Jump to content
Българският форум за музиканти

Как се прави тъпан?


Recommended Posts

Интересува ме автентичната "рецепта" на традиционният тъпан. По-специално от какво дърво и по какъв метод се е изработвала цилиндричната част. Най-лесно ми е да си я сгъна от шперплат, но едва ли преди няколко века са го правели така :thumbs_up:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Мисля,че темата е за раздела "Изработка и Ремонт",така че някой модератор най-вероятно ще я премести.

На въпроса.До колкото съм запознат това се е правило и се прави и до днес по метода на "изваряване" на дървото-създава се специална "пещ",ако така мога да я нарека,където дървото престоява определено време под влиянието на висока температура и много висока влажност,така че да може да се огъва много лесно.По този метод днес се изработват най-скъпите модели соло барабани на марката DW-"solid shell".

Специално за тъпана, от какво дърво се изработва и дали съвременните майстори на автентични инструменти си създават толкова много работа,мисля трябва да говориш с точно такъв човек.За съжаление обаче,през последните години не съм видял нито един тъпан с добра изработка-все нещо не е наред/дали неправилна окръжност или лошо залепяне,а също и зле изрязани ръбове/Просто "производството" е заради модата да се зареждат с автентични инструменти разните дюкянчета,а те са със съмнителни акустични качества.Единствения човек за когото знам,че си държи на качеството на изработката на тъпана е Стоян Янкулов.Ако можеш намери негови контакти и предполагам той ще ти даде координати на неговия майстор,понеже знам ,че сам си прави палките,но едва ли и тъпаните :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Докато редактирах ми изтече сесията....

Ако не намериш информация,пиши ми и ще ти дам материали от където да четеш как да си направиш тази "пещ"/макар в случая да не превеждам точно думата "mold",но местото на което се обработва дървото прилича точно на пещ и изпълнява такава функция,а може да го срещнеш и като "steam box"/ Мисля бук ще свърши добра работа,защото е по-меко дърво от клена и явора,които може да намериш тук,а и по-достъпно,а най-добре звучащите СТАРИ барабани от нашето соц. минало са Тактон,които знам,че са правени от бук.

Ето ти едно кратко видео за този процес.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

http://www.myspace.com/tupanmaker

 

Това е човека, който е правил конусовидния тъпна на Стоян Янкулов, виж му профила, има и контакти.

 

Успех!

Марин

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Благодаря много, ще разгледам, а също чакам и "включване" от стари тъпанджии.

 

По принцип най-лесно и бюджетно е от шпертплат, но едно е сигурно - едно време не са правели така :hysterical: А бук, дъб, череша и орех имам доста големи количества, също има къде да си изградя и оборудването (пещ, или каквото е там). Отново мерси за линковете, ще ги прегледам!

 

ПП: Много рядко се обаждам тук и не подозирах, че има такъв раздел :hysterical:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

еее Vihro тъпана не е барабан има си разлика пък и това на клипчето невярвам някой да прави инструменти по този начин в България дори и в днешно време какво остава през 19 в. примерно.

 

Tonter немисля че някой от тъпанджиите ще знае в детайли как се изработва тъпан,поскоро биха могли да ти кажат накой "чалъм" как да си броиш хоро в което често му се сменят размерите без да се объркаш или как да накараш със тъпана, "стадо гайдари" да засвирят ритмично.

 

За жалост тук невлизат майстори на тъпани :happy: аз познавам двама човека които се занимават с това но от разговорите ми с тях получавам само общи лафове всмисъл не си издават майсторлъка! :happy:

 

По принцип автентичните инструменти трябва да имат дървен корпус ,обтягане-настройване със въжета и абсолютно задължително естествена кожа.

 

Тъпана на Стунджи не е добър пример за тъпан,но пък Стунджи е пример за добър тъпанджия. :D

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^Абсолютно си прав,че в БГ никой не прави барабани по този метод,защото по принцип никой не прави барабани ;)Чувал съм за един хасковски майстор,но слоевете се разлепяли след време.А метода,койсто съм постнал е най-добрият вариант до който са достигнали в производството на ударни инструменти-барабани,когато се прави корпус само от един слой.Така че,логично е за да се запази абсолютната окръжност на корпуса,да се използва такъв тип захващане.За съжаление нашите "майстори" просто огъват дървесината и залепят двата края без да се получава такова застъпване.Инсталират подсилваши обръчи от двете страни и това е всичко.Но по-интересно би било да се разбере какво дърво ползват,дали при огъването третират дървото по някакъв начин-естествения е чрез запарване,обаче при каква температура,за колко време,чувал съм че има химикали,които също размекват дървесината...Все въпросчета на които както казваш ти,едва ли някой ще отговори...за жалост.

Поздрави и успех в търсенето на истината :greenball:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да имах предвид че тъпани никой не прави по този начин,иначе за барабани знам че никой не призвежда у нас.А за истината "Истината е някъде там!"-както се казваше в един известен филм. :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.