Evtim Djerekarov Публикувано Декември 19, 2006 Публикувано Декември 19, 2006 (Редактирано) Много различни обяснения има из нета за различните видове дървета, и влиянието им върху звука. Ще започна със описание на звука на по-популярните дървета: Например, известно е, че махагонът(Mahogany) придава силни средни и ниски честоти, от махагон е направен легендарният Gibson Les Paul.Палисандърът(особено Brazillian Roswood), има много плътни нисли, и ясни високи честоти, Европейският явор, или клен, не знам кое е по-правилно(European maple), има доста силен като цяло тон с ясна атака, и е доста тежко дърво, което често води до използването му предимно за топ. Подобни характеристики има и северноамериканския клен. Орехът пък има близък тон, до този на махагона, но когато се изсвири силен тон, има малко по-бърза атака. Според някои хора е доста подходящ материал за задната част на китари, които имат топ от друго дърво. Черешата се доближава донякъде до клена, и има много балансиран тон, без да придава по-голяма сила нито на ниските, нито на високите честоти. Елшата пък е дърво, което има много плътни ниски честоти, и ясни среди, но има по-малко високи честоти от ясена. От елша се направени голяма част от телата на Fender Stratocaster. Ясенът звучи по-"светло" и ярко от топло звучащата елша, и има по-атакуващ и агресивен тон, с дълга продължителност на тона. Тела от ясен често имат Telecaster китарите. Тополата е по-меко дърво, което е близко по звукови качества до елшата, и се използва от много производители на електрически китари. Липаса е най-често използваното дърво при японските електрически китари, и също е близка до елшата като звук. За предната дъска на много акустични китари са използвани различни видове смърч. Смърчът е дърво, което много лесно предава звукова енергия я околното пространство, и затова е много чест избор за направа на акустични инструменти. Разбира се, смърчът не е много издържлив на натиск и опън, и не бива да се използва там, където има големи натоварвания(като грифа, например). Има още дървета, с подобни акустични свойства, като секвоя, лиственица и други, за които по-подробна информация можете да намерите из нета. Ще се радвам, ако някой сподели знания за различните подтипове на съответните дървета, като flamed maple и т.н, които имат различен външен вид, и понякога различни звукови характеристики. Известно е, че една електрическа китара е добре да е направена от тежко дърво, но от друга страна, не всички дървета, изброени горе са тежки, а всички се използват за направа на качествени инструменти. Също така, има нови технологии на фирми като YAMAHA, които позволяват качествени ел. китари да се правят с голям успех и от по-леки дървета. Предполагам, има значение и какви са съотношенията в размените(ширина, дебелина, височина, площ на отделните стени) на инструмента, както и посоката на влакната на дървесината. Има и добри китари, направени от залепени малко или много парчетас дърво. Ако има хора във форума, които имат информация по горните въпроси, бих се радвал да споделят малко знания, така, че да напвавим една по-информативна тема за материалите за направа на инструменти. Ако имате забележки или допълнения относно горното, чувствайте се свободни да пишете. Редактирано Декември 19, 2006 от Evtim Djerekarov Цитирай
Overdrive Отговорено Декември 22, 2006 Отговорено Декември 22, 2006 Има и добри китари, направени от залепени малко или много парчетас дърво. почти всички са така рядко се среща китара от цяло парче дори да е скъп модел Цитирай
SomeoneElse Отговорено Декември 22, 2006 Отговорено Декември 22, 2006 (Редактирано) Аз пък не знам дали тук да питам, да не развалям дискусията за дърветата, но все пак ще пробвам. Искам да си направя при някой лютиер китара копие на Gibson Les Paul, съдейки по горното - тяло от орех за основа и череша за top ще отива ли към звука на Gibson, направен от махагон и клен? А за гриф какви материали да използвам? Питам, защото с един приятел се поразтърсихме из разни доставчици на дървесина и ни сервираха не особено приятната цена от "поне 200 лева за едно такова парче, дето ти трябва", за тялото и то само за махагона. Клен - същата работа, и той е доста. Много скъпи пущините... :think: Да не говорим, че и няма и кой да ги намери такива големи парчета, все се докарват вече обработени и направени на части за луксозни мебели... Редактирано Декември 22, 2006 от SomeoneElse Цитирай
Hillbilly Отговорено Декември 23, 2006 Отговорено Декември 23, 2006 Без претенции за "разбирач",мисля че е особено важно как е изсушен материала.Моята китарка е с light ash тяло и maple гриф и звучи прекрасно според мен,доста лека е.Имах Японски Фендер без никакъв тон,както и мексикански Телекастер-много добре звучащ,като изключим адаптрите . В общи линии хубавата китара звучи по силно като свириш на 1 тон (или някво соло),а ментетата като удариш акорд "избива",а за соло "потъва" като сила.Шперплата няма смисъл да се коментира. Ако ел. китарата не звучи добре изключена,никакви адаптери не я спасяват. Цитирай
cecomeco Отговорено Декември 24, 2006 Отговорено Декември 24, 2006 Евтиме Ето моя скромен опит който мога да споделя пък ти може да дадеш некой полезен съвет ако правя нещо адски грешно. Значи за тяло на моите китари правя от борови греди. Знам че материалът е един от не много подходящите но пък за 28-30лева се купува 4метра греда и човек може да си прави опити колкото иска. Освен тва гледам тялото да е от цяло парче щото не зарчитам на лепене. Забелязал съм че акустиката като е цяло парче е по-добра от залепените. Цитирай
Hillbilly Отговорено Декември 24, 2006 Отговорено Декември 24, 2006 Зависи как са залепени,и най-качествените инструменти са от 2-3 парчета повечето. Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.