Свилен Бас Публикувано Март 1, 2008 Публикувано Март 1, 2008 (Редактирано) Интересува ме когато имаме сигнал/инструмент с даден динамичен диапазон, къде започват и свършват границите на ppp, pp, p, mp, mf, f, ff, fff, ffff за него? Например, ако динамичният диапазон е 30 dB=> ppp= 0 -> A dB, pp настъпва при B dB, p при C dB и т.н., ако се сещате? Трябва ми формула, защото най-лесно е например, със Сибелиус или дори Гитар-про, а защо не и с двете, че и с още нещо, да разпиша мелодии и партии в различна сила и после да измеря границите, но тогава ще имам отговора само за определени динамични диапазони, а не за общия случай, а и това ще е един косвен метод - те (от фирмите-проектанти) как са стигнали до тези стойности. Та, интересува ме следната функция: (ppp,pp,p....ffff) = F (МАХ), dB , където МАХ е най-голямата стойност, която може да приема входният сигнал? Аз имам вече няколко идеи, предложения, проблеми и подробности, но не искам да обременявам и разсейвам никой с тях, може би, по време на обсъждането, ако се наложи, ще ги споделя. ... и така? едит: Форумът прибави нови главни букви и махна други от заглавието, бих се радвал, ако някой мод ги поправи - ppp, pp, ff, dB... тенкю! Редактирано Март 1, 2008 от ...taka li e? - a taka.
presly Отговорено Март 2, 2008 Отговорено Март 2, 2008 (Редактирано) Както знаем (или поне се предполага, че знаем ) човешкото ухо възприема звуковете (шумовете) в определени граници, различни при различните честоти (виж си пак старите учебници по акустика - криви на еднакво възприятие, примерно http://www.webervst.com/fm.htm). От тези криви виждаме, че понятието еднаква гръмкост (измервана във Фонове) дефинира около 11 стъпки при оценяването на ВЪЗПРИЕМАНЕТО на звуков сигнал. Приравни ги към "музикалните" степени - и така лесно ще се ориентираш в интересуващия те въпрос. Успех! Редактирано Март 2, 2008 от presly
Свилен Бас Отговорено Март 3, 2008 Автор Отговорено Март 3, 2008 (Редактирано) М-м-м, да кривите са тук и ние много добре ги знаемЕ , но не там е решението. Там се дава зависимостта на чувствителността на ухото от честотата. В случая това не би трябвало да ни вълнува особено защото изходните условия са инструмент с определен динамичен диапазон (ограничен от акустика, озвучаване и т.н.) и въпросът ми беше по-скоро при един инструмент с 30 dB динамичен диапазон тези граници пропорционални ли са на инструмент с 50 dB динамичен диапазон и какви са? Редактирано Март 3, 2008 от ...taka li e? - a taka.
presly Отговорено Март 3, 2008 Отговорено Март 3, 2008 въпросът ми беше по-скоро при един инструмент с 30 dB динамичен диапазон тези граници пропорционални ли са на инструмент с 50 dB динамичен диапазон и какви са? Тази част - чистосърдечно - не я разбрах А иначе идеята ми беше, че примерно рррр отговаря на 0 phon и така нагоре до ffff-> 110 phon Нали затова са тия криви - да дават представа за възприятието на сигнали с различна честота, което за мен си е опит за обективизиране на индивидуалното, но все пак май върши работа
Свилен Бас Отговорено Март 3, 2008 Автор Отговорено Март 3, 2008 Да кажем, ако инструмент е способен да даде максимален сигнал с A dB, тогава pppp е от 0 до a1 dB, ppp - от a1 до a2 dB и така до A dB. Взимаме втори инструмент с B=A*n dB максимална сила. Тогава b1=a1*n, b2=a2*n и т.н. ли е? А въпросните криви са за честотното възприемане, както казваш - когато имаме инструмент, той си има тембър и "всички" тези честоти участват в него с различна амплитуда и кривите дават как и колко т.нар. "стандартно възприятие" би оценило промяната във всяка една от тях (съставките на сигнала) при изменение на общия сигнал, но може би, пропускам отговорът, скрит в нея?
presly Отговорено Март 3, 2008 Отговорено Март 3, 2008 (Редактирано) по-скоро зависимостта не е линейна, а логаритмична (както и всичко при dB). Но при всички случаи и инструмента А и иструмента В ще създават някакво акустично налягане в точката на слушателя (диригента), което би трябвало да е еднакво за всички инструменти. Иначе биха се различавали партитурите на отделните инструменти - примерно за цигулките трябва да пишеш FFF, докато за тимпаните да е pp - Редактирано Март 3, 2008 от presly
Steppenwolf Отговорено Март 3, 2008 Отговорено Март 3, 2008 Такааа... За гръмкостта добре сте се ориентирали. Характера на слуха ни е логаритмичен. Ала не само, че налягането за дадена гръмкост зависи от честотата (както се вижда, между 1 и 3 кХц сме най-чувствителни), но и има разлика между дадена възприемана честота в херци в мелове при различна сила на звука - да доразбъркаме мусаката. Мисля, че ако се зачетеш по психоакустика, ще ти се доизяснят някои неща, а и е интересно - има критични сектори, маскирания и т.н., а и ще ти светне как работят кодеците със загуби. Всеки инструменталист в оркестъра си знае колко силно да свири, за да не изостава от колегите си. Иначе в оркестрацията е възможно да се даде на виолата примерно пианисимо, а на челото - форте (умишлено). Има и други моменти заради тембъра, при което става тонално сливане, и при комбинацията на два инструмента единият, така да се каже, потъва в другия, и се знае, че инструмент X + инструмент Y = инструмент X в крайна сметка. Всъщност, защо изобщо ти е това? По-коректно може би би било да се даде съотношението, отколкото точни dB. (В смисъл, абсолютно отмерване.) А пробва ли Гугъл? И темата не е за софтуер.
Свилен Бас Отговорено Март 3, 2008 Автор Отговорено Март 3, 2008 То неслучайно работим с децибели в случая - за да можем да смятаме линейно с тях и заради това сложих множителя "n", надявам се Това за тимпаните и цигулките - да, така е, сега, като се замисля, за класиката динамичният диапазон на сигнала там е доста невероятен, но не в това е въпроса - говорим за инструмент, отделен от другите, звучащ в своите си граници и възможности каква част от мощността си би използвал за всяко от означенията за сила?
Свилен Бас Отговорено Март 3, 2008 Автор Отговорено Март 3, 2008 @Stone: Даа, през цялото време говорим, че е логаритмичен слуха. За маскиранията съм чел достатъчно (поне така си мисля, каквото и да означава "достатъчно" в момента - някой ден ще пусна една дълга, широка и тъжна тема за Смъртта на музиката и още нещо). Психоакустика, оркестрации, метафизики, Хеви метъл - все яки неща, но... Съотношението, както вече казах, ако изсвиря с някое миди различните степени на сила и после ги измеря (запиша с някой софт), ще го разбера (поне в общи линии), но както също вече и това се каза, всеки инструмент има различен динамичен диапазон и в него къде са тези граници? В крайна сметка, ако съотношението се запазва, което и питах реално, значи имам решение вече П.П.: А темата я пуснах в софтуер защото за там ми трябва едит: Какво да го питам Гугъл и защо не ми оправи заглавието с главните букви?
presly Отговорено Март 3, 2008 Отговорено Март 3, 2008 По-коректно може би би било да се даде съотношението, отколкото точни dB. Ми то, таковата, dB си е баш съотношение... P.S. - най-после кефска тема във форума!!!
Steppenwolf Отговорено Март 3, 2008 Отговорено Март 3, 2008 Точно така, само че имах предвид, че бих задал въпроса не като "pp е при колко dB SPL?" (абсолютно отмерване), а "Колко трябва да нарастне нивото, за да стане от ppp - pp?", а това не е фиксирано и е индивидуално. Докато dB SPL е отношението между дадено звуково налягане и налягането, при което е ATH. Защото, като си пуснеш уредбата и настроиш силата на звука, нали се сещаш...? Не съм се изразил съвсем коректно в предния пост.
Ивелин Отговорено Март 4, 2008 Отговорено Март 4, 2008 Най-после кефска тема във форума!!! Щеше да е още по-кефска, ако знаех какво е ATH?
Steppenwolf Отговорено Март 4, 2008 Отговорено Март 4, 2008 ATH (Absolute Threshold of Hearing) e прагът на чуваемост. Честотно зависима крива, която показва нужното налягане върху тъпанчето, за да може звук с дадена честота да се долови от един млад здрав човек в тиха среда. Най-ниска е между 1 и 3 kHz. ATF (Absolute Threshold of Feeling) е прагът на болката. Това е около 120 dB и трицифрените нива на звука са опасни за слуха.
Steppenwolf Отговорено Март 4, 2008 Отговорено Март 4, 2008 В крайна сметка, не знам дали пускачът на темата разбра, но ще кажа в прав текст, че тези динамики са относителни и се касаят до различаването на нива. Те нямат точни стойности в dB за инструментите. Повечето композитори не пристъпват границата на означенията ppp - fff. Някой, който претендира, че има много висока разделителна способност, може да ползва ppppppppp и fffffffffffffffff, ала надали ще бъде взето насериозно.
Свилен Бас Отговорено Март 4, 2008 Автор Отговорено Март 4, 2008 "Пускачът на темата", драги модераторе... Драги философе, поел си по лош път да се заяждаш с поддръжката на форума, а още по-трагикомично е, когато го правиш с някой, имащ доброто желание да ти съдейства. В такъв случай влизаш в противоречие със себе си и можеше изобщо да не пускаш въпросите си. Така ли е? А така! Отговорихме ти, както и на Ивелин без отклонения! А ако имаш нужда от философски драпания, форум "Философия" на all.bg е малко по-нататък... Благодаря! подпис: Драгият Модератор
Recommended Posts