Jump to content
Българският форум за музиканти

Проект комбо за китара


Recommended Posts

Здравейте отново, най-после малко раздвижване. Свързахме и запоихме всичко, че даже и музика послушахме :D За момента изглежда така . За съжаление се наложи да махнем втората лампа EL 84 и елементите за нея. Причината - появи се едно гнусно свистене, което след много ръчкане остановихме, че идва само когато и двете лампи работят. Прежалихме я и заложихме на по-качествен, но по-слаб звук. Въпреки това остана още някакъв шум във високите честоти след още по-дълго ръчкане и запояването на ето тези кондензатори на потенциометъра, премахнахме и този проблем. След като намерих кондензатори 100uf на 400V на цената, която ми поискаха за 50uF на 250V реших да сложа тях, за целта добавихме едно съпротивление около 10 ома за да не подават по-високо напрежение на греца, тъй като го бяхме търсили според предишните кондензатори. Получи се това (съпротивлението е от долната стана на платката). Кабелите, които сега стърчат са от флексир (тлъст многожилен кабел използван от асансйорните техници).

Днес докато си почиствах шкафовете попаднах на тази кутия от старо компютърно захранване. На пръв поглед мисля, че ще успея да натъпча платките вътре (печатната платка ще бъде нарязана) доста е удобна за целта, тъй като предния и панел се маха.

Трафа който се вижда на снимката е само тестови, моя трябва да е готов в понеделник (силно се надявам). Когато натъпча всичко в кутята се надвам да редуцирам и стрърчащите жици и големината на печатната платка.

Гледах доста шасита на лампови усилватели, при повечето трафовете са отгоре. Предполагам това е така защото ползват кутията като екран за да няма шумове от тях, но дори и докато е на дъската усилвателя работи с чист и мек звук. Затова мисля да ги сложа отгорната страна на кутията само ако не мога да ги навра вътре. Дупките за лампите мисля да пробия с голяма бургия и после с пила :) Ами май това е за днес.

 

Ето още малко снимки:

Снимка 1

Снимка 2

Снимка 3

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 184
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Направо сте страшни. С махането на едната лампа от противотактно стъпало сте постигнали невъзможното.

Не знам на какво да го определя...например отрязвате единия крак, защото не знаете как да го ползвате.

Още един път се учудвам къда са тези знания, за които беше споменато в началото и аз ги оспорих в темата.

Явно няма база за нормален коментар по темята. Съжалявам.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз си купих болтчета. Утре-вдругиден на едно менгеме ще си сгъна шасито и ще го почвам.

 

Парни Валяк, изникна ми въпрос с масата от схемата, занулителния проводник от ел. мрежа и отношението им с шасито. Свързват ли се? Масата трябва да е "събрана" в една точка по възможност, но с другите какво да правя?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Всъщност представа си нямам какви точно познания очакваш да имаме. Казах още в началото "скромни познания" по елоектротехника и фктра, че след като сме разкарали 2/3 от елементите по платката заедно с едната лампа, усилвателя продължава да работи го доказва. Пък ти оспорвай колкото си щеш. Разбирам да го правех с цел продажба тоз усилвател та да ми казваш колко съм го прее...л ама аз го правя за личен кеф и лично ползване. С един поялник (излъгах 2 тъй като първия изгоря) и един мулцет толкоз.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Парни Валяк, изникна ми въпрос с масата от схемата, занулителния проводник от ел. мрежа и отношението им с шасито. Свързват ли се? Масата трябва да е "събрана" в една точка по възможност, но с другите какво да правя?

"Масите" са три.

1.Сигнална маса, която има няколко края, обикновенно 2. Дели се на нискошумна (Low Noise) и Силова (Power Ground).

2. Шаси (Case)

3. Мрежова земя/нула. Българските мрежи са най-красиви, като Земя и Нула обикновенно са свързани накъсо в контактите, където има Фаза/LINE, Нула/NEUTRAL, Земя/EARTH.

Тези всички маси трябва конструктивно да са ИЗОЛИРАНИ. За защита от проникване на фаза по части, достъпни за човек, Мрежовата земя (средния край на EURO контакта) се свързва със Шасито в ЕДНА точка. (Става ясно защо са изолирани предварително).

Ниско-шумната земя е тази, която се свързва с най-чувствителния Вход, а Силовата земя е тази, която тръгва от захранването. Двете не са едно и също!

Следва едно разнообразие. Ако се цели по-професионално монтиране, се поставя превключвател Ground Lift/ Повдигане на Земята, който има функцията да събира или разделя Мрежовата земя, (вече свързана с Шасито) и Сигналната земя. Това е необходимо при съставяне на система от апаратури, които имат общи земни точки (сигнални кабели, Шкафове/Racks, използват една Мрежова Земя). Тук нещата са сложни и у нас обикновенно се прави "как да е". Този въпрос е за отделна тема.

Евтините решения елиминират възможността за разделяне на земите и в този случай Мрежовата земя, Шасито и Сигналната Земя се свързват накъсо. Обикновенно това става в една точка, при силовата земя, но не е закон. Намирането на най-нисък шум/брум, води до други, различни точки на съединяване - на входа, на линейните изходи и т.н. Различните конструкции имат различна "карта" на потенциалите по Шасито, и откриването местоположението на подходящата точка по Шасито е емпирично.

Да не пропусна още една Земя - Цифровата/Digital Ground. Когато в една конструкция има аналогова и цифрова част, задължително се отделят техните захранвания и маси. Цифровата земя е много шумна, поради импулсния характер на цифровата консумация. Тя също трябва да се свърже само в една точка с другите маси, но тук възникват и други проблеми, особено когато има директна връзка между аналоговата и цифрова част (например аналогови ключове, ЦАП-ове, АЦП-ета и др.) Това също е въпрос за друга тема...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ясно! Проблемът хич не е за подценяване!

Ще трябва да си търся най-нискошумящото място под шасито за събиране на масите. Добре, че не е много голямо :)

Ще трябва и да имам поне едно наум като свързвам други апаратури.

 

:D Отново благодарности!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^Моите 5ст по темата:

http://sound.westhost.com/project27.htm

Погледни схемата за заземяване и обясненията.Figure 3 - Power Supply

 

@Belgarad - направо ме разби със схематичното решение (ампутация) :)

Определено темата е забавна! Попрегледай хубаво нещата, попрочети, че да няма барбекю.

....и все още държа на казаното от мен по-назад.....

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да внеса няколко разяснения. Още в самото начало на темата обясних, че нямам за цел да направя най-великия китарен усилвател на света. Поради ред причини. Затова се насочих към изкормването на старо лампово радио(с което разполагах). Започнахме да човъркаме и каквото се получи това.

Когато видях за първи път радиото дори не вярвах че ще тръгне усилвателя, при първият тест плактката прехвърляше искри и се опита да се запали.

Е в крайна сметка справихме се с този проблем след много търкане, жулене, чистене и презапояване. Хич не ми е кеф, че махнахме едната лампа, все пак свиря дет и блек метал колкото повече звук толкоз по-кеф, но така се наложи(вероятно ако бях сменил всички елементи по платката нямаше да се наложи, но не е това целта на проекта). Обясних многократно, че не разполагаме нито с нужните измервателни уреди нито с необходимите познания за да го реставрираме или модифицираме изцяло. Това е проект, на който крайния резултат е неизвестен за нас. И най-важното това е първия усилвател който аз правя. Ако ми хареса карайния резултат нищо не ми пречи да си направя нов по схемата (с която вече разполагам) с нови елементи и нова платка (на която склонността към запалване е по-малка). И да натвърдя за пореден път правя го за личен кеф не за да се фукам с него. L.K. има нужните познания и инструменти затова прави нещо по-сложно. Аз ги нямам затова пуснах темата за да търся решение на възникналите проблеми. И благодарение на навременни и смислени отговори някой от тях бяха отстранени.

По съвет на Parni_valjak преди да заменя старите елементи с нови се опитах да използвам именно оригиналните. За съжаление не се получи. Може старите елементи да са били по-надежни от тези, с които братята китайци ни заливатн, но ако някога пак се захвана с направата на усилвател ще ползвам само схемата всичко друго ще е ново.

И преди да сте почнали да се отекчавате ето още няколко снимки до къде стигнах преди малко.

Снимка 1

Снимка 2

Снимка 3

Освен трафа, който естествено не е готов днес (както беше предвидено) остана да натъпча в кутиятя и ето тези елементи.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не съм запознат с конкретната схема,но трябваше преди да изкормиш едната лампа да се опиташ да оправиш проблема.Рискуваш да повредиш и останалите части в усилвателя така,освен това и звука вероятно няма да е блестящ.

Проблема ти от описанието на мен ми звучи като самовъзбуждане,което е доста вероятно получено от липса на екраниращи сигнални проводници и/или грешна свръзка (или липса) на обратна връзка,възможно е и да е от друго.Ако записваш звука на усилвателя и го постнеш тук(схема на твоя усилвател също би била полезна) може и да успееш да си "излекуваш" проблема ,вместо да "ампутираш".

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

liquid_death,благодаря за включването. Ще предвидя място за едно такова решение и ако се наложи ще го приложа.

 

Belgarad, аз виждам малко по-друг смисъл в забележките на колегите. Тази тема ще се чете от други, тръгнали по нашия път, и е добре да знаят предварително какво трябва и какво не трябва да правят.

Конкретно по твоята схема, дето засега само си я представяам, защото не си я публикувал: Изваждането на едната лампа оставя единия край на първичната намотка отворен и могат да се индуктират опасни пренапрежения, които да пробият изолацията. Отделно проблемът трябва да се бори при неговите причини. В твоята ситуация бих замерил напрежението на катода и анода, бих сметнал и сравнил катодните токове, не на последно място бих разменил двете крайни лампи. Ако има самовъзбуждане с паралелни кондензатори към масата може да се неутрализира за момент, но това е вече по-краен подход.

 

Пусни схемата за да сме по-конкретни.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Следя с интерес темата,но стана много объркана.

"Мелодия 10"има една крайна лампа.Коя лампа е извадена,

че да е опасно за трансформатора?Опасно е ако се извади

едната крайна лампа от двутактна схема.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Някъде в началото стигнахме до извода, че въпросното радоио въпреки, че пише на капака на кутията му "Мелодия 10" в крайна сметка не е такова. Нека изясня отово, не знам защо решихте, че не направихме всичко по силите ни да останат 2-те лампи. Преди да махнем едната.

И може ли да дефинирате понятието "опасно е" да остане една лампа.От тук нататък вече няма как да станат 2. Няма да е 2 крака с един ще коцука и толкоз.

L.K. съгласен съм с теб, че темата би била полезна на хора решили да се занимаят с подобни проекти, но идеята на темата далеч не беше да улесня тях, а себе си. И още нещо опитът ми в този форум ме е научил, че доста често се задават въпроси без преди това задалите ги да са потърсили из форума дали случайно някой вече не е дал отговор някъде в някоя друга тема.

Относно схемата, ще се постарая да я кача в най-скоро време.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Имам няколко платки от МВ-та, ако искате обадете се да ви подаря една както е заедно с частите, че ще се измъчите с тази.

Редактирано от Gregg
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Като се поогледах, май единствения вариант за модела остава Симфония 10. Тя единствена е на печатен монтаж, със селенов изправител и пушпул 2хEL84 + ECC83.

Симфония 10

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.