Jump to content
Българският форум за музиканти

Как да избера клавир?


Aurora

Recommended Posts

Колегата Калин е и прав, и не е.

В смисъл, ако се чете дословно от човек, който не разбира, а пита - ще му приеме мнението много дословно и няма да си даде отговор на въпроса.

 

Ще се опитам да обясня нещата най-просто:

 

Аранжор (наричан още: Хитър Петър, ентъртеймънт или кръчмарска свирка) и Работна станция (Workstation) са диаметрално противоположни неща, като концепция. Е имат общо - човек свири на тях :punk_guitar:

 

Обръщам внимание, че тук "лош" клавир няма - РА серията сама по себе си е супер яка, както и Тритон (новата М) серия също, но всеки в "своя бранш".

 

Най-общо казано кръчмарските свирки са заредини с константен брой бленди (звуци), имат готови ритми и нещата са направени много лесно да се комбинират - това е свирка (образно казано) на която музиканта пуска някаква мелодия, звук, ритъм и само "доокрасява нещата" свири предимно с дясната ръка, а с лявата предимно (както често наблюдавам) се подпира, чеше и боцка кебабчетата, докато свири.

Изобщо музикантите на РА разчитат на МИДИ или МР3, предварително подготвено в къщи, като така си улеснняват своята работа в заведението.

"РА" серия несправедливо се асоцира с чалга, но това категорично не е вярно - чалгата е един от много музикални стилове, които могат да се изсвирят с него (тук силата е в неравноделните тактове, които предлага серията в модификация "РА ориентал"). На РА може да се свири практически всичко от италианска естрада, руски балади, тиролски песни, та чак до танга.

Отново казвам - РА серията е клавир от много висок клас (здраво мачка конкуренцията), проектиран за живи забави.

 

Работната станция е клавир с необятни възможности (буквално) - там звуците (а и не само - ритми, ефекти) са препрограмируеми, могат да се сменят, да се смесват, да се комбинират по хиляди начини, да се променят, могат да се семплират, могат да им се налагат ефекти - изобщо, лично аз свързвам уъркстейшън с "безкомпромисен звук". Силата на тази свирка (която също става и за живо свирене, но там вече си свириш с 2 ръце и даваш всичко от себе си) наистинтина е в студиото. Когато търсиш ново звучене, когато търсиш нови стилове, уникално звучене - справка - (Депеш Мод, Жан Мишел Жар, Продижди, почти всички рок и метъл състави, а и не само повечето Рап изпълнители задължително) свирят на уъркстейшъни. Там вече може да говориш за собствена индивидуалност. (При РА е обратно - там трябва да звучиш, като Адриано Челентано, Албано и Ромина, а не като уникат). 2 еднакви ws биха могли да звучат различно, докато 2 еднакви аранжора - трудна работа.

 

 

Някой от функциите на Аранжорите и WS наистина се припокриват, но различията им са повече.

 

 

Много още може да се каже, но отивам на обяд :-)

Поздрави,

 

Митко

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 37
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

В добавка, към горната тема, (сега вече на сит стомах) :-) мога да добавя, че много музиканти свирещи на Аранжори имат и използват, като втори клавир WS. Него обикновенно го използват за солиране, акомпаниране, докато върви "бум-така-таката" на аранжора. Обратното също се случва, но като че ли в по-малка степен.

Изобщо 2-та класа клавири по-скоро се допълват, защото различията са им големи. (плюсовете на единя клас са минуси на другия).

 

Лично аз за себе си открих WS, чак след като бях сменил 3 аранжора и отивайки до магазина да се "ъпгрейдвам" поисках от консултанта "нещо с безкомпромисен звук" - хората ме заведоха до едно ЛЕ88 и като дръннах на него първия акорд - кожата ми настръхна.

 

Оттам насетне аз използвам WS, но си признавам, че за човек, който си вадих хляба с живо свирене по заведения, по-добрия избор е определено Аранжора.

 

Надявам се съм бил полезен с направеното с прости думи сравнение,

 

Митко

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

БРАВО!!!

 

Много изчерпателно!

 

На човека май 1000 лева му бяха много. За тия пари кой уъркстейшън да вземе?

 

То и да не си кой знае какъв музкант ще ти е ясно, че:

- Ра800 е по-добър от JV1000

- OASYS е по-добър от Ра2х

- и т.н....

 

ВСИЧКО Е ОТНОСИТЕЛНО!

 

(под НЕОГРАНИЧЕНИ бленди и т.н. какво имаш предвид? Почти съм убеден, че блендите и броя на миди-та в уъркстейшъните са КРАЕН брой)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

От това което разбрах мога да пробвам да ти отговорял. Може би броят им наистина е ограничен, но могат да се променят. Правилно ли съм разбрала?

"свири предимно с дясната ръка, а с лявата предимно (както често наблюдавам) се подпира, чеше и боцка кебабчетата, докато свири" - това е култово! :thumbs_up:

Имам нов въпрос. Ако си взема по-обикновен клавир като за първи, какви характеристики трябва да има? От това което прочетох мисля, че Workstation е за доста напреднали хора, които искат да композират, но пък Аранжора е пълен с готови неща, които със сигурност няма да ми трябват особено, нали идеята е сама да свиря, а не да се подпирам с дясната ръка. ;)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

ДА УТОЧНЯ

 

1) Аранжера може да свири и БЕЗ ДА Е ВКЛЮЧЕН АВТОАКОМПАНИМЕНТА, т.е. цялата клавиатура е Full Upper.

2) той има много фабрични и много юзър стилове, които човек може да си направи така, че като свири и все едно е с жив бенд (при по-скъпите модели - по-реално). При Уъркстейшъна може да се постигне това с миди файл, но не ти дава възможност да излезеш от схемата и те ограничава.

 

Не искам да убеждавам момичето да си вземе аранжер. Само ме дразни това, че ги представят като клавири с 3 бленди и 100 стила, от които нито един използваем.

 

И не си мислете, че като си купите Мотиф8 или Оасис, ще зазвучиш като Депеш мод, Рудес или... на Лос Хемелос втория китарист.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аврора, ние тук изписахме мастилото, дето се вика, а ти още не си решила какво да купиш.

Направихме супер анализи, изпаднахме в творчески полемики, кое какво е, чак се изпокарахме в Арт средите....

 

 

Първо реши какво искаш да свириш, после реши колко пари ще отделиш, трето прецени ново или 2 ръка, обмисли и другите неща, пък тогава питай.

 

Вариантите са стотици. Когато прецизираш горните въпроси, тогава задай въпрос, но ясен и конкретен, чак тогава ще ти кажем какво може и какво не може, какво трябва и какво не. Иначе само теоритизираме.

 

Колегата Калин да не се сърди - момичето попита - аз му отговорих. Никой не ангажирам да купува аранжор или ws.

Ти си направил своя избор - аз моя. Баш музикантите имат и 2-та.

 

Не отстъпвам от тезата си обаче, за за това, което иска Аврора - изборът е ясен - 2 ръка Корг Тритон ЛЕ или ТР (ако намери за тези пари чист Класик, още по добре). - Тя искаше да свири Nightwish.

 

Ако някой даде по-добро предложение от мен, за конкретния случай и се аргументира - ще го черпя една бира! <_<

 

Със здраве,

 

Митко

Редактирано от mitkosan
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

mitkosan, kalinpetkov ... имам чувството, че изкарах някакъв страшно полезен първи урок в курсове по темата за синтезатори и звучене. За първи път някой ме въвежда така подробно в спецификата на синтезаторите както вие го обяснихте, а говорих с една камара "кръчмари". На такива глупости се наслушах в моя град, на местно ниво, че по скоро си умирисах дрехите на цигари и евтин алкохол, отколкото да занеса вкъщи някакви полезни съвети. Не знам Аурора дали се ориентира, но от това, което научавам от вас е, че... май ще се събира още парица. Купих си го тоя КОРГ ПА 500 и разбирам, че там индивидуланост в звученето не мога да търся. Или поне ще бъда силно ограничен. Както виждам, определено ще ми трябва и втора свирка, която... как да се изразя... "да ме смае с чудеса". Експериментът със звука! Тоест, да ми даде възможност да потърся специфика в звученето, да ме накара да проявя фантазия. Обработнката му, синтеза, търсенето... Разбирам, че с аранжера всичко ще ми е наготово и неизбежно ще звуча като още няколко стотин хиляди "музиканти", дето чатват един палец от зор мажор, тръгва акомпанимента и викват "Глей ся кво мога да права!" с другата ръка. Такова свирене може и да е добро, но определено ще звучи (поне в акомпанимент) както при всички останали, които имат КОРГ ПА 500.

За какво се разписах такъв надъхан и с приповдигнат патос. Направо на въпроса. Влияя се от Депещ мод, Продъжи, Жан- Мишел Жар. Точно в тоя ред на градация. А когато търсиш нещо супер нестандартно и изчанчено в звучене като всичките "психарии" от Депеш мод и Продъжи, май готовите стилове като танго, маримба, ча-ча-ча и 7/8 - ми никак, ама никак не ми трябват. Освен ако не ги ползвам тия готови стилове и не почна да се човъркам в записи в самия клавир на някакви мой ритми и прочие. Обаче още не съм наясно дали КОРГ-а ще се справи с тоя момент. Сега... един тук ме успокоява, че с компютър, възможностите ми да експериментирам и търся "свои" звуци драстично щели да се увеличат. Как ще стане, какво има предвид -само гадая. НО като ви чета...цял следобед гледам клипове на синтезатори. Предимно KORG TR и KORG M50. Опитвам се да се вместя в 2000 лв, за това.

Обаче, ей го на и абсурда. Горе пиша, че се кефя на Продъжи и Депеш, а тук долу че кълва от ю-туб за KORG TR и KORG M50. Като новобранец оставен да мете от портала до обяд...и аз не знам къде и какво да правя. Дори не знам какво търся! Изобщо на прав път ли съм или чукам на грешната врата?... Защото има и друг "никакъв" момент: Клиповете в нета са предимно демонстрация на пиано, китара, орган.... и нищо по ефектите, та пак си оставам в неведение коя свирка какво може. Защото ако ще правя опит да накланям блока с як саунд повлиян от Депеш, май слушане на пиано и орган по нета е загуба на време.

 

Поздрави!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Привет :)

На кратко-аз свиря на НОРД и за мен това са Най-готините клавири ,ОБАЧЕ:

1.Скъпи са.

2.На старо в БГ-шанса е почти нулев

3.Не са универсални :)

за да решиш да си купиш НОРД ,според мен,трябва да си Много Наясно с това Какво точно Искаш икакво ти Трябва.

 

 

така че подбре си вземи Корг както те съветват колегите,аз съм свирил на KORG N364 и бях много доволен от звука му,но не е подходящ за стила ми на свирене :godbless:

 

до SOLO:

за свирене тип Депеш ,Продиджи ,ЖАн МИшел и т.н. Марките са NORD i MOOG,има някои готини модели на КОРГ също.

естествено не са само те,но те според мен са най добри.

 

И,Колеги,защо никой нищо не е споменал за KURZWEIL ?????

знам ,че не е лесно да се намерят в БГ на старо,но са страхотни клавири и при НЕВЕЛЯН ги има на доста добри цени(той е и вносителя на НОРД за БГ впрочем)

 

ПОЗДРАВИ,дано да съм бил полезен ;):rocker:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Абе колеги,детенцето дето иска да си купува свирка да се учи му взехте акъла с толкова инфо!Колежката сега прохожда,пък Вие и изнесохте лекция,достойна единствено за дебат между напреднали.

 

Като по-стар и препатил с многобройни смени на най различни свирки,в никакъв случай не бих препоръчал на начинаещ колега да се обзаведе с 'workstation" и да се чуди от къде да я почне.Бих предложил на Aurora свирка от типа на Yamaha PSR E-413.(около 500лефа-чисто нова! :tomato: ) С такова нещо човек може да се понаучи да свири за кратко време като се упражнява върху готовите стилове(които в повечето случаи са приятни).После,в тоя тип свирки има и по няколко юзера,на които всеки може да си композира стил по свой вкус :thumbup: и да си импровизира отгоре колкото и както му е кеф.Плюс това в саундово отношение,всички съвременни свирчета от тоя тип си имат поне 250-300 звука,които покриват критериите за всякаква музика(ако ще си я свирим за кеф в къщи ;) )..Та,като се понаучи начинаещия да борави с инсталацията(редактиране на звуци,аранжименти,стилове и т.н.)може,ако не му е минал мерака,а напротив-зарибил се е още по-яко,да си вземе вече нещо по-сериозно(ws) и да продължи да твори на по-високо ниво :) ...Поздрави от бате Ви Ицко.

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Когато търсиш ново звучене, когато търсиш нови стилове, уникално звучене - справка - (Депеш Мод, Жан Мишел Жар, Продижди, почти всички рок и метъл състави, а и не само повечето Рап изпълнители задължително) свирят на уъркстейшъни. Там вече може да говориш за собствена индивидуалност. (При РА е обратно - там трябва да звучиш, като Адриано Челентано, Албано и Ромина, а не като уникат). 2 еднакви ws биха могли да звучат различно, докато 2 еднакви аранжора - трудна работа.

 

 

Някой от функциите на Аранжорите и WS наистина се припокриват, но различията им са повече.

 

Еми съвсем логично е споменатите групи да ползват уоркстейшън за какво им е аранжер след като си имат цяла банда

и няма да ползват функциите на аранжера всяко с предназначението си

 

А за различията и приликите например на моя аранжер от серията ПА си зареждам и редактирам всички звуци и семпли формат KMP KSF от сериите Тритон Тринити и др. Както и да си запиша огромно количество мои индивидуални на семплера който си е същия като на Тритона което ми дава възможност да звуча различно така също си има и 2 слота за Korg TRITON EXB бордове както и цял куп назначаеми слайдери за редактиране в реално време на някои функции на звуците

Прилики мога да изброя още много но разликите не са чак толкова много поне при мене.

Поздрави

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

По тази логика според написаното до тук тези които ползват аранжери би трябвало да смятат липсата на аранжер при уоркстейшъна за голям кусур и прочие.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Рой, сега ако кажеш, че имаш и MOSS борд в твоята извънземна свирка - направо си продавам Студиото!!!

Това в рамките на майтапа - ти използваш РА1Х или РА 800 (залагам на второто, защото не спомена да имаш CD-RW)? Много ти е наточена свирката. Личи си, че е много висок клас - само там може да се намерят въпросните екстри.

Хлапето искаше да свири Nightwish, а вие разводнихте темата. Ако можеш дай предложение как да се свири тази група и за звучиш, като нея на по-евтина от обявената от мен цена и предложение (Тритон ЛЕ - 1000 лева) и получаваш бира, като награда от мен. Този инструмент, който ти имаш, не струва по-малко от 3000 лева и е логично от него да очакваме да притежава въпросните екстри.

 

От друга страна ми прави впечатление, че много го удряте на чест колегите с аранжори.

Професионалисти сте и много добре знаете разликите и приликите между въпросните класове интрументи.

Знаете, че имат близки, сходни страни, но и има неща, които един - друг не могат да направят и не могат да се заместят - това съм и написал по-горе, но май никой не обича да чете.

Самите компании (Корг, Ямаха, Роланд) нямаше да класифицират инструментите в различни групи, ако бяха взаимозаменяеми.

 

Поздрави,

 

Митко

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Според мен корг ПА-серия е абсурдна за свирене на всякакъв вид рок, метъл и тн. Просто саунда е ограничен. В репетиционната ми минаха и ПА-50 и ПА-60, еми отврат е за рок музика. Сигурно върши работа за аренжер и спомага хранителния режим по време на работа във миризливи дупки, озвучени с неравноделни ритми, представляващи арена за танцувална битка между 16 годишни деградирали кифли с цици и свалящите ги 35 годишни бочове с шкембе. Аман от чалга култура!!!! Затова асоциирам ПА-серията със всичко това, щото може малко да съм се заблудил, ама.. даеба никой не ми е свирил танго на ПА-50-60 и тн. Тритон, Мотив, ТР, ЛЕ, ММ, МО, Хамонд, Клавиа, MOOG, Kurzweil - това може да свърши работа

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.