Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Публикувано

Здравейте, колеги!

Има ли запознати с темата? Какво изучавате в музикалните училища за макамите? Освен Хиджаза, кои маками се ползват по нашите ширини?

С удоволствие очаквам коментарите ви, а най вече повече инфо по темата!!!

Неотдавна ми показаха един и драснах няколко такта, върху един акорд (Gm)... Ако се заиграе човек, може да вкара всички тонове, стига да са в определена фраза! 

Не се препоръчва слушането.... Може да увреди слуха на някого?! :slap:

https://soundcloud.com/kirilsat/arabic-maqam

 

Отговорено

Честно казано, не знам нищо за макамите, но темата определено ми е интересна и ще я следя, пък може и да запиша нещо, ако информацията ми влезе в главата. Освен записи, би ли могълда кажеш нещо теоретично?

Отговорено

Хиджаз

re-xitzaz.gif

Гръцки песни с тази скала:

- Νύχτωσε χωρίς φεγγάρι 
- Τα λερωμένα τα άπλυτα 
- Το πλαστό το πασαπόρτι 
- Ξημερώνει και βραδιάζει 
- Έλα απόψε στου Θωμά 

 

 

Усак

re-ousak.gif

Песни с Усак:

- Ο καπετανάκης 
- Το βαπόρι από την Περσία 
- Αυτή η νύχτα μένει 
- Αλάνα 
- Θα σου φύγω

 

 

 

Зампах

re-sampax.gif

Песни със Зампах:

- Αιβαλιώτικο 
- Κάβουρας 
- Βρήκα την πόρτα σου κλειστή 
- Τα παιδιά της γειτονιάς σου 
- Κάτω στον Πειραιά(εισαγωγή) 

 

 

Ниавент

la-niabent.gif

Песен с Ниавент:  Έμαθα πως είσαι μάγκας

Лесно се намират в Ю Туб по заглавието

https://www.youtube.com/watch?v=J3VqzjMbh_4

Знам и още една:                          Нигриз C D Eb F# G A Bb C

Отговорено

Много благодаря на чичо Митко!

Такава беше идеята на темата!

Съжалявам, че не пуснах темата преди празниците.... Като пропуснем Хиджаза, почвам да ги разцъквам!

 Основната скала, в която свира е G, #G, #A, B, D, #D, F - не знам как се казва, но се ползва често ...  На места добавям и чужди тонове!

Държа само Gm , но може да се добавят #A, B и други акорди!

Отговорено

   Здравей, Кирил. 

   Три години преподавах "стандартна" китара в Солун. Те я наричаха "джаз", защото се базира на мажорната скала и нейните ладове. Като свирех по нощните заведения открих, че песните им са "модални". Тяхната музика се базира на макамите. Те придават на мелодиите и хармониите много различни настроения и емоции. Стана ми интересно и си купих техни книги с описанията им. В Нета има всичко. Наричат ги 

λαϊκοί δρόμοι : лаики (народни) и дроми (пътища, но те ползват тази дума за скали или гами). 

  Твоята скала я написах по начина G, Ab, Bb, Cb, D, Eb, F, за да са ясни поредните степени и интервалите помежду им, както и хиатуса (тон и половина) в случая между съседните степени Cb и D. Потърсих малко и я открих тук.

http://rebetiko.sealabs.net/wiki/mediawiki/index.php/%CE%BB%CE%B1%CF%8A%CE%BA%CE%BF%CE%AF_%CE%B4%CF%81%CF%8C%CE%BC%CE%BF%CE%B9

11 макама. Но по-точно тук. В Карсигар.

http://rebetiko.sealabs.net/wiki/mediawiki/index.php/%CE%9A%CE%B1%CF%81%CF%83%CE%B9%CE%B3%CE%B9%CE%AC%CF%81_%CE%AE_%CE%9A%CE%B1%CF%81%CF%83%CE%B9%CE%B3%CE%AC%CF%81_%CE%AE_%CE%9A%CE%B1%CF%84%CF%83%CE%B9%CE%B3%CE%AC%CF%81_%CE%AE_%CE%9A%CE%B9%CE%BF%CF%85%CF%81%CE%BD%CF%84%CE%AF

82cdd16e39793cb5f349301fad76bd84.png

   Това е Карсигар от Ре. Ако я изсвириш от Ми (втората степен) се получава твоята скала, но свирена от Ми. Наизустяваш я от Ми и я транспонираш от Сол. Сигурно си има собствено име, но нямам време да го търся.

Поздравления за хубавата тема!

Отговорено

Темата, започва да става интересна, благодарение на travelcaster2 , но явно нещата са предимно на гръцки! Чувал съм, че макамите се изучават по-подробно в руските муз. училища?! Ако ми попадне нещо, ще го сдподеля!

Мога да споделя, чисто практически впечатления...  При една и съща хармония, можеш да свириш на "два езика" - стандартна скала или маками. Преходите между тях, изискват определено време за адаптация! Същото, като смяната на езици в разговора. Поне при мен е така... За да го приемеш за нормално, трябва да си запознат с "езиците" - сиреч, да имаш нужната музикална култура!

Също така, смятам че Хиджаза е в основата на всичко! Първите 4 тона от този макам, са много характерни като звучене и интервали

. Ако вземем Am, то на определени места можем да добавим 4-те тона от E, D, C Хиджаз, но сме задължени, в края на фразата, да се върнем на тона Ла или на друг, "сигурен" тон от скалата на Am. В едно "коляно", могат да се съчетаят всички комбинации на Хиджаза, които споменах, като в края завършим в скала Am.

Това е моята "топла вода" , но как се обяснява теоритично, не ми е ясно?!

Май много глупости написах, но ако имам време, ще се опитам, да дам примери с кратки записи?!

С голям интерес очаквам такива и от други колеги!!!

Отговорено

И аз го забелязах, още с пускането на темата, тя не се показа горе в дясно, като нова тема...

Преди да я пусна, търсих с търсачката, за да не дублирам и евентуално, да прочета това, което ме интересува. Оказа се, че не е пускана подобна тема и изненадващо VIP колеги,  живо се интересуват и имат познания в областта!

Иначе, за макамите, ние- китаристите сме ограничени от евро-темперирания строй...  Търсих видеа, в които показват, как чрез повдигане на струна (примерно) можеш да "докараш" звученето на ориенталските инструменти, но не попаднах на подобни.  След доста четене разбрах, че в голямата си част, макамите не са достъпни за нашия инструмент?!

Въпросът ми е , какво можем да изсвирим?

Нека му направим подробен разбор и нека го изсвирим, дори само като скала!!!

Отговорено (Редактирано)

Чичо Mитко, макамите във вида, в който си ги представил горе, могат ли да се транспонират без да си променят имената или в тази музика името на макама означава едновременно неговата структура и основен тон?

 

Опитах се, да направя (надявам се, без грешка) една сравнителна графика, за онагледяване на приликите и разликите между старите ладове на мажора и макамите, които споменаваш в първия си пост. Всичко съм написал от Ла, за да може да се сравнява, а вероятно има и някои диатонични некоректности, които биха могли да се оправят (понеже на графиката един и същи тон ще седи на една позиция по вертикала, без значение, дали ще го кръстим Eb или D#.

 

Искам да те питам нещо интересно и за Зампаха, видях, че на твоите ноти, осмият тон не е началният РЕ, а е Ре Диез. Това прави гамата не точно седемтонна, а в записите( до колкото съм слушал правилно), понякога осмият тон се свири и като "чисто" РЕ. Това означава ли, че тонът РЕ Диез може да се свири по желание, в зависимост от желаният ефект и фразата, или задължително се свири като Ре Диез, щом е 9-ти тон. Това повдига и въпросът, тези маками могат ли да се свирят в колкото октави си искаме, или е традиционно прието, да се свирят по-скоро в една октава?

 

Заради тази особеност на зампаха, осмият тон съм нарисувал в скоби.

Ако не съм объркал нещо, УСАК трябва да съвпада с фригийски лад.

 

Old_and_Makam_Greek_zpsewwmsbf3.png

 

Забелязах, че в строежа на повечето от тези маками, съвсем не се спазва тетрахордовия строеж на старите ладове и често в един макам има повече от две "полутонови" стъпки.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Отговорено

1. Макамите могат да се свирят във всички тоналности. Зависи от автора или изпълнителя. 

2. Има значение дали е C# или Db. Те се отнасят към основния тон като СТЕПЕНИ. При Йонийския е грешно седмата степен да пишеш Ла бемол, защото тя е Сол диез. Голяма септима от Ла възходящо е Сол диез, а Ла Ла бемол е умалена октава.

При Лидийския е повишена четвърта степен, а не както при теб умалена пета. И т.н.

3. Зампаха според някои автори има 2 разновидности. С Ре или с Ре бемол (в случая осма степен, но не и с двете). Не виждам да съм писал Ре диез... За октавите не знам.

4. Усак е същият като Фригийски.

 

 

 

Отговорено (Редактирано)

^Диатонически грешки в картинката има много. Идеята й не е да са коректни от тая гледна точка, а визуално да сравнява гамите, въпреки, че не е проблем, да я оправя.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Отговорено

Макамите са микротонални. В оригиналния си вид някои степени не съответстват на нито един тон от нашия звукоред.

Обсъждали сме в теоретичния раздел макамите и търсачката би трябвало да покаже някои резултати.

 

Като ресурс препоръчвам следния сайт: http://www.maqamworld.com/

Отговорено

   Богати ресурси. Но моето мнение е, че сме далеч от арабската музика с тези четвърт тонове. Синтезаторите могат да се настроят, но китарите - не. По-близо сме до гръцката душевност и култура, а показаните от тях маками, заедно с песните в които са ползвани биха помогнали чисто практически. Мисля, че такава беше идеята на темата.

Отговорено

Благодаря на чичо Митко за информацията и на Евтим за визуалното представяне на нещата. Оказа се, че в българския фолклор тези скали са сериозно застъпени и познати... Особено ЗАМПАХ! Той се среща често при импровизациите...

Драснах няколко такта, като оставих и само акомпанимент за евентуални желаещи!

Ла  Мажор,140 BPM, ЗАМПАХ!

https://soundcloud.com/kirilsat/zampah

Отговорено

Предвид забележките на чичо Митко и някои мои технически грешки в горните постове, пускам нова, коригирана и допълнена диаграма, която сега включва и карсигар. Ако откриете грешки, казвайте.

 

Old_and_Makam_Greek2_zpsllok5lrl.png

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.