Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Публикувано

Здравейте!Наскоро разбрах за тези Barbershop квартети и се запалих изключително много.Става дума за квартети,които пеят хармонично и постоянно в акорди и се състоят от бас,баритон,водач и тенор.В Америка са доста популярни,дори имат цяла организация.Но интересно ,че тук в България почти никой не знае за тях.Та искам да попитам дали има любители на тази музика и дали пък случайно няма хора,които да се занимават с това. Ето и няколко линка за да разберете за какво точно става въпрос.

 

 

 

Отговорено
Здравейте!Наскоро разбрах за тези Barbershop квартети и се запалих изключително много.Става дума за квартети,които пеят хармонично и постоянно в акорди и се състоят от бас,баритон,водач и тенор.В Америка са доста популярни,дори имат цяла организация.Но интересно ,че тук в България почти никой не знае за тях.Та искам да попитам дали има любители на тази музика и дали пък случайно няма хора,които да се занимават с това. Ето и няколко линка за да разберете за какво точно става въпрос.

 

 

 

 

^^^Barbershop Harmony е бръснарска хармония, на терци. Приьом използван при хоровото пеене. Обикновено се използват тризвучия, до септакорд. И плавно гласоводене. Брой на хористите - неограничен.

В дадените примери чуваме доста по-сложна хармония. И лично на мен - много приятна! Незнам обаче, защо я наричат "бръснарска" терца. Може би, защото този начин на пеене е дошъл още от времето на спиричуелите и хората, поради незнание, са се опитвали най-напред да пеят с прибавени терци. По-късно нещата се усложняват. Понякога се получават такива гроздове от тонове, че съм се чудил как успяват певците да ги изпеят толкова чисто. Примери има много и то прекрасни. А певческите състави са най-различни: мъжки, смесени и по-рядко дамски /не става въпрос за дуа и триа!/. От квартет нагоре. И с джазова насоченост!

Още между двете войни Аспарух Лешников е участвал в такъв мъжки секстет в Германия. След войната у нас им казваха "вокални групи", но те почти никога не стигаха до толкова сложно звучене. Може би, защото повечето бяха аматьорски. Пък и от Националния център за художествена самодейност бяха много против този начин на пеене. Може би поради незнание. Казвам го от личен опит. В 90-те имаше един, два успешни опита тук на професионална основа в това отношение, но бързо увяхнаха в незаинтерисованото ни ежедневие. Предполагам, че заинтересувани за такава дейност има. Друг е въпросът, дали това може да се похарчи у нас!

Отговорено (Редактирано)

Историята за наименованието им всъщност е много елементарна.Просто тези песни са се пеели много в бръснарници и в крайна сметка през 1910 година излиза песен на Mister Jefferson Lord ,която се казва "Play that barbershop chord",която става много популярна и в последствие започват така да се наричат квартетите.А има и цяла организация на бръснарската хармония.Имат и сайт => http://www.barbershop.org/home.html Ето и кратка история от сайта за това как са се зародили тези квартети http://www.barbershop.org/history/brief-hi...esentation.html .Най-много има харесва призива,че всеки може да пее.И така им е направена главната страница ,даден е хор и на тях оградени хора и със стрелка пише срещу всеки => електротехник ,счетоводител,продавач и пише "И вие можете да пеете" ,просто че не се изисква музикално образование за да пееш в хор.

Редактирано от PLIOK
Отговорено

^Аз не мисля, че има защо да се учудваш:girl_cray2: Сигурна съм, че си има причина и историческо обяснение.

Широкатата аудитория в България свързва барбършоп формациите с вокалния джаз(който пък е особено размито понятие), и по-точно с клиширането 'шуби-дуби-уап' и префърцунено произнасяне на несъществуващи в българския език звуци...

В България 'известни' вокални групи, като изключим народните формации няма-може би такава е била държавната политика и такъв вкус е бил възпитаван преди години...а това както много други неща изисква все пак по-дългогодишна традиция, за да се развие масово(извън читалищата и подобни самодейни състави на местно ниво), че и да се стигне до популярни такива групи.

Ние има(х)ме Трамвай , Тоника СВ..., Трик, Шик... все пeeха в хармония, но просто идеята зад тях беше да са ВИГ..

Аз лично познавам един вокалeн квартет, казваха се Джезъбел(сопран, алт, тенор и бас) и учеха в моето даскало(АЕГ Бургас), сами си правеха аранжиментите на известни песни, като по едно време се изявяваха като студийни беквокалисти и беквокалисти на Слави и Ку-Ку бенд.

Всичко е въпрос на информираност и организация от страна на певците в Бълграия, и разбира се голяма отговорност носят вокалните преподаватели, които явно не предизвикват учениците/студентите си достатъчно.

Отговорено

"Трамвай", "Тоника", "Трик", "Шик" са добър опит за пеене на популярни песни в тъй наречения "естраден" маниер: с раздадени квинтакорди в гласовете и с подкрепата на някакъв оркестър зад тях. Вероятно затова е и приликата с ВИГрупи. И отговарят на някои условия за използване на Barbershop Harmony. За представата "шуби-дуби-уап" у нас няма да коментирам макар, че използването на срички, които нямат никаква връзка между себе си е в основата на една забележителна джазова техника на пеене, наречена Scat!

Повече ми се иска да споменем за невероятните с джазовия си маниер на пеене вокални формации като: Double Six of Paris или Ray Conniff Singers например. Има ли нужда да споменавам Manhatan Transfer! Примери много. С голям или малък оркестър, с аранжименти трудни за изсвирване дори от музикални инструменти, тези певци могат да объркат представите ни за възможностите на човешкия глас. Всъщност, тези вокални групи отдавна изпълняват ролята на самостоятелна секция в големия оркестър. А с акомпанимент на едно джазово трио са направо ненадминати. Имам чувството, че няма усложнен акорд, който да не могат да изпеят. И то с такава брилянтна чистота. Но и с професионализъм! Това е, което нямахме. С изключение на няколко плахи опита. Защо ли!?...

Та тези неща са тръгнали от използване на една простичка хармония при пеене, наречена отдавна Barbershop Harmony. И от хорови състави, с един по-различен начин на музициране. Излизащ от душата и дълбоко свързан с трудовите песни в американския юг.

Впрочем, "бръснарска терца" - гласоводене на паралелни терци се използва и днес от иструменталистите. Но тук вече имаме малко друга история.

Отговорено

:) Аз нарочно използвах думите "шуби-дуби", а не скат. Скат и "шуби-дуби"-то на набедените за джазови певци в България са различни неща.

При първото сричките не са "без никаква връзка между себе си" , има си причина да са точно тези... Наскоро слушах kонцерт с дуети на Весела Неински с Васил Петров...толкова безмилостно убиха всичко дето някой недобросъвестен им беше поверил да пеят...

Естествено за капак посолиха със задължителното "шуби-дуби", да не би някой да се учуди дали са пяли джаз.

Отговорено (Редактирано)
.Та искам да попитам дали има любители на тази музика и дали пък случайно няма хора,които да се занимават с това.

 

 

Има любители, разбира се! Е, малко сме, ама като за квартет можем да се съберем (евентуално...) :godbless:

 

Принципно аз съм малко маниак на тема хармонично вокално звучене във всички музикални стилове и по-специално в музиката от 60-те и 70-те. :happy: От 15 години насам пробвам да правя триа, квартети, квинтети и т.н, но нещо все не се получава... Няма го вече в България кефът от хармоничното пеене, което е съществувало до преди 20-30 години по разни групи, хорове и ансамбли, и което все още е силно в Щатите и Англия. У нас вече почти всеки певец предпочита да солира...а пък нека за фон да свири оркестърът и да пеят беквокалистите...:)

 

Това е положението! Уви...

Редактирано от Polyphone
Отговорено
Ние има(х)ме Трамвай , Тоника СВ..., Трик, Шик... все пeeха в хармония, но просто идеята зад тях беше да са ВИГ..

 

Вяра, без да искам да те апострофирам, ама не ми се струва удачно да се поставят Трик и Шик редом до Тоника СВ. Триковете и Шиковете си имат предимно мазни вокални мелодии, които се пеят на кръчмарски двуглас. По-скоро трябва да се добавят Домино и най-първата Тоника. А аз бих добавил и Щурците и Тангра, които имат доста песни на по 3-4 гласа!

 

Хайде сега :godbless: за хармониите! :happy:

Отговорено
Наскоро слушах kонцерт с дуети на Весела Неински с Васил Петров...толкова безмилостно убиха всичко дето някой недобросъвестен им беше поверил да пеят...

Естествено за капак посолиха със задължителното "шуби-дуби", да не би някой да се учуди дали са пяли джаз.

 

 

:godbless::happy::)

 

Представям си го Васко Синатров да пее мазно шуби-дуби или може би скуби-дуби !!! ;)

Отговорено

:) За барбършоп квартетите!

Polyphone: У нас вече почти всеки певец предпочита да солира...а пък нека за фон да свири оркестърът

:happy: Може пък просто да им е трудно :godbless:

не ми се струва удачно да се поставят Трик и Шик редом до Тоника СВ...А аз бих добавил и Щурците и Тангра, които имат доста песни на по 3-4 гласа!

 

Групите, които ти споменаваш не са вокални групи така, че не мисля, че е уместно да бъдат свързвани с темата за барбършоп квартетите и подобни вокални формации.

 

Сравнението, което направих беше във връзка с това, че и трите групи бяха съставени само от вокалисти...пeeха със "син(г)беци" или ( за телевизионните изпълнения/по-големите концерти) с група/оркестър като част от буфосинхронистки спектакъл.

Това е била налаганата представа за вокална група: затова и ги дадох като пример в темата...

Нека не забравяме обаче, че това не са акапелни вокални групи-каквито са барбършоп формациите.

С няколко думи популярни вокални групи тип "барбършоп" квартети и квинтети в чист вид в България не е имало(не съм чувала и сега да има).

 

Друга е темата, че хармониите и на Трик, и на Домино, и на Тоника и на подобните на тях са еднакво сладникави или блудкави - според вкуса...писани са от хора с еднакво мислене и разбиране за популярна музика, така че няма как да са други.

Аз лично не виждам нищо по-готино или изумително в хармониите на Тангра или на Щурците. Вокална поп хармония. Ни повече, ни по-малко.;)

Отговорено (Редактирано)
:cheers2: За барбършоп квартетите!
Polyphone: У нас вече почти всеки певец предпочита да солира...а пък нека за фон да свири оркестърът

;) Може пък просто да им е трудно :godbless:

 

 

Не посмях да го кажа :happy:

 

не ми се струва удачно да се поставят Трик и Шик редом до Тоника СВ...А аз бих добавил и Щурците и Тангра, които имат доста песни на по 3-4 гласа!

 

Групите, които ти споменаваш не са вокални групи така, че не мисля, че е уместно да бъдат свързвани с темата за барбършоп квартетите и подобни вокални формации.

 

Да, не са, но не пречи посредством някои от своите песни да бъдат временно зачислени! :)

 

 

 

Сравнението, което направих беше във връзка с това, че и трите групи бяха съставени само от вокалисти...пeeха със "син(г)беци" или ( за телевизионните изпълнения/по-големите концерти) с група/оркестър като част от буфосинхронистки спектакъл.

Това е била налаганата представа за вокална група: затова и ги дадох като пример в темата...

Нека не забравяме обаче, че това не са акапелни вокални групи-каквито са барбършоп формациите.

С няколко думи популярни вокални групи тип "барбършоп" квартети и квинтети в чист вид в България не е имало(не съм чувала и сега да има).

 

Хмм, младо моме сладкопойно, ти не си ли чувала за "Бабас и Дядос"? :crying:

 

:cheers2:

 

Друга е темата, че хармониите и на Трик, и на Домино, и на Тоника и на подобните на тях са еднакво сладникави или блудкави - според вкуса...писани са от хора с еднакво мислене и разбиране за популярна музика, така че няма как да са други.

 

Ееее, тук не съм съгласен!!!! <_< Гюлмезов от Домино има невероятни песни, за разлика от Гюлмезов от Шик -пълни бози!

 

Аз лично не виждам нищо по-готино или изумително в хармониите на Тангра или на Щурците. Вокална поп хармония. Ни повече, ни по-малко.:)

 

Защо трябва да изумително???!! То е просто красиво! ;)

Редактирано от Polyphone
Отговорено (Редактирано)

По въпроса с българското участие в многогласието (или там, както се казва), нещо, старо, с мен, в ролята на басист и основен автор (аранжор, по-точно, понеже автора е Мусоргски, а ние му правим кавъри :godbless:):

http://www.myspace.com/slavdehren

 

Яд ме е, че няма записи от концерта, понеже там вече бяхме с хор от 5 девойки, освен Дъ Лийд Сингър ЕмЕф (записите са само с нея) и дори да са доста сурови, на места има по 9 различни гласа :happy:

Редактирано от Свилен Бас
Отговорено

Май в БГ никога не е имало сериозни вокални формацив жанровете поп и джаз - 4 души да могат сами да пресъздадат някоя песньовка и да ти стане густо.

по всяка вероятност няма и да аима - много бач е тва а нивото в естрадните факултети в момента едва ли може да даде някакви надежди.Освен да имат здраво гърло тея хора трябва и да са добри музиканти..... А и аз не познавам 4 достатъчно подготвени човека в тоя жанр и отгоре на всичкото да са готови да си минимализират егото.

Чак тогава можем да коментираме има ли такова нещо почва у нас.

А иначе терцата винаги си е била най-големия интервал :greenangel:

Отговорено (Редактирано)
:P Колеги, научете ги тези бръснарски терци, защото моят бръснар(стилист :P ) за 3-4 минути ми взима 7лв, което прави 120лв/час. А е изкарал някакъв си, не какъв и да е - а бръснаро-фризьорски курс(сложна работа) за 2-3месеца! B) Редактирано от Лими

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.