mila_kara Публикувано Март 31, 2005 Публикувано Март 31, 2005 Доста от нас са споделили начина си на писане на песни.В темата "Творчество и композиране", както и в други теми се съдържа интересна информация за създаването на една песен в зависимост от индивидуалния подход. Никъде, обаче, не се споменава при творческия процес думата аранжимент.Знаем, че една авторска песен си има поне 3-ма автори в категориите - музика, текст и аранжимент /което не пречи името да е само едно/.Знаем също, че не винаги най-добрите композитори са и добри аранжори. Ако някой има какво да сподели за аранжимента от теоретична гледна точка, както и да посочи своя практически опит, нека го направи. :hello: Цитирай
peshoy2k Отговорено Март 31, 2005 Отговорено Март 31, 2005 :think: ми то аз като измисля мелодия или обратното ако почна с хармония изсвирвам и записвам с инструмента с който ме кефи и после слушам и си представям различни варианти как би изглеждало еди как си с еди какво си. обикновено се получава тва, което си представям да е пъти по-добро от това, което записвам като краен продукт, но работя по въпроса. анализирам всеки краен продукт обикновено на следващия ден щото в същия винаги съм очарован от себе си, щото чувам това което искам. също така едно време правех нещата на един дъх, но не винаги се получава добър резултат, щото човек се изморява. абе не знам. когато работим двама винаги става по-бързо и по-лесно ама пък не става тва дето искам щото аз обикновено не защитавам идеите си, но и върху това работя де . иначе различни неща ме вдъхновяват и после не може да се каже че крада от тях, а просто след като ги анализирам и евентуално осъзная и разбера гледам да ги пресъздам по свой си начин с мое виждане и според средствата с които разполагам разбира се. ритъм секцията винаги ме е спъвала от гледна точка на семпли, с които отдавна не работя, но и със семплерите е малко по-добре. Не мога да кажа че е лесно да се научи човек да мисли като барабанист, клавирист, китарист, басист, цигулар, перкусионист ........ тонрежисьор, но пък винаги връзката между всички тези музиканти става в мозъка на един човек, тоест все едно разполагаш с перфектно сработен екип, което само по себе си е постижение. де да знам мисля че тва е в общи линии, но темата е мн обширна. Цитирай
ronia Отговорено Март 31, 2005 Отговорено Март 31, 2005 абе глей са истинският музикант ще ти направи какъвто аранжимент му поръчаш не мен теория ми липсва, но и аз като peshoy2k намирам работата по една песен заедно с някой друг за по-продуктивна - демек по-лесно се стига до някакво фиксиране на нещата, иначе сам може и две години да си дрънкаш една тема, без да я развиеш. та значи за практически опит ставаше дума. например аз композирам "песнички" - мелодия, текст, преходи и бриджове върху китарка някаква да води и толкова. имах навремето много добра съмишленичка - за грък се омъжи, да й се не види! - която със страхотен усет правеше втори глас и сола на китарката и изобщо доразвиваше основната идея. и тук сега е тънкият момент: задаваме с две китари и два гласа много ясна посока накъде отива парчето. не мислим останалите инструменти, а просто викаме съответния човек и казваме "чуй са тва парче и направи баса" (например). и т.н. до цялостния аранжимент, като на всеки етап всички се слушат и си казват кое да, кое не, както и какво още липсва. и изобщо, моето мнение е, че ако си направил конкретно звучене "в зародиша", всеки инструменталист като те чуе, ще те разбере накъде биеш и не е нужно да мислиш вместо него. и без това той ще свири и мисли по-свободно, след като има и повече техника с инструмента си. мен така ме кефи повече. всеки да си мисли своето, но заедно. Цитирай
bobalan Отговорено Март 31, 2005 Отговорено Март 31, 2005 аз ще споделя основните неща, според мен: 1. Аранжора трябва да чуе парчето и да говори с композитора за какъв стил става въпрос, за да си го представи по-добре. След като това се изясни, може да избере инструмента (гласа) за водещата мелодия. 2. Да се помислят ритмичните инструменти (барабани, ритъм китари, бас, пиано) 3. След като има идея кой какво трябва да свири, да се построи структурата на парчето, така че да има градация, кулминация и финал. 4. Много е важно в един и същи момент от парчето да се "случват" от три до пет неща. По малко от три - ще звучи бедно, освен ако не е желан ефект. Повече от пет - световната музикална сцена не познава такъв случай )) Напр. в даден момент да свирят: барабани, бас, ритъм китара, акустична китара, пиано, синтезатор, Диджейски среч, перкусии и вокал.... Е, аз изброих 9неща, но повече от пет наистина са твърде много. 5. Забранява се на аранжора да казва - абе тука стана голямо мазало, ама на микса ще го оправим. Защото на микса тон-инженера ще каже - абе на мастеринга ще го оправим. И най-накрая единствено може да се разчита на компресорите в радиостанцията да го оправят, а както знаем на тях не бива да се разчита, а по-скоро трябва да се заобикалят ) 6. Ами толкова се сещам засега. Цитирай
Topsun Отговорено Март 31, 2005 Отговорено Март 31, 2005 най-общо казано ,аранжимента е стиловата насока на песента,самото звучене с какво е постигнато и т.н..съгласен съм с бобалан,но до някъде,щото точки 2,4,5 и 6 н ещо не са много ясни,въпреки че са свързани не пряко с аранжиментаможе да има стотици аранжименти на парче. Цитирай
bobalan Отговорено Март 31, 2005 Отговорено Март 31, 2005 да де, в тия точки идва авторството на аранжора. Слагаш партиите както на тебе ти идва, но така че да звучат добре за всички )) (е, това е крайната цел, който я постигне е добър аранжор, нали?) Цитирай
mila_kara Отговорено Март 31, 2005 Автор Отговорено Март 31, 2005 Своето мнение по въпроса могат да дадат не само свирещите в групи, но и тези които правят композициите си с помощта на компютър. Важно ли е да си теоретично запознат с тънкостите на аранжимента, за да построиш добре своята композиция? Има ли неща, без които не може една добре аранжирана композиция?Става въпрос за чисто теоретични неща, иначе, практиката , както виждам е добре усвоена от повечето от вас. Споделянето на практическия опит не остава на заден план.Все пак, опитът се придобива с практика, нали? :hello: Цитирай
sw1tched Отговорено Март 31, 2005 Отговорено Март 31, 2005 (Редактирано) За мен аранжимента е нещото, което ако е добре направено може да накара семпли и неособено оригинални частички и идейки да си паснат, така че да са внушаващи. Когато пък аранжимента куца и най-виртуозните и сложни като идея изпълнения могат да звучат..хм...да кажем, че просто не 'звучат'. Аз смятам, че имам някакъв усет за аранжимент, но един, два чифта уши в повече винаги помагат и това е базата за успеха на групата, в която свиря. С вокалиста сме на доста противоположни мнения и след като нещо може да се хареса и на двама ни, значи ще хареса и на почти всички останали Редактирано Март 31, 2005 от sw1tched Цитирай
IvanDTr Отговорено Март 31, 2005 Отговорено Март 31, 2005 Е, бихте ли ми обяснили, каква е ролята на композитора при така описаните случаи? Натраква една мелодийка - тра-ла-ла ла-ла-ла... метка под нея главни акорди и предава отговорността на аранжора? Да така е тук у нас, където нещата, колкото и добре да са замислени, винаги ще се опорочат. Работа на композитора е да измисли мелодията, хармонията, какъв стил ще е, какви инструменти ще свирят, къде. А работата на аранжора е да ги раздаде, оркестрира. От там идва и думата аранжирам - подреждам. Нооо... както казах нещата у нас са променени и истинския автор на музиката, де факто е аранжора - онеправдан или прее**н, ако ви по-харесва! Цитирай
Topsun Отговорено Март 31, 2005 Отговорено Март 31, 2005 отново съм напълно съгласен с великя наш докторда аранжираш не е лесно,да композираш-още по-трудно Цитирай
ivosiliev Отговорено Март 31, 2005 Отговорено Март 31, 2005 Работа на композитора е......какви инструменти ще свирят, къде. А работата на аранжора е да ги раздаде, оркестрира. И в двата случая говориш за оркестрация, т.е. излиза, че композитора и аранжора извършват заедно оркестрация.. Преди време моят съдружник-продуцент ме пита същото: "Каква е работата на композитора и на аранжора". Аз му казах: "Единия пише мелодията, която се пее от изпълнителите, а другия я прави на песен". Аз си правя сам аранжиментите от 3 години, но преди това работих с Хари Саркисян - един страхотен композитор и аранжор. Той аранжираше песните ми тогава. Моята работа беше да му запиша мелодията на вокалите и соловите инструменти, а неговата да избере стила и да направи оркестрацията. Цитирай
mila_kara Отговорено Април 1, 2005 Автор Отговорено Април 1, 2005 Аз си правя сам аранжиментите от 3 години... Може ли да споделиш нещо относно правенето? :hello: Цитирай
Glacierise Отговорено Април 1, 2005 Отговорено Април 1, 2005 Лелей, тая стана дебела Бе лично на мене ноо ми е странна тая работа с аранжорите. Кво пречи на композитора да направи парчето от край до край? Ако са двама композиторите, или повече - също. Все пак, композицията има концепция, която силно обвързва идеите в една структура. Струва ми се неестествено да се вкарва някакъв страничен човек, който да сглоби композицията от първичните идеи като някакви блокчета. Ако някой така се ебава с моите песни, първо те няма да приличат на нищо, и няма да носят значението, което съм вложил в тях, и, второ, ше го пречукам За некви такива аранжори освен да се остави техническа работа по раздаване на партитурата на различни инструменти - при това със ЗАДЪЛЖИТЕЛНОТО одобрение на композитора - не виждам какво друго да правят. Нито Бах, нито Бетовен, нито Бийтълс или Металика или Даркейн имат аранжори. И аз нямам, и не ми триаа На който му трябва аранжор, да седне да понаучи композирането малко по-пространствено, и да не мрънка Цитирай
ronia Отговорено Април 1, 2005 Отговорено Април 1, 2005 И аз нямам, и не ми триаа На който му трябва аранжор, да седне да понаучи композирането малко по-пространствено, и да не мрънка ааа-ма-ха! Цитирай
mila_kara Отговорено Април 1, 2005 Автор Отговорено Април 1, 2005 OK, до този момент виждам, че няма с какво да запълня познанията си и уменията си.Отново следвам "aural skilll" / Glacierise, мерси за термина/ , който ме насочва при създаването и оркестрирането на мелодията. Музиката е усещане, но все пак какво ли учат в МА по специалността "композиция и аранжимент"? Затова повдигнах въпроса - за да разбера има ли нещо по-различно от това, което всеки носи в себе си или е научил от практиката си. :hello: Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.