Jump to content
Българският форум за музиканти

Що е то озвучител и има ли то почва у нас.


Pif

Recommended Posts

Много малко се прави за акустиката на сцени, заведения за свирене, кръчми. То като го споменеш само на собствениците и те си мислят, че ги бъзикаш с измислен термин.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 295
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Мен ме изумява факта, че се изброяват причините, заради които няма звук, а никой не пише какви трябва да са причините да има звук. Също така има и доста лаически мнения и абсолютно неразграничаване от различните видове мероприятия.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ами те условията за добър звук са описани в едни дебели книги, но трябва да има някой да ги прочете и още по-добре - да ги разбере :)

 

Ей тази картинчица според мен може да бъде полезна както и на хората в групата, така и зад пулта.

 

http://www.sarcasmics.com/files/EQ_Cheat_Sheet.png

 

 

Едит: и линка ли да бях сложил... :greenangel:

Редактирано от 7thString
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

То хубаво тия общи напътствия, ама за какви записи на звуците си говорим?! С микрофон за 20лв. или с такъв за 2000лв., но нека позная - с втория ще да е, ако не и с по-скъп.

Такива общи напътствия изобщо не вършат никому работа. Само заблуждават начинаещи в миксирането, какво остава пък за на живо с акустика, резонанси.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Виж... да хейтваме и да плюем доказахме май, че можем в предните 10 страници :hysterical: Ако имаш по-конкретни от общите, драсни - на един да му просветлиш акъла, файда е. Може и да са общи, но то покрива се гради след основата, а не обратно.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Съгласен но в коя фаза, защото докато стигнем до строежа, минаваме през проектиране, а там е наобратно. Основата е последна.

Ти хейт ли видя или очакваше да е такова? Общи са, написал съм го защо. Само не ми казвай, че важи за всички записи, стилове, аранжименти, синтезирани звуци, акустични записи с микрофони от по за 20 и за 20 000 лв. нали така.

Конкретни за кое обаче? Сравни снеъра на ларс Улрих от 88-ма и от 2010. Е? Но не забравяй и за capturing на звука, микрофоните.

Мисля, че не е нужно да уточнявам подразбиращи се от самосебе си неща. :girl_witch: (или пък наистина е нужно :girl_witch: )

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Тей като даде пример с чертежи, и аз да отвърна - както знаеш, че колкото и различни къщи да има, знаеш, че и когато стаите са правоъгълни, имат 4 стени, знаеш, че покрива е над мазата и от входната врата обикновено можеш да слезеш на терена. Също както 4.5кхц е била дразнеща честота още когато сме били маймуни и надали от времето на барабанчето на Ларс до сега се е променила :girl_witch: Затова и хората в дебелите книги за sound engineering казват, че е правилно да се почне от една ей такава основа и оттам на сетне да се балансира.

 

Може би и това е един от проблемите, заради които е създадена тази тема, че повечето хора, които правят това се осланят изцяло на усета, независимо, дали така нарушават някои основни правила в постигането на добър звук(в случая добър=балансиран).

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз явно тоя момент, когато "сме били маймуни" съм го пропуснал. То хубаво да се започне балансиране, ама на какво, какъв звук, сигнал, тембри, записани звуци, синтезирани? В честотите няма нищо дразнещо. Дразнещото е в децибелите им и в резонанса. :)

С чертежи не съм давал пример.

Изследванията на честотите на тембрите на голяма част от инструментите, акустични или електронни (синтезатори) и електрически (схеми, ампове, ефекти) не са правени със записи от 20 левов микрофон и тая таблица не е на "20 лева" база. Тва се опитвам да ти кажа.

Обикновено такива учебни препоръки идват от научно-изследователски лаборатории с доста добра апаратура. А не всеки може да си позволи мултиьслойни хиперсемпли на всички инструменти, които ще използва и е дръпнал или е закупил официално на компа си, където се казва, че са правени в про-студиа със про-микрофони, преампове и т.н..

Затова начинаещите правят физиономии, че уж използват таблицата с микрофона за скайп, ама що не звучи като Ramstein китарата!?

 

Ето ти 4-те необходими и достатъчни елемента за да направиш добър запис и миксове:

1. Микрофони, колкото повече качествени = скъпи, толкова по-малко нерви в последствие, каквото и да запишеш (ще имаш сигнал)

2. Преампове\преобразуватели към цифров сигнал - същото важи

3. Акустика (пространство, ревърб или "сухост" = директност на тембъра), EQ (преди ревърба, след... където си искаш), панорама (ляво, дясно, център... върти), сила (volume-то)

4. Баланс (не случайно е отделен, защото не зависи от мястото във веригата: имаш баланс както между сила и EQ, така и между reverb и панорама да речем и още много баланс-комбинирания)

 

Ефекти за омазване - дал бог! :)

 

Ред.: Слуха и въображението ги приемам по подразбиране, иначе за какво да се хващаш изобщо.

Редактирано от Fractal
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Е за какво озвучаване говорим де ?! Студиен запис, свирене в кръчма, клуб, концертна зала, спортна зала, открити пространства, стадион? За колко човека - 100, 300, 500, 1000, 10 000 и нагоре? Само микса ли има значение? Аз пък си мисля, че рупор с неправилни градуси на разпръскване в бокс от централното е много по-пагубен отколкото малко по-тих 2ри том.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

За стидион ще дойде вповече, ама да речем в клуб за 500 човека. Доста често в клубове толкова бързо ми втръсва от наслагване на резонанси, че целия следващ ден се чувствам като утрепан. А и изморяват някакси, напрягат те да разграничаваш това, полезното, което искаш да чуеш. Огромен е проблема с резонансите и акустиката в нашите клубове. Иначе марки озвучителни системи са налице, пултове - също, ампове има, барабани, абе има вече бе, не е като да няма. Но всичкото това се приема за самодостатъчно, за да не можеш да кажеш, че звука е кофти. А тя причината е чисто физична и физологична. Аз затова винаги си нося тапички за уши.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Моля не ме линчувайте :) Вчера от чист интерес как е озвучаването реших да ида на градския стадион на концерта на пайнер :icon_shithappens: За моя голяма изненада озвучаването им беше много ама много на ниво, пулта успях да видя отдалече беше май някакъв дигитален. Та нямаха никакви гафове и явно работеха с добра техника, интересно ми е кой им прави озвучаването. Чувало се е доста далеч и ушите ми пищяха както след AC DC :icon_shithappens: Силата беше подобна даже, като разбира се говорим за пъти по-малък стадион.

 

П.п И за още по-голяма изненада едва двама изпълнители бяха на плейбек, ама не е това темата.

Редактирано от gost
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Че какво им е на Пайнер и концертите им? Тва че музиката им не те кефи, не значи, че и технически също няма да те изкефят. Плюс това, те са единствените, които правят концерт след концерт, нищо че е на регионално ниво. Имат опит.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Със риск да повторя, резюмирам и затвърдя предишни вярни коментари в темата:

 

Има 3ма човека отговорни за звук, който Pif анекдотично ги изброи:

 

1. Саунд инженер - определя мястото на боксовете, типа озвучителна система, мониторни кръгове, височина на окачване на line array, stack или други системи. - не е задъжително да е персонал на бандата, обикновенно работи за рентал компанията, която озвучава концерта/турнето.

 

2.Тонрежисьор - прави микс за FOH, контролира в реално време динамиката и звуковите ефекти, мониторен микс - за много стилове музика той обикновенно е част от изпълнителя/изпълнителите, защото естеството на неговата работа изисква познаване на творчеството на изпълнителя и доверието на изпълнителя към тонрежисьора за да се постигне индивидуалното звучене.

 

3. Саунд техник - той изпълнява всички технически изисквания на горните 2ма - както при т. 1 - не е обвързан с бандата.

 

Съответно колкото по-малко е мероприятието, толкова повече се сливат отделните длъжности, което не винаги може да даде добри резултати.

При по-големи участия хората от 3те точки управляват една цяла система от роудита, отделни техници на музикантите, общи сценични работници и тн.

 

Полезни съвети:

- Бягайте от клишета - Звук не се правел, звук се купувал.. Откровенна глупост. Звук се прави и затова има учебници.

- Няма точно установени стандарти за работа( от сорта на задължителните 4,3 Khz трябвало да бъдат кътнати... откровенна глупост 2 - в повечето случаи чрез analyser се прави с разделена панорама чек, защото на разлчни места излизат различни хармоници.)

- Звука е комплексно и абстрактно понятие - важни са много хора за да стане цялята работа и има различни начинн това да стане, някои от тях са верни.

- Познавайте техниката колкото може по-добре. Неумението да се работи с апаратура винаги ражда иновативни методи да се справиш с проблем в звука, чрез генерирането на още няколко нови проблема.

 

Последно, но не и по важност- правете саунд, а не звук. Разликата е същата както "жизнь" и "life"

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

С последното не съм съгласен. По-скоро сигурно си искал да кажеш нещо от сорта на правете любов, а не секс или аз така го тълкувам.

По-скоро правете звук, а не шум. :)

И "звук за да си купиш", значи си купил всичките изброени горе точки. Иначе можешда купиш само апаратурата и да платиш на хората, които оперират с нея (хамали, звукотехници, звукоинженери).

 

А какво да кажем, ако не искаме никакви монитори, а слушалки. Все повече се прибягва до такъв тип "мониторинг" на сцена от изпълнителите? Ясно е, че е хубаво да е безжично, съответно разни там пинизи по технологията и спецификата на свързване и стабилност на сигналите, но удачно ли е, удобно ли е. Изглежда много практично, особено за по-големи мероприятия с цел да се спести от антуража за сметка на по-мобилен и лек. За клубчета също е добър вариант, струва ми се. За цена не говорим.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

А какво да кажем, ако не искаме никакви монитори, а слушалки. ...

 

 

Ако/като искате нещо конкретно по техническото обезпечаване - вписвате го в техническия райдър (и го заплащате, съответно).

 

Ако искате слушалки и не искате никакви монитори - уточнявате какви точно слушалки и се обръщате към съответен, подходящ доставчик. Напр. ако искате медицински слушалки (стетоскоп), може да проверите в магазин за медицинско оборудване... , или пък служба за театрален реквизит ...

 

Ако не искате никакви монитори - това се постига лесно. Не се развръща мониторна система, или наличната не се използва в желания период (обикновено посредством затихване на сигналите подавани към мониторните линии).

 

 

 

... а, да - и накрая .... ако искате някакъв тип мониторно обслужване:

- персонално (floor/ wedge; in ear; някакъв stack, или 1 box loudspeaker system...)

- общо (разни видиве fill) със съответно разположение (sidefill; drumfill...)

 

... го вписвате в райдъра.

После отговорникът от продукционния екип, който се занимава с осигуряване на техническото обезпечаване се грижи за изпълняване на райдъра. Той неизбежно се обръща към някой (лице; организация..) който притежава съответните технически средства. Тези средства/оборудване в 100% от случаите са закупени - или като готов продукт, или като части, компоненти и елементи.

Също така е неизбежно и това, че по-добрите средства/инструментариум за производство/обслужване (вкл., когато се касае за звук; осветление; сценични конструкции; мултимедия ...) са по-скъпи от не толкова добрите. Напр. при персналното мониторно обслужване, една нискокачествена in ear система би била доста по-евтина от един сериозен floor set.

 

 

... И след края: ... Една от съставните на "формулата за добри резултати" е ниското ниво, или липса на пречки. Много фактори могат да бъдат пречещи, но аз ще отбележа само един (доста характерен за настоящата тема) - субективното, персонално намесване в дейност, относно която не се носи отговорност. Казано по друг начин - когато някой се бърка там, където не му е работа и няма поставени задачи със съответни отговорности (независимо от степента му на подготвеност/познание по въпроса).

 

 

Успешна работа!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.