Jump to content
Българският форум за музиканти

За любимите ми теми "Как пея?"


JD

Recommended Posts

Хвърлете един бегъл поглед на подфорум "ВОКАЛИ" и ще видите колко на брой са темите със заглавие "Как пея?" и подобни. Това ли правят вокалите - питат се как пеят през повечето време? Не мисля. Иначе ще се появят теми с "Къде пея?', "Кога пея?" и изобщо "Защо пея?". :greenball: Преди някой да се хвърли да плюе коментара ми, ще уточня: всеки пеещ човек и всеки музикант по принцип често се колебае относно нивото на своето изпълнение. И, естествено, относно много и различни аспекти: фалшиво ли пее (базов въпрос); необходимо ли е да транспонира конкретна песен и, ако да, в каква тоналност; какви похвати да използва, сценично поведение и т.н. Знам, че форумът е именно за това - да поискаш мнение, да бъдеш критикуван и да се поучиш от критиката (дано градивна!), да се развиеш в последствие, да се амбицираш, да се зарадваш на нечия похвала..., НО някакси е напълно безсмислено да се пускат теми през ден с култовия (както уточних) въпрос "Как пея?". Преди да поискаме отговор на този въпрос от другите, трябва да си зададем някои други:

 

- Сигурен ли съм, че ЧУВАМ какво пея?

Звучи парадоксално, но пеещите от малко повече време знаят, че когато става въпрос за рок-музика, много често вокалът просто си вика, дере се и нито той, нито останалите от групата разбират Е ли фалшив или не е. Разрешението: много просто. Записи, майка. Изнамираш си backing tracks и пееш, докато започне да ти се повръща :) После слушаш, анализираш грешките си и пееш още.

 

- Наистина ли се уча от грешките си?

Който се учи, той ще... се научи. Да, някои хора са дарени с по-добър слух. При други определено трябва външна намеса. Споменатият самоанализ на пеенето е есенциален. За да се развива човек в каквото и да е, трябва много ясно да осъзнава къде греши. Това звучи малко профанно и инфантилно, защото всеки си мисли, че се учи от грешките си, но това съвсем не е така. Повтарям: слушане, пеене и ей тия три неща :)

 

- Трябва ли да ходя на вокален педагог?

Също много често задаван въпрос тук. Много често препоръките на по-обиграните вокали към по-неопитните са от сорта на "Пееш фалшиво - иди на солфеж, на учител...". Давайки този съвет, вие неимоверно усложнявате живота както на преподавателя, така и на ученика. Учителят ще загуби страшно много време докато успее да набие в главата на ученика си къде именно са му грешките. Ученикът от своя страна ще се притеснява, че също си губи времето и дори не разбира какво иска преподавателят от него. Често това води до отказване от учебния процес и задълбаване в собствения проблем. Защо се получава така? Много просто - не са изпълнени предишните две точки: слушане на собствения глас и учене от собствените грешки. Дали ходенето на учител е екзистенциално за вокала? За някои вокали да. Защото могат така брутално да си прее*ат гласчетата, че после да слушат Napalm Death само в чуждо изпълнение :( Има немалко БГ "звезди", които се пръкнаха на родната сцена доста недодялано, но за кратък период се оказаха с доста шлифовани гласчета и приходящата към тях увереност. Как стана това? Опит по сцените и вокален педагог. При някои може да е и само опит, защото, както споменах, хората с по-развит слух, се учат наистина добре от грешките си и интуитивно налучкват кое и как да изпеят. Не е най-добрата идея обаче да се осланяте на това, че ще се справите сами...

 

 

Написаното по-горе не е с цел да откаже някой да пише теми "Как пея?" (въпреки че това ще е прекрасен допълнителен резултат :) ), а да улесни поне няколко човека в търсенето на отговор на конкретния въпрос. Четете из форума, има много полезна информация, има важни теми, които неслучайно са "боднати" горе.

 

Поздрави и успех!

 

Rock on!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

J D Fortune, смислено наблюдение, но по моему форум "Вокали" е налазен от дечурлига, порочно заразени от шаблона "Мюзик Айдъл". Тяхната представа за себе си (доколкото изобщо я имат) е парализирана от образа на журито, което ще ги прослушва и оценява. Те търсят във форума екзаминатори, а не музикален коректив.

 

Не знам какви коментари очакваш по тази тема, ама можем да си "бридаме" всякакви философии и файда никаква...

По моему певците трябва да се научат да си формулират темите по-стегнато. Примерно всеки да си напише ника в заглавието на темата и да си създаде нещо като "вокален профил". И там да си поства всички опити, фрагменти, тананикания и пр. Като направи нещо по-ЗАВЪРШЕНО или свое - има "Кавъри", "Авторска музика"и т.н. - там ще получи мнения за цялостно изпълнение.

Това с ника в заглавието е нужно, та като излезе темата на началната страница на форума, да се знае кой я е задал (поне).

А заглавия като "Как пея?", "Въпросче..." "Ае някой знае ли..." не казват абсолютно нищо по същество. Аз не влизам много във форум "Вокали" точно поради тази причина.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

На мен много ми хареса поста на J D Fortune и смятам, че дава доста добри съвети и би накарала всеки да се замисли по тези въпроси. Дано да го предизвиква и у останалите, защото аз поне доста се замислих... :godbless:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Добре написан пост,J D Fortune.Има логика във всичко,което си написал,но...сещаш ли се,че сега вече млади момчета и момичета,желаещи да направят нещо с пеенето си ще се замислят дали въобще да потърсят мнение за себе си тук а искат да разберат дали има нужда да залагат на пеенето.Ние сме тези,които те смятат,че ще им помогнат някак си-те ще попият доста информация от това какво ние ще им кажем и ще разберат минусите и плюсовете си и слеед това да си вадят изводи дали въобще да ходят на педагог или пък да се явяват на Мюзик айдъл.И искайки да разберат мнението им за тях,те няма как да озаглавят темата освен:"Как пея","Кажете ми как се справям","Харесва ли ви"....и не се сещам за друго.С две думи моят призив е-Нека да питат как пеят...къде другаде?!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^Къде ли? По-скоро правилният въпрос според мен е "Кого?". Отговорът е "Първо себе си!". Останалото, мисля, е сравнително подробно изяснено в предния ми пост.

 

@Angelina - Мисля, че горните редове изясняват мнението ми по зададения въпрос. И, да, от философии няма нужда. Именно затова предлагам на задаващите въпроса "Как пея?" да не си губят времето.

 

@vanboy - Мисля, че преди да се зададе въпроса към "по-опитните", за които се предполага, че трябва да са някои от нас, трябва да се достигне до отговора на изброените от мен въпросчета. Държа да повторя: не твърдя, че в началото на тази тема съм бил изчерпателен и съм дал някакви отговори. Претендирам само за сравнително точните предложени въпроси :cheers2:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз също намирам темата за много разумно зададена и дори бих се присъединила към някои от препоръките на J D Fortune:

1. За спасението от фалшивото пеене:

- Сигурен ли съм, че ЧУВАМ какво пея?

... Разрешението: много просто. Записи, майка. Изнамираш си backing tracks и пееш, докато започне да ти се повръща :girl_cray2: После слушаш, анализираш грешките си и пееш още.

Записи - да! Това МНОГО ПОМАГА! А за бек-тракове - има едни midi караокета, в които е изсвирена и мелодията на парчето. Принципно не стават за нищо, но за точно пеене е идеално човек да пее мелодията С ИНСТРУМЕНТ. По моему е полезно за всеки и аз го практикувам. Ще кажа и защо. Тонът, който произвежда инструментът, не съдържа вокал. Вокалите имат акустични характеристики и при различните гласни основният тон "естествено" се повишава или понижава. Когато има инструмент, който да те води, това много намалява вероятността от пързаляне "между тоновете".

 

2. Развитието "свръх-грешките"

- Наистина ли се уча от грешките си?

... Повтарям: слушане, пеене и ей тия три неща :thumbs_up:

Ето тук ще наблегна на посочените по първия въпрос ЗАПИСИ. Записите дават възможност човек да е връща и да се поправя, да изчиства изпълнението си, да го украсява. Запишете ЕДНО НЕЩО, ама дайте максимума от себе си. И после се слушайте. Така човек свиква с възприятието за себе си - че прави нещо относително добре. Слушането на собствения глас НА ЗАПИС е свързано с немалък шок - особено в началото. Освен че трябва да се преодолее този първи етап чрез СЛУШАНЕ, целта е да си изградите максималистична представа за себе си, за да се стремите да я поддържате, за да може 80%-100% от максимума "на запис" да го произведете впоследствие "на живо". Докато се слушате, вашият ум РЕПЕТИРА, вашият гласов апарат - също!

Слушането на чуждо ПОЗНАТО пеене... разпява.

Записите и слушането спестяват много усилие, помагат човек да се тонизира (певчески) без нежелателно напрягане и така се избягват... травмите на гласа (и скандалите със съседите :thumbs_up:) Така също много добре се учат текстове на парчета.

 

Третият въпрос го пропускам, защото нямам опит.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Въпреки, че смятам за смела постъпка, това, да подложиш на критика и коментар, който и да било свой опит за пеене... и аз съм на мнение, че тези т.н. теми "Как пея?", наистина се увеличават непрекъснато...и по някакъв начин техният брой започва да досажда...

 

Една от причините, според мен е и факта, че самото подзаглавие на раздела е подвеждащо - "тук може да се разпявате"...и явно някои го приемат буквално! :hysterical:

Друго, което си мисля, че би помогнало в този случай е и например да се създаде ВАЖНА ТЕМА (както е в раздел ВИДЕО...там има правила за постване), в която по някакъв начин да се обясни всичко това, което изредихте по-горе в коментарите си.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

J D Fortune, смислено наблюдение, но по моему форум "Вокали" е налазен от дечурлига, порочно заразени от шаблона "Мюзик Айдъл". Тяхната представа за себе си (доколкото изобщо я имат) е парализирана от образа на журито, което ще ги прослушва и оценява. Те търсят във форума екзаминатори, а не музикален коректив.

 

Това е така. Аз не мога да пея и не разбирам много от пеене, но това с Айдъла наистина е като зараза. Зависи обаче и от самата представа на самите "дечурлига" за себе си (не, че аз съм много дорасъл де :thumbs_up:, но поне имам някаква реална самопреценка). Познавам хора, които не могат да пеят, но се натягат и според мен изглеждат смешно. В днешният свят всеки иска да бъде това, което не му е призвано, защото е видял някой да пее яко и му се приискало и на него. И точно тези неща се насаждат от предавания като Мюзик Айдъл. А тези теми "Как пея?" наистина стават леко досадни. :D

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

При положение че при този раздел през 2-3 дена дори и повече има някоя нова тема, на мен да си призная честно ми са интересни темите "как пея". Да чуя как се справя всеки и да му помогна ако мога :punk_guitar: Нищо лошо няма в тези теми ... според мен издребнявате.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^ Абе, не знам дали издребнявам, но като "потребител" на форума и от чисто консуматорски съображения ми се иска да чуя "как пее" някой, който взима интерпретаторски и музикални решения по определена тема, а не се чуди дали е успял да "нацели тона".

И се опасявам, че темите с подобно качество едва ли са повече от пръстите на едната ми ръка...

Слуша ми се музика просто.

 

А за оказване на помощ..., тя не може да се дава без систематични наблюдения и без САМОнаблюдение от страна на питащия. А това става предимно със записи и слушане. Разпределението на вниманието (и съответно на слуха), както и капацитета за бърза реакция и самоконтрол на изпълнителя изобщо не са едни и същи, когато:

- пеем като свободно занимание - за кеф (без съпровод);

- пеем на сцена, слушаме и себе си, и групата или по-голям бенд (с готов плейбек няма изненади);

- пеем и едновременно сами си свирим съпровода...;

Затова ми се иска хората, които питат, да си компилират нещо като "профили", за да се чуе накъде градират.

 

А аз така или иначе давам "козметични" препоръки, защото грешното пеене по-скоро се дължи на погрешен "начин на мислене" и съответно изказ на това мислене. То е като зле фундирана постройка, в която няма прави ъгли и "носещите конструкции" са нестабилни. И... тя трябва да се разруши. И не е необходима сила, за да рухне, а се подкопава в определени "точки". Надграждането после е трудно, но всеки си има цели и, воден от една цел, която може да дефинира и я вижда ясно, несъзнателно (интуитивно) може да постигне "комплекс" от второстепенни цели (като компоненти на основната цел). Това е процес. Не става "с едно щракване на пръстите". Затова припряният дух на "Мюзик Айдъл" ми е безинтересен... като полуфабрикат.

Редактирано от Angelina
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^Прекрасно обяснение :)

Мисля, че написаното от Angelina доста добре обяснява смисъла на тази тема. Благодаря за което. И се надявам да не сме само двама потрбителите, които мислят така.

 

Ако пък се окаже именно такъв случаят - sorry за намесата. Ще продължим да се питаме "Как пея?" и да ни се отговаря "Много яко, ама...", "Иди на учител", "Не разбирам много, но мисля..." и т.н. Не мисля, че някой има полза от подобни отговори. Освен тези, които просто имат нужда от признание дори на ниво "форум" ;)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ами всъщност рок музикант е най-желаната професия.И изобщо музикант.

Кое дете не мечтае когато излезе на сцената , да се случват с него всички неща които вижда по телевизията да се случват на други хора?

Основния съвет който аз бих дал на повечето хора на които им скимва да се занимават с пеене и с музика изобщо е следния:

 

Премислете , дали искате да се занимавате професионално с това.Ако искате знайте ,че:

1.Ако Господ е решил ,че няма да ставате музиканти , нищо не можете да направите по въпроса.

 

2.Пътят към сцената е осеян с АДСКИ МНОГО РАБОТА! Толкова работа колко не можете да си представите!Когато учих в 1-ва Английска гимназия , повечето ученици там смятаха музикантството за нещо елементарно.И музиката за нещо което се прави лесно.И съм сигурен,че мнението на повечето младежи е такова...Обаче лесно НЯМА..Има бачкане докато свят ти се завие..

 

3.Отново от Господ зависи дали можете да пеете като Роби Уилямс като Брус Дикинсън или като Джеймс Браун..Ако се захващате с пеене е хубаво да имате идоли НО запомнете, че това което се търси е СОБСТВЕНО,УНИКАЛНО звучене...Постоянните кавъри и постоянното имитиране на друг изплънител водят само до кръчмите , а в по-лошите случай до Емо Анчев примерно...

 

Надявам се да съм бил полезен :music336:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 3 weeks later...

Мен повече ме дразнят темите "Търся си еди-кой-си инструментал". Според мен трябва да се заключват и трият, а за такъв тип молби да си има една централизирана тема.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.