Tozi Публикувано Януари 21, 2010 Публикувано Януари 21, 2010 Здравейте. По идея на ultramega реших да изсвиря и анализирам парчето на Антонио Карлос Жобим - Джаз Самба. Прилагам PDF с чарт на парчето и анализи + моето изпълнение + плейбек. Нека модераторите решат към кой раздел искат да поставят темата. PDF с анализ Изпълнението Плейбека Анализ на Джаз Самба (А.Жобим) Основна тоналност: До мажор Форма: AABA Стандартна 32 тактова джазова форма AABA , кадето A= 8 такта, B=8 такта. Ритъм: самба (Бразилия) Темпо: умерено бързо м.м.=168 Инструменти (звук): барабани, контрабас, акустична китара (найлонови струни), електрическа китара Хармоничен Анализ Най-типичните хармонични ходове във функционалната джазова хармония са iim – V7 и V7-I. В тоналност до мажор това са респективно Dm7 – G7 и G7-Cmaj7. Джаз самба на Антонио Карлос Жобим е типичен пример за функционална джазова хармония включваща няколко iim – V7 и V7-I. Композицията започва с тоническия акорд Cmaj7. Следва движение към шеста степен от основната тоналност – А. Шеста степен в тоналност до мажор е ла минор. В случая имаме качествена замяна на акорд – А7#5 вместо Аm7 . А7#5 е вторична доминанта за втората (за основната тоналност) степен D. В трети и четвърти такт имаме отново качествена замяна – D7 за Dmin7. D7 е вторична доминанта към петата степен G7. В следващите три такта (5-7) имаме типичната прогресия iim7 – V7 – I (субдоминанта към доминанта към тоника). В осми такт имаме означението Dm7/G което всъщност е G7sus4 – доминанта за основната тоналност водеща към до с следващия такт. Следва повторение на първите 7 такта ,като в 16ти такт се повтаря тониката. В тактове 17-18 имаме iim7 – V7 към четвърта степен в тактове 19-20. Следват две последователни iim – V7 (21-22 втора –пета към доминантата сол; 23-24 втора –пета в основна тоналност). В тактове 25-32 се повтаря първото А (1-8). В приложения PDF съм отбелязал (оградил) всички iim – V7 с елипса а със стрелка всички V7-I. Импровизация В следващата страница на приложението съм показал някои от възможните ладове за всеки акорд. Избора ми за мажорните акорди в прогресията (Cmaj7, Fmaj7)е йонийски или лидийски лад; за минорните акорди (Dm7,Gm7,Am7)– дорийски; за доминантовите (G7,A7,D7,C7) – миксолидийски, полутонно-целотонната гама, супер-локрийски, целотонна гама. Също така в записа използвам диатонични мажорни и минорни пентатоники. Върху Cmaj7 използвам до мажорна (ла минорна) пентатоника. Върху D9 ми минорна пентатоника. Начин на използване на ладовете Свиря диатонични интервали, тризвучия,четиризвучия (арпежи), пентатоники. Много от фразите са свързани с хроматични пасажи. Комбинирам вертикално и хоризонтално мислене при свирене, т.е. подхождам към всеки акорд индивидуално като обръщам специално внимание на акордовите тонове. Импровизацията в Jazz Samba (и по принцип) може да се раздели на три нива – мелодично, ритмично и динамично. Мелодично – импровизиране с тоновете на различните ладове следвайки хармонията Ритмично – импровизиране с различните нотни трайности (синкопи,полиритмии) Динамично – импровизиране с различни акценти (артикулация) Обърнете внимание и на: Начин на изсвирване на мелодията. Свиря малки вариации (не точно както е написана). Развитието на идеите в солото – повторения, паузи, въпрос-отговор, цитиране на мелодията и т.н. Стандартни джазови фрази (licks). П.П.: парчето започва и завършва с вамп върху Cmaj7 – G7sus4. Ладове - До йонийски и сол миксолидийски (което е едно и също) Надявам се това да помогне на заинтересуваните. Очаквам въпроси. Поздрави!Успех! Цитирай
Steppenwolf Отговорено Януари 21, 2010 Отговорено Януари 21, 2010 Това според мен е много хубав пример за анализ на джаз парче, насочващ вниманието върху основните "рамки" (или по-точно - крайъгълни камъни) на тази музика, в изчистен Бъркли стил. Чудесно! Моите поздравления и уважение за посветеното време и свиренето!П.П.: "Вторична доминанта" -> в българската теория обикновено е "странична доминанта". Цитирай
Tozi Отговорено Януари 21, 2010 Автор Отговорено Януари 21, 2010 Предполагам че се ползва паралелна защото думата релативна (относителна, отнасяща се) е чуждица. В английския се използва като: ла минор е отнасящата се към до мажор тоналност (или обратното). Вторична доминанта може да се тълкува като различна от основната. Странична може да се тълкува като заета от друга тоналност. Семантика. Звучи и функционира по един и същ начин независимо как го наричаме. Благодаря за допълнението. Цитирай
Steppenwolf Отговорено Януари 21, 2010 Отговорено Януари 21, 2010 По принцип, доколкото знам, казваме различно "паралелна" и "едноименна", следвайки конвенциите в немско- и рускоговорящите страни, което пък идва още от немския теоретик Хуго Риман, развиващ и популяризиращ в своите трудове теория на хармонията и свеждането й до трите функции T, S, D. Цитирай
Tozi Отговорено Януари 21, 2010 Автор Отговорено Януари 21, 2010 Руско-говорящите са взаимствали от немско - говорящите. Известен принос в терминологията доколкото знам имат и италианците. Гърците няма да ги споменаваме да не земат да вдигнат някоя нова стачка. Време е и ние да допренесем с нещо. Само да не вземат да ни обвинят в OFF TOPIC.... Цитирай
Ивелин Отговорено Януари 24, 2010 Отговорено Януари 24, 2010 И аз скачам в анализа с една транскрипция на бързия пасаж в края на солото! Скивай дали съм близо? И както се казва на русенски - ГОЛЯМА ОТРОВА! Цитирай
Tozi Отговорено Януари 24, 2010 Автор Отговорено Януари 24, 2010 (Редактирано) Браво Ивка. Така като е написано изглежда направо страшно. Изпуснал си едно си в трети такт. Ето пояснения (анализ) към транскрибцията: Ето и звуков пример в нормално и забавено темпо: Нормално темпо Забавено Анализ на транскрибцията на Ивелин Това са едни от последните 16 такта на аутрото (outro). Stone ще трябва да ми помогне тук с българския термин за Outro. Мелодично Като цяло това е движение по До Йонийски и/или Сол Миксолидийски лад (и двата лада споделят едни и същи тонове в случая). Поради наличието на хроматизми, би могло да се анализират като би боп скали. Аз лично ги мисля като Йонийски и Миксолидийски лад с хроматични преходящи тонове (chromatic approach tones), като подхождам към всеки отделен акорд от прогресията индивидуално (вертикално мислене). Обърнете внимание на така нареченото повторение и развитие на мотиви (repetition, motive development) в тактове 9-13, където диатоничен мотив е повторен три пъти с осмина пауза между повторенията след което е повторен още веднъж като е изместен с четвъртина пауза, след това е транспониран диатонично. Мотива е ограден с елипса, а транспонирания мотив с правоъгълник. С цифри е отбелязано отношението на всеки тон от съответната фраза към съответния акорд. Ch.a. – chromatic approach s.a. – scale wise approach Ритмично Нотни трайности: четвъртини,четвъртина с точка, осмини, шеснадесетина, осмини триоли, осмини квинтола,синкопи (anticipation) .Фразите започват както на силно така и на слабо време (on the beat, anticipated). Динамично Динамично разнообразие (акценти , заглушени тонове) наподобяващо духов инструмент. Редактирано Януари 24, 2010 от Tozi Цитирай
Бицев Отговорено Януари 24, 2010 Отговорено Януари 24, 2010 Най-харесвам музиканти, способни да се самоанализират (или да се анализират взаимно) - спестяват ми работата на критик Наистина много задлбочено - каквото и да добавя, само ще разводни. Ще е много полезно за всеки, не само за джазово-склонните във форума. (Ти си си и готов педагог, но ако залитнеш в такова поприще, ще се загубиш като музикант; не те съветвам). Момчета! Четете и слушайте тука, пък и мислете! И после не забравяйте и да свирите! Цитирай
Ивелин Отговорено Януари 24, 2010 Отговорено Януари 24, 2010 Лол, много готин анализ! Сега като го чух в бавно темпо забелязах 3 неща: - верно го има това СИ (тихичко) - в 14-я такт повтарящата се темичка се явява един вид вариационно - триола е някак си издъпана, с което темичката се явява цели 6 пъти и пак е интересно, може би защото е бързо - ритмиката на няколко места е донагласяна - наистина е трудно да се улови фийла с ноти понякога... Цитирай
Tozi Отговорено Януари 24, 2010 Автор Отговорено Януари 24, 2010 (Редактирано) А можеш ли да откриеш къде в солото има изсвирени осмини с акценти на 3 след това два пъти на 5 и един на 7? Редактирано Януари 24, 2010 от Tozi Цитирай
Ивелин Отговорено Януари 25, 2010 Отговорено Януари 25, 2010 (Редактирано) Може би около 2-та минута? Печеля ли шоколадче? Редактирано Януари 25, 2010 от Ивелин Цитирай
Tozi Отговорено Януари 25, 2010 Автор Отговорено Януари 25, 2010 ..and the winner is.... Печелиш шоколадче плюс бонус бонбонки Карамел Му (и кафе на "Лайното в Русе")! Втория хорус от солото, бриджа (1:56): 2 / 3 3 3 3 / 4 / 2 2 3 2 2 / ...... (2:03) 1 / 5 5 / 7 / 4 / 5 /1... Право хоро (6), копаница (11), пайдушко (5) и ръченица (7) в четири такта 4/4. Честито на печелившите! Цитирай
Tozi Отговорено Януари 25, 2010 Автор Отговорено Януари 25, 2010 Ето какво ми писа ultramega. Реших да го пусна тук ,защото би било полезно и на други хора. "Въпроси ще има разбира се... обикновено се плаща за отговорите, аз мога да почерпя една бира laugh.gif . Хармоничния анализ на парчето ми беше от голяма полза... след това разяснение всичко ми изглежда така логично . И тъй като само от разглеждане и слушане не вдявам всичко , реших да джемна върху трака , ей така с учебна цел . Доста нескопосано стана и "тайминг"-а ми бяга а и съм безиидеен, но пък така ми помага да го разбера по детайлно: http://www.4shared.com/file/207255630/a2e2...jazzsamba1.html Накъсано е защото и мисълта ми тече по бавно от смяната на акордите. Като опитах да свиря ладовете дадени на най горния ред в анализа ти и по някое време се усетих че почти не излизам С йонииски лад( D дорийски, G миксолидийски), с малки изключения когато ползвам D мисколидийски и А локрийски. Вероятно за да разнообразя , трябва да ползвам тон-полутон или целотонната гама, но понеже никога не съм ги ползвал с тях съм още по-схванат отколкото съм(ще ги поупражнявам). Във B часта свирих G dorian и C mixolydian , който се припокриват (почти) и понеже съм си свикнал последва F Lydian(което пак си е С мажор) След това върху Ам7 и D7-А дорийски и D миксолидийски , които пак споделят доста еднакви тонове(естествено възползвам се от това) и после пак обрано в С йонийски. Като си го излушах след това , никак не бях доволен разбира се, но опитах да разбера какво не правя добре... едното е че ритмически ми е скучна импровизацията и освен това се задържам почти изцяло само в до мажор и вероятно трябва да се поупражнявам това вертикално мислене за което споменаваш за да се усеща смяната на акорда дори и когато солото звучи без трака отзад. Е това ми е първи опит да изсвиря нещо в тази стилистика(оправдания)... свирил съм само фънк рок и производни където е съвсем друга хава и бендовете важат smile.gif Предполагам че още доста неща ми куцат(артикулация например), но нали разискваме само тероетичната част. Бих го пуснал в темата за да има движение, но все още ми тече наказнието и не мога да пиша... Та ако ти се занимава, да подскажеш какви са ми най основните пропуски, ще съм благодарен." Цитирай
Tozi Отговорено Януари 26, 2010 Автор Отговорено Януари 26, 2010 ultramega браво за опита. Сега пробвай следното: Свири До мажорна (ла минорна) пентатоника върху А частите с изключение на трети и четвърти такт - D7. Там най-важният тон е фа#. На записа никаде не чух този тон а той е определящ за звучението на D7 и цялото движение на хармонията дотук. Върху D7 свири си минорна пентатоника. На B частите свири Ре минорна пентатиника за първите четири такта. Следващите два такта (върху ла мин - ре 7) свири ми минорна пентатоника. Върху ре мин - сол 7 отново ла мин пентатоника. нещо такова: / A min pent /.............../ B min pent /................./ /A min pent /.............../..................../................// / A min pent /.............../ B min pent /................./ /A min pent /.............../..................../................// /D min pent /............../..................../..................../ /E min pent /............../A min pent /........................// / A min pent /.............../ B min pent /................./ /A min pent /.............../..................../................// Посвири го в този вариант и го запиши пак. Свири по кратки фрази - паузите са важна част от музиката - когато не свириш на инструмента си ти всъщност свириш паузи. Опитай да концентрираш вниманието си не толкова на скалите които трябва а изсвириш а на звученето на хармонията и смяната на акордите. Свири фа диез винаги върху D7. Засега толкова стига. Пробвай и кажи как върви! Успех. Поздрави. Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.