Annabelle Публикувано Април 1, 2007 Публикувано Април 1, 2007 Притеснява ме един въпрос! Как да съм сигурна, че вибратото ми звучи добре? Слушала съм какви ли не коментари и вече съм доста объркана...Понякога са ми казвали : много ситно вибрато правиш, друг път:е, много дълбоко...Вибратото опеределя ли се от темпото на песента? Как да съм уверена, че звучи подходящо за дадена песен? И всъщност променя ли се за различните песни или някой като си изработи определен тип вибрато, само с него кара? Да кажем мен лично ме притеснява понякога вибратото например на победителката в английския music idol, вие какво мислите: http://www.youtube.com/watch?v=YP0i1aICxT8...ted&search= Или пък да кажем в Bg music idol има едно момиче, което ми звучи като поп-фолк певица заради вибратото, което прави...Точно заради това искам да разбера вибратото въпрос на вкус ли е или може би и при него важи правилото за златната среда- нито много ситно, нито много едро е най-добре?...Ще се радвам да споделите какво мислите по темата! Целувки! Цитирай
vane Отговорено Април 1, 2007 Отговорено Април 1, 2007 (Редактирано) Мен не ми харесва използването на вибратото на всяка цена и да бъде свръхподчертано, но като подправка към песента - разбира се - но ние не ядем основно подправките, нали - примерно 3 кила чубрица , но всеки си има стил - на един ще му хареса, на друг няма. Това вибрато е по-скоро използваното от арабското пеене, а също и в някои наши народни песни - с мърдане на долната челюст, докато примерно Michael Jackson го прави с гърлото/диафрагмата си, доколкото съм запознат. Само и една поправка - това е шоуто X-Factor, не е Music Idol. Редактирано Април 1, 2007 от vane Цитирай
Annabelle Отговорено Април 1, 2007 Автор Отговорено Април 1, 2007 Да, да, знам че е шоуто се казва "X-factor", но понеже е същия формат като music idol, исках така да го "обнародвам" тук, за тези които не са чували за "X-factor" евентуално... Цитирай
Caruso Отговорено Април 1, 2007 Отговорено Април 1, 2007 Основно има два вида вибрато. Единият е този който се прави с чене и ларинкс мисля, обаче не съм наясно с него. Използва се в народната музика и от почти всички чалга пемици. Получава се нещо като натрисане . Другият вариант е с опората на въдуха и промяна в налягането му - по слаба пора по голямо и съответно по силна опора - ситно вибрато. Проблемът с вибратото е важен защото може да се превърне в тремолиране което не е приятно за ухото. Иначе самото вибрато се използва и в допълнителни украшения - в класическата музика портаментото се прави в ритъма на вибратото. За да се контролира вибратото е задължително да е овладяна атаката на тона независимо какво се пее. Мога да ти дам насоки как да ги подобриш нещата ама трябва да чуя нещо. Цитирай
the_angel_of_pain Отговорено Май 31, 2007 Отговорено Май 31, 2007 здравей... ами някой преди мен беше обяснил доста добре как точно се прави вибратото. наистина е по - добре да свикнеш да го правиш благодарение на въздуха а не на ченето и т.н. за това обаче ще ти е необходимо да се научиш да владееш въздушната струя... а това повярвай ми става много лесно... предполагам че дори си чувала тези опражнения а може и да си ги правила но аз все пак да си кажа... наистина са от полза както за по - доброто дишане така и за оформянето на вибратото... 1. легни по гръб и сложи няколко масивни тежки книги върху корема си... (дошай с корема и диафрахмата не с гърдите така определено е по - добре) и започни да дишаш и издишаш равномееерно... преви го докъто не се увериш че вече всичко е наред и всичко се е изревнило ако не дишаш правилно книгите ще се тресат. 2. това ми е любимото беше ми трудничко да го направя въпреки че звъчи ааадски лесно... такааам... откъсваш един лист хартия слагаш го близо до устните си поемаш въздух сякаш ще запееш и насочваш въздушната стръя към листа хартия... той съответно ще започне да се вее и ти ще видиш дали разпределях въздуха равномерно или го изрезходваш целия Цитирай
Annabelle Отговорено Май 31, 2007 Автор Отговорено Май 31, 2007 Това са си класически упражненийца А второто става и с не по-безизвестния номер с пламък на свещ...Стремиш се да държиш наклонен равномерно пламъка като издишаш към него колкото е възможно повече време или пък си правиш едно малко листче хартия, примерно 1 на 1 кв.см. и след като си поемеш хубаво дъх, започваш да го придържаш само с въздух към стената...Тва са все готини упражнения за дишане и да...имат косвено отношение към вибратото според мен... Цитирай
ronia Отговорено Юни 1, 2007 Отговорено Юни 1, 2007 Мога да ти дам насоки как да ги подобриш нещата ама трябва да чуя нещо. Дай на мен някой акъл за подобряване на нещата - примерно върху това, че е съвсем на прима виста: http://media.putfile.com/svetyt-e-za-dvama-27 Сигурно има много повече проблеми, отколкото аз чувам Цитирай
KhanAttila Отговорено Юни 1, 2007 Отговорено Юни 1, 2007 Дишането... дишането... дишанетоПродължавам да не мога да разбера защо всички толкова много говорят за това дишане, като че ли е Свещеният Граал на певеца - това е абсурдно. Подаването на въздух е важно, разбира се, но диафрагмата и белите дробове са само поддържащ механизъм (подават горивото, така да се каже). Всичко, от което един певец има нужда, е да си поема и подава въздух спокойно, с отпусната диафрагма. Всичко останало по отношение на дишането е... Вибратото изобщо не е само дишане и който го определя така би трябвало да се замисли доста сериозно. И тъй като "дишането" не е едно и също с "подаването на въздух", използвам второто като по-правилно за тази тема. Другият вариант е с опората на въдуха и промяна в налягането му - по слаба пора по голямо и съответно по силна опора - ситно вибрато. Ако можеш това да ми го обясниш... евала! Вибратото е просто колебание между два близки тона (т.е. функция е на гласните струни и променливо подаване на въздух). Съгласен съм за разликата в налягането, но останалите обяснения... Annabelle питаше защо "ситно", защо "дълбоко". По-лесно ще е да се обясни като по-забързано и по-забавено. Клипчето, което си пуснала от X-Factor, а и примера, който даде от родния Айдъл (сигурно имаш предвид Преслава), показват забавено вибрато (англичанката го прави само в началото, де). Т.е. това лакатушене между двата тона е да речем с темпо 3 колебания в секунда, което е малко и може да звучи като клатене. Нормалното вибрато е между 4-6 колебания в секунда - 6 се счита за перфектното вибрато. Не знам какво би могло да те притесни в изпълнението на Леона - тя умишлено го забавя в тихите начални части, а на високите тонове го пуска перфектно и украсява чудесно края на фразата. Даже бих казал, че контролът и е невероятен. Предполагам, че теб именно забавянето те притеснява и то може да се усети по-натрапчиво при Преслава примерно. В това няма нищо лошо, ако стилът го предполага. Как да съм сигурна, че вибратото ми звучи добре? Слушала съм какви ли не коментари и вече съм доста объркана...Понякога са ми казвали : много ситно вибрато правиш, друг път:е, много дълбоко...Вибратото опеределя ли се от темпото на песента? Как да съм уверена, че звучи подходящо за дадена песен? И всъщност променя ли се за различните песни или някой като си изработи определен тип вибрато, само с него кара? Еми просто слушай! Запиши се и се чуй, или слушай популярните изпълнители как го правят. Том Джоунс и Синатра например имат мощно, но забавено вибрато. Елвис има пък много по-забързано. За жени мисля, че Уитни Хюстън и Марая Кери имат страхотен усет за това кога и къде да го направят, така че прави си изводи. В крайна сметка в различни стилове, в различни песни се използва различно вибрато и ДА, въпрос на личен избор е, стига да можеш да го правиш във всички варианти, което, противно на това, което някой тук беше казал, е трудничко. Овладяването на вибратото никак не е лесно, особено в по-некомфортните за певеца тонове, а да не говорим и че в съвременната поп музика далеч не всички го използват толкова много. И за да ти дам някакъв съвет и наистина да постигнеш нещо в това отношение, отиди на пианото и чукни до и до диез едно след друго, забързано. След това просто имитирай това звучене, като в синхрон подаваш съответно по-малко и повече въздух. Пусни си метронома или гледай часовника и засичай, като постепенно забързваш. Когато можеш спокойно да изпееш 6 колебания в секунда, си овладяла напълно съответния тон и можеш да продължиш нагоре, надолу - в зависимост от диапазона ти. Хората, които са имали проблеми с вибратото и са ги решили са именно тези, които са започнали да лакатушят между два тона с променливо подаване на въздух и постепенно са забързвали колебанията. Просто не забравяй, че в основата е това скачане между тоновете и ще имаш бързи резултати. Аз лично ти го гарантирам. Успех! Цитирай
Annabelle Отговорено Юни 1, 2007 Автор Отговорено Юни 1, 2007 Първо мерси за дългия и интересен пост, Unicorn! После, бих искала да те попитам: Това - Нормалното вибрато е между 4-6 колебания в секунда - 6 се счита за перфектното- твой извод ли е или си го прочел, научил от някъде. Питам, защото до сега не бях чувала такова нещо и ако е така- много готино, защото край на въпросите- просто всеки си изработва вибрато с 6 трептения в секунда и- perfect!! От друга страна обаче, имам впечатления от слушането на всевъзможни певци, че примерно колкото по-нисък тон пеят, толкова по- забавено вибрато правят и обратното, т.е. това за 6-те трептения/сек не би звучало добре на по-нисък тон...Абе, май най- добре е да оставиш вибратото да си излиза естествено...не знам вече... Цитирай
KhanAttila Отговорено Юни 2, 2007 Отговорено Юни 2, 2007 Първо мерси за дългия и интересен пост, Unicorn! После, бих искала да те попитам: Това - Нормалното вибрато е между 4-6 колебания в секунда - 6 се счита за перфектното- твой извод ли е или си го прочел, научил от някъде. Питам, защото до сега не бях чувала такова нещо и ако е така- много готино, защото край на въпросите- просто всеки си изработва вибрато с 6 трептения в секунда и- perfect!! Разбира се, че съм го чел. Разликата е в това, че нещата, които чета, ги използвам и знам от личен опит, че това е най-бързият начин до овладееш вибрато (не е единственият, но е най-ефективният) и точка! Не бих си позволил да бръщолевя празни приказки, ако не съм пробвал това, за което говоря. Не знам защо си мислиш "6 колебания и perfect", при положение че това може да бъде изключително трудно в некомфортната част от диапазона ти. Ти пробва ли, опита ли? Теоретично няма как да ти го докажа, докато не отидеш на пианото, не чукнеш двата тона, които ти посочих, и не започнеш да имитираш звученето. Разбереш ли основния принцип, оттам нататък е само тренировка. От друга страна обаче, имам впечатления от слушането на всевъзможни певци, че примерно колкото по-нисък тон пеят, толкова по- забавено вибрато правят и обратното, т.е. това за 6-те трептения/сек не би звучало добре на по-нисък тон...Абе, май най- добре е да оставиш вибратото да си излиза естествено...не знам вече... Веднага те опровергавам - слушала ли си Елвис? Той пее с много, много забързано вибрато на ниските тонове. Защо? Защото е баритон и му е изключително удобно да го прави. На мен ми е най-лесно да забързвам вибратото ниско, защото съм мъж и имам такъв тембър. За мен е много по-трудно да завършвам фраза с вибрато в теситурата на тенор или алт, което за жена пък би било доста по-лесно и обратно. Разбираш ли - въпрос е на това дали го можеш или не. Ако можеш всякак в целия си диапазон, значи си овладяла гласа си до голяма степен. Но... съмнява ме някой да го е направил чак толкова светкавично. Цитирай
Elly Отговорено Юни 2, 2007 Отговорено Юни 2, 2007 С риск да прозвуча глупаво - докато вие си говорите как да си овладеете вече съществуващото вибрато и да му променяте темпото по желание.... аз все още не мога изобщо да го овладея като техника ... В много малка част от диапазона си - само по-ниската и при спокойно пеене - успявам да постигна някакво вибрато, но за по-бързо или по-бавно изобщо не смея да се старая... Нека обясня как се чувствам: Обикновено вибратото ми е някаква съвсем нарочна и мислена процедура, все едно мисля и изпявам двата тона поотделно, от което се изморявам и хабя въздух... А би трябвало това да е някакъв доста по-естествен процес, в който гласът си "почива", вместо през това време да пее с постоянна сила някакъв равен тон. Така ми го обяснява моята учителка - "направи вибрато на края на фразата, остави гласа да си почине и да ти стигне въздуха". Ма аз не винаги успявам... Всеки път имам чувството, че става случайно... Разбирам какво ми казва, но не го постигам съвсем както трябва. С други думи - май наистина би трябвало да има отношение повече към въздушната струя, отколкото към изпяването на тона. Другото според мен е непрекъснато напрежение! Вибратото би трябвало да е ефект на гласа, затопляне на тона, а не да показва пъргавина на гласа, както другите техники и украшения. А и вибрато с амплитуда полутон не е ли твърде много? Цитирай
Caruso Отговорено Юни 2, 2007 Отговорено Юни 2, 2007 Приятел не знам каккво си чел ама това са меко казано глупости. Вибрато между до и до диез Аре недей. Естествено че вибратото има общо с дишането то е основата - без това не можеш да градиш нищо. Писах вчера за дишането в една друга тема и за вибратото преди това съм писал. Майсторстово е когато един певец може да пее и равен тон и вибрато което може да контролира. Вибратото не е самоцел, а се използва като украшение. В класическата музика например е майсторство когато певец изпее фраза от кратки ноти в ритъма на вибратото. Наистина колебания във височината на тона има но та са далеч по-малки от полутон. Другото което е много важно са хармониците или обертоновете които съпътстват основният тон. Човешкото ухо чува някъде докъм 16-тия. По същият начин са и струнните и ударните инструменти За това някой звучас много по-красиво от други. Къв е извода ?!? АКУСТИКА Така че настройвайте си инструмента Цитирай
Evtim Djerekarov Отговорено Юни 2, 2007 Отговорено Юни 2, 2007 Някои хора притежават естествено вибрато, други не. Между първите има хора, на които им е много трудно да изпеят прав тон без вибрато, както и хора, които могат да контролират къде да слагат вибрато. Често съзнателното волево движение между 2 тона, наричат "хорово вибрато", и това е похват, който много певци използват, за да направят вибрато във високите си тонове, където гласните връзки все пак са под някакво напрежение, и често вибратото трудно става само. Някои певци го правят толкова смешно, че като ги слушате, имате чувството, че някой ги е хванал за раменете и ги клати. Но този похват, макар и полезен, когато искате насила да направите вибрато, но моя скромен опит показва, че не води до най-изразителното вибрато на света. Всеки трябва да се научи да прави неволево вибрато, за което да не мисли, а то само да става където е необходимо. Разбира се, упражненията между 2 тона са полезни, но постепенно трябва да прераснат във част от интуитивния музикален усет на певеца. Но в крайна сметка ,всичко опира до музикалността на певеца. Цитирай
Evtim Djerekarov Отговорено Юни 2, 2007 Отговорено Юни 2, 2007 Извинявам се за неясно написаното мнение горе, но така се получава, когато пишеш и говориш едновременно... Цитирай
KhanAttila Отговорено Юни 3, 2007 Отговорено Юни 3, 2007 Приятел не знам каккво си чел ама това са меко казано глупости.Вибрато между до и до диез Аре недей.... бла бла бла О, значи ти трябва да си професорът тук. То няма как форум да мине без дървени философи просто... Ти си този, който е най-напред в нещата и какво ли знаем ние плебеите за музиката... Абе "приятел", методът за правене на вибрато, който описах на това момиче, се преподава от Брет Манинг и Сет Ригс - това са авторитети #1 в света, а специално Сет Ригс е бил учител на над 100 носители на Грами. Но чакай... ти май знаеш повече от тях, ти си най-добрият... И щото гледам тука ми пишеш, че обясненията ми били пълни глупости, вземи попрочети малко определения в Уикипедия или пусни едно търсене в Google (знам, че всичко знаеш, но все пак...). И пак само за сведение - разликата между тоновете, която е ОСНОВНОТО при правенето на вибратото е нормално 6Hz, което е точно полутон. Различното звучене се получава от това колко забързано или забавено е. Ето ти малко инфо: Мinimal frequency is the base frequency of the vibrato oscillation (in tenths of Hertz). Vibrato commonly ranges from 50 to 70 tenths of Hertz (~ 5 to 7Hz). The term vibrato refers to small, quasi-periodic variations in the pitch of a tone. On a violin, for example, vibrato is produced by wiggling the finger stopping the string on the fingerboard; a violin vibrato frequency can be very slow, or a bit faster than 6 Hz. Caruso, въобще не се опитвай да ми обясняваш каквото и да било, или да влизаш в спорове с мен или пък да ми носиш от сто кладенеца вода, за да ми докажеш нещо - то стана ясно какъв мегакапацитет си. Нямам намерение да си губя времето в дебати с най-големите разбирачи и единствената причина, поради която пак пиша в тази тема е, че такива като тебе пращат хората, които искат да научат нещо, през Индия, за да стигнат до София. Писнало ми е от такива, дето трябва да са "прави на всяка цена", без оглед на това дали помагат на другите или им вредят. Не се занимавай с мене и си върви по пътя... @Elly С риск да прозвуча глупаво - докато вие си говорите как да си овладеете вече съществуващото вибрато и да му променяте темпото по желание.... аз все още не мога изобщо да го овладея като техникаНикой не е говорил за доизкосуряване на вече съществуващо вибрато, а напротив - за постигането му. Ако нямаш вибрато, просто трябва да тренираш, докато го направиш както трябва. Нека обясня как се чувствам: Обикновено вибратото ми е някаква съвсем нарочна и мислена процедура, все едно мисля и изпявам двата тона поотделно, от което се изморявам и хабя въздух... А би трябвало това да е някакъв доста по-естествен процес, в който гласът си "почива", вместо през това време да пее с постоянна сила някакъв равен тон. Така ми го обяснява моята учителка - "направи вибрато на края на фразата, остави гласа да си почине и да ти стигне въздуха". Ма аз не винаги успявам... Всеки път имам чувството, че става случайно... Разбирам какво ми казва, но не го постигам съвсем както трябва. С други думи - май наистина би трябвало да има отношение повече към въздушната струя, отколкото към изпяването на тона. Хах... рабира се че трябва да е естествен процес, само че като го нямаш - трябва да го направиш съзнателно. С течение на времето, като го правиш достатъчно много пъти, става нормално и не полагаш усилия (става автоматично). Учителката ти хубаво ти е казала, че гласът ти трябва да си почива, но не си прави грешните изводи, че проблемът с вибратото ти идва от липса на въздух. Основната причина е, че тонът, на който не можеш да направиш вибрато, не си го овладяла и го пееш с напрежение (стегната мускулатура). Колкото по-стегната си, толкова по-невъзможно става трептенето. Това може да се отразява по цялото ти тяло, би могло да пречи дори на поемането/подаването на въздух, ако си прекалено напрегната. Лош навик, който аз имам например е да стягам мускулите около врата и да вдигам ларинкс при най-високите тонове. Вибратото става много трудно така и това веднага показва, че тонът не е овладян. Всъщност, колкото и странно да звучи, вибратото може да покаже до колко пееш здравословно или не. Другото според мен е непрекъснато напрежение!Еми, ти го каза... от напрежение се ражда всичко лошо. А и вибрато с амплитуда полутон не е ли твърде много? Какво ви плаши толкова този полутон?! Разликата може да ти се струва голяма, но при забързването тя изчезва и се превръща в нещо красиво. Всички определения за вибрато, а и специално методът, който аз лично смятам за най-ефективен, са базирани именно на разликата между тон и полутон. Всички упражнения, цялата методика е основана на този принцип. Просто това е не само най-правилният начин да се обясни вибрато, но е и най-лесният за имитиране и постигане на резултати. Успех на всички! Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.