Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Отговорено

Искам слушалки тип "в ухо" или както ти си отбелязал - "in ear", но ако има и медицински ще е супер за сценичен имидж. ;) Много добра идея! Не става ясно какво е райдър, но явно е като списък за покупки. Аз, като изпълнител, слабо се интересувам от това какви даджи ще се използват. От мен предполагам се очаква само да се кача на сцената с музикалния си инструмент и да изпълнявам музиката си. Но и не е хубаво отговарящите за райдъра, техническото обезпечаване и т.н. да се сърдят, ако резултата не ми хареса като се прави звукопробата. Би трябвало да настройват, докато и музикантите, звукоинженера и тестовите слушатели останат доволни.

 

Предполагам редно е организаторите на концерта да се погрижат аз да имам райдър (списък) пред себе си и да осигурят апаратурата и нейното свързване и функциониране, а аз, като изпълнител, няма за какво да се бъркам в тая част.

 

Бих желал да получа повече информация тук, какво се прави с резонанса и акустиката като цяло на затворени помещения като клубове за жива музика, за дискотеки и караокета е ясно. Говорим за един малък клуб макс. 500 човека. Някой тества ли резонанси, стоящи вълни (ако се получават и дали)? Нека озвучителите да споделят опит. Стадионите са на следващ етап. Нека първо покорим клубната сцена.

  • Отговори 295
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Отговорено (Редактирано)
- Не става ясно какво е райдър, ... ... Аз, като изпълнител, слабо се интересувам от това какви даджи ще се използват. ...

 

- ... От мен предполагам се очаква само да се кача на сцената с музикалния си инструмент и да изпълнявам музиката си.

 

 

Горе долу за това говоря.

 

- Не е нормално за професионално/отговорно ангажиран субект да се обсъжда и оценява нещо, което не му е ясно какво е; как става; какви са процедурите при осъществяване на конкретна специфична/специализирана дейност.

 

- От всеки участник в дадена колективна работа (вкл. музикална - сценична, или студиина продукция) обикновено (и нормално) се изисква, да свърши максимално добре задачите по собствения си ангажимент/отговорности. (и силно се препоръчва да не се бърка в други дейности).

 

 

 

 

 

Относно интереса.

Във форума много пъти е посочвано, какви са най-общо задачите по осигуряване на звук и друго техн. обезпечаване.

 

Накратко:

Формулира се задание и се организира изпълнението му, което/които обикновено се предоставя на подходящ контрагент. Изисквания се обособяват в т.н. "Райдър". Техническата част на заданието се предоставя под формата на "Технически райдър" - консултиран и уточнен с изпълнителя на заданието, и с договорени параметри. После започва изпълнението, което съвсем общо съдържа следните процедури:

 

- подбира се подходяща (според програма; място; специфика) за събитието техническа конфигурация и се инсталира (еднократно; временно; дългосрочно).

- прави се звуков/акустичен анализ (установяват се взаимодействията/ взаимозависимостите/ взаимовлиянията м/у разпространявания звук и работната среда).

- апаратурата се настройва/линеаризира за оптимална работа според показанията на анализа.

 

определящи са:

Преди всичко - заданието! То обикновено съдържа и прецизира:

- работната програма (кой/какво трябва да се чува; източници на звук/сигнал)

- обективни параметри - зададен честотен спектър със звуково налягане (в динамика) на определена площ (или определени зони в пространство/обеми); срок на изпълнение и продължителност на работа.

- подробности и конкретности по реализация на заданието (какво точно и кое от това, къде, и кога)

 

 

.... После идва някой и "пуска музиката". Задачата на настроената апаратура е, да пресъздаде максимално коректно (без изменения "пуснатата музика"). Това как изглежда; какви са особеностите; каква е целта на "пуснатата музика" не е обект/касателство на настроената (според посочените критерии и процедура)апаратура, а на "пуснатата музика"/програмата и евентуалният управляващ процеса на "пускане".

 

 

Както беше посочено - отбелязаните по-горе процедури се осъществяват в обем и прецизност, според направено задание. Т.е. този, който плаща и съответно "поръчва музиката" си прави сметка, какво може да си позволи и съответно си го поръчва.

Това, какво си е поръчал плащащият (според пазарните закономерности) не е работа на неплащащите, или неотговорните (според някакво споразумение) по въпроса! ... Изключение са кибиците.

 

 

 

П.с. пояснение:

- "пусната музика"/програма - всеки източник на сигнал, или сбор от сигнали (изпълнител; изпълнители; звуковъзпроизвеждащи устройства), насочени за обработка към озвучителната система.

 

- кибик - неангажиран с отговорност; обикновено - безделен; обикновено недостатъчно, или съвсем некомпетенетен; често (за щастие) безобиден коментатор на събития и обекти, с цел собствено удовлетворение

Редактирано от docc
Отговорено (Редактирано)
.... После идва някой и "пуска музиката". Задачата на настроената апаратура е, да пресъздаде максимално коректно (без изменения "пуснатата музика"). Това как изглежда; какви са особеностите; каква е целта на "пуснатата музика" не е обект/касателство на настроената (според посочените критерии и процедура)апаратура, а на "пуснатата музика"/програмата и евентуалният управляващ процеса на "пускане".

 

А звукотестването (soundcheck) къде точно и кога се прави? Само на мониторни колонки над пулта ли (или на слушалки от звукоинженера), a резултата на процесите, които си описал в поста си идват, след като инженера е нагласил микса и "пуска музиката" нататък да се усили?

Или всъщност музикантите се качват и свирят без да могат да изкажат мнение, че нещо звука не им е приятен, удобен за изпълнението, защото не могат (поради техническата) специфика да обяснят кое от това, дето не им харесва от звука, трябва да се коригира по цялата техническа верига.

Редактирано от Fractal
Отговорено (Редактирано)

Звуковите проби се извършват във времето, когато

1. Се създадат условия за тях

2. Има нужда от такива.

 

Звуковите проби могат да бъдат от най различно естество (частични; цялостни, контролни, ... дори такива след събитието) и по най-различни причини (свързани с настройване; дефинитивни - по приемане на системата от отговорният за това - обикновено - "пускащият музиката").

Предполагам, че теб те интересуват пробите, които се извършват с музикантите.

 

Те се случват след настройване и приемане на апаратурата (с всичките и компоненти и в пълна готовност) и във време договорено по райдър (или в друга форма). Определящо обикновено е фиксираното време за край на тази процедура.

Решението в какъв обем и в каква форма ще се извърши проконтролиране на възможностите на системата за обработка на сигналите, е изключително на "пускащият музиката" в координация с други участници в продукцията.

 

- дали сигналите ще се проконтролират индивидуално, или групово

- дали всички сигнали и компоненти (Main P.A.; Sidefills; Delay lines; Monitor system;....), и кои от тях ще се прослушат предварително

- дали ще участват музикантите, или други, технически лица

- кои входни/изходни линии подлежат на предварително прослушване

- каква предварителна обработка ще се приложи (филтриране/корекции; нива)

- проби и (до)настройки на периферния звукообработващ инструментариум

 

Много често окончателната звукова картина се оформя след началото на самото събитие и се доработва "в движение". Т.е. - концертът започва и звукът започва да се дообработва/"дооправя" от всички отговорни за целта ("производителите" на сигнал - музикантите и "пускащият музиката").

 

 

Реално и обективно, няма начин изпълнител намиращ се на сцена, да добие коректна представа за същинското звучене на основната (предназначена да "доведе" програмата до публиката) озвучителна система. За целта се използва мониторната система в разните и форми и конфигурации.

Пробите на мониторната система са съвсем отделен етап от разните звукови проби и много често това е "основното, критично занимание" на музикантите, по осъществяване на чека.

Може би не е нужно, но ще споменем (отново), че мониторната система си е съвсем отделна, самостоятелна и специфична - както по конфигуриране, така и по управление. Т.е. - още едно "озвучаване" съвсем отделно (и различно) от "централното".

Компромисите по отношение на конфигурирането на цялата звукова система, взаимодействието и възлаганите функции на компонентите И, се отразяват неминуемо на възможностите за управление и представяне!

 

Не е работа на музикантите да определят качеството на звучене на основната система защото:

- не могат да прилагат непрекъснат динамичен контрол със съответни реакции/корекции.

- защото, дори ситуирани пред централната P.A. те трудно могат да имат непрекъснато еднозначно-коректно въприятие (по психо-акустични причини), а тези, които пеят - съвсем никакво (и по физико-акустични причини).

 

Задачата на музикантите е, да пресъздадат съвместното си звучене максимално близко до желаното от тях (или от отговорният по въпроса субект - напр. диригент) в района предназначен за това (сцената), като естествено имат мнение и съответни изисквания по формирането на визираното звучене посредством коригиране, и балансиране на компонентите, които "работят" на сцената, а именно - мониторна система и персонален backline.

Това е техният продукт/програма! Задачата на централната озвучителна система е "само" да го усили и доведе до зрителите/слушателите. Това го извършва "пускащият музиката", като следи динамичните промени на цялостната картина (произтичащи от един куп фактори - климатични; аудитория; натоварване и разни реакции на системата...) и при необходимост внася съответни корекции, с цел да се подържат предвидените/желаните звукови параметри. "Пускащият" също така, доста често участва и в пресъздаването на специфични елементи/моменти от програмния материал, като напр. прилагане (по щим) на специални ефекти; по-екстремна, специфична, моментна звукообработка...). Затова музикалната продукция изискваща допълнителна (техническа) звукообработка е продукционно-екипна работа и възлагането на задачи на "случайни" участници рискува компрометиране. Казано по друг начин - ако очакваш някой озвучител, с когото не си работил по продукцията си, "да ти оправи звученето" - няма да стане! Ако стане - приеми го, като резултат на благоприятни обстоятелства - впрочем, често такива са налице и са резултат, като на работата на музикантите, така и на работата на звукообработващия, но е грешка, това да се приема, като обичаен начин на работа!

Редактирано от docc
Отговорено
П.п И за още по-голяма изненада едва двама изпълнители бяха на плейбек, ама не е това темата.
налагало ми се е да озвучавам подобен род неща - дори да не пеят на плейбек, музиката е на запис... ти на този концерт видя ли музиканти свирещи наживо и като казвам музиканти нямам предвид някоя тамбура или перкусии, а цял оркестър - барабани, китари, клавири, акордеони и т.н. каквото трябва? Щото когато музиката ти е на запис тя по принцип е добре записана и смесена в студио и не е голяма играчка наживо да смесиш 1-2 вокални микрофона със записаната музика. Да не говорим и че повечето музика в поп-фолк жанра се създава предимно с програмиране или се свири от синтезатор, а синтетичния звук винаги се смесва и обработва по-лесно...а и да не говорим че много по-лесно и евтино идва да седнеш на компа, вместо да ангажираш музиканти, студио, запис, смесване...

 

Бягайте от клишета - Звук не се правел, звук се купувал.. Откровенна глупост. Звук се прави и затова има учебници.

абе не е точно така - верно че трябва да разбираш и да си добре подготвен и да четеш ама колкото и учебници да изядеш, няма да ти помогнат, когато на главата ти дойде барабанист с комплект трета ръка, гадни кожи и т.н. И обратно - когато работиш с човек който е вложил лев в по-сериозен комплект, нещата си звукват бързо и лесно. Може да не ти се вярва, но мисля че много хора разбиращи от звук ще го споделят, и аз лично съм имал много подобни случаи в практиката си - идва някой с гаден инструмент, връткам 3 часа копчета и пак звучи гадно...идва някой със скъп хубав инструмент - включвам го и с две барвания си звучи перфектно. Мисля че това сме го говорили, ама пак повтаряме...разбира се като говорим за купуване на звука говорим не само за инструмента а и за цялата апаратура. Веднъж например ме накараха да озвуча хубав комплект барабани (май бяха DW, не помня модел, но звучаха яко акустично) с 5-6 евтини микрофона за караоке (не се смейте)...брадясах, и не вярвам по добре да се справи някой по-опитен тонрежисьор дето е чел книжки....и така нататък

 

Предполагам редно е организаторите на концерта да се погрижат аз да имам райдър (списък) пред себе си и да осигурят апаратурата и нейното свързване и функциониране, а аз, като изпълнител, няма за какво да се бъркам в тая част.
Като музикант не си длъжен да познаваш и изискваш специфични технически неща (макар че помага), но все пак не разчитай организатора да мисли за теб. Ето ти прост пример - даден организатор те кани, той е чул какво свириш, чул е твое демо или студиен запис. Дотук добре, ама организатора (който в повечето случаи няма или има малка представа от технически неща) не знае точно какъв комплект барабани имаш, как искаш да си озвучиш китарата, колко човека пеят и т.н. Именно затова ти му пращаш списък и казваш примерно: комплект барабани (2 тома, каса, фус, барабанче), баскитара, китара с кубе, друга китара с ефект процесор, вокалист, басиста също пее...това е прост пример де. Изключвам случая в който имаш собствен тонрежисьор който знае какво точно ти трябва и знае колко и какви микрофони, ефекти и т.н. са подходящи за тебе. Спираме се на случай в който отиваш на съответното участие и разчиташ озвучителя да озвучи една група за която не знае нищо (ако не е получил никакви изисквания) - тогава се почва едно безкрайно и изнервящо разкатаване и в крайна сметка не получаваш чуден звук, щото цялото ти време за чек е отишло докато човека е чакал да си поставиш всички инструменти по сцената, после в движение да му кажеш "ама той и басиста пее", "ама аз искам тука още един монитор", "ама той китариста има още една китара" и т.н...

Затова колкото и да не ти се занимава с технически неща, ако искаш нещо сериозно, просто сядаш и обмисляш изискванията си. Добре е да драснеш и една типична схема на подреждане по сцената. Колкото и да ти се струва ненужно, всъщност е задължително - всяка група се нарежда по определен начин (в зависимост кой е основния човек, кои музиканти пеят, кой с кого иска да се гледа и да си кима и т.н. всякакви фактори). И естествено като няма такава схема, по сцената става една каша от кабели и нервни музиканти и техници...всичко това го казвам от собствен опит и като музикант и като озвучител/тонрежисьор. Ето ти прост пример. Идва групата X, басиста иска да е отляво на барабаниста, там слагат кубе, монитори и т.н. Свършва групата, идва твой ред, ама твоя басист иска да е отдясно и се почва едно местене или плетене на кабели или...абе в крайна сметка мотане и изнервяне. Това което мога да ти кажа със сигурност покрай опит с озвучаване е следното - дадена група идва да свири на някакъв фестивал, тя си праща райдер с определени изисквания (къде по детайлни, къде не) и ние вече ги обмисляме, набавяме каквото е нужно и вече когато групата дойде - получава това което иска или подходящ заместител на нещата които няма как да се доставят. Случвало ми се е и следното - идва организатора на даден фестивал и казва - всички изпълнители музиката им е на запис, може само 2-3 микрофона за инструменти да се наложи на някои. Ок, подготвям се, вземам за всеки случай малко повече неща и всичко си върви по план...до момента в койти на сцената се качва някоя група с повече инструменти и тъй като никой не те е предупредил предварително, изведнъв в движение започва изнасяне и опъване на стойки, микрофони, прави се някакъв звук и т.н....и всичко това губи време, публиката седи, групата се нерви, ти се нервиш, организатора страда и в крайна сметка озвучител/тонрежисьор излиза виновен...но без значение кой го отнася, ако предварително се подаде подходящата информация, се спестяват излишни нерви и време.

 

поолях се в писане, но реших да пообясня защо е нужно да имаш представа от нещата които се случват и да имаш някакви изисквания/претенции

 

Бих желал да получа повече информация тук, какво се прави с резонанса и акустиката като цяло на затворени помещения като клубове за жива музика, за дискотеки и караокета е ясно. Говорим за един малък клуб макс. 500 човека. Някой тества ли резонанси, стоящи вълни (ако се получават и дали)? Нека озвучителите да споделят опит. Стадионите са на следващ етап. Нека първо покорим клубната сцена.

хъ? тези неща май са повече в теорията, отколкото в практиката...не мога да съдя по собствен опит, но по наблдения си мисля че се мисли повече за дизайна, апаратурата и т.н., а неща като акустика остават на заден план...не на последно място, защото акустичната обработка не е евтина - има качествени материали които имат и добър външен вид (пак зависи какъв дизайн искаш за помещението си де), но не са евтини и в много случаи това не влиза в бюджета...

Отговорено

Присъствах на саундчека на Пол Гилбърт и бандата в Пловдив. Тонрежисьорът ръководеше цялата операция и изпълнителите стриктно изпълняваха всичките му желания и команди. В хамбара-зала на Панаирното градче направи доста приличен саунд, поне в зоната на публиката. Личеше си, че целият екип осъзнава колко е важна работата му. Никой не каза "звучи ми някак еди-как си" и "вдигни с една идея високите".

Отговорено
хъ? тези неща май са повече в теорията, отколкото в практиката...не мога да съдя по собствен опит, но по наблдения си мисля че се мисли повече за дизайна, апаратурата и т.н., а неща като акустика остават на заден план...не на последно място, защото акустичната обработка не е евтина - има качествени материали които имат и добър външен вид (пак зависи какъв дизайн искаш за помещението си де), но не са евтини и в много случаи това не влиза в бюджета...

 

Ужас! Наистина ли е така?! Не мога да повярвам.

Отговорено

Единствените компетентни мнения досега май са на docc, без да засягам никой. Идеята ми е за купуването на саунд е, че има много примери, когато с яка апаратура се постига кофти резултат, с по-евтина - готин звук, както и напълно нормалното. И всичките тези писаници в тези няколко страници на 90% са безсмислени, защото всеки бърза да дава акъл - музикантите виновни, озвучителя глух, колоните евтини и тн - основното в цялата игра е типа на мероприятието (docc го каза като задание). Предаването на музика по време на концерт е изключително комплексна работа, която започва от оптимизирането на системата, до последният акорд на китариста.

Отговорено

Каквито и апаратури, за колкото и левчета да си подредил, които и звукови-техници и инженери да си наел, помещението ти "мяма ли акустика", ще си прехвърляте вината един на друг за кънтящия звук и "ще не се чувам, а баса гърми"?

Стадионите и полетата са друга работа. Там просто ти трябва голям коефициент на усилване, максимално линейно на това което си миксирал. Диджеите винаги имат як звук, защото всичко е семплирано и просто усилено на стадиона.

 

Главно в клубовете, щом никой не си е направил труда да проучи резонансните честои на това помещение празно и с хора, вълнови прояви при наличие на звуково налягане вътре над нивото на човешки говор... абе изобщо щом никой не е обърнал внимание на акустическите особености, апаратура и спецове за хиляди левчета да си наел, резултата ще е както обикновено - кънтеж!

Отговорено

Друг е въпроса и какво можеш да направиш върху поставения... факт - представи си голямо бетонно помещение без грам мебели и 15-20 човека публика колкото за цвят. И кво става? reverb box :D То и да нямаш апаратура да го "анализираш", ще го чуеш. Въпроса е как може да се въздейства на акустиката на една голяма зала. Естествено, не е вариант да покриеш стените с вата и парцали :)

Отговорено
Друг е въпроса и какво можеш да направиш върху поставения... факт - представи си голямо бетонно помещение без грам мебели и 15-20 човека публика колкото за цвят. И кво става? reverb box :D То и да нямаш апаратура да го "анализираш", ще го чуеш. Въпроса е как може да се въздейства на акустиката на една голяма зала. Естествено, не е вариант да покриеш стените с вата и парцали :)

 

Специално у нас, нали затова постоянно следя докъде е стигнало обсъждането да се построи така наречената Зала за концерти, с по-малки зали и т.н. - нещо като НДК, но разбира се осъвременено. Не е като да не може да се поднови НДК, но все пак не и като да няма нужда от нова такава зала. НДК да я оставим на Веско Маринов (на щега казано).

 

За мен удобството и коМфорта са от максимално значение. Не обичам да мисля върху работата на другите, въпреки че винаги ми се налага, налагало и ще ми се налага и занапред вероятно. А му писва на човек отвреме-навреме. Някой си "гуру" ми обяснява колко яка апаратура навързал, "мачака вътрешности баса и касата с ниски", клуба дъни яко. А резонансите ми правят слуха на менгеме. Последния случай е от преди седмица в един клуб за жива музика. С трима приятели ходихме. Добра апаратура - ок. Обаче те там са глухи, "професионално увредени" от резонанса вътре. Така кънтеше, че на втората или трета песен си тръгнахме.

 

Аза дори съм си намерил и резонансите на банята и коридора. Просто не може да не обърнеш внимание в какъв геометричен обем правиш звука си, резонасите са най-големия убиец на коМфорта от слушането на музика. Я стъкла почват да звънтят, я мебелировка. За чаши и бутилки да не говорим. Не искам силен звук, а балансиран. Щом е балансиран, усилвам го и всичко е наред.

Не можеш да слагаш само яката апаратура в уравнението. Някак си е половинчато.

Отговорено

Аз също!

 

алтовете ставали силни след настройка на обръчите - алтовете стават силни след gate/compressor

-пулта "пропускал" честоти - пулта коригира честоти, принципно gate-a пропуска целия сигнал след настройване на treshold-а

-личната апаратура е мониторна - със сигурност не всеки път.

Не знам дали се заяждаш, но определено не си прочел какво съм написал.

1. От не добре опънати кожи на евтини барабани се получава микрофония в ниския регистър, която за да избегна, намалям гейна -> алтовете стават по-тихи! Намери ми къде съм написал, че с правилната настройка стават по-силни!

2. Относно пулта - ползвал съм 1-2 години, знам какво прави, не говоря на изуст от картинките на пултове в томан.де! Как ще коригира честота, която не е зададена? Което визирах в случая...

3. Но може и да бъде личната апаратура мониторна, нали? Или бъркам?

 

 

Относно "откровената глупост"(явно съм глупав човек и говоря глупости, но поне съм откровен, та и глупостите са откровени), че звук не се прави а купува - да може да е клише, ама клишетата за това са клишета - щото са вярни! Ела ти да ми направиш саунд на китарката за 180лв. от Технополис, процесорчето за още толкова, включени в правен усилвател с правен бокс от 28,5W, ама така искам да ми го направиш, че да звуча като Стив Вай(примерно)! След това този сигнал го хвани и го пропусни през китайско PA, така, че и публиката да реши, че Стив Вай е дошъл!

Да! Може да звучи кофти ама е истина - като искаш да звучиш добре ще инвестираш хиляди! Естествено не е гаранция, че и тогава ще звучиш, щото има и други компоненти по веригата - ти самия, но поне е добра предпоставка. Иначе нямаше да се продават скъпи инструменти и апаратури, а скъпи кнмиги (Пример: Озвучаване на китайска талашитена китарка с китайско кубенце - 64 бързи стъпки).

 

Наистина мисля, че темата вече няма смисъл, понеже се превърна в спор на 2 фронта - озвучители срещу музиканти и про-та срещу не-про-та....

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.