Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Публикувано

Привет на всички майстори.
Отдавна се каня да преработя някоя стара "Ригонда-102" в китарно комбо, с минимум интервенции по външния вид. Наскоро ми попадна една доста запазена.

 

7972070n.jpg
 

Ригондата е един чудесен /и явно никому вече непотребен/ радиограмофон, в чиято изработка са вложени много знания и труд /щедро оценени от продавача на този екземпляр на колосалната стойност от 20 лв./, който аз ще съсипя без да ми мигне окото, за да го превърна в някакво китарно комбо... Смисълът на упражнението е само да си начеша крастата.
 От апарата ще ползвам сандъка, захранващия и изходния трансформатор.
В сандъка има фабрично монтирани два 8 инчови говорителя и два елипсовидни - елипсите изчезват, а 8 инчовите се заменят с два броя ВК201Б по 4 ома вързани последователно.

 

7972080q.jpg
Ето паспортните данни на говолителите.

 

7972081a.jpg
Захранващият трансформатор дава 360V без товар след изправянето и филтрирането.На първо време ще го ползвам само за анодното на крайното стъпало и отоплението, а за останалите напрежения ще ползвам външен захранващ блок, докато разбера какви напрежения ще ми трябват за предусилвателя, та да се избистри и схемата на захранването.
Изходният трансформатор е за пуш-пул стъпало с 6П14П в ултралинеен режим при товар от 8 ома и мощност "не менее 7 ватт" според братята латвийци.
 Започвам от крайното стъпало, защото е най лесната част. Понеже 6П6С и 6П1П работят с почти същото товарно съпротивление като 6П14П ще направя крайни стъпала и с тях, за да чуя разликата - не мисля че ще е голяма, ама пусто любопитство...
 Ето схемите:

 

7972069q.jpg

  6П14П -10v преднапрежение на първа решетка. Ако се ползва 6Н2П, ЕСС83 за фазоинвертор ще е необходима ООВ начертана с червено като при включването и С3 отпада.  Коефициента на усилване на първото стъпало трябва да е около 10. Ще направя и двата варианта, да ги чуя.

 

7972068g.jpg

  6П6С, 6П1П -19v преднапрежение на първа решетка. Не съм дал стойностите на някои от елементите, защото са различни за различните лампи и освен това се изчисляват лесно.

Отговорено (Редактирано)

Пробвай най-напред с всичко оригинално. Говорителите на Ригондата може да се окажат доста по-добри. Елиминирай само връзката с радиоприемната част и запиши звука, за да го имаш за сравнение.

След всички други варианти, които трябва да се запишат при абсолютно еднакви условия с оригинала, направи сравнителни прослушвания.

Дори едновременното прослушване би дало най-точна преценка за приликите и разликите между раличните варианти. 

 

ВК201Б са разработени за възпроизвеждане на ниски честоти (баси). Показания вариант с добавен ВЧ конус е куцо магаре или нещо като свинче със звънче. Явно някой комсомолец се е направил на специалист, след обучение в интернет . Система с меко окачване и голям ход , комбинирана с високочестотен илъчвател има големи доплерови изкривявания.  Затова мисля, че няма да е добро решение за предложения проект. Ако трябва да съм откровен, за никаква система не е добро решение.

Ако пък са втвърдили окачването на трептящата система, един Господ знае какъв резултат се е получил .

Едно обаче е сигурно - името ВК201Б не е на място.

Редактирано от Parni_Valjak
Отговорено

Това е класически пост соц проект.

Нч усилвателя няма нищо общо с китарен усилвател. А лицевия панел....

Но материал за работа определно имаш :).

Аз не го направих добре и едва ли скоро ще се хвана да го пренаправям. Всъщност, само кабинета се получи доста добре, като го направихме от нула и не ползвахме оригиналната кутия на ригонда.

---
Аз лично, ако ми попаднат 2 ригонди бих си направил стерео уредба. Макар че ще заема много място.
Харесваше ми да си слушам музичка през това нещо, през неговата кутия и оригинални говорители. Нелош звук, известно оцветяване на звука , приятен тембър, интересни високи, не съскащи 'hifi' и мн. носталгия.

Мн. , ама много далеч от хайфистко изпълнение де :D :D

С подходящи тонколони може би ще е още по приятно, съответно изработка на кутия за усилвател и събиране на нч усилвателите и т.н. ...

Отговорено

Първоначално имах намерение първо да чуя как ще звучат оригиналните говорители, но днес ги свалих за да ги погледна и се отказах - явно са претърпели наводнение - силно деформирани мембрани, полуразпаднати на места... ВК201Б ги взех защото са с много твърдо окачване на трептящата система, въпреки че този високочестотен излъчвател ми бърка в здравето и много ме сърбат ръцете да хвана макетния нож и да го разкарам - сигурен съм че единствения ефект ще е че ще разбалансирам мембраната...  Имам един Vox Valvetronix с 8 инчов говорител и след като купих тези говорители, смених този на Вокса с Благоевградското чудо на акустиката - свири по добре от оригиналния китаец на Вокса  - чисто субективно мнение... Предлагайте някакви алтернативи за говорители, ще се пробва. Ще запиша с оригиналния НЧУ на Ригондата, само трябва да измеря с каква чувствителност е. Добре че имам още един изходен траф от Ригонда и няма да се наложи да разглобявам оригиналното стъпало до края на експериментите.

Отговорено (Редактирано)

Можеш да извадиш високочестотния конус като използваш коресилин в спринцовка с игла. Бавно, на малки порции се впръсква върху лепилния шев (между конуса и мембраната), без да се позволява протичане навътре към шпулата . С леко раклащане на конуса се разбира когато лепилото омеква и тогава може без усилие да се измъкне от мембраната. Незабавно след това трябва да се постави капачка, която да закрие отвора към магнитната система.

Редактирано от Parni_Valjak
Отговорено

Емо, всъщност проекта няма нищо общо със соца - проектирането и изработката на няколко стъпала с различни крайни и фазоинверторни лампи е правено и преди соца и по време на соца и след него... Просто аз го правя сега, защото имам време и е приятна и интересна занимавка. Нямам никакво намерение да откривам наново топлата вода , велосипеда и т.н. или да направя най великото китарно комбо с цел да го продам на Еди Ван Хален и внезапно да забогатея... Ще ми се да се придържаме към техническата част на проекта - тя е интересната - за приказки за соца и какво ще направя ако имах 2 Ригонди си има друг раздел....

Отговорено

Благодаря, често ми се налага да работя с кореселин и съм се снабдил със стъклени спринцовки още преди години...

Отговорено (Редактирано)

От гледна точка на китарджийската традиция, аз бих ползвал "баш си" EL84, въпреки,чe никога не съм слушал 6П14П и нямам идея как се сравняват като звук (а доколкото преметнах набързо данни, лампата е нещо като EL84). Не знам какво позволява изходният трансформатор, но ако бях на твое място, може би щях да почна от някакво подобие на Vox AC15/AC30 крайно стъпало, разбира се, преоразмерено според възможностите на останалите компоненти.

 

Как ти се струва идеята, за нещо като "половинка" AC30, или крайно стъпало, със характерната за него катодна RC група и подобен или същия фейз сплитер?

 

ac151959.gif

Редактирано от Evtim Djerekarov
Отговорено (Редактирано)

VOX ac 15 е страхотен усилвател (въпрос на вкус де).

Аз се опитах да направя AC15 heritagе по уж оригиналната схема.

В крайна сметка може да ползваш само захранващия блок, изходящия траф и в твоя случай рамката на шасито както си е и кутия.
Бях очарован от звука на демото - толкова ясен звънтящ звук. Супер гейн и състейн само с буустер отпред.

Поради уменията ми, получих страшно много бас и доста по-мътно звучене. 

Bright контрола ми се получи дефакто непотребен - някакъв си контрол за намаляване на и без това не толкова ясните и звънтящи високи.

С руски 2н2п и 6п14п, ev сериите съм убеден, че може да получиш страхотен резултат, но за изходния траф на ригондата, не знам :(.

---
В един друг бг форум, където между другото нищо не разбират от китарни усилватели, се опитваха да ме убедят че просто тр. да си взема хубав изходящ трансформатор, и да ми продадат такъв - правен в бг и се продава само на чифтове :D.

Aко изкараш ясния и звънлив саунд с оригиналния изходящ траф на ригондата и докажеш че става - евала :D.

 

Пожелавам успешен резултат, каквото и да избереш.

Редактирано от emosms
Отговорено

  Малко развитие по темата. Направих на пробна платка крайните стъпала с 6П1П и 6П6С, както и фазоинвертори за тях с 6Н2П, 6Н9С, ЕСС81, ЕСС83 и ЕСС85. Нарисувах им платки, поръчах ги и днес пристигнаха. Събота и неделя ще ги налепя и подхващам 6П14П и ЕL84. Добавих на крайното стъпало един ключ за смяна на режима - ултралинеен - пентоден  /по правилно е да се каже тетроден, защото и двете лампи са лъчеви тетроди, но както и да е.../.
 7981196a.jpg
 Стъпалата звучат различно в двата режима. С увеличаването на стойноста на R14 и R17 звученето се приближава до пентодното - намалява дълбочината на ОВ породена от ултралинейното свързване. При фазоинверторите почти не чувам разлика, с изключение на ЕСС85 - много по изразени ниски - със сигурност ще я имам в предвид като реша да правя усилвател за бас...

Отговорено (Редактирано)

^ Това заради лампата ли е, или заради режимът й? Едната има Ri = 65K, другата - 18K, различна стръмност и различен максимален аноден ток, което неминуемо води със себе си разлики, ако схемата не бъде променена в съответствие с ползваната лампа.

 

Иначе, не се сещам, какво друго би накарало лампата да се държи по този начин, понеже както знаем, триодите са доста линейни в и извън звуковия диапазон.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Отговорено (Редактирано)

^^

Никони,

C10 и C11 не са на място там. Елиминират същността на действието на R15 и  R16.
C6 и C8 са безмислени. Импедансът им в работния честотен обхват е в пъти по-голям от този на C7 и C9. С тях и без тях е все едно. Разбира се електролитите трябва да са изправни, за да е изпълнено това условие. 
C4 и C5 имат прекалено високи стойности. Дори без да се отчита изходният импеданс на фазоинверторното стъпало долната гранична честота е 7 Hz. С отчитане на изходния импеданс тази честота ще слезе доста по-ниско, а това е противопоказно за работния режим на изходния трансформатор.Долната гранична честота не бива да е под свободна 6-та струна (82Hz), или най-много да е малко под свалена 6-та - 70...65Hz. Това е в сила само, ако изходящият трансформатор е проектиран, конструиран и изпълнен за долна гранична честота  по-ниска или равна на посочените . В противен случай изходният трансформатор ще се насища, ще товари крайните лампи и ще изкривява сигнала.
   Това за повече ниски с ECC85 е нобосновано. В смисъл, че от лампа не може да се получат повече или по-малко някакви честотни обхвати. Съвсем друго е влиянието на РЕЖИМЪТ в който е поставена лампата. Имайки предвид, че ECC85 е лампа разработена за приложение в УКВ диапазон ( 60...110 MHz) , режимът в който трябва да се постави за нискочестотен усилвател ще бъде различен от този на другите посочени лампи. 
    ECC81 също иска различен режим спрямо другите лампи. Тя е с десетократно по-висок ток и по-нисък импеданс.
С други думи, употребата на различни лампи си иска различни режими и съответно различни компоненти, за да може да се сравнява тяхното поведение.
 
Постът публикувам със закъснение, поради проблеми с базата данни на форума от миналата нощ.
Редактирано от Parni_Valjak
Отговорено

 Под " направих фазоинвертори с 6Н2П, 6Н9С, ЕСС81, ЕСС83 и ЕСС85 " имах в предвид следното - първо подбрах от всеки вид, лампи с близки параметри на двата триода - аноден ток и коефициент на усилване, след това сметнах фазоинверторите със следните параметри - максимална несиметрия - 5% / зависи предимно от стойността на общото катодно съпротивление - R1+R3 /, преднапрежение на първите решетки - 1,5 - 1,8 волта / зависи от R3 - ток, напрежение, съпротивление и Георг Ом /, коефициент на усилване - 19 / зависи от R5 и R6 /....

 Валяк, най вероятно си решил, че просто съм прекопирал от някаква схема един фазоинвертор с катодна връзка, изпълнен с ЕСС83 и съм започнал да вадя едни лампи, да бучкам на тяхно място други и да се ослушвам за разликите - можеш да бъдеш сигурен че не е така - достатъчно грамотен съм да си сметна стойностите на елементите в какъвто и да е фазоинвертор, за да поставя различните триоди в относително еднакъв режим. Няма да публикувам изчисления, защото никого не интересуват. Съгласен съм за ЕСС85, че не би трябвало да има такава разлика в провежданите честоти, но е факт и става дума за много сериозна разлика - проверявах режима няколко пъти, променях го - с по ниско и с по високо преднапрежение, сменях коефициента на усилване, пробвах различни екземпляри, от различни производители и години, все тая - думкат си едни плътни ниски и това е... 

Относно С10 и С11 не съм съгласен, можем да поспорим, но нека да е следващите дни, че сега ми е претоварен "харда" с други неща.

 С7 и С9 не помагат с нищо, разбира се, но и не вредят - идеята беше да отвеждат по-добре високочестотните променливи напрежения от катода  и да спасят отчасти положението , когато изсъхне електролита... С оглед на първото стойността им трябва да е по-ниска в пъти, с оглед на второто - по-висока в пъти... По едно време си мислех да сложа паралелно един 10nF и един 2,2mF , неполярни, но по принцип цялата идея е почти безмислена. Така  си останаха по 100n - ни рак ни риба, просто защото остана място на платката...

 Не мисля че долната гранична честота която определят С4 и С5 има връзка с изходния трансформатор, но не бих спорил, защото не съм се замислял по въпроса. Просто този R-C филтър ще пропусне такава честота само ако тя се появи отнякъде... Ще попрочета по въпроса...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.