Jump to content
Българският форум за музиканти

Теоретичен въпрос.


Recommended Posts

Ами чета сега в учебника, но тук не е написано защо е така, ако може някой да обясно по -простичко че нещо не разирам:

Защо секунда терца секста и септимата не могат да са чисти , а останалите могат?

Значи доколкото разбрах увеличените и умалените се получават с повдигане или понижаване чрез диези и бемоли. Ама не разбрах защо някой интервали могат а някои не?

Редактирано от brysnaria
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Първо накратко да напиша интервалите:

 

0 полутона(един и същи тон) - прима

1 полутон - малка секунда

2 полутона - голяма секунда

3 полутона - малка(минорна) терца

4 полутона - голяма(мажорна) терца

5 полутона - чиста кварта

6 полутона - увеличена кварта/умалена квинта

7 полутона - чиста квинта

8 полутона - малка(минорна) секста

9 полутона - голяма(мажорна) секста

10 полутона - малка(минорна) септина

11 полутона - голяма(мажорна) септима

12 полутона - октава

13 полутона - малка нона

.......и т.н.

 

Както виждаш, секундата, терцата, секстата и септимата(и повторенията им в другите октави) могат да бъдат малки или големи, докато квартата, квинтата, примата, и октавата са чисти интервали. Те се наричат така заради хармоническите си функции, и чисто физичните си корени.

 

Удари един тон, и отгоре тон точно октава над него - виж колко "чисто" и "перфектно" звучи интервала октава.

 

След това, изсвири чиста квинта - виж колко "сглобено" звучи квинтата, без несъвършенства, всички сборове и разлики на интермодулационните им съставки пак са същите тонове, в различни октави.

 

След нея, по "перфектност", идва квартата. Изсвири кварта, виж, че и тя звучи "сглобено", и "като едно цяла", но по-малко от октавата и квинтата. При нея вече се чува известно биене.

 

Терцовият тон е много важен в хармонията, той определя мажорен, или минорен е лада. Ети например как се изгражда един минорен квинтакорд:

 

основен тон - тона, малка терца над него - тона, чиста квинта над основния(1 - м3 - 5).

изсвири трите тона едновременно, и чуи как звучи.

 

А ето как се гради мажорен квинтакорд:

 

основен тон - тона, голяма терца над него - тона, чиста квинта над основния(1 -М3 - 5).

пробвай сега пак да изсвириш акорда, и го сравни с минора. Минорния акорд звучи "тъжно", докато мажорния - "весело":D.

 

Както виждаш, двата акорда се различават само по третата си степен, и тя определя дали акорда е мажорен, или минорен.

 

За подробна информация, прочети първо книжка по елементарна музикална теория, и освен, че я четеш, се упражнявай върху инструмента си, така, че да започнеш да свикваш къде се намира теорията върху него. Освен това запомни как звучат отделните интервали и акорди, изсвирени последователно(мелодично) нагоре, последователно надолу, и хармонично(заедно всички тонове на акорда/интервала).

Когато запомниш как звучат, ще можеш да чуваш акордите в музиката, и също, ,когато си представяш музика, да знаеш кои точно акорди си представяш.

 

 

основното правило е:

 

за нечисти интервали:

умален минорен(малък) мажорен(голям) увеличен

 

за чисти интервали:

умален чист увеличен

 

Можеш да срещнеш също и двойно увеличени/умалени интервали.

по принцип, например, умалена кварта, и мажорна терца са един и същи интервал, както умалена квинта и увеличена кварта, умалена секста и чиста квинта и т.н.

 

Тези усложнение, идват от солфежа и хармонията, и при по-дълъг опит, се превръщат в улеснения. Прочети за енхармонизми, за да добиеш по-ясна представа, и след като прочетеш елементарната теория, прочети и нещо по хармония.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Уау, мерси за изчерпателния отговор.

Въпреки че единственото ново нещо което научих е че чистите интервали се наричат чисти само заради звученето им (което ме интересуваше всъщност), благодаря за отделеното време.

А между другото аз точно Елементарна теория на музиката чета в момента , и забелязах че много неща не са обяснени , а просто са дадени като факти , което много ме дразни.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не, не е само заради природата на звуковите трептения, но и зарадихармоничното значение на квартовия и квинтовия тон в гамата, върху които се градят субдоминантовия и доминантовия акорд.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Точно поради тази причина имам идеята да направя едно мое сайтче по теория, включително хармония и контрапункт, където ще е обяснено откъде произлизат различните норми и правила. Скицирано е като идея отдавна, но има известен дефицит на време. При реализация или поне започване ще пусна уведомление.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

А между другото аз точно Елементарна теория на музиката чета в момента , и забелязах че много неща не са обяснени , а просто са дадени като факти , което много ме дразни.

Точно поради тази причина имам идеята да направя едно мое сайтче по теория, включително хармония и контрапункт, където ще е обяснено откъде произлизат различните норми и правила. Скицирано е като идея отдавна, но има известен дефицит на време. При реализация или поне започване ще пусна уведомление.

^ :cheers::);)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

...А между другото аз точно Елементарна теория на музиката чета в момента , и забелязах че много неща не са обяснени , а просто са дадени като факти , което много ме дразни.

Ами това е същността на теорията. Всичко си е обяснено - интервалите имат количествена и качествена величина, според количествената са прима, секунда, терца и т.н., според качествената са малки, големи, чисти, увеличени и т.н. Но за да ги разбереш и осмислиш трябва не да четеш теория, а да наблегнеш на солфежа, на тренировката на слуха и развитието на вътрешни представи за структурата на музиката. Иначе теорията ще си остава за теб само думи без смисъл. Все едно да ти описват една картина с всичките и багри, а ти да не познаваш цветовете...

 

Успех!

 

Влад

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Чудесна и точна добавка - съвсем намясто! :)

Пояснявам, че това, което бих искал да реализирам, се отнася по-скоро до синтезиране акустичната страна на нещата и отговори на "защо?" въпроси. Това е нещо, с което всеки може да се запознае, поглеждайки акустиката и музикалната теория и споявайки с мисълта си всички тези нишки в една познавателна мрежа.

Имаше в този форум идеи за други подобни сайтове, предложих евентуална колаборация, но явно наистина хората нямат време, а и не срещнах достатъчно взаимност.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ами чета сега в учебника, но тук не е написано защо е така, ако може някой да обясно по -простичко че нещо не разирам:

Защо секунда терца секста и септимата не могат да са чисти , а останалите могат?

Значи доколкото разбрах увеличените и умалените се получават с повдигане или понижаване чрез диези и бемоли. Ама не разбрах защо някой интервали могат а някои не?

Ами намери си у4ебника на К.Константинов-Музикална теория и ще ти станат ясни интервалите а и други те неща. :dance:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.