Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Публикувано

Тук бух искал да наблегна на една странна (поне за мен) "закономерност".

Преди около 4 год., когато за пръв път разбирах що е аудио софтуер за миксиране и т.н., се натъквах на следния проблем.

 

На повечето стари програми имаше демо миксове на парчета, които, макар да бяха с 8-битова честота, звучаха много добре в микса и като звук.

 

Моите опити не е нужно да казвам че бяха пълна трагедия, макар да използвах същите семпли или дори 16-битови! Кънтяха, тътнеха, узбучваха и "кривяха". Дали това се дължеше на небалансираната сила на звука на отделните семпли в смесването или на това, че е глупаво да се ползват "изтеглени" семпли за барабани и др., когато за музиката ти са си необходими точно записани за самия теб семпли, пасажи, луупове дори!

 

Така наречения психо-акустичен ефект-дефект не се ли дължи имено на смесването на различно записани тракове, семпли и т.н., които не знаеш как и за каква музика са записвани. От едните ще се получава кънтене, от други затишие, трети пък изобщо няма да се чуват.

 

А би трябвало дори с 8-битови семпли добрия професионалист да направи добре звучащ и приятен (непсихосоматичен) микс!?

 

Споделете вашите наблюдения и справяне с такъв род проблеми! :hello:

  • Отговори 62
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Отговорено

Ами нещо което аз съм установил опитно за себе си е, че микс не се прави само с манипулация на волумите, а по скоро с еквилизация.

Пускаш целия микс и почваш трак по трак да еквилизираш като спазваш долу горе зоните за всеки инструмент. Тогава без да пипаш волума даже, можеш да изкараш всеки инструмент "напред" или просто да му намериш мястото в микса. Добре е всеки инструмент да си е не толкова "натоварена" честотна лента, за да изпъква по добре и просто да го има в микса, без даже да е усилен много.

Тогава може би ще се избегнат такива кънтенета, които вероятно са породени от нсалагване на кяколко инструмента с сходни честотни характеристики в ниските например...

Това не е единственото правило, но може да ти е доста от ползва. Опитай сам и ще установиш доколко ти помага и доколко не. Аз последните дни точно това екпсериментирах...

Отговорено

Поначало целия микс се гради на компресори и еквалайзери и в общи линии основното миксиране се прави с тях. Останалото е вече доизлъскване на нещата. А относно кънтенето - дефазация. Тя се получава при каквато и да е неправомерна употреба на какъвто и да е ефект, защото всичко освен еквалайзера и компресора работи на принципа на дефазацията, така че много внимателно с хорусите и ривърбите - най-често те водят до мазнята в едно парче.

Отговорено

Ндаа, има истина в това, което казвате и то голяма. Идеята ми беше по-скоро следната:

 

Да кажем, сте си записвали китарките и басовете с добри микрофони.

 

Но сега, да речем, приятел ви праща своите тракове на клавирите и барабаните, ама записани на лента от касетофона и естествено "по-лошо звучаща". Сега чалъмът тук е да се сети човек, че трябва да запише китарките и басовете на лента и след това да ги смеси с барабаните и клавирите.

 

Така всички звуци ще придобият една "цветова" украска и ще се смесят по-нормално. Ако се опитвате да премахвате шумовете от лентата с траковете на барабаните и клавира с ноис-гетове, компресори и еквалайзери... ето тогава имам огромна опасност да се получи този психо-акустичен (д)ефект.

 

Нещо като при рисуването по образно казано. Има различни нюанси на червеното да речем, но има и различни гами от червен цвят (червено от автобои, от маслени бои, от пастелни, от водни... и т.н.). Също както има различни семпли: с 8 бита, с 16 бита... на лента записани, с микрофон Rode II запсивани, с микрофон за 10 лв. записвани.

 

Просто някакси звуковете трябва да имат една звукова "гама" (не става въпрос за тонална тука). :wow:

Отговорено
Да кажем, сте си записвали китарките и басовете с добри микрофони.

 

Но сега, да речем, приятел ви праща своите тракове на клавирите и барабаните, ама записани на лента от касетофона и естествено "по-лошо звучаща". Сега чалъмът тук е да се сети човек, че трябва да запише китарките и басовете на лента и след това да ги смеси с барабаните и клавирите.

чалъма изобщо не е в това!!!

а в това да дойдат клавириста и барабаниста и да си запишат партиите както трябва... :virtuoz::):)

Отговорено

Имаше един момент, когато изпозлвах FruityLoops и добавях на всеки инструмент EQ именно за фина настройка по спектъра му, ако се налага, за да звучи ясно и леко! А не да се получи така, че един инструмент да го усилваш, а пак да си звучи слабо спрямо друг, просто казано. Тогава идват тези говна, за които стана дума. И мисля, че е важно инструментите да не се припокриват честотно твърде много, т.е., да не се натоварва силно даден честотен диапазон и инструментите да се състезават помежду си, а да са по-равномерно разпределени. Има, както винаги, основно значение тембърът съответно кои хармоници са потиснати, кои - по-силни. И съответно дали се преплитат с такива на друг инструмент, оформяйки малки честотни разлики помежду си (тук има значение в кои регистри свирят инструментите). При подобно струпване и преплитане се получава дисонантното усещане според Хелмхолц (бийтове), което е особено възможно при електронна музика и всякакви синтезирани звуци.

И още пък, както каза iBobz, при дефазацията се изменя формата на сигнала откъм амплитуда, като се напаснат трептенията - променят се моментите на сума и разлика.

Отговорено

Хехехе, разбирам шегата ти progressive.

Но нека по-скоро го приемем като предизвикателство са звуковите режисьори. Ей, така... условно!

 

То е ясно, че всичко като се запише с яки инструменти и микрофони с 4-ри цифрени цени в USD, ще звучи прекрасно... убедил съм се в това.

 

Просто исках да провокирам малко творчество и у звуковите режисьори, не само да викат... "А, ма то тва е записано с кофти микрофон. Купи си Rode II за 2000 USD, запиши с него и тогава ела!"

Отговорено

Предизвикателството си е ок, обаче за 5-6 години занимваки със записи и тонрежисура мога да кажа само едно, което е известно на всеки занимавал се - като имаш кофти source - ако ще да си работил 20 години в Abbey Road, пак не можеш да изкараш готин продукт. Иначе с хоум рекординга е ок :)

Отговорено

Да разбирам, че всъщност и вие като мен смятате, че (засега) по домашному е по-важна идеята да се запамети и сподели с другите, които искат да я слушзт и свирят, отколкото... абе тука нещо на 350Хц много децибели си дал на баса, на 7000Хц много свисти и т.н.?!

А? :)

Отговорено
Да разбирам, че всъщност и вие като мен смятате, че (засега) по домашному е по-важна идеята да се запамети и сподели с другите, които искат да я слушзт и свирят, отколкото... абе тука нещо на 350Хц много децибели си дал на баса, на 7000Хц много свисти и т.н.?!

А? :ph34r:

И да и не :D Разбира се, че целта на домашните записи е по-скоро споделяне на идеи (било то с познати, роднини или пък с звукозаписни компании), но от друга страна кофти звукът не допринася особено много за доброто споделяне на идеите :D

 

Според мен човек трябва да се научи да изкарва ако не максимума, то поне оптимума от хардуерът с който разполага.

 

Колкото до наблюденията ти за резултатите от миксирането в домашни условия и минимални познания - имам същите наблюдения. Струва ми се, че има два фактора - първо калпав тонрежисъор (ние) и второ - много калпав тонрежисъор (НИЕ по дяволите) :D

Отговорено

Идеята ми беше и за това, че ако наистина добре "чуваш" начина, по който се съчетават звуците помежду си... би трябвало да можеш даже с едно микрофонче за 100 лв. и като имитираш инструментите само с устата си, да можеш да направиш съвместното им прозвучаване и то без да дразни!

 

Щото иначе има такива опити и с много скъпи микрофони. A кава ше да е разликата ако съм направил микса от тракове с хубав микрофон и после съм ви ги записал на лента и качил след това на .mp3, от това да съм ги записал с недобър микрофон и да съм си играл на смесител отново!?

 

Двупосочността на процеса дали усещате тук!? :ph34r:

Отговорено

Да... за българите НЕМА НЕВЪЗМОЖНИ НЕЩА!

Аз обаче явно нямам достатъчно хъс да съм музикант-инстрименталист, щото ако бях такъв, то поне една ел.китарка щях да си имам!?

 

Трая ми малко повече хъс!

Отговорено

Тук може би играят роля и финансовите средства. :) Както например аз нямам все още възможност за хардуерен синтезатор... Но това не пречи. :) При достатъчно работа, софтуерният резултат би могъл да е достатъчно добър.

Като спомена лента... Аз все още съм си поддръжник на аналоговия запис. Има, например, достатъчно качествени аналогови декове, с нищожен клирфактор (от порядъка на 0.015%), незначителни детонации, честотна лента, достигаща 22kHz при CrO2 лента, директно задвижване и т.н., а за ролковите - да не говорим... Защото аналоговият запис не е "поръбен", за разлика от дискретизирането при цифровия, и определено има по-мек звук. В този ред на мисли, въпреки че щом квантуваме един сигнал с честота 2х най-високата в сигнала, то няма да имаме загуби, увеличаването на честотата на дискретизация не е без значение, защото звукът ще бъде по-затоплен! Така например 96kHz аудио, записано на DVD, ще е по-меко от 44.1 kHz CD звук или 48 kHz DAT...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.