Fractal Отговорено Август 6, 2010 Отговорено Август 6, 2010 Много малко се прави за акустиката на сцени, заведения за свирене, кръчми. То като го споменеш само на собствениците и те си мислят, че ги бъзикаш с измислен термин. Цитирай
Stoyko Lisichkov Отговорено Август 6, 2010 Отговорено Август 6, 2010 Мен ме изумява факта, че се изброяват причините, заради които няма звук, а никой не пише какви трябва да са причините да има звук. Също така има и доста лаически мнения и абсолютно неразграничаване от различните видове мероприятия. Цитирай
7thString Отговорено Август 6, 2010 Отговорено Август 6, 2010 (Редактирано) Ами те условията за добър звук са описани в едни дебели книги, но трябва да има някой да ги прочете и още по-добре - да ги разбере Ей тази картинчица според мен може да бъде полезна както и на хората в групата, така и зад пулта. http://www.sarcasmics.com/files/EQ_Cheat_Sheet.png Едит: и линка ли да бях сложил... Редактирано Август 6, 2010 от 7thString Цитирай
Fractal Отговорено Август 6, 2010 Отговорено Август 6, 2010 То хубаво тия общи напътствия, ама за какви записи на звуците си говорим?! С микрофон за 20лв. или с такъв за 2000лв., но нека позная - с втория ще да е, ако не и с по-скъп. Такива общи напътствия изобщо не вършат никому работа. Само заблуждават начинаещи в миксирането, какво остава пък за на живо с акустика, резонанси. Цитирай
7thString Отговорено Август 7, 2010 Отговорено Август 7, 2010 Виж... да хейтваме и да плюем доказахме май, че можем в предните 10 страници Ако имаш по-конкретни от общите, драсни - на един да му просветлиш акъла, файда е. Може и да са общи, но то покрива се гради след основата, а не обратно. Цитирай
Fractal Отговорено Август 7, 2010 Отговорено Август 7, 2010 Съгласен но в коя фаза, защото докато стигнем до строежа, минаваме през проектиране, а там е наобратно. Основата е последна. Ти хейт ли видя или очакваше да е такова? Общи са, написал съм го защо. Само не ми казвай, че важи за всички записи, стилове, аранжименти, синтезирани звуци, акустични записи с микрофони от по за 20 и за 20 000 лв. нали така. Конкретни за кое обаче? Сравни снеъра на ларс Улрих от 88-ма и от 2010. Е? Но не забравяй и за capturing на звука, микрофоните. Мисля, че не е нужно да уточнявам подразбиращи се от самосебе си неща. (или пък наистина е нужно ) Цитирай
7thString Отговорено Август 7, 2010 Отговорено Август 7, 2010 Тей като даде пример с чертежи, и аз да отвърна - както знаеш, че колкото и различни къщи да има, знаеш, че и когато стаите са правоъгълни, имат 4 стени, знаеш, че покрива е над мазата и от входната врата обикновено можеш да слезеш на терена. Също както 4.5кхц е била дразнеща честота още когато сме били маймуни и надали от времето на барабанчето на Ларс до сега се е променила Затова и хората в дебелите книги за sound engineering казват, че е правилно да се почне от една ей такава основа и оттам на сетне да се балансира. Може би и това е един от проблемите, заради които е създадена тази тема, че повечето хора, които правят това се осланят изцяло на усета, независимо, дали така нарушават някои основни правила в постигането на добър звук(в случая добър=балансиран). Цитирай
Fractal Отговорено Август 7, 2010 Отговорено Август 7, 2010 (Редактирано) Аз явно тоя момент, когато "сме били маймуни" съм го пропуснал. То хубаво да се започне балансиране, ама на какво, какъв звук, сигнал, тембри, записани звуци, синтезирани? В честотите няма нищо дразнещо. Дразнещото е в децибелите им и в резонанса. С чертежи не съм давал пример. Изследванията на честотите на тембрите на голяма част от инструментите, акустични или електронни (синтезатори) и електрически (схеми, ампове, ефекти) не са правени със записи от 20 левов микрофон и тая таблица не е на "20 лева" база. Тва се опитвам да ти кажа. Обикновено такива учебни препоръки идват от научно-изследователски лаборатории с доста добра апаратура. А не всеки може да си позволи мултиьслойни хиперсемпли на всички инструменти, които ще използва и е дръпнал или е закупил официално на компа си, където се казва, че са правени в про-студиа със про-микрофони, преампове и т.н.. Затова начинаещите правят физиономии, че уж използват таблицата с микрофона за скайп, ама що не звучи като Ramstein китарата!? Ето ти 4-те необходими и достатъчни елемента за да направиш добър запис и миксове: 1. Микрофони, колкото повече качествени = скъпи, толкова по-малко нерви в последствие, каквото и да запишеш (ще имаш сигнал) 2. Преампове\преобразуватели към цифров сигнал - същото важи 3. Акустика (пространство, ревърб или "сухост" = директност на тембъра), EQ (преди ревърба, след... където си искаш), панорама (ляво, дясно, център... върти), сила (volume-то) 4. Баланс (не случайно е отделен, защото не зависи от мястото във веригата: имаш баланс както между сила и EQ, така и между reverb и панорама да речем и още много баланс-комбинирания) Ефекти за омазване - дал бог! Ред.: Слуха и въображението ги приемам по подразбиране, иначе за какво да се хващаш изобщо. Редактирано Август 7, 2010 от Fractal Цитирай
Stoyko Lisichkov Отговорено Август 7, 2010 Отговорено Август 7, 2010 Е за какво озвучаване говорим де ?! Студиен запис, свирене в кръчма, клуб, концертна зала, спортна зала, открити пространства, стадион? За колко човека - 100, 300, 500, 1000, 10 000 и нагоре? Само микса ли има значение? Аз пък си мисля, че рупор с неправилни градуси на разпръскване в бокс от централното е много по-пагубен отколкото малко по-тих 2ри том. Цитирай
Fractal Отговорено Август 7, 2010 Отговорено Август 7, 2010 За стидион ще дойде вповече, ама да речем в клуб за 500 човека. Доста често в клубове толкова бързо ми втръсва от наслагване на резонанси, че целия следващ ден се чувствам като утрепан. А и изморяват някакси, напрягат те да разграничаваш това, полезното, което искаш да чуеш. Огромен е проблема с резонансите и акустиката в нашите клубове. Иначе марки озвучителни системи са налице, пултове - също, ампове има, барабани, абе има вече бе, не е като да няма. Но всичкото това се приема за самодостатъчно, за да не можеш да кажеш, че звука е кофти. А тя причината е чисто физична и физологична. Аз затова винаги си нося тапички за уши. Цитирай
gost Отговорено Август 7, 2010 Отговорено Август 7, 2010 (Редактирано) Моля не ме линчувайте Вчера от чист интерес как е озвучаването реших да ида на градския стадион на концерта на пайнер За моя голяма изненада озвучаването им беше много ама много на ниво, пулта успях да видя отдалече беше май някакъв дигитален. Та нямаха никакви гафове и явно работеха с добра техника, интересно ми е кой им прави озвучаването. Чувало се е доста далеч и ушите ми пищяха както след AC DC Силата беше подобна даже, като разбира се говорим за пъти по-малък стадион. П.п И за още по-голяма изненада едва двама изпълнители бяха на плейбек, ама не е това темата. Редактирано Август 7, 2010 от gost Цитирай
Fractal Отговорено Август 8, 2010 Отговорено Август 8, 2010 Че какво им е на Пайнер и концертите им? Тва че музиката им не те кефи, не значи, че и технически също няма да те изкефят. Плюс това, те са единствените, които правят концерт след концерт, нищо че е на регионално ниво. Имат опит. Цитирай
Stoyko Lisichkov Отговорено Август 8, 2010 Отговорено Август 8, 2010 Със риск да повторя, резюмирам и затвърдя предишни вярни коментари в темата: Има 3ма човека отговорни за звук, който Pif анекдотично ги изброи: 1. Саунд инженер - определя мястото на боксовете, типа озвучителна система, мониторни кръгове, височина на окачване на line array, stack или други системи. - не е задъжително да е персонал на бандата, обикновенно работи за рентал компанията, която озвучава концерта/турнето. 2.Тонрежисьор - прави микс за FOH, контролира в реално време динамиката и звуковите ефекти, мониторен микс - за много стилове музика той обикновенно е част от изпълнителя/изпълнителите, защото естеството на неговата работа изисква познаване на творчеството на изпълнителя и доверието на изпълнителя към тонрежисьора за да се постигне индивидуалното звучене. 3. Саунд техник - той изпълнява всички технически изисквания на горните 2ма - както при т. 1 - не е обвързан с бандата. Съответно колкото по-малко е мероприятието, толкова повече се сливат отделните длъжности, което не винаги може да даде добри резултати. При по-големи участия хората от 3те точки управляват една цяла система от роудита, отделни техници на музикантите, общи сценични работници и тн. Полезни съвети: - Бягайте от клишета - Звук не се правел, звук се купувал.. Откровенна глупост. Звук се прави и затова има учебници. - Няма точно установени стандарти за работа( от сорта на задължителните 4,3 Khz трябвало да бъдат кътнати... откровенна глупост 2 - в повечето случаи чрез analyser се прави с разделена панорама чек, защото на разлчни места излизат различни хармоници.) - Звука е комплексно и абстрактно понятие - важни са много хора за да стане цялята работа и има различни начинн това да стане, някои от тях са верни. - Познавайте техниката колкото може по-добре. Неумението да се работи с апаратура винаги ражда иновативни методи да се справиш с проблем в звука, чрез генерирането на още няколко нови проблема. Последно, но не и по важност- правете саунд, а не звук. Разликата е същата както "жизнь" и "life" Цитирай
Fractal Отговорено Август 8, 2010 Отговорено Август 8, 2010 С последното не съм съгласен. По-скоро сигурно си искал да кажеш нещо от сорта на правете любов, а не секс или аз така го тълкувам. По-скоро правете звук, а не шум. И "звук за да си купиш", значи си купил всичките изброени горе точки. Иначе можешда купиш само апаратурата и да платиш на хората, които оперират с нея (хамали, звукотехници, звукоинженери). А какво да кажем, ако не искаме никакви монитори, а слушалки. Все повече се прибягва до такъв тип "мониторинг" на сцена от изпълнителите? Ясно е, че е хубаво да е безжично, съответно разни там пинизи по технологията и спецификата на свързване и стабилност на сигналите, но удачно ли е, удобно ли е. Изглежда много практично, особено за по-големи мероприятия с цел да се спести от антуража за сметка на по-мобилен и лек. За клубчета също е добър вариант, струва ми се. За цена не говорим. Цитирай
docc Отговорено Август 8, 2010 Отговорено Август 8, 2010 А какво да кажем, ако не искаме никакви монитори, а слушалки. ... Ако/като искате нещо конкретно по техническото обезпечаване - вписвате го в техническия райдър (и го заплащате, съответно). Ако искате слушалки и не искате никакви монитори - уточнявате какви точно слушалки и се обръщате към съответен, подходящ доставчик. Напр. ако искате медицински слушалки (стетоскоп), може да проверите в магазин за медицинско оборудване... , или пък служба за театрален реквизит ... Ако не искате никакви монитори - това се постига лесно. Не се развръща мониторна система, или наличната не се използва в желания период (обикновено посредством затихване на сигналите подавани към мониторните линии). ... а, да - и накрая .... ако искате някакъв тип мониторно обслужване: - персонално (floor/ wedge; in ear; някакъв stack, или 1 box loudspeaker system...) - общо (разни видиве fill) със съответно разположение (sidefill; drumfill...) ... го вписвате в райдъра. После отговорникът от продукционния екип, който се занимава с осигуряване на техническото обезпечаване се грижи за изпълняване на райдъра. Той неизбежно се обръща към някой (лице; организация..) който притежава съответните технически средства. Тези средства/оборудване в 100% от случаите са закупени - или като готов продукт, или като части, компоненти и елементи. Също така е неизбежно и това, че по-добрите средства/инструментариум за производство/обслужване (вкл., когато се касае за звук; осветление; сценични конструкции; мултимедия ...) са по-скъпи от не толкова добрите. Напр. при персналното мониторно обслужване, една нискокачествена in ear система би била доста по-евтина от един сериозен floor set. ... И след края: ... Една от съставните на "формулата за добри резултати" е ниското ниво, или липса на пречки. Много фактори могат да бъдат пречещи, но аз ще отбележа само един (доста характерен за настоящата тема) - субективното, персонално намесване в дейност, относно която не се носи отговорност. Казано по друг начин - когато някой се бърка там, където не му е работа и няма поставени задачи със съответни отговорности (независимо от степента му на подготвеност/познание по въпроса). Успешна работа! Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.