Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
  • Отговори 116
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Отговорено

AXE - perfect pich на български си е абсолютен слух.

Ако нямаш такъв и си решил да се учиш с дискове...

Резултатът няма да е много положителен.

за да развиваш музикален слух ти трябва време, ама мнооооого време :unsure:

 

модерирано от Snowwhite - моля - пишете на кирилица!!! правила!

  • 4 weeks later...
Отговорено

Съжалявам, нямах възможност да прочета всички отговори. Има такова, гледам го в момента в списанието Guitar World виждал съм и реклами. С помощта на разни там уроци можело да си усъвършенстваш слуха до абсолютен. Самия факт, че ако не става ти връщат парите (което е за тези в чужбина,тук направо презаписваш диска и им го връщаш) ме кара да вярвам, но от друга страна не съм чул някой да е казал "учете се от пърфект пич" (пич :) )Това е от мен.

Отговорено
Не го отричам, но съм твърдо на мнение че това е на психологическа основа.

Те сетивата са си на психическа основа от биологична гледна точка. Звука като изключим човека си е чиста физика. Като го включим обаче става по-различно. Трептенията на вълните се преобразуват от ухото в импулси и се изпращат към мозъка. И този мозък аджи ба к'во е ???? Той ти казва какво е това което чуваш. И психологията се занимава с дейността на мозъка. Не много точно казано щот не съм на ти с тези процеси дето стават там вътре. Повторенията на дадено нещо (практиката ) кара мозъка да асимилира всеки следващ път едно и също дразнение ( тон) все по близо до 100% достоверност. т.е дава един същ резултат на края като намалява вероятността за грешка. Викат му запомняне на това май. ( И месеца е такъв :) ). Другите присътващи фактори обуславят по какъв начин ще се запомни. Ако почнеш да запомняш " Ми" като си изговаряш на глас тонът ще ти пее естествено. Така е бил запомнен. Затова не е задължително на всеки да му пее. Но е добра практика. Друг е въпроса, че често честота на даден тон при определен тембър ( хармоници ) създават усещането за пеене дори и да не е запаметен по този начин.

 

 

 

Въпрос на вкус казало кучето и си облизало...

  • 1 month later...
Отговорено

Perfect Pitch?

Мнението ми по въпроса е, че разликата между точен и относителен слух е косъм. И че точният слух пак се свежда до относителен (отново до интервали), само че сравнението става на базата на ментално генериран тон, а не на изсвирен, т.е., чувате тона във въображението си и с електронна (от електрон) бързина мозъкът изчислява, дали тонът отговаря на шаблона, или не. Вероятно това е нейде посредата между точен и относителен слух, а при баш точния сравнението става толкова бързо, че не съзнавате въобразяването на шаблонен тон.

В този ред на мисли, аз нямам точен слух (все пак започнах да се занимавам с музика в късните тийнейджърски години), но не мисля и че е тъй нужен. Не копнея за такъв. Относителния го считам за напълно достатъчен. И все пак, когато започнах да се погрижвам за слуховите си качества, установих, че се получава нещо като емулиран точен слух (както по-горе писах) - отчетливо и ясно помня тона Ла (440 Hz честота, хич не е трудно да си представиш чувания години наред сигнал от телефонната централа). Когато трябва да позная някой тон, сравнявам интервала между Ла и него, представяйки си ясно Ла. Транспонирането в октави не е проблемно, тъй като удвоява тази честота и Ла отново си звучи Ла в останалите октави. Получава се, има си и издънки, естествено, като от сорта, че верният тон е на половин тон разстояние.. С повече упражнение това очевидно може да се изглади.

Отговорено

на мен винаги пък ми звучи до в главата:Dи по него сравнявам.гордея се с това,че съм абсолютист и мисля,че с много упражнения и целодневно свирене,човек може да стане абсолютист,така,че действайте;)

  • 2 weeks later...
Отговорено

Отговорът е от Evtim Djerekarov, ама той още не може да пише тук по някаква причина.

 

От около 3 седмици се занимавам с трениране на абсолютен слух. Вече имам известен напредък(познавам 99% от тоновете, изсвирени на пиано(понеже тренирам с пиано)). За сега съм понаучил само белите клавиши, де. Самото възприятие на тоновете не става чрез мислено сравнение или други подобни глупости. Усещането е същото като възприемане на визуален цвят. Сол, например звучи весел и слънчев, Ла - тревожен, Си - празен, Ми - тъжен, но спокоен и отпуснат. Ре - твърд и решителен и т.н. Важно е преди да започне да се упражнява човек няколко пъти да послуша тоновете и да усети как звучат. Знам че веднага ше кажете, че става въпрос за някакви самовнушения, обаче интересното е че всички хора на които свиря тоновете ги описват по един и същи начин. Важно е когато човек тренира слуха си да слуша тоновете внимателно, но съвсем безгрижно и да не се опитва насила да търси усещания в тоновете, защото тогава те изчезват.

Относителния слух изобщо не пречи на развиването на абсолютния, както някои хора твърдят. Около 15 - 20 минути на ден занимаване са напълно достатъчни. Повече могат да имат неблагоприятен ефект.

Отговорено

Ами аз горкото какво да кажа - свиря на китара от почти 17 години и на пиано от 10 и съвсем не мога да се похваля с абсолютен слух, макар че наистина полагам усилия да го постигна. Днес например реших да настроя една чисто нова кухарка без отправен тон и после се оказа че е почти половин тон по ниско отколкото трябваше...не знам, ама си мисля, че на който не му е вродено има да си трОши ушитеееее...

Не че е невъзможно де, ама все пак... Питайте колегата progressive. На него си му се получава по default.

 

П.П. И на цигуларите също им се получава много добре, което сочи против тезата ми ама... :violin:

 

П.П. Всъщност не се оплаквам. Кофти е човек да свири с по-ниско настроена китара (като мен например) и да вижда как свири ми, а да чува ре. Леко е подтискащо, така да се каже. :virtuoz:

Отговорено

Мога да ви предложа начин за постепенно прибобиване на абсолятен слух.

В първите си стадии той ви помага да идентифицирате тон, изсвирен на познатия ви инструмент. Няма веднага да можете да настроите китара, но ще започнете да чувате "цвета" на тоновете. :greenball: Познаването на тонове на други инструменти идва с времето, както и мисленото представяне на тонове.

С времето човек може са стигне до точност около 1/4 от полутон!

 

Усещането не може да се обясни с думи, и може би това в най-големият проблем при тренирането на абсолятен слух. Често хората, които са абсолютисти по рождение си придават прекалено голяма тежест и гордо твърдят че абсолютен слух не може да се придобие. От друга страна хората, които искат, но не знаят как да придобият абсолютен слух често му измислят недостатъци като например твърдението че дори леко разстроен инструмент ги дразни ужасно. В интерес на истината по - късното придобиване на абсолютен слух е за предпочитане, колкото и странно да звучи това. Когато родените абсолютисти чуят акорд,те всъщност чуват отделните му тонове, докато неабсолютистите го чуват като нещо красиво, някакъв цвят.

Когато човек развие абсолютен слух по - късно ,той чува акордите и по двата начина.

 

Ако имате по принцип не особено развит слух е хубаво да започнете с извирване на прости интервали на вашият инструмент. След като изсвирите интервала се опитайте да "отключите" двата тона от които е съставен интервала и ги изпеите един по един. Ако сгрешите не се притеснявайте.

Следтова може да започнете с по - сложни интервали и дори тризвучия и четиризвучия. Това може да отнеме седмици, и дори месеци. :exclaim:

 

Когато сте сигурни че нямамте проблеми с всякакви интервали и ладове, тогава когато сте в настроение, седнете с вашия инструмент, и се заслушайте внимателно в 13 - те хроматични полутона от ДО -ДО (ЛА- то между които е 440 Херца). Опитайте се да почувствате нещо вув всеки един от тоновете което е характерно за него. Може дори да си вземете моливи и да си нарисувате хроматична цветна таблица :) . Имайте предвид,обаче че не е необходимо да свързвате тона с цвета, това просто ви помага да усетите тона, защото както цвета , така и тона пораждат в нас някакво необяснимо усещане,

което е именно и усещането за абсолютен слух. Веднага ще забележите например , че ФА диез е някак остър, а МИ бемол е мек. Ще усетоте как СОЛ е ведър, лек и слънчев, ЛА - напрегнат и тревожен, СИ - празен, натрапчив и неспокоен, МИ - тревожен както ла и си, но по - мек, отпуснат и спокоен,РЕ - решителен и твърд, донякъде весел, ДО - загадъчен, но стабилен. ФА аз лично още не мога да го усетя, но че се появи с времето. Слушането на тоновете трябва да става бавно и внимателно. Трябва да позволите на тона да стигне до вас, да докосне съзнанието ви, и не трябва да се опитвате насила да чуете нещо в тона. В този случай усещането изчезва. Когато ухото ви се развива е нормално често да чувствате някакво щастие от новите усещания. Това е много добър знак. :hello:

 

След няколко такива сесии вземете вашия инструмент и започнете да свирите

тонове да чавем от до мажор. Това че знаете кой тон свирите заради относителен слух не трябва да ви притеснява. Слушайте внимателно тона, който свирите и се опитвайте да чуете познатото му усещане от по - горната сесия. Ако сбъркате, чуите няколко пъти верния и погрешния тон и вижте как те са различни. Практикуваите по 15 - 20 минути на ден, но по възможност всеки ден.

 

За сега толкова от мен, когато науча повече пак ще пиша по темата.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.