RockoBG Отговорено Февруари 25, 2008 Отговорено Февруари 25, 2008 Шса изкажа и аз, като един виден автор. Понеже за мен са важни песните като цяло, сиреч текст + музика, обикновено почвам от текста. В повечето случаи това са отделни фрази, които са ме впечатлили по някакъв начин. Пример - има изречения, които са песни сами по себе си (поне в моята глава). Ето едно старо изречение, на което се пъна отдавна "The death is a lonely busines". Ta това се изпява без грижи, НО няма сюжет - сиреч трябва да го обясниш с думи ритмично разположени във времето. Прочее докато се измисли историята, която крепи тази теза рифовете и без това се появяват. Прочее моите рифове са си блус клишета, но понеже не знам къде съм ги чул и запомнил ги свиря разбъркано и си стават мои. Та това е читав процес. Поне при мен работи. И основно пише се на тихо място - гора или кенеф се тая. Хора да няма. Цитирай
kitaratapesho Отговорено Март 7, 2008 Отговорено Март 7, 2008 Напоследък, по принуда (поради огромното количество мързел, което се таи дълбоко в мен) пиша парчетата минути преди да трябва да са готови За целта винаги нося със себе си нотни листа и молив, а мое работно място най-често е метрото Смея да твърдя, че този метод дава изключително добри резултати. Не е по-добър или по-лош от композирането с китара или пиано, но е различен. Определено се получават някои много интересни идеи, защото разчиташ само на вътрешния си слух, и когато отидеш след това и дадеш нотите там, където трябва и ги пресвирват - за теб е първото реално слушане и обикновенно се изненадваш колко интересно звучи. Има и кофти попадения (пасажи, които с леки корекции ще звукнат), но генерално харесвам метода. Така имам и възможност да композирам по-концептуално, което определено е важно. Поздрави, Петър Цитирай
Steppenwolf Отговорено Март 7, 2008 Отговорено Март 7, 2008 Подходът наистина е хубав. Нали си спомняш онзи цитат на Джон Кейдж, който казва, че не чува музиката, докато я пише, а че я чува само когато е просвирвана, та така може да напише нещо, което никога не е чувал преди. И при мен има такъв момент понякога. Може да отворя Сибелиус или Кюбейз и да си редя нотите, а после прослушвам и евентуално тук-там бутвам някоя нота, за да съгласувам с главата. Цитирай
Stoyko Lisichkov Отговорено Март 8, 2008 Отговорено Март 8, 2008 При мене докато си дрънкам на китара или на пиано намирам нещо, което ми харесва, развивам го доколкото мога, опитвам се да обособя куплетна част и припевна, евентуално преходи ако има между тях, място за сола и тн. Като зацикля песента се доразвива от другарчето ми китарист в групата и така в песента има вкарана и друга идея. Цитирай
gili79 Отговорено Април 8, 2008 Отговорено Април 8, 2008 При мен нещата стават доста интересно.Пускам клавира,избирам си тоналност да кажем ре мажор или минор и почвам да си правя експерименти.И така първо пиша акордите на лявата ръка,след което започвам дясната.Избирам си ритъм от синтезатора и почвам да правя музиката.Когато свърша,почвам да пиша текста.Понякога музата ми идва със текстовете и чак тогава сядам на клавира.Лошото е ,че не мога да правя аранжименти.Записвам нотите на музиката,акордите и чак тогава слагам другите инстументи.Например основната ми бленда да кажем е пияно,дубльора ми е цигулката и накрая тенор сакофон.Това го правя само за баладите.За денс използвам синтовете и друм басите най-често фаргото,със електронно звучене.Но немога да го направя като аранжимент. Цитирай
Ивелин Отговорено Април 9, 2008 Отговорено Април 9, 2008 При мен е най-различно... Когато свиря на инструмент с приятен звук, ми идват идеи от самото звучене на инструмента, а при обратния вариант (кофти звук) - такива просто липсват. Цитирай
Icarus Отговорено Април 9, 2008 Отговорено Април 9, 2008 ^Вярно. Когато не ти харесва звука колкото и да се мъчиш.. не става и това е положението Цитирай
TrumpetNick Отговорено Април 9, 2008 Отговорено Април 9, 2008 (Редактирано) Подходът наистина е хубав. Нали си спомняш онзи цитат на Джон Кейдж, който казва, че не чува музиката, докато я пише, а че я чува само когато е просвирвана, та така може да напише нещо, което никога не е чувал преди. И при мен има такъв момент. Повечето го правя така. Отварям Сибелиус или Кюбейз и си редя нотите, а после прослушвам и евентуално тук-там бутвам някоя нота, за да съгласувам с главата. Не мисля, че "да редиш нотите" на Сибелиус има нещо общо с Дж. Кейдж Аз пък не пиша песни затова пък композирам инструментални пиеси, макар и рядко...Как...Ами оформям някаква концепция, намирам подходяща музикална идея и сядамда работя може да е на пиано, лист хартия или Сибелиус...а поняога дори хващам тромпета Редактирано Април 9, 2008 от Schagerl Цитирай
Steppenwolf Отговорено Април 9, 2008 Отговорено Април 9, 2008 Е, аз пък мисля, че има допирна точка в контекста, който съм имал предвид, та неслучайно съм го написал, но с уговорката, че експериментираш, без да превеждаш в ноти вече налична идея в главата и без да си даваш сметка как точно звучат нанесените ноти. Както съм казал вече, понякога пробвам такъв подход, ако ми липсва идея или вдъхновение, и понякога се получават интересни неща, които чакат да бъдат развити. Иначе композиционните похвати на Кейдж са съвсем различни; той е пионер в алеаторната музика - нещо, с което не се занимавам. И аз не пиша песни. Интересът ми е към инструменталната и електронната музика. Мисля, че е важно и планирането. Добре е мисълта да подрежда идеите, а не да се кара по голо вдъхновение. Цитирай
TrumpetNick Отговорено Април 10, 2008 Отговорено Април 10, 2008 Мисля, че е важно и планирането. Добре е мисълта да подрежда идеите, а не да се кара по голо вдъхновение. Цитирай
savov Отговорено Май 10, 2008 Отговорено Май 10, 2008 При мен всичко става от самосебе си...имам впредвид творческият процес при мен е кратък и лесен. Като усетя, че в главата ми звучи нещо непознато...хващам китарата и ...започвам да свиря някакви последования от акорди ...те сами почти се нареждат сами и после думите ...обикновено ми идва припева записвам го на хартия и си го свиря отново. След малко се замислям над смисълът на думите от този припев и разбирам за какво ще се пее. И така после лека по лека идват куплетите! Това е общо взето творческият процес. Нешата ми стават естествено и никога после не си играя да поправям думи или нещо...каквото се е получило! Е! Моите текстове обаче сигурно не са пример за подръжание и съдържание...ала аз така си пиша! Понякога стават хубави неща, друг път -не! А после аранжимента!!! Той е бавен... в крайна сметка май, често го преобразявам в студиото като записваме. Накрая песента става ... но както и да си играя с инструментите ...аранжирането- винаги гледам да запазя първонаяалната идея за звучене на песента... ако ми е звучала в главата като поп-балада-така става. ако съм си представял денс - става диско......и така! Това е общо взето! Интересна тема! Цитирай
LOE Отговорено Май 13, 2008 Отговорено Май 13, 2008 (Редактирано) Как пиша аз песни: 1 - намирам настроението в което искам да е песента - ако песента не носи настроение.. за мен е просто безмислена 2 - взимам си китарата - обикновено от там почват нещата, понеже съм китарист, и започвам да търся въпросното настроение 3 - като измисля няколко рифа започвам да ги записвам един по един, като след всеки записан риф мисля и записвам бас линия и барабани 4 - след като свърша с рифовете ги подреждам по определен ред, въвеждаща част, куплети, припеви, бийд даун моменти, драматични моменти и т.н. 5 - по предварително нареденото грубо записано парче пиша текст, после.. при нужда преаранжирам структурата на песента за да пасне всичко 6 - споявям отделните моменти с преходи от един към друг за консистенция на песента 7 - преаранжирам някой партии, примерно за 2 различни китари, солца, двугласи, разни дребни пинизи .. като цяло полиране на продукта 8 - слушам песента много много пъти, между 20 и 100, според зависи - винаги излизат неща които не са добре и имат нужда от редакция, а и по тоя начин научавам все още прясната и непозната песен Май това е "творческия" процес при мен, после песента я пращам на останалите членове на групата, пращам им техните партии, текстове и т.н., и после почваме да я мъчим по репетиции Не мога да пиша музика по ноти, винаги съм предпочитал и прибягвал до това което ми идва, никога не съм се занимавал да наизустявам музикална теория и да пиша музика по нея. Изключително рядко ползвам помагала - като например по екзотични скали или такива работи. 99% от време свиря това което усещам и ми се върти в главата. При писането на текстовете си позволявам малко повече помощ - често ползвам синонимни речници и речници за рими и прочее. При наличие на вдъхновение и концетрация съм способен да избълвам едно напълно завършено парче за 2-3 часа, но рядко успявам да остана толкова време над едно и също занимание, обикновено тия часове ги разхвърлям в рамките на няколко дена. Така избягвам излишното задълбаване, и абстрахирайки се от нещата идват повече свежи идеи. Може би също така е редно да спомена че най-много музика ми идва докато вървя, просто закрача ли, и в главата ми се задейства генератор на музика, без дори да твябва да я мисля... ей така от самосебе си... от край време обмислям варианта да си взема диктофон за да мога да си тананикам нещата които ми идват, защото седна ли у нас със китарата в ръка идейноста ми спада многократно Редактирано Май 13, 2008 от LOE Цитирай
salt Отговорено Юли 1, 2008 Отговорено Юли 1, 2008 Когато става дума за писане на песни, обикновено първо при мен се появява кантото или някаква тема,която впоследствие доразвивам и обмислям и прилагам текст към нея, докато си я тананикам.Процесът на композиране на песни при мен е спонтанен и те се раждат по време на импровизация.Просто запявам и излиза или не илиза нещо. За мен композирането е душевен процес и изисква някакво специално вдъхновение или поне настроение за да се активира творческият процес. Забелязал съм, това е индивидулано за мен, че когато не използвам дадена харонична структура върху която да посторя кантото, успявам да го направя по-интересно и адекватно.Странно, но имам чувството че понякога хармонията ме поставя в рамка и като че ли е по - добре след това да я поставя.След като кантото е измислено се опитвам да намеря подходящ ритъм, който да подчартае характера на песента и да води мелодията на гласа.Може би еди от най -трудните процеси е подбора на бленди и инструменти.Понякога съм се чудил с часове какъв сет от инструменти точно да използвам.Целта ми при писантео на песни е да звучат достатъчно съвременно и адекватно(комерсиално), въпреки че стандартите постоянно се менят.При изграждането на аранжимента на дадена песен търся винаги контраст в отделните части, въпреки че не винаги се получава.Както знаете едно от основните изразни средства в изкуството в общ план е контаста.За мен в една песен трябва винаги да има някаква емоционална разлика между отделните части, въпреки че ако се прекали с драматизмът може да преекспонираме идеята си.Но ако песента звучи flat, това би и пирдало по релаксиращ или медитативен харакер,или тя да звучи безийдейно, безлично и фоново.Според мен при всяко музиклано произведение, независмо дали е песен или друг жанр, трябва да има развитие, връхна точка и спад на напрежението.Както казват "Да одариш гонга".Е, као целите да направите музика за ресторант, която да подпомога храносмилането, може да не мислите толкова за прогресивни монети в прозиведението си. Цитирай
fusion Отговорено Февруари 13, 2009 Отговорено Февруари 13, 2009 При мене има два варианта. Първия е да ми се върти нещо не особено ясно в главата, хващам китарата, продрънквам каквото ми е ясно от идеята и след един-два опита нацелвам и останалото. После се пише на GuitarPRO защото имам невероятна памет - никога не помня какво съм ял предния ден. За сметка на това пък помня чуждите мелодии доста прилично Втория вариант е доста експериментален и ми се случва по-рядко в сравнение с първия. Той представлява да седна на GuitarPRO-то с много ясна основна идея, да си взема едно кафе и кутия цигари, да седна да пиша и да не спирам. И винаги се получава по-добре от първия вариант. Въпреки това не го препоръчвам. Тъй като съм се занимавал и с графичен дизайн ще споделя едно от златните правила, а именно че всеки проект се започва на хартия, дори да представлява една дума в средата на квадрат. Т.е. приложено в музиката това правило ще означава в никакъв случай да не мислите докато пишете музиката на компютъра, а вместо това с инструмента в ръка (или две или както в моя случай - дори и с краката; засега не съм оползотворил оставащите два крайника в свиренете - а именно двете глави. особено горната, нея никога не я използвам). Хайде бе, няма ли да си организираме едно мини фестче Музикант.орг джем сешън някъде дето има и много бира Цитирай
Angelina Sekulova Отговорено Февруари 14, 2009 Отговорено Февруари 14, 2009 Сънувам ги... По-скоро някъде около 4:30-5:00 сутрин, в просъница, умът ми почва да пее гласове. Само вокалите са ясни и изразителни. Текстове няма. Или се зараждат във вид на детско бръщолевене (асъл "Кен лий"! ). Обикновено не искам да се събудя, но мотивчето набира скорост като лавина и просто... не ме оставя. И ставам. Наливам си бака горещо кафе. Без значение колко е рано, гласът ми е... загрял и мога да пея, и записвам. После доразработвам всичко. Само веднъж не запомних мелодията от съня, но гласовете които пееха, бяха неземно красиви и си помислих, че ако се събудя, ще съм умряла... И наистина се събудих. Нямах никакъв конкретен спомен за музиката, а само усещане, че съм "някъде другаде". Сега всеки път, като пея нещо, се опитвам да достигна точно тази... незапомнената музика. Имам цел... Докато записвам нещо конкретно, не мога да спя и не мога да мисля за нищо друго. Мога да записвам и по 10 часа на ден. Добре че скъпите ми същества у дома уважават и обичат моите приумици..., ходят на пръсти, не тряскат вратите, не се опитват "да обсебят" времето ми... Все неща, за които съм благодарна. Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.