-високите инструменти - флейти и цигулки са най в ляво. Според съвременното разбиране би трябвало перкусии и бас да не са изместени от центъра. Хайде сега начетените меломани да кажат защо е така :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Хубаво е да се изнесе този въпрос в отделна тема защото е по-смислен от този в който беше зададен. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Да, благодаря :) Само ще помоля за придържане към аргументирани твърдения и предположения вместо "защото е така е правилно" .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Инструментите в един оркестър са разделени първо на групи според типа инструменти, и след това според това, кой колко високо/ниско свири. Прав си, че има някаква стандартизация по отношение на подредбата, но тя варира в зависимост от състава на оркестъра, произведението, което се изпълнява и акустичните свойства на залата, в която се изпълнява. В общи линии ниските инструменти се поставят в задната част, а високите и солиращите отпред (смятам, че не е нужно да обяснявам защо), пианото, ако не е солиращ инструмент се поставя най-често където има място на сцената... Така, че не можем да говорим за пълна стандартизация. Често отделните групи се разместват от обичайната си подредба, защо диригентът иска да постигне конкретен звуков ефект - например разместване на чела и виоли, за да се постигне по-дълбоко звучене и т.н.

 

Ето линк към един сайт на тема класически оркестър, в който освен историческа и техническа информация, има и схеми с подредби използвани от различни диригенти.

 

http://andrewhugill.com/manuals/intro.html

Edited by patient
  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

а относно съотношението на различните инструменти може да се каже, че е търсен перфектния "микс".....

В състава на големия симфоничен оркестър имаме четворен състав духови инструменти, 8 контрабаса,  10 чели, 12  виоли, 14 втори цигулки, 16 първи цигулки ( не е задължителна бройката, но пропорцията е наложителна). ПО този начин може да се мисли и в миди оркестрацията, както и панорамите (на миди инструментите) да отговарят на реалното местоположение на групите инструменти (на концертната сцена). 

Всъщност, (като бивш цигулар и настоящ vsti) обещавам да подготвя материал по темата.....за съотношението  и разположението на акустичните инструменти.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Благодаря за включването. Ще е интересно да се види. На мен главно ми е странна идеята на небалансираността на бас/високи - както споменах, в съвременната музика винаги бас и ударни са в средата, докато по-скоро разпределението ляво/дясно се гледа да е хомогенно и балансирано. Още повече, при записи на класически произведения, бас партиите отново са дръпнати в центъра, контрастиращо на разположението им в оркестъра, където са максимално в дясно. Чудно ми е каква е причината за това.

Edited by 7thString

Share this post


Link to post
Share on other sites

басите са ненасочени

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Трябва да призная, че от 2-те си максимум посещения на симфоничен оркестър, нямам спомен дали басите се чуваха в ляво или "кънтят" по цялата зала... със сигурност обаче се сещам, т.к. седях сравнително близо и в център, в дясно липсваха високи, т.к. всички такива инструменти са скътани в ляво :) Разбира се, може да има съвсем логична причина за това.

Share this post


Link to post
Share on other sites

помисли само как се разпространяват ниските и високите честоти изобщо...( насочени и ненасочени) .Това е довело до нуждата от различни по брой и местоположение акустични инструменти. Всъстност нещата в природата и са доста простички, и виртуалните симулации просто копират еволюцията и развитието (можем даже да направим паралел с развитието на синтезаторите, семплерите, и всички други) НЕщата опират до акустика на инструментите, акустика на помещенията, и т.н...... 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Мисля, и стигам до извода, че трябва да си опресня спомените с посещение на някакъв концерт :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

И няма да опресниш спомени, а ще създадеш нови само за конкретното място, с конкретните музиканти, свирещи конкретното произведение, разположени и ръководени от конкретния диригент. Това е магията на класическата музика и затова тя се различава от записаната, така както театърът се различава от киното. Музиката хилядолетия наред се е случвала на място, на принципа "само тук и сега по този начин и никога повече същото". След това в едни не толкова далечни времена се е появил звукозаписът и хората дълги години са се стремяли да пренесат "живото" звучене в него, после се появиха компютрите и сега хората се опитват да изкарат звук на живо така, както са си го наредили на компютъра... Въобще - деградация отвсякъде...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

:) Любопитно ми стана какво се пише в тая тема, след една друга във ВИП форума. Според мен е готино, че има хора, които не са наясно със спецификата на симфоничната музика, но не се страхуват да зададат въпрос тук . И е готино, че има хора, които могат да отговорят на тези хора. Друг е въпросът, че често двата свята, на "запознатите" и на "незапознатите" разчита на различни източници на знание :) 

И според мен ето това е ключовото в питането: "Според съвременното разбиране би трябвало перкусии и бас да не са изместени от центъра." 

Това ми напомни за един случай. Един истеричен басист, чиято банда трябваше да свири преди моята, вдигна клуба в паника да пита кой идиот е сложил бас усилвателя отляво, а не от дясно на барабаните. Понеже по целия свят, в цялата история, басистите били позиционирани до фуса  :greenball: . Освен ако не са, де .

Та мисълта ми е, ако един човек (поколение) възприема определен източник на знание за "истината" е нормално всичко различно да му се струва не баш както трябва. Примерно, "съвременното разбиране", за което се говори по-горе е в същност не разбиране за балансираността (да кажем) в музиката въобще (има си теория на композицията, има си и класически произведения, от които се учим как аджеба се постига тая балансираност ;). Това си е просто нечия идея как да се използва стерео спектрума в звукозаписа по-подходящо с цел продажба на повече ленти/плочи/касети/дискове/мп3 и съответно магнетофони/грамофони/касетофони/дискмени/плейъри .  

Сега се сещам за "Please Please Me" (сравнително съвременна музика ;). За днешните ни стандартизирани уши и стерео устройства албумът звучи странно (да кажем), с барабани, бас и китари от едната "страна",   и гласове от другата. Обаче реалността по записване и съответно слушане на музика тогава е била съвсем друга. Както е и реалността със слушането на класическо произведение, изпълнено от симфоничен оркестър .

 

Много е прав patient за конкретиката. Зала, произведение, период/композитор, диригент - всяко от тези неща влияе върху броя оркестранти, използвани инструменти, и оттам и разположението...Според желанието на диригента (това, което иска да постигне като звук) и разместванията/омесването на секциите, смесването с публиката, разделянето на оркестъра в различни краища на залата не са изключения. Това с разположението само по себе си се е меняло през годините -  в зависимост от развитието на инструментите и спецификата на композиране/представяне на произведенията. Не можеш да очакваш класическата музика да се съобрази с това какво съвременните саундрежисьори считат за благозвучно хехе :)

 

"от 2-те си максимум посещения на симфоничен оркестър, нямам спомен дали басите се чуваха в ляво или "кънтят" по цялата зала... със сигурност обаче се сещам, т.к. седях сравнително близо и в център, в дясно липсваха високи, т.к. всички такива инструменти са скътани в ляво "

Склонна съм да мисля, че става дума по-скоро за конкретните оркестър/зала- доколко броят/видовете инструменти са били адекватни на произведението и доколко залата е била с адекватно предназначение . Преди няколко години слушах бургаския симфоничен оркестър (в супер орязан състав), много трудно се получаваше всичко, да не говорим за баланс на звука. Ако имаш желание да посетиш концерт бих те посъветвала да намериш начин да отидеш на класен концерт  с класен оркестър, класен диригент и на класно място (с традиции ), за да чуеш истински симфоничен звук.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Голяма зала "България" - когато и каквото и да е... А ако има и нещо на орган още по арно... И тогава елате да ми кажете кое е вляво и кое вдясно...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

с риск да объркам някого.....

идеята за разполагане на акустичните инструменти по определен начин е претърпяла достатъчно развитие в исторически план - препратка 17, 18, 19 век... 

а дали концерта в зала България го чуваме с лявото или дясното ухо......хм, ХАЙДЕ ПО СЕРИОЗНО!!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

...

а дали концерта в зала България го чуваме с лявото или дясното ухо...

patient имаше именно това предвид!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.