brysnaria Публикувано Декември 12, 2006 Публикувано Декември 12, 2006 (Редактирано) Ами чета сега в учебника, но тук не е написано защо е така, ако може някой да обясно по -простичко че нещо не разирам: Защо секунда терца секста и септимата не могат да са чисти , а останалите могат? Значи доколкото разбрах увеличените и умалените се получават с повдигане или понижаване чрез диези и бемоли. Ама не разбрах защо някой интервали могат а някои не? Редактирано Декември 12, 2006 от brysnaria Цитирай
Evtim Djerekarov Отговорено Декември 12, 2006 Отговорено Декември 12, 2006 (Редактирано) Първо накратко да напиша интервалите: 0 полутона(един и същи тон) - прима 1 полутон - малка секунда 2 полутона - голяма секунда 3 полутона - малка(минорна) терца 4 полутона - голяма(мажорна) терца 5 полутона - чиста кварта 6 полутона - увеличена кварта/умалена квинта 7 полутона - чиста квинта 8 полутона - малка(минорна) секста 9 полутона - голяма(мажорна) секста 10 полутона - малка(минорна) септина 11 полутона - голяма(мажорна) септима 12 полутона - октава 13 полутона - малка нона .......и т.н. Както виждаш, секундата, терцата, секстата и септимата(и повторенията им в другите октави) могат да бъдат малки или големи, докато квартата, квинтата, примата, и октавата са чисти интервали. Те се наричат така заради хармоническите си функции, и чисто физичните си корени. Удари един тон, и отгоре тон точно октава над него - виж колко "чисто" и "перфектно" звучи интервала октава. След това, изсвири чиста квинта - виж колко "сглобено" звучи квинтата, без несъвършенства, всички сборове и разлики на интермодулационните им съставки пак са същите тонове, в различни октави. След нея, по "перфектност", идва квартата. Изсвири кварта, виж, че и тя звучи "сглобено", и "като едно цяла", но по-малко от октавата и квинтата. При нея вече се чува известно биене. Терцовият тон е много важен в хармонията, той определя мажорен, или минорен е лада. Ети например как се изгражда един минорен квинтакорд: основен тон - тона, малка терца над него - тона, чиста квинта над основния(1 - м3 - 5). изсвири трите тона едновременно, и чуи как звучи. А ето как се гради мажорен квинтакорд: основен тон - тона, голяма терца над него - тона, чиста квинта над основния(1 -М3 - 5). пробвай сега пак да изсвириш акорда, и го сравни с минора. Минорния акорд звучи "тъжно", докато мажорния - "весело":D. Както виждаш, двата акорда се различават само по третата си степен, и тя определя дали акорда е мажорен, или минорен. За подробна информация, прочети първо книжка по елементарна музикална теория, и освен, че я четеш, се упражнявай върху инструмента си, така, че да започнеш да свикваш къде се намира теорията върху него. Освен това запомни как звучат отделните интервали и акорди, изсвирени последователно(мелодично) нагоре, последователно надолу, и хармонично(заедно всички тонове на акорда/интервала). Когато запомниш как звучат, ще можеш да чуваш акордите в музиката, и също, ,когато си представяш музика, да знаеш кои точно акорди си представяш. основното правило е: за нечисти интервали: умален минорен(малък) мажорен(голям) увеличен за чисти интервали: умален чист увеличен Можеш да срещнеш също и двойно увеличени/умалени интервали. по принцип, например, умалена кварта, и мажорна терца са един и същи интервал, както умалена квинта и увеличена кварта, умалена секста и чиста квинта и т.н. Тези усложнение, идват от солфежа и хармонията, и при по-дълъг опит, се превръщат в улеснения. Прочети за енхармонизми, за да добиеш по-ясна представа, и след като прочетеш елементарната теория, прочети и нещо по хармония. Редактирано Декември 12, 2006 от Evtim Djerekarov Цитирай
brysnaria Отговорено Декември 12, 2006 Автор Отговорено Декември 12, 2006 Уау, мерси за изчерпателния отговор. Въпреки че единственото ново нещо което научих е че чистите интервали се наричат чисти само заради звученето им (което ме интересуваше всъщност), благодаря за отделеното време. А между другото аз точно Елементарна теория на музиката чета в момента , и забелязах че много неща не са обяснени , а просто са дадени като факти , което много ме дразни. Цитирай
Evtim Djerekarov Отговорено Декември 12, 2006 Отговорено Декември 12, 2006 Не, не е само заради природата на звуковите трептения, но и зарадихармоничното значение на квартовия и квинтовия тон в гамата, върху които се градят субдоминантовия и доминантовия акорд. Цитирай
Steppenwolf Отговорено Декември 12, 2006 Отговорено Декември 12, 2006 Точно поради тази причина имам идеята да направя едно мое сайтче по теория, включително хармония и контрапункт, където ще е обяснено откъде произлизат различните норми и правила. Скицирано е като идея отдавна, но има известен дефицит на време. При реализация или поне започване ще пусна уведомление. Цитирай
ivp Отговорено Декември 13, 2006 Отговорено Декември 13, 2006 А между другото аз точно Елементарна теория на музиката чета в момента , и забелязах че много неща не са обяснени , а просто са дадени като факти , което много ме дразни. Точно поради тази причина имам идеята да направя едно мое сайтче по теория, включително хармония и контрапункт, където ще е обяснено откъде произлизат различните норми и правила. Скицирано е като идея отдавна, но има известен дефицит на време. При реализация или поне започване ще пусна уведомление. ^ Цитирай
Vlad Отговорено Декември 13, 2006 Отговорено Декември 13, 2006 ...А между другото аз точно Елементарна теория на музиката чета в момента , и забелязах че много неща не са обяснени , а просто са дадени като факти , което много ме дразни. Ами това е същността на теорията. Всичко си е обяснено - интервалите имат количествена и качествена величина, според количествената са прима, секунда, терца и т.н., според качествената са малки, големи, чисти, увеличени и т.н. Но за да ги разбереш и осмислиш трябва не да четеш теория, а да наблегнеш на солфежа, на тренировката на слуха и развитието на вътрешни представи за структурата на музиката. Иначе теорията ще си остава за теб само думи без смисъл. Все едно да ти описват една картина с всичките и багри, а ти да не познаваш цветовете... Успех! Влад Цитирай
Steppenwolf Отговорено Декември 13, 2006 Отговорено Декември 13, 2006 Чудесна и точна добавка - съвсем намясто! Пояснявам, че това, което бих искал да реализирам, се отнася по-скоро до синтезиране акустичната страна на нещата и отговори на "защо?" въпроси. Това е нещо, с което всеки може да се запознае, поглеждайки акустиката и музикалната теория и споявайки с мисълта си всички тези нишки в една познавателна мрежа. Имаше в този форум идеи за други подобни сайтове, предложих евентуална колаборация, но явно наистина хората нямат време, а и не срещнах достатъчно взаимност. Цитирай
Kaka Отговорено Декември 13, 2006 Отговорено Декември 13, 2006 Ами чета сега в учебника, но тук не е написано защо е така, ако може някой да обясно по -простичко че нещо не разирам:Защо секунда терца секста и септимата не могат да са чисти , а останалите могат? Значи доколкото разбрах увеличените и умалените се получават с повдигане или понижаване чрез диези и бемоли. Ама не разбрах защо някой интервали могат а някои не? Ами намери си у4ебника на К.Константинов-Музикална теория и ще ти станат ясни интервалите а и други те неща. Цитирай
Bakalov Отговорено Декември 23, 2006 Отговорено Декември 23, 2006 Идеята ти за този сайт е страхотна. Дано да имаш достатъчно време да я реализираш. Много ще е полезен този сайт. Успех Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.