Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Тъй като обичам да се придържам към фактите, а не към някакви откривателски теории, ще изразя това, което по-голямата част от музикантите/теоретиците/композиторите са приели за най-точно. Увеличена кварта е един от най-използваните интервали в джаза. Особено при построяването на акордите. Всичко, което се изписа малко по-нагоре за наслагвания на ладове и получаване на 11+ не е вярно, тъй като в лидийският лад има повишена 4та степен, а няма натуралната такваа. Точно както и във всички останали скали, които изброих. И да, знакът 4+ съществува, както при означаването на скали/ладове, така и при означаването на акорди. Увеличената кварта съществува, точно както съществува и умалената септима! И двата интервала се използват в почти всяко джаз парче. Относно блус скалата, произлизаща от архаичния джаз, изкуствената целотонна скала и разни 10- оставям без коментар.

 

 

Здраве и успех на всички!

 

Петър

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 39
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Отговорено (Редактирано)

Пешо, не си разбрал правилно Илко относно лидийската кварта. Той каза, че лидийския лад се строй на чиста кварта нагоре от ЙОНИЙСКИЯ лад (това разбирам аз под съвпадащ лад с натуралния мажор) - лидийската кварта е фундаментален факт в лидийския лад, който Илко не видях да оспорва.

 

Теорията е едно, практиката друго - когато чуеш интервал, той е: голям, малък, чист или тритонус!

Оставете умалени/увеличени за теорията, която е достатъчно добре измислена!

 

Относно новаторството/революцията в музиката - на мен лично ми е много интересно.

За това не искам да стреляме на сляпо, защото нищо, освен спор, не се случва!

 

Илко, виждам, че съвестно защитаваш творбата на г-н Христо Питев - явно има защо...!

Искам да те помоля да намериш начин (приятел или компютърна зала), където да можеш да сканираш листите и да ги представиш в дигитален варинат пред всички нас! Виждам, че освен мен има и други хора, които горят от нетърпение да видят какво пише вътре...

Ако целта на творението е публикация, то пожелавам я от все сърце! (Аз лично ще си я купя!)

Но ако целта не е само печелбарска, а е да се запознаят хората с различното мислене на г-н Христо Питев, мисля че трябва да я споделите с хората, които имат интерес! (Вече видях, че почти беше пратена на Влад...явно работата не е само в парите.)

 

Благодаря предварително!

 

Усещам, че освен физика (обертонов ред), математика има и философия - това подпалва още повече интереса ми!

Редактирано от Ивелин
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не знам Ивелине...тоеа е основното му твърдение по въпроса.

 

^Няма умалена кварта. Нито увеличена.

 

Както и да е, аз лично не виждам смисъл да продължавам да участвам в това...Надявах се да получа някакво смислено обяснение защо не съществуват увеличени кварти, но може би - друг път...

 

Поздрави,

 

Петър

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Пешо, не си разбрал правилно Илко относно лидийската кварта. Той каза, че лидийския лад се строй на чиста кварта нагоре от ЙОНИЙСКИЯ лад (това разбирам аз под съвпадащ лад с натуралния мажор) - лидийската кварта е фундаментален факт в лидийския лад, който Илко не видях да оспорва.

 

Теорията е едно, практиката друго - когато чуеш интервал, той е: голям, малък, чист или тритонус!

Оставете умалени/увеличени за теорията, която е достатъчно добре измислена!

 

Относно новаторството/революцията в музиката - на мен лично ми е много интересно.

За това не искам да стреляме на сляпо, защото нищо, освен спор, не се случва!

 

Илко, виждам, че съвестно защитаваш творбата на г-н Христо Питев - явно има защо...!

Искам да те помоля да намериш начин (приятел или компютърна зала), където да можеш да сканираш листите и да ги представиш в дигитален варинат пред всички нас! Виждам, че освен мен има и други хора, които горят от нетърпение да видят какво пише вътре...

Ако целта на творението е публикация, то пожелавам я от все сърце! (Аз лично ще си я купя!)

Но ако целта не е само печелбарска, а е да се запознаят хората с различното мислене на г-н Христо Питев, мисля че трябва да я споделите с хората, които имат интерес! (Вече видях, че почти беше пратена на Влад...явно работата не е само в парите.)

 

Благодаря предварително!

 

Усещам, че освен физика (обертонов ред), математика има и философия - това подпалва още повече интереса ми!

 

^Разбира се Хр. Питев би искал повече знаещи и любознателни хора да се запознаят с неговия труд, плод на дългогодишни му иследвания и уморителни умозаключения. Сам отличен теоретик-музикант с практика, прочел доста книги по въпроса и от чуждестранни източници, той се оказва и изкушен от математиката човек с необходимите знания. Нали разбирате, че в залеза на своя живот откритията които прави и обосновава представляват венец на неговия творчески път. Опити да се отпечата тази книга са правени и у нас, и в чужбина. Резултат - никой не дава, а иска пари. Илизането на тази книга ще породи полемика, на която той най-добре ще даде отговор. Ако дочака. Защото материята - сложна, а ние трудно ще се оттърсим от наученото досега. Бедата е, че аз трябва да се нагърбя със задачата да популяризирам неговия труд и да организирам дигиталния вариант. А такова време нямам. Все пак, за сведение, КСЕФ е от 104 стр. "Най-великото откритие" - 35стр. формат А5. Трудността ще бъде и в представянето на такъв вариант, поради обема. А и поради нагласата на авторът отпечатаното да е върху книжно тяло. И не тлъсти хонорари са в главата му, а да види своята рожба на бял свят както той си представя.

Радвам се и от името на Хр. Питев на всеки интерес към този необикновен труд, но мисля че той не е толкова голям от страна на музикантското воинство. Но не броя е важен. Достатъчни са няколко подготвени човека, които да се опитат да прочетат, чуят и оценят. Или да помогнат. Има и други начини за това. Ако някой силно желае това.

Благодаря.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Напълно те разбирам, но...за да се навие някой да спонсорира труд като този, трябва 1-во да се запознае с него.

 

Напълно си прав. Но засега няма такъв, който иска да спонсорира. Ти каза, че си видял цялата полемика по въпроса във форума от миналата година. Що страници от тази книга "закачих" там. Нали, за да се запознаят интересуващите се! И да възбуди нечий интерес! Но...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Дано не изям много псувни, че подновявам вашия спор, но не ми е това целта. Искам да кажа, това което съм научил от учителя ми по бас, който между другото е харесван и смятан за ДОСТА добър музикант от една значителна част от хората във форума. Няма да му кажа името от съображения за сигурност :) Та от него съм научил, че примата, квартата, квинтата и октавата са чисти. Секундата, терцата, секстата и септимата биват малки и големи. А тази увеличена кварта, която беше обект на спор се нарича тритонус. Не твърдя, че съм прав, просто това са ми обяснили на мен. Поздрави и със здраве!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Спор няма, фактите са си налице, просто някои хора имат новаторски виждания по въпроса. Много правилно ти го е казал твоят учител. Прима, кварта, квинта и октава са чисти, а секунда, терца, секста и септима са малки/големи. Чистите интервали (с изключение на прима/октава) могат да бъдат умалени или увеличени, малките - умалени, а големите - увеличени. Така се получават интервалите увеличена кварта, умалена квинта, умалена септима...

 

Поздрави,

 

Петър

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

@ultramega - A#-D със сигурност не е никаква терца. Ако е терца, то тогава какво е A#-Cx ? Става дума за енхармонични тонове, но тъй като това тук е раздел Теория, ще е гот поне в него да държим на правилното теоретично изразяване.

 

Ето как стоят нещата:

 

А#-B - малка секунда

A#-B# - голяма секунда

A#-C# - малка терца

A#-Cx - голяма терца

A#-D# - чиста кварта

 

В случаят имаме алтериране на квартовия тон - D# е понижен в D. Следователно интервалът чиста кварта се е превърнал в умалена кварта.

 

Едит: Абсолютно точно "колега" :blush: Явно познанията ти не са точно "скромни и основни", тъй като много музиканти (включително и голяма част вишисти по музика в България) нямат яснота по този въпрос и допускат грешки :oops:

 

Като гледам каква философия е ;/

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да, тази философия се нарича Теория на Музикалните Елементи и се преподава като учебен предмет в първи клас на музикалните училища, в осми клас на училищата с музикални паралелки и се кандидатства с това в музикалните университети :blush:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.