kirilsat Публикувано Септември 22, 2015 Публикувано Септември 22, 2015 Здравейте, колеги! Има ли запознати с темата? Какво изучавате в музикалните училища за макамите? Освен Хиджаза, кои маками се ползват по нашите ширини? С удоволствие очаквам коментарите ви, а най вече повече инфо по темата!!! Неотдавна ми показаха един и драснах няколко такта, върху един акорд (Gm)... Ако се заиграе човек, може да вкара всички тонове, стига да са в определена фраза! Не се препоръчва слушането.... Може да увреди слуха на някого?! https://soundcloud.com/kirilsat/arabic-maqam 3 Цитирай
Evtim Djerekarov Отговорено Септември 22, 2015 Отговорено Септември 22, 2015 Честно казано, не знам нищо за макамите, но темата определено ми е интересна и ще я следя, пък може и да запиша нещо, ако информацията ми влезе в главата. Освен записи, би ли могълда кажеш нещо теоретично? Цитирай
travelcaster2 Отговорено Септември 22, 2015 Отговорено Септември 22, 2015 Хиджаз Гръцки песни с тази скала: - Νύχτωσε χωρίς φεγγάρι - Τα λερωμένα τα άπλυτα - Το πλαστό το πασαπόρτι - Ξημερώνει και βραδιάζει - Έλα απόψε στου Θωμά Усак Песни с Усак: - Ο καπετανάκης - Το βαπόρι από την Περσία - Αυτή η νύχτα μένει - Αλάνα - Θα σου φύγω Зампах Песни със Зампах: - Αιβαλιώτικο - Κάβουρας - Βρήκα την πόρτα σου κλειστή - Τα παιδιά της γειτονιάς σου - Κάτω στον Πειραιά(εισαγωγή) Ниавент Песен с Ниавент: Έμαθα πως είσαι μάγκας Лесно се намират в Ю Туб по заглавието https://www.youtube.com/watch?v=J3VqzjMbh_4 Знам и още една: Нигриз C D Eb F# G A Bb C 2 Цитирай
kirilsat Отговорено Септември 22, 2015 Автор Отговорено Септември 22, 2015 Много благодаря на чичо Митко! Такава беше идеята на темата! Съжалявам, че не пуснах темата преди празниците.... Като пропуснем Хиджаза, почвам да ги разцъквам! Основната скала, в която свира е G, #G, #A, B, D, #D, F - не знам как се казва, но се ползва често ... На места добавям и чужди тонове! Държа само Gm , но може да се добавят #A, B и други акорди! 2 Цитирай
travelcaster2 Отговорено Септември 23, 2015 Отговорено Септември 23, 2015 Здравей, Кирил. Три години преподавах "стандартна" китара в Солун. Те я наричаха "джаз", защото се базира на мажорната скала и нейните ладове. Като свирех по нощните заведения открих, че песните им са "модални". Тяхната музика се базира на макамите. Те придават на мелодиите и хармониите много различни настроения и емоции. Стана ми интересно и си купих техни книги с описанията им. В Нета има всичко. Наричат ги λαϊκοί δρόμοι : лаики (народни) и дроми (пътища, но те ползват тази дума за скали или гами). Твоята скала я написах по начина G, Ab, Bb, Cb, D, Eb, F, за да са ясни поредните степени и интервалите помежду им, както и хиатуса (тон и половина) в случая между съседните степени Cb и D. Потърсих малко и я открих тук. http://rebetiko.sealabs.net/wiki/mediawiki/index.php/%CE%BB%CE%B1%CF%8A%CE%BA%CE%BF%CE%AF_%CE%B4%CF%81%CF%8C%CE%BC%CE%BF%CE%B9 11 макама. Но по-точно тук. В Карсигар. http://rebetiko.sealabs.net/wiki/mediawiki/index.php/%CE%9A%CE%B1%CF%81%CF%83%CE%B9%CE%B3%CE%B9%CE%AC%CF%81_%CE%AE_%CE%9A%CE%B1%CF%81%CF%83%CE%B9%CE%B3%CE%AC%CF%81_%CE%AE_%CE%9A%CE%B1%CF%84%CF%83%CE%B9%CE%B3%CE%AC%CF%81_%CE%AE_%CE%9A%CE%B9%CE%BF%CF%85%CF%81%CE%BD%CF%84%CE%AF Това е Карсигар от Ре. Ако я изсвириш от Ми (втората степен) се получава твоята скала, но свирена от Ми. Наизустяваш я от Ми и я транспонираш от Сол. Сигурно си има собствено име, но нямам време да го търся. Поздравления за хубавата тема! 3 Цитирай
kirilsat Отговорено Септември 23, 2015 Автор Отговорено Септември 23, 2015 Темата, започва да става интересна, благодарение на travelcaster2 , но явно нещата са предимно на гръцки! Чувал съм, че макамите се изучават по-подробно в руските муз. училища?! Ако ми попадне нещо, ще го сдподеля! Мога да споделя, чисто практически впечатления... При една и съща хармония, можеш да свириш на "два езика" - стандартна скала или маками. Преходите между тях, изискват определено време за адаптация! Същото, като смяната на езици в разговора. Поне при мен е така... За да го приемеш за нормално, трябва да си запознат с "езиците" - сиреч, да имаш нужната музикална култура! Също така, смятам че Хиджаза е в основата на всичко! Първите 4 тона от този макам, са много характерни като звучене и интервали . Ако вземем Am, то на определени места можем да добавим 4-те тона от E, D, C Хиджаз, но сме задължени, в края на фразата, да се върнем на тона Ла или на друг, "сигурен" тон от скалата на Am. В едно "коляно", могат да се съчетаят всички комбинации на Хиджаза, които споменах, като в края завършим в скала Am. Това е моята "топла вода" , но как се обяснява теоритично, не ми е ясно?! Май много глупости написах, но ако имам време, ще се опитам, да дам примери с кратки записи?! С голям интерес очаквам такива и от други колеги!!! 1 Цитирай
travelcaster2 Отговорено Септември 24, 2015 Отговорено Септември 24, 2015 Постовете от тази тема не се показват в рубриката "Нови мнения", не знам защо. Може би затова не се включват и други колеги от 35000 членове. Цитирай
kirilsat Отговорено Септември 24, 2015 Автор Отговорено Септември 24, 2015 И аз го забелязах, още с пускането на темата, тя не се показа горе в дясно, като нова тема... Преди да я пусна, търсих с търсачката, за да не дублирам и евентуално, да прочета това, което ме интересува. Оказа се, че не е пускана подобна тема и изненадващо VIP колеги, живо се интересуват и имат познания в областта! Иначе, за макамите, ние- китаристите сме ограничени от евро-темперирания строй... Търсих видеа, в които показват, как чрез повдигане на струна (примерно) можеш да "докараш" звученето на ориенталските инструменти, но не попаднах на подобни. След доста четене разбрах, че в голямата си част, макамите не са достъпни за нашия инструмент?! Въпросът ми е , какво можем да изсвирим? Нека му направим подробен разбор и нека го изсвирим, дори само като скала!!! 1 Цитирай
Evtim Djerekarov Отговорено Септември 24, 2015 Отговорено Септември 24, 2015 (Редактирано) Чичо Mитко, макамите във вида, в който си ги представил горе, могат ли да се транспонират без да си променят имената или в тази музика името на макама означава едновременно неговата структура и основен тон? Опитах се, да направя (надявам се, без грешка) една сравнителна графика, за онагледяване на приликите и разликите между старите ладове на мажора и макамите, които споменаваш в първия си пост. Всичко съм написал от Ла, за да може да се сравнява, а вероятно има и някои диатонични некоректности, които биха могли да се оправят (понеже на графиката един и същи тон ще седи на една позиция по вертикала, без значение, дали ще го кръстим Eb или D#. Искам да те питам нещо интересно и за Зампаха, видях, че на твоите ноти, осмият тон не е началният РЕ, а е Ре Диез. Това прави гамата не точно седемтонна, а в записите( до колкото съм слушал правилно), понякога осмият тон се свири и като "чисто" РЕ. Това означава ли, че тонът РЕ Диез може да се свири по желание, в зависимост от желаният ефект и фразата, или задължително се свири като Ре Диез, щом е 9-ти тон. Това повдига и въпросът, тези маками могат ли да се свирят в колкото октави си искаме, или е традиционно прието, да се свирят по-скоро в една октава? Заради тази особеност на зампаха, осмият тон съм нарисувал в скоби. Ако не съм объркал нещо, УСАК трябва да съвпада с фригийски лад. Забелязах, че в строежа на повечето от тези маками, съвсем не се спазва тетрахордовия строеж на старите ладове и често в един макам има повече от две "полутонови" стъпки. Редактирано Септември 24, 2015 от Evtim Djerekarov 1 Цитирай
travelcaster2 Отговорено Септември 25, 2015 Отговорено Септември 25, 2015 1. Макамите могат да се свирят във всички тоналности. Зависи от автора или изпълнителя. 2. Има значение дали е C# или Db. Те се отнасят към основния тон като СТЕПЕНИ. При Йонийския е грешно седмата степен да пишеш Ла бемол, защото тя е Сол диез. Голяма септима от Ла възходящо е Сол диез, а Ла Ла бемол е умалена октава. При Лидийския е повишена четвърта степен, а не както при теб умалена пета. И т.н. 3. Зампаха според някои автори има 2 разновидности. С Ре или с Ре бемол (в случая осма степен, но не и с двете). Не виждам да съм писал Ре диез... За октавите не знам. 4. Усак е същият като Фригийски. 2 Цитирай
Evtim Djerekarov Отговорено Септември 25, 2015 Отговорено Септември 25, 2015 (Редактирано) ^Диатонически грешки в картинката има много. Идеята й не е да са коректни от тая гледна точка, а визуално да сравнява гамите, въпреки, че не е проблем, да я оправя. Редактирано Септември 25, 2015 от Evtim Djerekarov Цитирай
Steppenwolf Отговорено Септември 25, 2015 Отговорено Септември 25, 2015 Макамите са микротонални. В оригиналния си вид някои степени не съответстват на нито един тон от нашия звукоред. Обсъждали сме в теоретичния раздел макамите и търсачката би трябвало да покаже някои резултати. Като ресурс препоръчвам следния сайт: http://www.maqamworld.com/ 2 Цитирай
travelcaster2 Отговорено Септември 26, 2015 Отговорено Септември 26, 2015 Богати ресурси. Но моето мнение е, че сме далеч от арабската музика с тези четвърт тонове. Синтезаторите могат да се настроят, но китарите - не. По-близо сме до гръцката душевност и култура, а показаните от тях маками, заедно с песните в които са ползвани биха помогнали чисто практически. Мисля, че такава беше идеята на темата. 1 Цитирай
kirilsat Отговорено Септември 27, 2015 Автор Отговорено Септември 27, 2015 Благодаря на чичо Митко за информацията и на Евтим за визуалното представяне на нещата. Оказа се, че в българския фолклор тези скали са сериозно застъпени и познати... Особено ЗАМПАХ! Той се среща често при импровизациите... Драснах няколко такта, като оставих и само акомпанимент за евентуални желаещи! Ла Мажор,140 BPM, ЗАМПАХ! https://soundcloud.com/kirilsat/zampah 1 Цитирай
Evtim Djerekarov Отговорено Септември 28, 2015 Отговорено Септември 28, 2015 Предвид забележките на чичо Митко и някои мои технически грешки в горните постове, пускам нова, коригирана и допълнена диаграма, която сега включва и карсигар. Ако откриете грешки, казвайте. 2 Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.