PLIOK Публикувано Ноември 23, 2010 Публикувано Ноември 23, 2010 Здравейте!Наскоро разбрах за тези Barbershop квартети и се запалих изключително много.Става дума за квартети,които пеят хармонично и постоянно в акорди и се състоят от бас,баритон,водач и тенор.В Америка са доста популярни,дори имат цяла организация.Но интересно ,че тук в България почти никой не знае за тях.Та искам да попитам дали има любители на тази музика и дали пък случайно няма хора,които да се занимават с това. Ето и няколко линка за да разберете за какво точно става въпрос. Цитирай
XAS Отговорено Ноември 24, 2010 Отговорено Ноември 24, 2010 Здравейте!Наскоро разбрах за тези Barbershop квартети и се запалих изключително много.Става дума за квартети,които пеят хармонично и постоянно в акорди и се състоят от бас,баритон,водач и тенор.В Америка са доста популярни,дори имат цяла организация.Но интересно ,че тук в България почти никой не знае за тях.Та искам да попитам дали има любители на тази музика и дали пък случайно няма хора,които да се занимават с това. Ето и няколко линка за да разберете за какво точно става въпрос. ^^^Barbershop Harmony е бръснарска хармония, на терци. Приьом използван при хоровото пеене. Обикновено се използват тризвучия, до септакорд. И плавно гласоводене. Брой на хористите - неограничен. В дадените примери чуваме доста по-сложна хармония. И лично на мен - много приятна! Незнам обаче, защо я наричат "бръснарска" терца. Може би, защото този начин на пеене е дошъл още от времето на спиричуелите и хората, поради незнание, са се опитвали най-напред да пеят с прибавени терци. По-късно нещата се усложняват. Понякога се получават такива гроздове от тонове, че съм се чудил как успяват певците да ги изпеят толкова чисто. Примери има много и то прекрасни. А певческите състави са най-различни: мъжки, смесени и по-рядко дамски /не става въпрос за дуа и триа!/. От квартет нагоре. И с джазова насоченост! Още между двете войни Аспарух Лешников е участвал в такъв мъжки секстет в Германия. След войната у нас им казваха "вокални групи", но те почти никога не стигаха до толкова сложно звучене. Може би, защото повечето бяха аматьорски. Пък и от Националния център за художествена самодейност бяха много против този начин на пеене. Може би поради незнание. Казвам го от личен опит. В 90-те имаше един, два успешни опита тук на професионална основа в това отношение, но бързо увяхнаха в незаинтерисованото ни ежедневие. Предполагам, че заинтересувани за такава дейност има. Друг е въпросът, дали това може да се похарчи у нас! Цитирай
PLIOK Отговорено Ноември 24, 2010 Автор Отговорено Ноември 24, 2010 (Редактирано) Историята за наименованието им всъщност е много елементарна.Просто тези песни са се пеели много в бръснарници и в крайна сметка през 1910 година излиза песен на Mister Jefferson Lord ,която се казва "Play that barbershop chord",която става много популярна и в последствие започват така да се наричат квартетите.А има и цяла организация на бръснарската хармония.Имат и сайт => http://www.barbershop.org/home.html Ето и кратка история от сайта за това как са се зародили тези квартети http://www.barbershop.org/history/brief-hi...esentation.html .Най-много има харесва призива,че всеки може да пее.И така им е направена главната страница ,даден е хор и на тях оградени хора и със стрелка пише срещу всеки => електротехник ,счетоводител,продавач и пише "И вие можете да пеете" ,просто че не се изисква музикално образование за да пееш в хор. Редактирано Ноември 24, 2010 от PLIOK Цитирай
PLIOK Отговорено Ноември 25, 2010 Автор Отговорено Ноември 25, 2010 Уау,учуден съм от незаинтересоваността Цитирай
Viara Ivanova Отговорено Ноември 25, 2010 Отговорено Ноември 25, 2010 ^Аз не мисля, че има защо да се учудваш Сигурна съм, че си има причина и историческо обяснение. Широкатата аудитория в България свързва барбършоп формациите с вокалния джаз(който пък е особено размито понятие), и по-точно с клиширането 'шуби-дуби-уап' и префърцунено произнасяне на несъществуващи в българския език звуци... В България 'известни' вокални групи, като изключим народните формации няма-може би такава е била държавната политика и такъв вкус е бил възпитаван преди години...а това както много други неща изисква все пак по-дългогодишна традиция, за да се развие масово(извън читалищата и подобни самодейни състави на местно ниво), че и да се стигне до популярни такива групи. Ние има(х)ме Трамвай , Тоника СВ..., Трик, Шик... все пeeха в хармония, но просто идеята зад тях беше да са ВИГ.. Аз лично познавам един вокалeн квартет, казваха се Джезъбел(сопран, алт, тенор и бас) и учеха в моето даскало(АЕГ Бургас), сами си правеха аранжиментите на известни песни, като по едно време се изявяваха като студийни беквокалисти и беквокалисти на Слави и Ку-Ку бенд. Всичко е въпрос на информираност и организация от страна на певците в Бълграия, и разбира се голяма отговорност носят вокалните преподаватели, които явно не предизвикват учениците/студентите си достатъчно. Цитирай
XAS Отговорено Ноември 25, 2010 Отговорено Ноември 25, 2010 "Трамвай", "Тоника", "Трик", "Шик" са добър опит за пеене на популярни песни в тъй наречения "естраден" маниер: с раздадени квинтакорди в гласовете и с подкрепата на някакъв оркестър зад тях. Вероятно затова е и приликата с ВИГрупи. И отговарят на някои условия за използване на Barbershop Harmony. За представата "шуби-дуби-уап" у нас няма да коментирам макар, че използването на срички, които нямат никаква връзка между себе си е в основата на една забележителна джазова техника на пеене, наречена Scat! Повече ми се иска да споменем за невероятните с джазовия си маниер на пеене вокални формации като: Double Six of Paris или Ray Conniff Singers например. Има ли нужда да споменавам Manhatan Transfer! Примери много. С голям или малък оркестър, с аранжименти трудни за изсвирване дори от музикални инструменти, тези певци могат да объркат представите ни за възможностите на човешкия глас. Всъщност, тези вокални групи отдавна изпълняват ролята на самостоятелна секция в големия оркестър. А с акомпанимент на едно джазово трио са направо ненадминати. Имам чувството, че няма усложнен акорд, който да не могат да изпеят. И то с такава брилянтна чистота. Но и с професионализъм! Това е, което нямахме. С изключение на няколко плахи опита. Защо ли!?... Та тези неща са тръгнали от използване на една простичка хармония при пеене, наречена отдавна Barbershop Harmony. И от хорови състави, с един по-различен начин на музициране. Излизащ от душата и дълбоко свързан с трудовите песни в американския юг. Впрочем, "бръснарска терца" - гласоводене на паралелни терци се използва и днес от иструменталистите. Но тук вече имаме малко друга история. Цитирай
Viara Ivanova Отговорено Ноември 25, 2010 Отговорено Ноември 25, 2010 Аз нарочно използвах думите "шуби-дуби", а не скат. Скат и "шуби-дуби"-то на набедените за джазови певци в България са различни неща. При първото сричките не са "без никаква връзка между себе си" , има си причина да са точно тези... Наскоро слушах kонцерт с дуети на Весела Неински с Васил Петров...толкова безмилостно убиха всичко дето някой недобросъвестен им беше поверил да пеят... Естествено за капак посолиха със задължителното "шуби-дуби", да не би някой да се учуди дали са пяли джаз. Цитирай
Polyphone Отговорено Ноември 26, 2010 Отговорено Ноември 26, 2010 (Редактирано) .Та искам да попитам дали има любители на тази музика и дали пък случайно няма хора,които да се занимават с това. Има любители, разбира се! Е, малко сме, ама като за квартет можем да се съберем (евентуално...) Принципно аз съм малко маниак на тема хармонично вокално звучене във всички музикални стилове и по-специално в музиката от 60-те и 70-те. От 15 години насам пробвам да правя триа, квартети, квинтети и т.н, но нещо все не се получава... Няма го вече в България кефът от хармоничното пеене, което е съществувало до преди 20-30 години по разни групи, хорове и ансамбли, и което все още е силно в Щатите и Англия. У нас вече почти всеки певец предпочита да солира...а пък нека за фон да свири оркестърът и да пеят беквокалистите... Това е положението! Уви... Редактирано Ноември 26, 2010 от Polyphone Цитирай
Polyphone Отговорено Ноември 26, 2010 Отговорено Ноември 26, 2010 Ние има(х)ме Трамвай , Тоника СВ..., Трик, Шик... все пeeха в хармония, но просто идеята зад тях беше да са ВИГ.. Вяра, без да искам да те апострофирам, ама не ми се струва удачно да се поставят Трик и Шик редом до Тоника СВ. Триковете и Шиковете си имат предимно мазни вокални мелодии, които се пеят на кръчмарски двуглас. По-скоро трябва да се добавят Домино и най-първата Тоника. А аз бих добавил и Щурците и Тангра, които имат доста песни на по 3-4 гласа! Хайде сега за хармониите! Цитирай
Polyphone Отговорено Ноември 26, 2010 Отговорено Ноември 26, 2010 Наскоро слушах kонцерт с дуети на Весела Неински с Васил Петров...толкова безмилостно убиха всичко дето някой недобросъвестен им беше поверил да пеят...Естествено за капак посолиха със задължителното "шуби-дуби", да не би някой да се учуди дали са пяли джаз. Представям си го Васко Синатров да пее мазно шуби-дуби или може би скуби-дуби !!! Цитирай
Viara Ivanova Отговорено Ноември 26, 2010 Отговорено Ноември 26, 2010 За барбършоп квартетите! Polyphone: У нас вече почти всеки певец предпочита да солира...а пък нека за фон да свири оркестърът Може пък просто да им е трудно не ми се струва удачно да се поставят Трик и Шик редом до Тоника СВ...А аз бих добавил и Щурците и Тангра, които имат доста песни на по 3-4 гласа! Групите, които ти споменаваш не са вокални групи така, че не мисля, че е уместно да бъдат свързвани с темата за барбършоп квартетите и подобни вокални формации. Сравнението, което направих беше във връзка с това, че и трите групи бяха съставени само от вокалисти...пeeха със "син(г)беци" или ( за телевизионните изпълнения/по-големите концерти) с група/оркестър като част от буфосинхронистки спектакъл. Това е била налаганата представа за вокална група: затова и ги дадох като пример в темата... Нека не забравяме обаче, че това не са акапелни вокални групи-каквито са барбършоп формациите. С няколко думи популярни вокални групи тип "барбършоп" квартети и квинтети в чист вид в България не е имало(не съм чувала и сега да има). Друга е темата, че хармониите и на Трик, и на Домино, и на Тоника и на подобните на тях са еднакво сладникави или блудкави - според вкуса...писани са от хора с еднакво мислене и разбиране за популярна музика, така че няма как да са други. Аз лично не виждам нищо по-готино или изумително в хармониите на Тангра или на Щурците. Вокална поп хармония. Ни повече, ни по-малко. Цитирай
Polyphone Отговорено Ноември 26, 2010 Отговорено Ноември 26, 2010 (Редактирано) За барбършоп квартетите!Polyphone: У нас вече почти всеки певец предпочита да солира...а пък нека за фон да свири оркестърът Може пък просто да им е трудно Не посмях да го кажа не ми се струва удачно да се поставят Трик и Шик редом до Тоника СВ...А аз бих добавил и Щурците и Тангра, които имат доста песни на по 3-4 гласа! Групите, които ти споменаваш не са вокални групи така, че не мисля, че е уместно да бъдат свързвани с темата за барбършоп квартетите и подобни вокални формации. Да, не са, но не пречи посредством някои от своите песни да бъдат временно зачислени! Сравнението, което направих беше във връзка с това, че и трите групи бяха съставени само от вокалисти...пeeха със "син(г)беци" или ( за телевизионните изпълнения/по-големите концерти) с група/оркестър като част от буфосинхронистки спектакъл. Това е била налаганата представа за вокална група: затова и ги дадох като пример в темата... Нека не забравяме обаче, че това не са акапелни вокални групи-каквито са барбършоп формациите. С няколко думи популярни вокални групи тип "барбършоп" квартети и квинтети в чист вид в България не е имало(не съм чувала и сега да има). Хмм, младо моме сладкопойно, ти не си ли чувала за "Бабас и Дядос"? Друга е темата, че хармониите и на Трик, и на Домино, и на Тоника и на подобните на тях са еднакво сладникави или блудкави - според вкуса...писани са от хора с еднакво мислене и разбиране за популярна музика, така че няма как да са други. Ееее, тук не съм съгласен!!!! Гюлмезов от Домино има невероятни песни, за разлика от Гюлмезов от Шик -пълни бози! Аз лично не виждам нищо по-готино или изумително в хармониите на Тангра или на Щурците. Вокална поп хармония. Ни повече, ни по-малко. Защо трябва да изумително???!! То е просто красиво! Редактирано Ноември 26, 2010 от Polyphone Цитирай
Свилен Бас Отговорено Ноември 26, 2010 Отговорено Ноември 26, 2010 (Редактирано) По въпроса с българското участие в многогласието (или там, както се казва), нещо, старо, с мен, в ролята на басист и основен автор (аранжор, по-точно, понеже автора е Мусоргски, а ние му правим кавъри ): http://www.myspace.com/slavdehren Яд ме е, че няма записи от концерта, понеже там вече бяхме с хор от 5 девойки, освен Дъ Лийд Сингър ЕмЕф (записите са само с нея) и дори да са доста сурови, на места има по 9 различни гласа Редактирано Ноември 26, 2010 от Свилен Бас Цитирай
Caruso Отговорено Ноември 26, 2010 Отговорено Ноември 26, 2010 Май в БГ никога не е имало сериозни вокални формацив жанровете поп и джаз - 4 души да могат сами да пресъздадат някоя песньовка и да ти стане густо. по всяка вероятност няма и да аима - много бач е тва а нивото в естрадните факултети в момента едва ли може да даде някакви надежди.Освен да имат здраво гърло тея хора трябва и да са добри музиканти..... А и аз не познавам 4 достатъчно подготвени човека в тоя жанр и отгоре на всичкото да са готови да си минимализират егото. Чак тогава можем да коментираме има ли такова нещо почва у нас. А иначе терцата винаги си е била най-големия интервал Цитирай
Лими Отговорено Ноември 29, 2010 Отговорено Ноември 29, 2010 (Редактирано) Колеги, научете ги тези бръснарски терци, защото моят бръснар(стилист ) за 3-4 минути ми взима 7лв, което прави 120лв/час. А е изкарал някакъв си, не какъв и да е - а бръснаро-фризьорски курс(сложна работа) за 2-3месеца! Редактирано Ноември 29, 2010 от Лими Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.