Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Публикувано

Здравейте на всички. Захванал съм се с тежката задача да направя усилвател за бас.

Идеята е това да е сравнително леко изпълнение с малки габарити. Вече това е модерно.

За крайно стъпало съм се спрял на клас Д готов модул даващ 500 вата на 8 ома. Входната част на преампа ще бъде изградена с лампа 6Н9С, Там ще е и гейн контрола. От там нататък всичко ще е нелампово :metalist:. Най-вероятно ще го направя с операционни OPA2134. Схемата за EQ частта реших да взаимствам от пиви марк 4. След нея ще има лимитер преди мастер левела. Балансирания сигнал ще е с траф. Още не съм решил колко скъп траф да сложа. Ще има двуцветен светодиод който ще свети зелено при наличие на сигнал и оранжево при клипиране. Логото на N-audio ще е изрязано и през него ще се вижда лампата. Контура имитиращ лампа около логото е за кич ;) Смятам цялата кутия да бъде боядисана в черна текстура. Предния панел да е бял, а задния от лазерно гравирана неръждавейка.

Ето как изглежда за момента чертежа на предния и задния панел:

 

BassAmpScetch.png

 

Само да кажа, че по задния панел не може да се пипа. Така са наредени нещата, че всичко е сбутано максимално, за да не пречи на вътрешния интериор.

 

Усилвателят ще има размери: 9см висок, 34 шиток и 22 дълбок. Предполагам, че ще тежи под 10 кила.

 

Ще съм благодарен на разбиращите и можещи хора да дават по 1 рамо с идеи относно конструкция, дизайн, схематични решения и други.

 

Аз ще поддържам огъня в тази тема когато излезне нещо ново.

Отговорено

Готина идея :metalist: хубаво е, че ще стане компактно "зверче" усилвателите клас D имат много висок КПД no все пак при тази мощност ще има едно 25-30W отделена топлина, което не е малко.... ще има ли вентилатор?

Отговорено

може да се замислиш да направиш шаси от алумин.Лесно се работи с него и ако е малко по дебел може и резби да навиеш.Също така може да го използваш като радиатор,което ще е доста полезно за охлаждането,като знам кво ще е в кутията...Ако шасито е различно от алумин ти препоръчвам едно цялостно прахово боядисване,става супер ти го знаеш.Предния панел с фолио ли ще е?

Отговорено

Няма нужда от вентилатор...

Предпазител от 2А на 220 волта ще гори при 200-250 вата звукова мощност. Колкото и да е високо КПД-то на ключовите усилватели и ключовите захранвания, няма да е по-високо от 75...80%. А на двете неща заедно стават КПД1 х КПД2

Което означава че за 700 вата изходна мощност трябват 700/0,64 >= 1093W.

А за размерите... за 700 вата на 4 ома, захранването трябва да е поне 1KW. И какво ще е то? Цифрово или конвенционално? И в двата случая ще е интересно как ще стане на практика.

Не искам да съм песимистичен, но високите мощности са опасна работа. Особено за про-апаратура. Размери, топлина, електромагнитни влияния и още и още...

И още нещо много важно - сигурност ! Какво ще стане при характерните у нас флуктуации на захранващата мрежа? Трябва да се осигури гарантирана работа поне при напрежение от 180 до 245 волта ( често има и по-големи девиации).

Все пак това ще е туринг апаратура, нали? Като спре или изгори при гиг със хиляди посетители, каква ще е реакцията? Не искам да съм на мястото на производителя...

 

Без да се засягаме, съм доста скептичен за начинанието. Дано да бъркам.

Отговорено

Няма да има вентилатори.

Шасито ще е от 1мм черна ламарина защото трафът ще е хванат за него. Притеснявам се, че шасито няма да е здраво заради тежестта на трансформаторът ако е от алуминий. Мислих си за шаси от алуминий, но цялата конструкция ще стане не повече от 300-400 грама по-лека, което не си заслужава. Също така рязането на алуминий на лазер е по-скъпо спрямо желазото.

 

Предният панел ще е отделен лист 0.6мм ламарина боядисана в бяло и с черни надписи на ситопечат.

Отговорено (Редактирано)

Хубава тема се заформя - като гледам колко хора чакат напрегнато какво ще е продължението :punk_guitar: .

Редактирано от Parni_Valjak
Отговорено (Редактирано)

Както каза Валяка мощността на захранването ще трябва да удари киловата... предполагам става въпрос за тороидален трансформатор при тези размери. Може би само той ще е около 10 килограма, но няма спор, че е най-сигурният вариант. Все пак си мисля, че без принудително охлаждане кутията ще се загрява много, но... ти си знаеш :punk_guitar: Успех !

Редактирано от MR_STENCH
Отговорено

^^

Използвам 400VA тороидален трансформатор със софт старт. При приблизително 400 вата на трафа идва 1.8А за бушон. Смятам, че 2А бавен бушон би трябвало да издържи. Сложил съм на рамо по 13200uF кондензатори. И на тях разчитам за тази мощност. Мощността която е написана от зад е музикална а не синусуидална. До колкото знам тя е приблизително 3 пъти повече от синусуидалната.

 

В усилвателя ще има защита от пренапрежение. Смятам да я настроя при повече от 250 волта да изключва първичната на трафа. Тази защита работи максимум до 450 волта. Тоест след това напрежение ще изгори защитата, но не и захранващия траф. Надявам се енергото да не пускат повече от 450 волта...

Отговорено

Колко е синусуидалната мощност? А музикалната или както някъуде я наричат пикова зависи от много работи, най-вече от захранването при 400VA траф трудно ще изкараш 500 да не говорим за 700 вата пикова мощност, а и пиковата мощност в повечето случаи е по-малка от два пъти синусуидалната. За комбинацията висока мощност/малки габарити нямам какво да кажа..

Отговорено

Като си говорим за технически неща е по-добре да пропускаме музикалната мощност и да се конкретизираме върху синусната.

 

При конструирането на кутията бих оставил възможност за принудително движение на въздуха и вентилатор. Повишената температура е основен враг на надеждността. Ако се наложи после да охлаждаш просто ще добавиш вентилатора. Не вярвам трансформаторът да се чувства комфортно затворен в тази малка кутия.

 

9х34х22см е секси размер и може да понесе цвят, различен от черен.

 

Клас D е отлично решение за бас. :punk_guitar:

 

Това, което ми липсва в инструменталните усилватели, е дисплей със спектрален анализатор. Вероятно най-често не изпълнителят се занимава със саунда.

Отговорено

В повечето случаи в китарните апаратури се пише музилална мощност. За да няма сърдити, мощността ще бъде написана чак като стане усилвателят.

 

L.K. Горния капак ще има отвори за охлаждане. Най-малкото вътре има лампа. Няма да оставя напълно затворена кутия. Вентилатор няма да има. Първо, че наистина няма да има място, второ, че вентилаторите вкарват прах и шумят.

Отговорено

^ Темата е твърде сериозна, за да се слиза на това ниво. Някой може да се изцепи и за кранче за Кока-Кола, по идея на GSM-те, които имат какво ли не, само не работят като комуникация...

Става въпрос за много професионален проект !

Нека се дават умни съвети, за което беше помолил автора!

Необходим е професионален поглед от музикантска гледна точка - относно качествата, оперативността, възможностите за контрол на звука; какво би искал един басист този усилвател да може като звук, какви комуникации с околния свят биха били полезни и удобни; има ли идея за някакви особености, които да се вградят вътре...

Например -

Какви са възможностите за тон-контрол и дали са удачни тези които са предвидени?

Защо няма компресор, след като за бас е полезен и функционален?

Дали слагането на лампа не е само фукня или е вложен по-специален замисъл?

Защо ако е сложена ламБа, тя е само една, а не е целия предусилвател в един стил?

Какви са финансовите ограничения, защото "екстрите" могат да се разширяват до пръсване по шевовете?

 

Аз бих задълбал в професионален аспект, като схемотенхика и конструкция, но мисля, че темата ще излезне много встрани от идеята на форума. Ако има обаче интерес, нека да се покаже!

Освен това, ако автора желае, може да предостави за коментар тези неща, които вече е направил или има идея на прави.

Подчертавам ако желае, защото това не е публична собственост, но от друга страна самият той търси мнението на форумното общество.

 

Темата е интересна и нека не я сваляме до лаф във хоремага!

Отговорено

Мога да осигуря спектралния анализатор за проекта. Само кажете как го искате със светодиоди или графичен дисплей :greenball:

Отговорено (Редактирано)

Благодаря на Parni_Valjak за интересни въпроси. Да те са от значение. Вход за Мп3 няма да има. (ЕДИТ) И спектрален анализатор няма да има. Тия спектрални анализатори ми нявяват спомени на евтин автокасетофон Elite. Все пак ще се свири ли, или ще се гледа как се джуркат лампички.

 

Тон контролът съм го подбирал да е сравнително прост с малко копчета. Първоначалната идея само от ниски и високи изградени с Baxandall не ме устройваха. Те вършат наистина много за звука, но когато става дума за различни стилове и различни инструменти (бас с прагчета, фретлес или пиезо), трябва да се "бръкне" малко и в средата. Идеята пък само за 1 потенциометъ с фиксирана стойност за среда не ми харесва. А каква да бъде тя когато инструментите са различни. Търсения тон зависи от музиката и тн. За това се спрях на 4 копчета EQ с параметрична среда като най-проста и достатъчно универсална. По-доборото решение щеше да бъде ако тази среда имаше опция за промяна на Q-фактора, но тогава според мен щеше да стане по-объркващо. Схематичното решение както казах, го подбрах защото лично на мен то ми допада като звук и възможности.

 

Относно компресор, мислих от началото да сложа компресор по схема на Идън при която при усилване на гейна, сигналът се компресира. Идън звучат добре и смятам, че там е една от причината за доброто им звучене. Можеше да ползвам от комбинираните чипове на THAT. Те звучат добре също. Преамп частта в момента не ми е на 100% ясна и тя ще се доизясни с пробите. Предполагам, че самия преамп ще си остане без компресор. Има камиончета ако някой иска :hysterical:

 

Слагането на лампа до някъде е фукня. Тя е на входа. На нея разчитам само за леко изкривяване и компресия. Аз лично харесвам лекото изкривяване. То дава по-богат тон и басът става по-бистър и излиза напред, а не само да бумти долу в ниския регистър.

 

Сметнах, че ще се справя по-лесно ако има само 1 лампа на входа отколкото ако целия преамп е с лампи. Най-малкото така бюджета ще е по-малък.

 

За финансите в момента не мога да говоря. Проектът наистина не е лесен и отнема много време.

 

Автора ще предостави още неща като му дойде времето. Тоест като е готов. :greenball:. Нещата все още са доста динамични и търпят промени.

Редактирано от Nikifena
Отговорено

Добре Ники. За познаващите изначалния Фендерски звук се знае,че има дълбока дупка в средите. В резултат се подчертават преходите "плектрума". Понеже различните адаптери на бас-китарите са с различни криви, има логика дупката да се прави с избор на честотата и Q фактора. И заедно с регулатора +/- , стават три регулатора само за мидела. И като се има предвид, че разработката ще трябва да се тиражира, надделява класическия потребителски вариант с коректора с всичко три потенциометъра, съответно за ниски, среди и високи с възможност за дупка в средата. Дупката се получаваше при ниски и високи почти на MAX а мидела на MIN. Избрания компресор е ценен защото дава леко кривене, а баса се нуждае от магия. Чувал съм басове с невероятно красива обработка, която си остава тайна за мене. Ако някой желае нека сподели чалъми.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.