Glacierise Публикувано Август 22, 2005 Публикувано Август 22, 2005 Значи, открих го тва случайно току що, някой знае ли нещо по въпроса? Случая е такъв прост един: Аm - E - C#7 - F#m E го свиря от 5та струна с тази пръстовка: Е------4-------------- B------5--------------- G------4-------------- D------6-------------- A------7--------------- E----------------------- което си е напълно стандартно. Врътката е, че след това свиря C#7 (минорна 7ма) така: Е------4-------------- B------5--------------- G------4-------------- D------6-------------- A------4--------------- E----------------------- Което, разбира се, си се разрешава в F#m квинта надолу. Toва, което ми е интересно, е благозвучието на тоя странен преход. Мисля, че се дължи на това, че единствено басовия тон е различен между двата акорда. Ако някой знае нещо повече по въпроса, може да генерализира и да изкара някаква теория от това, която да може да се ползва при всякакви модулации - да каже! Цитирай
adXok Отговорено Август 22, 2005 Отговорено Август 22, 2005 Което, разбира се, си се разрешава в F#m квинта надолу. Toва, което ми е интересно, е благозвучието на тоя странен преход. Мисля, че се дължи на това, че единствено басовия тон е различен между двата акорда. Ако някой знае нещо повече по въпроса, може да генерализира и да изкара някаква теория от това, която да може да се ползва при всякакви модулации - да каже! ??? Добре, че при мен нищо не е толкоз строго канонично... аз мисля че откачам! Това ми идва вповече Цитирай
antonium Отговорено Август 23, 2005 Отговорено Август 23, 2005 кое му е странното ? Първа мажорна (Е) последвана от трета минорна ( См7) не е странно. ...може би тук е "странен" ла минора в началото .. е*а ли го. кво ти пука Цитирай
Steppenwolf Отговорено Август 23, 2005 Отговорено Август 23, 2005 Гладкостта се дължи на плавното гласоводене и наличното запазване на общите тонове, както и "две в едно" функцията на E: Отвеждащ алтериран доминантен акорд, подобно на съседната тема. Едновременно с това Е е диатоничен за новата тоналност. Така че това за мен е модулация с общ акорд E - само превключва между натурален и хармоничен минор при прехода E - C#7. Цитирай
BlueZone Отговорено Август 23, 2005 Отговорено Август 23, 2005 Мдамм...този хармоничен похват е много добър. Аз мога да споделя едно мое интересно откритие, което нарекох измамна модулация: Dm / |Gm7 / |Csus4 / |C /| C#m / |F#m / |Bsus4 /|B / | Интересното в този случай е, че тъй като при до мажора в сопран е терцовия тон, той се запазва като терцов в до диез минор, а всички останали тонове се повишават, което създава илюзия за модулация половин тон нагоре, а всъщност е половин тон надолу. Друг интересен номер е следното: Cm 7|E |Dm7 |F#m |...и т.н. Тук фокуса ива от това, че тризвучието в до минор 7 - G-Bb-Eb непрекъснато се премества хроматично нагоре, докато басовия тон върви м3 нагоре, г2 надолу, м3 нагоре, г2 надолу и т.н., което автоматически променя функцията на акорда, откъдето се получава илюзията за субдоминантната роля на 3-ти, 5-ти, 7-ми и т.н. акорди. Цитирай
Steppenwolf Отговорено Август 23, 2005 Отговорено Август 23, 2005 (Редактирано) Да. Симпатично. Всякакви подобни игри могат да се изобретят на база на баса и сопрана, тъй като ухото има тенденцията да хваща най-напред крайните, контурните тонове на музикалната картина, подобно на окото, хващащо контурите на изображението, и те определят "формата". Редактирано Август 23, 2005 от Stone Цитирай
Steppenwolf Отговорено Август 23, 2005 Отговорено Август 23, 2005 Вторият случай, посочен от iBobz, почива на секвенциите. Цитирай
BlueZone Отговорено Август 24, 2005 Отговорено Август 24, 2005 Малко едит на горния ми пост - баса се движи на г3 и г2, а не на м3 и г2. Цитирай
MadHatter Отговорено Август 26, 2005 Отговорено Август 26, 2005 добре ми звучи. аз напоследък имам тенденцията да правя екперименти с такива неща но още не съм про че да се обясня като хората... Цитирай
BlueZone Отговорено Август 27, 2005 Отговорено Август 27, 2005 (Редактирано) Поначало готин похват е функционалната замяна на акордите в дадена хармония, като се заменя даден акорд с друг, отсточщ на терца под или над него. В последствие като се заиграе човек с цифровките, се получават доста интересни неща. Аз например много обичам да смесвам настроенията на два акорда посредством промяна на басовия тон секунда нагоре или надолу: - D/c, т.е. D 13 (11+) или другояче казано ре мажор с до в баса - C/d, т.е. D 11 или до мажор с ре в баса Същия принцип успешно се прилага и при минорните акорди, но все пак трябва да се обръща внимание на гласоводенето за да не се получат грозни работи. Редактирано Август 27, 2005 от iBobz Цитирай
adXok Отговорено Август 27, 2005 Отговорено Август 27, 2005 Поначало готин похват е функционалната замяна на акордите в дадена хармония, като се заменя даден акорд с друг, отсточщ на терца под или над него. В последствие като се заиграе човек с цифровките, се получават доста интересни неща. Аз например много обичам да смесвам настроенията на два акорда посредством промяна на басовия тон секунда нагоре или надолу: - D/c, т.е. D 13 (11+) или другояче казано ре мажор с до в баса - C/d, т.е. D 11 или до мажор с ре в баса Същия принцип успешно се прилага и при минорните акорди, но все пак трябва да се обръща внимание на гласоводенето за да не се получат грозни работи. Е ми да iBobz-e доста мейдънски работки стават така... и не само мейдънски де! Ама аз яко трябва да седна да си попрочета някои работи... гледам сте доста напреднали да му се невиди Цитирай
Steppenwolf Отговорено Август 27, 2005 Отговорено Август 27, 2005 Поначало готин похват е функционалната замяна на акордите в дадена хармония, като се заменя даден акорд с друг, отсточщ на терца под или над него. Любимо. Цитирай
Glacierise Отговорено Август 29, 2005 Автор Отговорено Август 29, 2005 @Ibobz: Ебаси, тва не го бях чел никъде, докато не го налучках сам! Викаш, в елементарната теория ги пише? Триаа да се позадълбая повечко в хармонията аз. Благодарйь Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.