Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Публикувано

Притеснява ме един въпрос! Как да съм сигурна, че вибратото ми звучи добре? Слушала съм какви ли не коментари и вече съм доста объркана...Понякога са ми казвали : много ситно вибрато правиш, друг път:е, много дълбоко...Вибратото опеределя ли се от темпото на песента? Как да съм уверена, че звучи подходящо за дадена песен? И всъщност променя ли се за различните песни или някой като си изработи определен тип вибрато, само с него кара? Да кажем мен лично ме притеснява понякога вибратото например на победителката в английския music idol, вие какво мислите:

http://www.youtube.com/watch?v=YP0i1aICxT8...ted&search=

Или пък да кажем в Bg music idol има едно момиче, което ми звучи като поп-фолк певица заради вибратото, което прави...Точно заради това искам да разбера вибратото въпрос на вкус ли е или може би и при него важи правилото за златната среда- нито много ситно, нито много едро е най-добре?...Ще се радвам да споделите какво мислите по темата! Целувки!

Отговорено (Редактирано)

Мен не ми харесва използването на вибратото на всяка цена и да бъде свръхподчертано, но като подправка към песента - разбира се - но ние не ядем основно подправките, нали - примерно 3 кила чубрица :):):) , но всеки си има стил - на един ще му хареса, на друг няма.

Това вибрато е по-скоро използваното от арабското пеене, а също и в някои наши народни песни - с мърдане на долната челюст, докато примерно Michael Jackson го прави с гърлото/диафрагмата си, доколкото съм запознат.

Само и една поправка - това е шоуто X-Factor, не е Music Idol. ;)

Редактирано от vane
Отговорено

Да, да, знам че е шоуто се казва "X-factor", но понеже е същия формат като music idol, исках така да го "обнародвам" тук, за тези които не са чували за "X-factor" евентуално... :)

Отговорено

Основно има два вида вибрато.

Единият е този който се прави с чене и ларинкс мисля, обаче не съм наясно с него. Използва се в народната музика и от почти всички чалга пемици. Получава се нещо като натрисане :) .

Другият вариант е с опората на въдуха и промяна в налягането му - по слаба пора по голямо и съответно по силна опора - ситно вибрато.

Проблемът с вибратото е важен защото може да се превърне в тремолиране което не е приятно за ухото.

Иначе самото вибрато се използва и в допълнителни украшения - в класическата музика портаментото се прави в ритъма на вибратото.

За да се контролира вибратото е задължително да е овладяна атаката на тона независимо какво се пее.

Мога да ти дам насоки как да ги подобриш нещата ама трябва да чуя нещо.

  • 1 month later...
Отговорено

здравей... ами някой преди мен беше обяснил доста добре как точно се прави вибратото. наистина е по - добре да свикнеш да го правиш благодарение на въздуха а не на ченето и т.н. за това обаче ще ти е необходимо да се научиш да владееш въздушната струя... а това повярвай ми става много лесно... предполагам че дори си чувала тези опражнения а може и да си ги правила но аз все пак да си кажа... наистина са от полза както за по - доброто дишане така и за оформянето на вибратото...

1. легни по гръб и сложи няколко масивни тежки книги върху корема си... (дошай с корема и диафрахмата не с гърдите така определено е по - добре) и започни да дишаш и издишаш равномееерно... преви го докъто не се увериш че вече всичко е наред и всичко се е изревнило ако не дишаш правилно книгите ще се тресат.

2. това ми е любимото беше ми трудничко да го направя въпреки че звъчи ааадски лесно... такааам... откъсваш един лист хартия слагаш го близо до устните си поемаш въздух сякаш ще запееш и насочваш въздушната стръя към листа хартия... той съответно ще започне да се вее и ти ще видиш дали разпределях въздуха равномерно или го изрезходваш целия

Отговорено

Това са си класически упражненийца :headbang: А второто става и с не по-безизвестния номер с пламък на свещ...Стремиш се да държиш наклонен равномерно пламъка като издишаш към него колкото е възможно повече време или пък си правиш едно малко листче хартия, примерно 1 на 1 кв.см. и след като си поемеш хубаво дъх, започваш да го придържаш само с въздух към стената...Тва са все готини упражнения за дишане и да...имат косвено отношение към вибратото според мен... :headbang:

Отговорено
Мога да ти дам насоки как да ги подобриш нещата ама трябва да чуя нещо.

Дай на мен някой акъл за подобряване на нещата - примерно върху това, че е съвсем на прима виста: http://media.putfile.com/svetyt-e-za-dvama-27

 

Сигурно има много повече проблеми, отколкото аз чувам :)

Отговорено
Дишането... дишането... дишането
Продължавам да не мога да разбера защо всички толкова много говорят за това дишане, като че ли е Свещеният Граал на певеца - това е абсурдно. ;)

 

 

Подаването на въздух е важно, разбира се, но диафрагмата и белите дробове са само поддържащ механизъм (подават горивото, така да се каже). Всичко, от което един певец има нужда, е да си поема и подава въздух спокойно, с отпусната диафрагма. Всичко останало по отношение на дишането е...

 

Вибратото изобщо не е само дишане и който го определя така би трябвало да се замисли доста сериозно.

 

И тъй като "дишането" не е едно и също с "подаването на въздух", използвам второто като по-правилно за тази тема.

 

Другият вариант е с опората на въдуха и промяна в налягането му - по слаба пора по голямо и съответно по силна опора - ситно вибрато.

 

Ако можеш това да ми го обясниш... евала! Вибратото е просто колебание между два близки тона (т.е. функция е на гласните струни и променливо подаване на въздух). Съгласен съм за разликата в налягането, но останалите обяснения... :recourse:

 

Annabelle питаше защо "ситно", защо "дълбоко". По-лесно ще е да се обясни като по-забързано и по-забавено. Клипчето, което си пуснала от X-Factor, а и примера, който даде от родния Айдъл (сигурно имаш предвид Преслава), показват забавено вибрато (англичанката го прави само в началото, де). Т.е. това лакатушене между двата тона е да речем с темпо 3 колебания в секунда, което е малко и може да звучи като клатене.

 

Нормалното вибрато е между 4-6 колебания в секунда - 6 се счита за перфектното вибрато. Не знам какво би могло да те притесни в изпълнението на Леона - тя умишлено го забавя в тихите начални части, а на високите тонове го пуска перфектно и украсява чудесно края на фразата. Даже бих казал, че контролът и е невероятен. Предполагам, че теб именно забавянето те притеснява и то може да се усети по-натрапчиво при Преслава примерно. В това няма нищо лошо, ако стилът го предполага.

 

Как да съм сигурна, че вибратото ми звучи добре? Слушала съм какви ли не коментари и вече съм доста объркана...Понякога са ми казвали : много ситно вибрато правиш, друг път:е, много дълбоко...Вибратото опеределя ли се от темпото на песента? Как да съм уверена, че звучи подходящо за дадена песен? И всъщност променя ли се за различните песни или някой като си изработи определен тип вибрато, само с него кара?

 

Еми просто слушай! ;) Запиши се и се чуй, или слушай популярните изпълнители как го правят. Том Джоунс и Синатра например имат мощно, но забавено вибрато. Елвис има пък много по-забързано. За жени мисля, че Уитни Хюстън и Марая Кери имат страхотен усет за това кога и къде да го направят, така че прави си изводи. В крайна сметка в различни стилове, в различни песни се използва различно вибрато и ДА, въпрос на личен избор е, стига да можеш да го правиш във всички варианти, което, противно на това, което някой тук беше казал, е трудничко. Овладяването на вибратото никак не е лесно, особено в по-некомфортните за певеца тонове, а да не говорим и че в съвременната поп музика далеч не всички го използват толкова много.

 

И за да ти дам някакъв съвет и наистина да постигнеш нещо в това отношение, отиди на пианото и чукни до и до диез едно след друго, забързано. След това просто имитирай това звучене, като в синхрон подаваш съответно по-малко и повече въздух. Пусни си метронома или гледай часовника и засичай, като постепенно забързваш. Когато можеш спокойно да изпееш 6 колебания в секунда, си овладяла напълно съответния тон и можеш да продължиш нагоре, надолу - в зависимост от диапазона ти. Хората, които са имали проблеми с вибратото и са ги решили са именно тези, които са започнали да лакатушят между два тона с променливо подаване на въздух и постепенно са забързвали колебанията.

 

Просто не забравяй, че в основата е това скачане между тоновете и ще имаш бързи резултати. Аз лично ти го гарантирам.

 

Успех! :)

Отговорено

Първо мерси за дългия и интересен пост, Unicorn! :) После, бих искала да те попитам: Това -

Нормалното вибрато е между 4-6 колебания в секунда - 6 се счита за перфектното
- твой извод ли е или си го прочел, научил от някъде. Питам, защото до сега не бях чувала такова нещо и ако е така- много готино, защото край на въпросите- просто всеки си изработва вибрато с 6 трептения в секунда и- perfect!! От друга страна обаче, имам впечатления от слушането на всевъзможни певци, че примерно колкото по-нисък тон пеят, толкова по- забавено вибрато правят и обратното, т.е. това за 6-те трептения/сек не би звучало добре на по-нисък тон...

Абе, май най- добре е да оставиш вибратото да си излиза естествено...не знам вече...

Отговорено
Първо мерси за дългия и интересен пост, Unicorn! :) После, бих искала да те попитам: Това -
Нормалното вибрато е между 4-6 колебания в секунда - 6 се счита за перфектното
- твой извод ли е или си го прочел, научил от някъде. Питам, защото до сега не бях чувала такова нещо и ако е така- много готино, защото край на въпросите- просто всеки си изработва вибрато с 6 трептения в секунда и- perfect!!

 

Разбира се, че съм го чел. :) Разликата е в това, че нещата, които чета, ги използвам и знам от личен опит, че това е най-бързият начин до овладееш вибрато (не е единственият, но е най-ефективният) и точка! Не бих си позволил да бръщолевя празни приказки, ако не съм пробвал това, за което говоря. :)

 

Не знам защо си мислиш "6 колебания и perfect", при положение че това може да бъде изключително трудно в некомфортната част от диапазона ти. Ти пробва ли, опита ли? Теоретично няма как да ти го докажа, докато не отидеш на пианото, не чукнеш двата тона, които ти посочих, и не започнеш да имитираш звученето. Разбереш ли основния принцип, оттам нататък е само тренировка.

 

От друга страна обаче, имам впечатления от слушането на всевъзможни певци, че примерно колкото по-нисък тон пеят, толкова по- забавено вибрато правят и обратното, т.е. това за 6-те трептения/сек не би звучало добре на по-нисък тон...

Абе, май най- добре е да оставиш вибратото да си излиза естествено...не знам вече...

 

Веднага те опровергавам - слушала ли си Елвис? Той пее с много, много забързано вибрато на ниските тонове. Защо? Защото е баритон и му е изключително удобно да го прави. На мен ми е най-лесно да забързвам вибратото ниско, защото съм мъж и имам такъв тембър. За мен е много по-трудно да завършвам фраза с вибрато в теситурата на тенор или алт, което за жена пък би било доста по-лесно и обратно. Разбираш ли - въпрос е на това дали го можеш или не. Ако можеш всякак в целия си диапазон, значи си овладяла гласа си до голяма степен. Но... съмнява ме някой да го е направил чак толкова светкавично. :)

Отговорено

С риск да прозвуча глупаво - докато вие си говорите как да си овладеете вече съществуващото вибрато и да му променяте темпото по желание.... аз все още не мога изобщо да го овладея като техника :greenball: ... В много малка част от диапазона си - само по-ниската и при спокойно пеене - успявам да постигна някакво вибрато, но за по-бързо или по-бавно изобщо не смея да се старая...

 

Нека обясня как се чувствам: Обикновено вибратото ми е някаква съвсем нарочна и мислена процедура, все едно мисля и изпявам двата тона поотделно, от което се изморявам и хабя въздух... А би трябвало това да е някакъв доста по-естествен процес, в който гласът си "почива", вместо през това време да пее с постоянна сила някакъв равен тон. Така ми го обяснява моята учителка - "направи вибрато на края на фразата, остави гласа да си почине и да ти стигне въздуха". Ма аз не винаги успявам... Всеки път имам чувството, че става случайно... Разбирам какво ми казва, но не го постигам съвсем както трябва.

 

С други думи - май наистина би трябвало да има отношение повече към въздушната струя, отколкото към изпяването на тона. Другото според мен е непрекъснато напрежение! Вибратото би трябвало да е ефект на гласа, затопляне на тона, а не да показва пъргавина на гласа, както другите техники и украшения. А и вибрато с амплитуда полутон не е ли твърде много?

Отговорено

Приятел не знам каккво си чел ама това са меко казано глупости.

Вибрато между до и до диез ;)

Аре недей.

Естествено че вибратото има общо с дишането то е основата - без това не можеш да градиш нищо. Писах вчера за дишането в една друга тема и за вибратото преди това съм писал.

Майсторстово е когато един певец може да пее и равен тон и вибрато което може да контролира. Вибратото не е самоцел, а се използва като украшение. В класическата музика например е майсторство когато певец изпее фраза от кратки ноти в ритъма на вибратото.

 

Наистина колебания във височината на тона има но та са далеч по-малки от полутон.

Другото което е много важно са хармониците или обертоновете които съпътстват основният тон. Човешкото ухо чува някъде докъм 16-тия.

По същият начин са и струнните и ударните инструменти :) За това някой звучас много по-красиво от други.

Къв е извода ?!?

АКУСТИКА

Така че настройвайте си инструмента :)

Отговорено

Някои хора притежават естествено вибрато, други не. Между първите има хора, на които им е много трудно да изпеят прав тон без вибрато, както и хора, които могат да контролират къде да слагат вибрато.

 

Често съзнателното волево движение между 2 тона, наричат "хорово вибрато", и това е похват, който много певци използват, за да направят вибрато във високите си тонове, където гласните връзки все пак са под някакво напрежение, и често вибратото трудно става само. Някои певци го правят толкова смешно, че като ги слушате, имате чувството, че някой ги е хванал за раменете и ги клати. Но този похват, макар и полезен, когато искате насила да направите вибрато, но моя скромен опит показва, че не води до най-изразителното вибрато на света.

 

Всеки трябва да се научи да прави неволево вибрато, за което да не мисли, а то само да става където е необходимо.

Разбира се, упражненията между 2 тона са полезни, но постепенно трябва да прераснат във част от интуитивния музикален усет на певеца.

 

Но в крайна сметка ,всичко опира до музикалността на певеца.

Отговорено
Приятел не знам каккво си чел ама това са меко казано глупости.

Вибрато между до и до диез :)

Аре недей.... бла бла бла

 

О, значи ти трябва да си професорът тук. :( То няма как форум да мине без дървени философи просто... Ти си този, който е най-напред в нещата и какво ли знаем ние плебеите за музиката... :lol:

 

Абе "приятел", методът за правене на вибрато, който описах на това момиче, се преподава от Брет Манинг и Сет Ригс - това са авторитети #1 в света, а специално Сет Ригс е бил учител на над 100 носители на Грами. Но чакай... ти май знаеш повече от тях, ти си най-добрият...

 

И щото гледам тука ми пишеш, че обясненията ми били пълни глупости, вземи попрочети малко определения в Уикипедия или пусни едно търсене в Google (знам, че всичко знаеш, но все пак...). И пак само за сведение - разликата между тоновете, която е ОСНОВНОТО при правенето на вибратото е нормално 6Hz, което е точно полутон. Различното звучене се получава от това колко забързано или забавено е.

 

Ето ти малко инфо:

 

Мinimal frequency is the base frequency of the vibrato oscillation (in tenths of Hertz). Vibrato commonly ranges from 50 to 70 tenths of Hertz (~ 5 to 7Hz).
The term vibrato refers to small, quasi-periodic variations in the pitch of a tone. On a violin, for example, vibrato is produced by wiggling the finger stopping the string on the fingerboard; a violin vibrato frequency can be very slow, or a bit faster than 6 Hz.

 

Caruso, въобще не се опитвай да ми обясняваш каквото и да било, или да влизаш в спорове с мен или пък да ми носиш от сто кладенеца вода, за да ми докажеш нещо - то стана ясно какъв мегакапацитет си. Нямам намерение да си губя времето в дебати с най-големите разбирачи и единствената причина, поради която пак пиша в тази тема е, че такива като тебе пращат хората, които искат да научат нещо, през Индия, за да стигнат до София. Писнало ми е от такива, дето трябва да са "прави на всяка цена", без оглед на това дали помагат на другите или им вредят. Не се занимавай с мене и си върви по пътя...

 

@Elly

 

С риск да прозвуча глупаво - докато вие си говорите как да си овладеете вече съществуващото вибрато и да му променяте темпото по желание.... аз все още не мога изобщо да го овладея като техника
Никой не е говорил за доизкосуряване на вече съществуващо вибрато, а напротив - за постигането му. Ако нямаш вибрато, просто трябва да тренираш, докато го направиш както трябва.

 

Нека обясня как се чувствам: Обикновено вибратото ми е някаква съвсем нарочна и мислена процедура, все едно мисля и изпявам двата тона поотделно, от което се изморявам и хабя въздух... А би трябвало това да е някакъв доста по-естествен процес, в който гласът си "почива", вместо през това време да пее с постоянна сила някакъв равен тон. Така ми го обяснява моята учителка - "направи вибрато на края на фразата, остави гласа да си почине и да ти стигне въздуха". Ма аз не винаги успявам... Всеки път имам чувството, че става случайно... Разбирам какво ми казва, но не го постигам съвсем както трябва.

 

С други думи - май наистина би трябвало да има отношение повече към въздушната струя, отколкото към изпяването на тона.

 

Хах... рабира се че трябва да е естествен процес, само че като го нямаш - трябва да го направиш съзнателно. ;) С течение на времето, като го правиш достатъчно много пъти, става нормално и не полагаш усилия (става автоматично).

 

Учителката ти хубаво ти е казала, че гласът ти трябва да си почива, но не си прави грешните изводи, че проблемът с вибратото ти идва от липса на въздух. Основната причина е, че тонът, на който не можеш да направиш вибрато, не си го овладяла и го пееш с напрежение (стегната мускулатура). Колкото по-стегната си, толкова по-невъзможно става трептенето. Това може да се отразява по цялото ти тяло, би могло да пречи дори на поемането/подаването на въздух, ако си прекалено напрегната.

 

Лош навик, който аз имам например е да стягам мускулите около врата и да вдигам ларинкс при най-високите тонове. Вибратото става много трудно така и това веднага показва, че тонът не е овладян. Всъщност, колкото и странно да звучи, вибратото може да покаже до колко пееш здравословно или не. ;)

 

Другото според мен е непрекъснато напрежение!
Еми, ти го каза... от напрежение се ражда всичко лошо. :thumbdown:

 

А и вибрато с амплитуда полутон не е ли твърде много?

 

Какво ви плаши толкова този полутон?! :lol: Разликата може да ти се струва голяма, но при забързването тя изчезва и се превръща в нещо красиво. Всички определения за вибрато, а и специално методът, който аз лично смятам за най-ефективен, са базирани именно на разликата между тон и полутон. Всички упражнения, цялата методика е основана на този принцип. Просто това е не само най-правилният начин да се обясни вибрато, но е и най-лесният за имитиране и постигане на резултати.

 

Успех на всички!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.