Dark Skywalker Публикувано Април 10, 2006 Share Публикувано Април 10, 2006 (Редактирано) Наскоро ми направи впечатление, че на акустичната ми китара не се получаваха флажолетите на 12-то прагче, които като че ли бях успял да правя на електрическата. Със Showmaster-а номерът се получава, като задържам струната между 11-то и 12-то прагче -- горе-долу на мястото, на което бих я притиснал до грифа, ако искам да хвана съответната нота. Снощи установих съвсем случайно, че ако си преместя пръста точно над 12-то прагче, флажолетът се получава и... оттам започна чуденето. -- Кой е "правилният" начин за поставяне на пръста при изпълняване на флажолет, т.е. дали е възприето да е над/преди съответното прагче или има характерни различия при отделните китари? -- Може ли да приема, че бриджа на електрическата ми китара е настроен неправилно, понеже при нея флажолетът се чува при допир между 11-то и 12-то прагче, вместо точно над 12-то (което би трябвало да съвпада със средата на самата струна, ако си спомням правилно какво ми обясняваше един приятел)? -- В крайна сметка, има ли значение цялата тази история, или да си свиря и да не се занимавам с глупости? ( ) Знам (какво знам... чувал/виждал съм) да се правят флажолети и на други прагчета освен 12-то, но аз не мога да ги нацеля -- явно поради това, че ми "бягат" струните на двете китари. Някой може ли да ми препоръча интересно четиво по въпроса? Както винаги, благодаря предварително на отговорилите Edit: Правопис и граматика Редактирано Април 10, 2006 от Dark Skywalker Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Sad But True Отговорено Април 10, 2006 Share Отговорено Април 10, 2006 Я най-добре си свири и не се занимавай с глупости,като си познаваш добре китарата няма да имаш проблеми. Може и да бъда оплют за такива думи ,ама според мен така е най-добре Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
npace Отговорено Април 10, 2006 Share Отговорено Април 10, 2006 мда най-добре е да си оплют как да е ми значи на шоумастъра му е грешна интонацията идеята е флажонетът на 12то прагче и нотата на 12то прагче да са НАПЪЛНО еднакви. Ако флажонетът например е по-нисък от нотата на 12то прагче, трябва да помръднеш бриджа при съответната струна малко назад, за да се удължи струната и съответно да съвпаднат средата на струната и 12тото прагче... ама не забравяй преди да ръчкаш по бриджа да разхлабиш струните между другото да не си сменял дебелината на струните? или просто китарата си беше така като я купи? Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
niki123bg Отговорено Април 10, 2006 Share Отговорено Април 10, 2006 Ако интонацията на китарата е добре настроена като удариш флажолет на 12-то прагче (задържаш с пръста точно над прагчето), звукът трябва да е абсолютно идентичен със звукът от струната натисната на 12-то прагче. Ако не е така - трябва да си настроиш интонацията на китарата - това става от бриджа/тремолото. Имаше някъде теми по въпроса, ако не намериш питай. Това са така наречените естетвени флажолети. Когато пипнеш струната над 12-то прагче, дефакто я разделяш на две и 2-те и части (1-во до 12-то прагче и 12-то прагче до бриджа) започват да звучат с една октава по-високо от свободна струна. Ето още някои натурални флажолети: 12то прагче: октава над тона на свободната струна 7-мо или 19то прагче: Октава плюс квинта над тона на свободната струна 5-то или 24то прагче: Две октави над тона на свободната струна 4-то, 9то или 16то прагче: Две октави плюс четири полутона над свободната струна Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Dark Skywalker Отговорено Април 10, 2006 Автор Share Отговорено Април 10, 2006 (Редактирано) Хм, това за интонацията някой ще трябва да ми го обясни, понеже не ми е ясно. Дебелината на струните не съм сменял, но смених струните, с които дойде китарата, с другия комплект (някакви Fender-ски 9-ки, не ми харесват особено, купил съм си няколко комплекта D'Addario и Dean Markley от чужбинско, ама по-нататък ще ги слагам, като проима смисъл...) Edit: Видях и поста на niki123bg, благодаря за обяснението. Флажолетът на 12-то прагче съм си го обяснил сам защо се получава така като звучене, но с разбирането на термина "интонация" в контекста на китарите го закъсвам... Пращайте мат'ряли да чИта, да са обрЪзовам Редактирано Април 10, 2006 от Dark Skywalker Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
DaftFunk Отговорено Април 10, 2006 Share Отговорено Април 10, 2006 Хм, това за интонацията някой ще трябва да ми го обясни, понеже не ми е ясно. Дебелината на струните не съм сменял, но смених струните, с които дойде китарата, с другия комплект (някакви Fender-ски 9-ки, не ми харесват особено, купил съм си няколко комплекта D'Addario и Dean Markley от чужбинско, ама по-нататък ще ги слагам, като проима смисъл...) Edit: Видях и поста на niki123bg, благодаря за обяснението. Флажолетът на 12-то прагче съм си го обяснил сам защо се получава така като звучене, но с разбирането на термина "интонация" в контекста на китарите го закъсвам... Пращайте мат'ряли да чИта, да са обрЪзовам Проблемът с настройката на интонацията идва от секциите на струнника. С завиване/развиване на болтчето отзад се преместеа секцията на дадената струна в посока към грифа или към струнника. Между секцията и самата основа има една пружинка която регулира. Ако интонацията ти не е наред трябва с отвертчица да коригираш за да започне 12-то прагче флаж да звучи точно с нотата на 12-та позция. Изисква малки играчка но така ше си оправиш интонацията и правилното звучене на китарата което се проверява най-точно с тунер а иначе чрез флажолетите. Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Dark Skywalker Отговорено Април 10, 2006 Автор Share Отговорено Април 10, 2006 (Редактирано) Ще си поиграя довечера, само нека си изясня алгоритъма: 1. Охлабвам леко струната 2. Обтягам/отпускам винтчето на съответната секция според това колко "бяга" флажолетът от 12-то прагче 3. Настройвам струната с тунера 4. Проверявам звученето на флажолета 5. Ако нещо е избягало, повтарям 1÷4 колкото пъти е необходимо А настройката на секциите на бриджа дали е характерна за китарата (т.е. следва да се извърши еднократно) или трябва да си играя всеки път като сменям струните? Edit: P.S. А защо в крайна сметка акустичната китара с нейния фиксиран бридж си е напасната както трябва във фабриката и флажолетът си е на мястото, а електрическата дава възможности за бъзик и идва ненастроена? Какво може да се постигне чрез регулация на секциите, освен корекция на интонацията? :wall: Редактирано Април 10, 2006 от Dark Skywalker Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
DaftFunk Отговорено Април 10, 2006 Share Отговорено Април 10, 2006 Ще си поиграя довечера, само нека си изясня алгоритъма:1. Охлабвам леко струната 2. Обтягам/отпускам винтчето на съответната секция според това колко "бяга" флажолетът от 12-то прагче 3. Настройвам струната с тунера 4. Проверявам звученето на флажолета 5. Ако нещо е избягало, повтарям 1÷4 колкото пъти е необходимо А настройката на секциите на бриджа дали е характерна за китарата (т.е. следва да се извърши еднократно) или трябва да си играя всеки път като сменям струните? Edit: P.S. А защо в крайна сметка акустичната китара с нейния фиксиран бридж си е напасната както трябва във фабриката и флажолетът си е на мястото, а електрическата дава възможности за бъзик и идва ненастроена? Какво може да се постигне чрез регулация на секциите, освен корекция на интонацията? :wall: Хахах много интересни въпроси поставяш. 1. Насройката на бридж-а се прави попринцип един път и не е наложителна когато сменяш размера на струните ( до колкото на мен ми се струва така. ) 2. Защо трябва да си настройваш бридж-а. - попринцип от завода би трябвало да е настроена както височината на струните така и секциите на бридж-а защото там си ги замерват нещата. Това че на някой китари не е прецизно настроен е въпрос на късмет щото то е конфекция... серийно производство все пак. 3. Акустичните китари естествено фиксиран бридж ( само лютиер е способен да го регулира ) Там нещата стоят друго яче. При акустиката всичко е фиксирано докато при ел китарите има опции .. височина на струните от фингърборда и други настройки които изискват раздвижена конструкция на бридж-а. ( демек всичко можеш да базикаш. ) като почнеш от секциите и стигнеш до болт-а в грифа) Всъшност наистина не знам дали трябва да си пренастройваш интонацията ка5о сложиш много по-дебели струни. Аз от 0.9 минах на 0.11 и не съм бутал секциите но ми звучат флажовете както требе. Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
npace Отговорено Април 10, 2006 Share Отговорено Април 10, 2006 еми аз лично смених от една марка .11 на друга марка .11 и интонацията ми се съвокупли Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
niki123bg Отговорено Април 10, 2006 Share Отговорено Април 10, 2006 Ще си поиграя довечера, само нека си изясня алгоритъма:1. Охлабвам леко струната 2. Обтягам/отпускам винтчето на съответната секция според това колко "бяга" флажолетът от 12-то прагче 3. Настройвам струната с тунера 4. Проверявам звученето на флажолета 5. Ако нещо е избягало, повтарям 1÷4 колкото пъти е необходимо Хахаха ... още един програмист Колега, липсва ти добро условие за изход, иначе току виж си изпаднал в безкраен цикъл. Според мен алгоритъма трябва да се пренапише така: 5. Ако нещо е избягало и все още съм в настроение да се бъзикам, повтарям 1-4, в противен случай спирам да се занимавам с глупости и отивам да пия бира. Сега по-сериозно. Така е както си го описал, но обтягането/отпускането не се прави с гадаене и хвърляне на боб, а се ползва правило. Аз бих подходил по следният начин: 1. Настройвам струната с тунер да е абсолютно вярна 2. Измервам и преценявам какво трябва да се направи - натискам на 12-то прагче и гледам тунера какво показва (независимо, че това е с 1 октава по-високо, повечето тунери ще го отчетат правилно). Тук идва правилото: Ако тонът е по-висок, тогава трябва да се отпусне струната от винтчето на бриджа (т.е. да се развие винтчето), в противен случай трябва да се обтегне от винтчето на бриджа. Ако тона е перфектен и няма отклонение си отдъхвам и продължавам със следващата струна докато не се справя със всичките. 3. Натягам/отпускам винтчето без да се занимавам с отпускане или натягане на струната откъм ключовете - излишно усилие е - шансът да скъсаш струна от пренатягане по този начин е много малък, а след това така или иначе струната трябва да се пренастройва от ключа. Защо трябва да се регулира ли - ами по много причини - една от които е именно смяната на дебелината на струните, измятане на грифа и т.н. За акустичните китари и на мен винаги ми е било много чудно защо не са замислени с някаква регулируема конструкция, макар че съм виждал някои акустични китари, на които бялата пластмаса на магаренцето е заострена в единият си край и там котактува със струната, ако се завърти на 180 градуса предполагам ще се промени дължината на струната, но това ще е в рамките на 1 - 2 мм, което ми се струва малко. Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
SomeoneElse Отговорено Април 10, 2006 Share Отговорено Април 10, 2006 Тук идва правилото:Ако тонът е по-висок, тогава трябва да се отпусне струната от винтчето на бриджа (т.е. да се развие винтчето), в противен случай трябва да се обтегне от винтчето на бриджа. Ам..когато тонът е по-висок, не трябва ли да затегнеш болта, така че бриджа да се измести по-далеч от грифа, разстоянието между съответното прагче и бриджа да стане по-голямо и респективно тонът да падне? Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Fenix Отговорено Април 10, 2006 Share Отговорено Април 10, 2006 има една много хубава книжка - Joe Satriani Guitar Secrets Там има графика на всичките флажолети по целия scale length (не само грифа). Това всъщност си е чиста физика, та тая картинка е много добра за тия като мен дето са мноооого зле със физиката. Даже съм си я лепнал на стената. Та ако ми попадне къде да я сканна, ще го направя. Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
DaftFunk Отговорено Април 10, 2006 Share Отговорено Април 10, 2006 има една много хубава книжка - Joe Satriani Guitar Secrets Там има графика на всичките флажолети по целия scale length (не само грифа). Това всъщност си е чиста физика, та тая картинка е много добра за тия като мен дето са мноооого зле със физиката. Даже съм си я лепнал на стената. Та ако ми попадне къде да я сканна, ще го направя. Е то щом има такива книжки къв е смисъла.. дай да затваряме форума той Сатриани си го е написал... ахахах Сега сетриозно.. нека му се обясни на човека ( барем и аз го схвана ) а не да го препращаме към литературни съчинения. И без това темата за настройката на секциите малко хора я познават мен наското едно момче ( китарджийче ) ме пита абе тия болтчета що са направени да се разхлабват... тъй че е убаво да се знае за кво се разлабват джаджите. Един приятел се побрка доакто си настрой интонацията на фретлесс баса наскоро ( може би щото му държах тона на клавира ам нямаше тунер наблизо ) Ползвйте тунер деца ако не искате след 20 минутно връткане на ключовете и болтчета...всичко да ви звучи фалшиво.... ида ви бръмчи тиквата. ( личен съвет ) Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Baby Thomas Отговорено Април 10, 2006 Share Отговорено Април 10, 2006 Много добре е обяснено от Ники, но аз ще си позволя да добавя малко нагледни материали: http://www.ibanez.com/support/manuals/ http://www.ibanez.com/support/howtos.asp Дарки, дръпни си тия работи, не са много големи. Някои от нещата се повтарят в част от .пдф-ите, но пък всичко си е описано перфектно, а има и снимки. Да не ти дреме, че е за Айбънец - работи са всякакви китари! П.П. А при смяна на размера на струните ТРЯБВА да се оправи интонацията наново... Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
niki123bg Отговорено Април 10, 2006 Share Отговорено Април 10, 2006 Тук идва правилото:Ако тонът е по-висок, тогава трябва да се отпусне струната от винтчето на бриджа (т.е. да се развие винтчето), в противен случай трябва да се обтегне от винтчето на бриджа. Ам..когато тонът е по-висок, не трябва ли да затегнеш болта, така че бриджа да се измести по-далеч от грифа, разстоянието между съответното прагче и бриджа да стане по-голямо и респективно тонът да падне? Охх.. спя... Мерси за поправката - точно така - ако е по-висок трябва да се отпусне струната - т.е. да стане по-дълга, но това става като се натегне винтчето. Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.