daozealot Отговорено Октомври 3, 2010 Отговорено Октомври 3, 2010 (Редактирано) Здравейте, много интересни неща си говорите може би малко късно се включвам, но имам въпрос. Не знам точно как се казва това, но някои хора го разбират по различен начин. Да кажем, че е Тоналност... Имаме определена песен... примерно - "Let it be" в ключ "C major". Нейните акорди на първия куплет са : C, G, Am, F хващаме китарата и ги свирим всички акорди в 1ва позиция... (ползваме само първите 3 прагчета). Номера ще стане ... това са акордите верно е ... обаче има начин да стане по красиво нали ? Ако сложим каподастера на 3то прагче и направим акордите за там в същия ключ, пак ще стане, но ще звучи по друг начин. Има ли правила за това нещо ? Тоналност ли се нарича ? не мога да открия никъде информация за това. П.С. сигурен съм че малко трудно ще ме разберете тъй като не ползвам мн добре точните изрази, но дано някой схване какво се опитвам да попитам Редактирано Октомври 3, 2010 от daozealot Цитирай
Steppenwolf Отговорено Октомври 3, 2010 Отговорено Октомври 3, 2010 Не е тоналност. Това вече е обект на инструментална техника, аранжимент. Тоналност представлява организиране на тоновете спрямо един централен, основен тон. Мисля, че това е едно симпатично определение за тази тема, макар и малко хлабаво, поради което може да породи някои въпросителни. Цитирай
Tozi Отговорено Октомври 3, 2010 Автор Отговорено Октомври 3, 2010 Да кажем, че е Тоналност...Имаме определена песен... примерно - "Let it be" в ключ "C major". Това дето му казваш ключ се казва тоналност. Ключа е друго. Това е нещото със завъртулките което се пише в началото на петолинието ,казва се сол ключ и ти показва къде се намира нотата СОЛ или ФА при басов фа ключ. Има и няколко други вида ключове които предполагам не те интересуват в момента. хващаме китарата и ги свирим всички акорди в 1ва позиция... (ползваме само първите 3 прагчета).Номера ще стане ... това са акордите верно е ... обаче има начин да стане по красиво нали ? Ако сложим каподастера на 3то прагче и направим акордите за там в същия ключ, пак ще стане, но ще звучи по друг начин. Сега. Красиво може да стане ако го боядисаме шарено - със сигурност номера ще стане! Друг вариант е да понаучиш малко обръщения на акордите навсякъде по грифа. Иначе като сложиш каподастера и свириш същите пръстовки на акордите които си свирил на първите 3 прагчета е те тогава вече свириш в друга тоналност ( не в друг ключ). Има ли правила за това нещо ? Има. Тоналност ли се нарича ? не мога да открия никъде информация за това. Виж: тук, тук или направо се разрови ТУК Цитирай
Steppenwolf Отговорено Октомври 3, 2010 Отговорено Октомври 3, 2010 Като не съм китарист, така и не разбрах какво точно има предвид. За тоналността обаче предпочитам определението, което споделих, понеже носи повече информация за самата й същност. А и с евентуално навлизане в дебрите на 20. век става още по-полезно. Красотата... Тя пък е в окото и ухото на наблюдателя и слушателя, т.е. не в самото произведение на изкуството, та е субективна. Цитирай
daozealot Отговорено Октомври 5, 2010 Отговорено Октомври 5, 2010 Да кажем, че е Тоналност...Имаме определена песен... примерно - "Let it be" в ключ "C major". Това дето му казваш ключ се казва тоналност. Ключа е друго. Това е нещото със завъртулките което се пише в началото на петолинието ,казва се сол ключ и ти показва къде се намира нотата СОЛ или ФА при басов фа ключ. Има и няколко други вида ключове които предполагам не те интересуват в момента. хващаме китарата и ги свирим всички акорди в 1ва позиция... (ползваме само първите 3 прагчета).Номера ще стане ... това са акордите верно е ... обаче има начин да стане по красиво нали ? Ако сложим каподастера на 3то прагче и направим акордите за там в същия ключ, пак ще стане, но ще звучи по друг начин. Сега. Красиво може да стане ако го боядисаме шарено - със сигурност номера ще стане! Друг вариант е да понаучиш малко обръщения на акордите навсякъде по грифа. Иначе като сложиш каподастера и свириш същите пръстовки на акордите които си свирил на първите 3 прагчета е те тогава вече свириш в друга тоналност ( не в друг ключ). Има ли правила за това нещо ? Има. Тоналност ли се нарича ? не мога да открия никъде информация за това. Виж: тук, тук или направо се разрови ТУК чел съм ги тея работи мерси... просто не се занимавам с това непрекъснато и не ги знам на изуст. Не съм Професионалист. Сега ... "обръщения на акордите навсякъде по грифа" също ги знам ... като почнеш от До ... следващата форма е от трето прагче с баре ... после в формата на СОл с баре на 5то ... после с баре на 8мо и тн ... и го изкарваш До Мажор във всичките му форми. Страхотно ... Никога не съм го ползвал имено за това питам. Другото ... Каподастера като сложиш на по-горно прагче ... нямам предвид да си оставиш и същите акорди тъй като ще преминеш в друга "тоналонст". Имах предвид благодарение на тези форми на акордите да го преобразуваш ... Все едно ... то беше към примера. ... и в крайна сметка не ми отговорихте на въпроса ... Сигурен съм че ако изсвириш някоя песен с просто хванати акорди по грифа(по клавира) където ти падне (но все пак верните акорди) няма да звучи хубаво ! Следователно има правила някъде. Km7, ще ти задам въпроса за клавир и на него свиря, но там ми е по-трудно да ти обясня... но ще пробвам. Взимаме отново Let it be. За да не стават обърквания. Лявата ръка ти е бас-а ... нея не я пипаме. Ако решим с дясната да изместим До-то на горната октава - отново ще е вярно това което свирим, но ще звучи по друг начин ? А ако решим и баса да изместим с една октава нагоре ? Повечето песни се свирят - в октавата с "middle C" - лява ръка за бас която слиза и на долната октава, а дясната в една октава след лявата ръка. Предполагам, че на гласа по-добре пасва ? Нов пример, дано не сте много изморени за него. Red hot Chilli peppers - Under the Bridge - За китара. John Frusciante свири акордите от 7мо прагче и се върти по 7мо... 9то ... и тн. Вокала е по нисък от обикновено - заради него ли свири акордите по нагоре ??? П.С. радвам се че някой ми отговаря ... мога да ви давам безброй примери, но се надявам някой да разбере какво питам Цитирай
ivo_tenev Отговорено Октомври 16, 2010 Отговорено Октомври 16, 2010 (Редактирано) Аз мисля, че разбирам какво питаш.Много време съм се чудил как музикантите правят някои кавъри да звучат по-добре от оригиналната песен.Истината се крие в аранжимента. Относно "красивата част":Има едно нещо, дето на английски се нарича "fat chords".Именно тези обръщения на даден акорд го правят по-интересен (по-красив), примерно вместо Am се свири Аm9.Резултатът е "богат" звук, тъй като в акорда звучат и допълнителни тонове, освен основните.Когато се цялата мелодия е изградена на този принцип, резултатът е доста интересен.За тези неща си има правила, естествено. Поздрави и успех в начинанието! Редактирано Октомври 16, 2010 от ivo_tenev Цитирай
Steppenwolf Отговорено Октомври 16, 2010 Отговорено Октомври 16, 2010 Am като Am9 не е обръщение, а разширение на акорда, ако щете - тежнение. Тоновете от следващата октава при строежа на акорда (след септимата) обикновено се разглеждат като разширения на акорда, те са като подправки към ястие. Обръщението на акорда се отнася до басовия тон. Различното подреждане на тоновете отгоре се нарича още voicing. Ако такива разновидности на един и същ акорд са една след друга, имаме преместване. Цитирай
Tozi Отговорено Октомври 16, 2010 Автор Отговорено Октомври 16, 2010 (Редактирано) @ daozealot На китарата е същото като на пианото. Ппедполагам говориш за тризвувия и тяхните обръщения. Тризвучие значи три звука а не шест. Много често на китарата се повтарят някои от тоновете на тризвучието за да се получи по"дебел" звук. Свири тризвучията по тон на струна , т.е. н три струни. Това означава че трябва да ги знаеш на 1,2,3; 2,3,4; 3,4,5; 4,5,6 струни. Най простия "войсинг" ти е CEG, EGC, GCE. Три обръщения по четири комбинации от струни ти дават 12 различни варианта на един и същ акорд. Разликата е не само в октавата но и в тембровото звучене - например до ми сол изсвирено на 5,4,3 струни звучи различно от същото изсвирено на 6,5,4. "Красиво" в общия смисъл става когато плавно преминаваш от един акорд към друг използвайки най близкото възможно обръщение. Това се казва гласоводене. Редактирано Октомври 16, 2010 от Tozi Цитирай
Flame Отговорено Ноември 8, 2010 Отговорено Ноември 8, 2010 Тъй. Не знаех къде точно да пиша, но понеже се смятам все още за начинаещ, пък и темата е активна, реших да драсна 2-3-100 реда. Купих си книга в която е обяснена основната теория на импровизацията. Някои неща бяха нови за мен, но все пак съвсем достъпни. Докато не видях нещо, което най-лесно може да се определи като "ладове на хармоничен и мелодичен минор". За пояснение: Ако ладовете в До мажор са както следва: Първия лад, (Ionian) До е 'до-ре-ми-фа-сол-ла-си-до' Втория лад (Dorian ), изсвирен от Ре е 'ре-ми-фа-сол-ла-си-до-ре' Третия лад (Phrygian), изсвирен от Ми е 'ми-фа-сол-ла-си-до-ре-ми' Четвъртия лад (Lydian ), изсвирен от Фа е 'фа-сол-ла-си-до-ре-ми-фа' Петият лад (Mixolydian) изсвирен от Сол е 'сол-ла-си-до-ре-ми-фа-сол' Шестият лад (Aeolian ) изсвирен от Ла е 'ла-си-до-ре-ми-фа-сол-ла' (Или иначе казано - паралелна минорна тоналност) Седмият лад (Locrian) изсвирен от Си е 'си-до-ре-ми-фа-сол-ла-си' То в до хармоничен минор се получава (поне според автора на книгата) I лад (конструкция на самата скала) C D Eb F G Ab B C = 1 2 b3 4 5 b6 7 II C Db Eb F Gb A Bb = 1 b2 b3 4 b5 6 b7 III C D E F G# A B = 1 2 3 4 #5 6 7 (което пък на практика е I ла хармоничен минор?) IV C D Eb F# G A B = 1 2 b3 #4 5 6 7 V C Db E F G Ab B = 1 b2 3 4 5 b6 7(тук пък се получава някакъв шантъв хроматизъм между 7 1 b2) VI C D# E F# G A B = 1 #9 3 #4 5 6 7 VII C Db Eb E Gb Ab A = 1 b2 b3 3 5 b6 (b13) 6 (което аха-аха да стане скала полутон-тон) Та, на въпроса - тези нещица имат ли си конкретни имена, подобно на дорийски, фригийски и т.н. и всъщност в какви случаи е удобно да се използват тези "обръщения" на хармоничния минор? Имам подобни конструкции и за мелодичен минор, но ме мързи да ги изписвам, пък и стана ясно какъв е проблема Цитирай
Viara Ivanova Отговорено Ноември 8, 2010 Отговорено Ноември 8, 2010 Аз съм ги учила като сравнение с "мажорните". Сигурно имат и по-"екзотични" имена... C harmonic minor b3, b6 D Locrian (#6) b2 b3 b5 #6 b7 Eb Ionian (#5) #5 F Dorian (#4) - 1 2 b3 #4 5 6 b7 8 G Mixolydian (b9, b13) - 1 b2 3 4 5 b6 b7 8 Ab Lydian(#2) - 1 #2 b3 #4 5 6 7 8 B Diminished (без 8) - 1 b2 b3 b4 b5 b6 bb7 Как се казва книгата и кой е авторът? Цитирай
Steff Отговорено Ноември 9, 2010 Отговорено Ноември 9, 2010 От 11 години си изкарвам хляба само и единствено с музика, и по-точно със свирене на бас и пеене, но като чета тази тема, се чувствам малоумен ... 1 Цитирай
Flame Отговорено Ноември 9, 2010 Отговорено Ноември 9, 2010 Аз съм ги учила като сравнение с "мажорните". Сигурно имат и по-"екзотични" имена... ... Как се казва книгата и кой е авторът? Supersonic Guitar Improvisation - Jeremy Sash Книгата е на немски, което, както се досещаш, може само допълнително да ме обърка Забелязах, че ти си ги описала по различен начин - подобно на мажорните, както казваш, със съответните промени в интервалите, но същесременно запазени характерни степени в хармоничния минор? Това поне на пръв поглед ми изглежда по-логично от описаното в книгата. Цитирай
Басурендер Отговорено Ноември 9, 2010 Отговорено Ноември 9, 2010 От 11 години си изкарвам хляба само и единствено с музика, и по-точно със свирене на бас и пеене, но като чета тази тема, се чувствам малоумен ... Дъщеря ми , въпреки , че е на 5 години , говори доста правилно български. Ако я накарам да ми спрегне глагол или ако я попитам какво е окончанието за женски род във винителен падеж...(ей сега пробвах - смее ми се ) От друга страна сега започнах да изучавам немски , и аз уча тези неща , понеже ми дават някакво обяснение на въпросите ми - това защо така , а не така. Теорията е поредица от правила , които обясняват на тези , които не са в материята , кое кога и защо се случва. Ако си в материята и ако усещаш музиката , теорията единствено може да ти помогне да обясниш нещо , на някой , който е извън нея... 1 Цитирай
lizardman Отговорено Ноември 10, 2010 Отговорено Ноември 10, 2010 V C Db E F G Ab B = 1 b2 3 4 5 b6 7(тук пък се получава някакъв шантъв хроматизъм между 7 1 b2) Тук има грешка, седмата степен трябва да е с полутон надолу. Получава се фригийски мажор (по-лесно е за запомняне от мисколидийски с понижена втора и шеста ). Цитирай
Flame Отговорено Ноември 12, 2010 Отговорено Ноември 12, 2010 ^^ Т.е. подозренията ми се оказаха правилни. Благодаря на Вяра и на lizardman за разясненията. Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.