Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Отговорено

Виж, според току-що направените ми симулации, схемата е изчислена по-скоро за 5457. Но е нескопосана. Защо:

 

-Горе, в дрейна на всеки транзистор има товарно съпротивление (тримера) и байпас кондензатор към захранването (най-често 560pF в схемата), който да намалява усилванато на стъпалото във високи честоти. Отделно, след всяко стъпало има "филтърна секция", пак под формата на товар. Като прост пример, ако игнорираме филтрите след стъпалото и вземем само RC филтъра (тримера и кондензатора към 9V) се получава филтър, който си мени честотата на срез, в зависимост от позицията на тримера.

 

Като сменяме различни транзистори, в резултат на това, че за всеки транзистор трябва да настроим различна стойност на тримера, то настройваме и различна честота на срез. Именно затова ти звучи така, че едни транзистори "пропускат повече високи" от други.

Също така всички полюси/нули на последващите филтри също си променят честотите, като въртиш тримера (поради липсата на някакво импедансоопределящо съпротивление на "входа" на филтъра, буфер или тример за тази цел).

 

Например, тази същата схема, с J201 би имала много повече гейн (не, че J201 е много по-стръмен, но "реже" много по-рано). Освен това, за да си настроиш работната точка с тримера, J201 би изисквал 3-4 пъти по-голяма стойност на тримерното съпротивление, което означава, 3-4 пъти по-ниска честота на срез на гореописания филтър. Демек - с J201 ще звучи много по-набримчено, но страшно глухо, с така начертаните стойности.

 

С две думи - този ефект е един път, без човек да подбира транзистори (и да гледа да купува партиди с максимална еднаквост), да симулира резултати и при необходимост да променя стойности на компонентите - всяка бройка от този ефект ще е различна. Явно "проектантът" не е имал предвид никаква повтаряемост.

Отговорено

Така... става все по-интересно!

 

Първо да нека напиша нещо за транзисторите. Имам достатъчно бройки 2n5457, преди време ги бях поръчал от Farnell.

Схемата работи както с 2n5457, така и с j201. Лично съм направил тест (слухов), схемата си звучеше все така гадно, но това явно се дължеше на други фактори. Според мен j201 прилягат по-добре на ефекта, но тепърва ще се разбере кое ще пасне най-добре.

 

В линка, пуснат от Налбантов още в първия пост, прочетох няколко коментара, където се споменава, че ефектът върви много добре и на 18V.

Също така разбрах, че настройката на волтажа за всеки транзистор е изключително субективна щом се отнася до упътване (4.5V). Просто трябва да се действа по ухо.

 

Още нещо, за да не вървим твърде на сляпо. Смятам, че е редно да се знае първоизточника на тази схема.

http://www.carvinmuseum.com/pdf/amps/VL100%20&%20VL212%20Legacy%20Amp.pdf

 

Това е по-скоро за обща култура.

 

За момента това е от мен. Само да спомена, че поправих грешката си.

Утре в по-свежо състояние смятам да направя един малък тест преди да занеса платката при Евтим.

Отговорено (Редактирано)

^ Прочети горният ми пост. При тези схеми, както различия в транзисторите, така и различни захранващо напрежение тотално променя работните точки, режимът на работа, нивата на ограничаване, полюсите и нулите(честотите), дълбочините на филтрите и какво ли още не.

 

Добре е да предвидиш ключе, което може да байпасва изходната RCRC секция или поне половинката й.

 

Надявам се, започвате да разбирате, защо промишлеността (изключвайки AMT) избягва тази топология.

 

Прост пример:

В схемата на оригиналният усилвател, в плейта на втората лампа има филтър 220K / 560p.

 

В JFET схемата, 560p е копирано дословно, но реално тримерът ще има стойност 5-20К в зависимост от транзистора, което означава, че честотата на срез ще варира над 10 пъти, в сравнение с оригинала. Същото важи и за последващият филтър, който е дословно копиран, без да се има предвид, че ще се "храни" от значително по-нисък импеданс.

 

@Black Bird:

Ако достигнеш до много приемлив резултат, можеш да сложиш транзисторите на цокли, да ги извадиш и да им измериш Idss/Vp по схемката от някой от предишните ми постинги, и можеш да ги публикуваш в темата, за всяко стъпало.

Така, ще трябва доста да се подбират транзистори, но поне ще се знае, как да се постигне повтаряемост.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Отговорено

Да, започвам разбирам до голяма степен.

И все пак все още ми е интересно да се занимавам (най-вече, защото този път не съм сам).

Прочетох внимателно поста, единственото нещо, което мога да кажа, е, че "проектантът" не си е играл особено много.

Взел е оригиналната схема, сменил е лампите с транзистори и е сложил тримери, това е.

Lowpass филтрите във втората схема са дело на друг човек.

 

Ключета имам.

Отговорено

Това е една от причините "Dr boogie" според едни да звучи зле, посредствено, а според други много добре, за "транзисторен кривоч с екстри" но все пак според мен това с което сте се захванали е готино до толкова, колкото човек да си разцъка хобито, аз лично не бих направил платка за тази схема докато не се оправят всичките бъгове. Имайте предвит, че това ще звучи по същия начин като "Dr boogie"  с малки разлики и не си залужава времето и нервите.

Но въпреки това на мен си ми харесва и за това ще си събера още един.

:greenangel:

 

А сега работя по нещо доста интересно скоро ще пусна тема за това:

Как от 12V да изкараме 220V, а защо не 400V с което минаваме към следващия левъл подкарването на "ламби" в настъпи кутийки.  :coolp:

До момента имам изкарани малко под 300V с изумителните малко под 10mA, като гоня същия ефект около малко под 400V  :hooray:  а утре ще правя тестове какво става при късо и някои други претоварени ситуации  :blush:

Отговорено

Това определено ще бъде готина тема! :)

Успех!

 

Само искам да допълня, че намерих грешка във втората схема (тази на Gringo).

Крачетата на два потенциометъра (Bass 1 / Mid 1) не са свързани към кондезатори C20 (10nF), C21 (560pF) и C22 (560pF), а трябва да бъдат. Казвам го в случай, че някой реши да се включи по-късно, така че е добре да се правят внимателни сравнения между двата чертежа.

 

Вярвам, че схемата ще търпи промени в бъдеще, но това е за тази вечер (вече е нощ...).

 

Лека! :)

Отговорено

Значи взел съм елементи за 5 Карвина...в Понеделник ще търся стрип платки в  Пловдив. Ако някой му се занимава тази вечер нека да добави промените, но моля не променяйте тон-стака.

Също почнах една но само с керамични кондензатори. Искам давидя какви разлики ще има в звука.
Вече има един направен по точно тази снимка:

Leegazzy%2B-%2BCarvin%2BLegacy%2BEmulato

Отговорено

Само да питам. Първия е с резистори с големи ватове.
Днес почнах друг но с 0.6в

Ще има ли голямо значени в звученето = шума ?
Какви елементи ще са най добри?

Ако може някой да направи списък с точни стойности? Кондензатори и резистори. Сложих преди малко потенциометър на Гейна 1мегаом. Много по добре действа!

Отговорено

Явно все още не ми се спи.

 

Платката която направих съдържа 0,25W резистори, еднопроцентови (само един прави изключение), но 5%-ви също вършат работа.

Разлика в звука не би трябвало да има щом се отнася до различната мощност.

 

Според мен голяма част от подбирането на елементите е въпрос на експеримент. Разбира се, че има разлика между керамични, полиестерни, полипропиленови, електролитни, Mica и други видове кондензатори, както е важна и тяхната точност, но тук всичко опира до личния вкус на музиканта.

 

Моята платка е хибрид от полиестерни и керамични кондензатори, имам и един Mica (250pF). Но дали ще звучи добре накрая? За момента не мога да ти отговоря, до сега не съм чул звук, който да ми допада.

 

Схемата от "tagboardeffects" се различава от тази, с която разполагам от няколко години насам, по това, че веднага след 9 волтовото захранване има един последователно вързан резистор със стойност 100ohm, както и по това, че има грешка - "Presence" потенциометърът е обърнат, но това далеч не влияе на самата схема, просто посоката на въртене е обърната.

Отговорено

Забравих да напиша, че версията на Gringo (втората схема), която ползвам за моята платка, има и Lowpass филтрите на изхода точно преди Volume потенциометъра. Във версията на "tagboardeffects" ги няма тези филтри.

 

Лека! :)

Отговорено (Редактирано)

^^^

Най-малък шумов принос ще имат относително мощни (0.6 - 1W, че и повече) резистори, особено там, където има много големи стойности във високоимпедансни вериги. Най-нискошумящи се водят wirewound(жичните) резистори, но те обикновено са индуктивни. След тях(близо) са метал-филм резисторите, а като най-шумни се водят въглеродните(carbon composition).

 

За кондензаторите - добре е, в пътя на сигнала, да се избягват керамични кондензатори, а да се ползват silver mica(скъпи и редки, вече остарели), или най-практично Polypropylene (PP) film, Polyester (PET) film (Mylar) или по-компромисно Metallized film(PP, PET, PEN, PPS, PTFE).

По-добре за по-високи напрежения(100-250V), но не е практично да се прекалява твърде много с размера ( а и цената расте).

 

Иначе, относно стъпалата, ако няма да се ползва буфер(не винаги е практично), на мен подобно решение на пръв поглед ми се вижда, макар и компромисно, доста приемливо:

 

msiyac.jpg

 

Така може да изглеждат стъпалата за тази схема (Също така може долния край на C1, да отива на плъзгача на тримера). Разбира се, това не е решение, с което можете да си сменяте ей така J201, 5457, 4393 и каквото ви хрумне, но при избор на транзистор и малък подбор, или пък просто по-еднаква партида, е добро решение.

 

Резисторът R31 е голям около 50-70% от очакваното желано товарно съпротивление на транзистора и до голяма степен преобладава в определянето на честотата на срез на RC филтъра.

 

Резисторът R30 върши същата работа, що се отнася до последващият филтър.

 

Тримерът е поставен така, с цел при завъртане наляво (когато намалим товарното съпротивление на транзистора), "дясната" му част да расте като стойност и да увеличава изходният импеданс , виждан от филтъра , и обратно (когато увеличаваме товара на транзистора, съпротивлението между стъпалото и последващият филтър намалява, за да компенсира).

 

Това решение не е идеално, но мисля, че може да се постигне по-голяма повтаряемост с него.

 

По принцип, мога да си поиграя да изчисля стойности, с които схемата би била по-повтаряема и малко или много, по-близка до ламповия вариант, но не знам кога ще имам време за това. Направете тази, пък винаги може да се направи и един подобрен вариант, като се уточни схема.

 

@lyu_records

Схемата няма да звучи подобно на Dr.Boogie, първо защото 5457 имат 2-4 пъти по-голяма отсечка, която предполага по-голям входен динамичен диапазон, а филтрите в схемата са съвсем различни. Със сигурност ефектът ще реагира различно. Освен това, този няма толкова много гейн, колкото бугито. Според мен, този е по-китарджийски. Бугито е  един вид "JFET Metalzone", да се радват децата.

 

Добре е, че си играеш със step-up конвертори(но съвсем не е нещо ново или революционно, както звучи в твоя пост), но си мисля, че този въпрос не е за тази тема.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Отговорено (Редактирано)

Ето до къде стигнах. Има не много гейн. И един паразитен шум, който ще запиша по късно!
Поздрави! :) Чакам идеи за подобряване и ъпдейтната схема! Чарколяка директно в Скуаър 15 в ампче :)))

https://www.youtube.com/watch?v=1jK2EJ9o6LU&feature=youtu.be

Редактирано от Black Bird
Отговорено (Редактирано)

Ако трябва да има гейн, колкото оригинала, то е добре първият транзистор, да е 5457, 4393, КП303Е или нещо подобно, за да се справи с динамичният диапазон на китарата(Разбира се, стъпалото трябва да е оразмерено по съответният начин), а последващите стъпала трябва да бъдат реализирани с J201 или още по-добре - с по-стръмни транзистори с малка отсечка(Голям Idss от сорта на 1-2-3mA, при отсечка Vp от 0.5-0.8V).

 

Това е необходимо по следните причини:

 

-Първото стъпало трябва да започва да криви при входни сигнали с амплитуда поне 2 волта, но дори след това, да не реже съвсем рязко. Освен това, ако оригиналната схема се храни с напрежение 385 волта, а транзисторната - с 9, то това означава, че за да имаме подобно изкривяване, първото стъпало трябва да има около 385/9 = 42 пъти по-малко усилване, за да може да се постигне аналогичен динамичен диапазон.

 

-Следващите стъпала трябва да имат усилвания, еквивалентни на тези в ламповият първообраз. Например, при около 1 волт вход, на второто стъпало на ламповият вариант, се появява сигнал с амплитуда 42 волта, а при сериозно претоварване с 5-волта вход - 120 волта.

При един аналогичен транзисторен вариант, захранван от девет волта, тези изходни напрежения към входното стъпало биха били съответно около 1.2 / 3.1V. Вижда се, че за да имаме аналогичен динамичен диапазон при 40-ина пъти по-малка входна амплитуда, трябва да имаме относително стръмен транзистор с къса отсечка.

 

Ако например ползваме 5457, подбран с параметри, близки до 2.15mA/1.36V, то подходяща схема на първото стъпало била тази (R2 може да се замени с 5К тример):

 

359iqeo.png

 

Разбира се, има някои недостатъци или по-скоро усложнения:

 

-Изисква отрицателно напрежение, което трябва да се направи с помощна интегрална схема. Реално всяко стъпало би изисквало различно напрежение, което ще рече, че и за това трябва да има тример.

 

-Стойностите трябва да се закръглят до най-близките ( R6 е сложен наместо gain потенциометъра, все едно че е усилен на макс, а последният най-вероятно ще трябва да е 10К или 15К ако се намери).

 

-Умишлено изходният филтър е двойно по-нискоимпедансен от това, което човек би изчислил. Това е, защото

при нормално изчисление, изходната форма на сигнала при високочестотен сигнал със значителна амплитуда, започва да се разминава. Това се  получава, поради разликите между анодните характеристики на лампата и дрейновите характеристики на транзистора (последния работи в т.нар. пентоден режим).

В резултат на това, изходното ПРОМЕНЛИВОТОКОВО съпротивление на транзистора, не се мени с моментната амплитуда на сигнала по същия начин, по който това става при триода. Освен това, зависимостите са силно нелинейни.

Затова, през по-сериозното натоварване на транзисторното стъпало, се постига приемлив компромис.

 

От гледна точка на проектирането, за най-верни резулатати е най-подходяща следната процедура:

1. Прави се идеен симулиран проект със осреднени параметри на транзисторите.

2. Подбират се подобни транзистори, като се сортират близки транзистори за всяко стъпало.

3. С осреднените транзистори за всяко стъпало се препроектира схемата, чрез симулация.

4. Произвеждат се бройки.

 

Така се пести време, иначе ако човек трябва да смята всеки ефект....

Редактирано от Evtim Djerekarov
Отговорено

Вчера сглобих платката обратно, заедно с корекциите. Тръгна, днес направих и малко аудио демонстрация.

Първото стъпало е с транзистор 2n5457, останалите са с j201.

Ето една снимка на сегашното състояние на ефекта:

P1080206_zpscf22973f.jpg

 

Щях да кача аудио файловете в Soundcloud, но има някакъв проблем със самия сайт.

Поради тази причина ги качих в друг сайт. Само искам да вкарам малко информация относно записите.

Първият запис е направен по следния начин:

 

Китара -> Leegazzy -> MXR Ten Band Graphic EQ (старата версия, не новата) -> 15W кубе

 

Оттам ползвах микрофон с фантомно захранване, който влиза във външна аудио карта, която е вързана към компютър с DAW.

 

Причината да ми трябва допълнителен еквалайзер е поради характеристиките на самото кубе.

Ползвам го в домашни условия и върши добра работа за тази цел, но иначе звучи малко глухо, когато пускам разни драйвове във веригата, заради това винаги вкарвам допълнително EQ.

 

Линк към първия запис:

 

Leegazzy  (24 bit, 44.1KHz).wav

 

Тук започвам с bridge pickup, на 22-та секунда превключвам на neck, на 38-та секунда се връщам на bridge.

На 56-та секунда превключвам на паралелно вързани bridge и middle с малко намален Volume на китарата.

На минута и 28-та секунда се връщам на bridge и вдигам Volume потенциометъра напълно.

 

Вторият запис е направен по следния начин:

 

Китара -> Tube Screamer -> Leegazzy -> MXR Ten Band Graphic EQ (старата версия, не новата) -> 15W кубе

 

Tube Screamer-ът го ползвам като booster.

 

Линк към втория запис:

 

Leegazzy  + Tube Screamer (24 bit, 44.1KHz).wav

 

Започвам с neck pickup, на 15-та секунда превключвам на bridge, на 17-та се връщам на neck, на 47-та отново съм на bridge.

На 53-та секунда превключвам на паралелно вързани bridge и middle с малко намален Volume на китарата, но този път е пусната и Treble Bleed модификацията, която бях направил преди време на тази китара.

На минута и 20-та секунда се връщам на bridge и вдигам Volume потенциометъра напълно.

 

Извинявам се за замазаното ми свирене, не се бях разсвирил, а и съм в леко заспало положение.

Гейнът на ефекта според мен е достатъчен (имайте предвид, че в записите е на ниво 8 от 10).

Но определено има паразитен шум, което според мен е нормално като се има предвид какво следва след крайното стъпало.

Вероятно има още повече причини, но тук само специалистите могат кажат.

 

За момента това е от мен. Благодаря за вниманието! :)

Отговорено

Звучи супер!!! Браво!!! :)

Много по стегнато от моя макет. Но аз не съм правил промени.
Може ли да споделиш какви елементи си ползвал?

Списък евентуално? Ще ми са да пробвам различни версии. :) Много е повличащо и нямам търпение да пробвам промени.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.