Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Публикувано

Значи, открих го тва случайно току що, някой знае ли нещо по въпроса?

 

Случая е такъв прост един:

 

Аm - E - C#7 - F#m

 

E го свиря от 5та струна с тази пръстовка:

 

Е------4--------------

B------5---------------

G------4--------------

D------6--------------

A------7---------------

E-----------------------

 

което си е напълно стандартно. Врътката е, че след това свиря C#7 (минорна 7ма) така:

 

Е------4--------------

B------5---------------

G------4--------------

D------6--------------

A------4---------------

E-----------------------

 

Което, разбира се, си се разрешава в F#m квинта надолу. Toва, което ми е интересно, е благозвучието на тоя странен преход. Мисля, че се дължи на това, че единствено басовия тон е различен между двата акорда.

 

Ако някой знае нещо повече по въпроса, може да генерализира и да изкара някаква теория от това, която да може да се ползва при всякакви модулации - да каже!

Отговорено
Което, разбира се, си се разрешава в F#m квинта надолу. Toва, което ми е интересно, е благозвучието на тоя странен преход. Мисля, че се дължи на това, че единствено басовия тон е различен между двата акорда.

 

Ако някой знае нещо повече по въпроса, може да генерализира и да изкара някаква теория от това, която да може да се ползва при всякакви модулации - да каже!

??? Добре, че при мен нищо не е толкоз строго канонично... аз мисля че откачам! Това ми идва вповече B)

Отговорено

кое му е странното ? Първа мажорна (Е) последвана от трета минорна ( См7) не е странно.

...може би тук е "странен" ла минора в началото ..

е*а ли го.

кво ти пука :D

Отговорено

Гладкостта се дължи на плавното гласоводене и наличното запазване на общите тонове, както и "две в едно" функцията на E: Отвеждащ алтериран доминантен акорд, подобно на съседната тема. Едновременно с това Е е диатоничен за новата тоналност. Така че това за мен е модулация с общ акорд E - само превключва между натурален и хармоничен минор при прехода E - C#7.

Отговорено

Мдамм...този хармоничен похват е много добър. Аз мога да споделя едно мое интересно откритие, което нарекох измамна модулация:

 

Dm / |Gm7 / |Csus4 / |C /|

C#m / |F#m / |Bsus4 /|B / |

 

Интересното в този случай е, че тъй като при до мажора в сопран е терцовия тон, той се запазва като терцов в до диез минор, а всички останали тонове се повишават, което създава илюзия за модулация половин тон нагоре, а всъщност е половин тон надолу.

 

Друг интересен номер е следното:

 

Cm 7|E |Dm7 |F#m |...и т.н.

 

Тук фокуса ива от това, че тризвучието в до минор 7 - G-Bb-Eb непрекъснато се премества хроматично нагоре, докато басовия тон върви м3 нагоре, г2 надолу, м3 нагоре, г2 надолу и т.н., което автоматически променя функцията на акорда, откъдето се получава илюзията за субдоминантната роля на 3-ти, 5-ти, 7-ми и т.н. акорди.

Отговорено (Редактирано)

Да. Симпатично. :no: Всякакви подобни игри могат да се изобретят на база на баса и сопрана, тъй като ухото има тенденцията да хваща най-напред крайните, контурните тонове на музикалната картина, подобно на окото, хващащо контурите на изображението, и те определят "формата". ;)

Редактирано от Stone
Отговорено (Редактирано)

Поначало готин похват е функционалната замяна на акордите в дадена хармония, като се заменя даден акорд с друг, отсточщ на терца под или над него. В последствие като се заиграе човек с цифровките, се получават доста интересни неща. Аз например много обичам да смесвам настроенията на два акорда посредством промяна на басовия тон секунда нагоре или надолу:

 

- D/c, т.е. D 13 (11+) или другояче казано ре мажор с до в баса

- C/d, т.е. D 11 или до мажор с ре в баса

 

Същия принцип успешно се прилага и при минорните акорди, но все пак трябва да се обръща внимание на гласоводенето за да не се получат грозни работи.

Редактирано от iBobz
Отговорено
Поначало готин похват е функционалната замяна на акордите в дадена хармония, като се заменя даден акорд с друг, отсточщ на терца под или над него. В последствие като се заиграе човек с цифровките, се получават доста интересни неща. Аз например много обичам да смесвам настроенията на два акорда посредством промяна на басовия тон секунда нагоре или надолу:

 

- D/c, т.е. D 13 (11+) или другояче казано ре мажор с до в баса

- C/d, т.е. D 11 или до мажор с ре в баса

 

Същия принцип успешно се прилага и при минорните акорди, но все пак трябва да се обръща внимание на гласоводенето за да не се получат грозни работи.

Е ми да iBobz-e

доста мейдънски работки стават така... и не само мейдънски де!

Ама аз яко трябва да седна да си попрочета някои работи... гледам сте доста напреднали да му се невиди :greenball:

Отговорено
Поначало готин похват е функционалната замяна на акордите в дадена хармония, като се заменя даден акорд с друг, отсточщ на терца под или над него.

Любимо. :metalist:

Отговорено

@Ibobz:

Ебаси, тва не го бях чел никъде, докато не го налучках сам!

 

Викаш, в елементарната теория ги пише? Триаа да се позадълбая повечко в хармонията аз.

 

Благодарйь :greenangel:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.