Jump to content
Българският форум за музиканти

Tweed проект-симулатор


Recommended Posts

Идеята ми е следната - да се съберем няколко души(не физически, чрез интернет), да обменим четива, да попрочетем това онова, и да се опитаме да измислим солид стейт симулаторче на някой хубав лампов амп. Аз предлагам да се опитаме да имитираме някой Tweed модел, папример, защото до сега не съм чувал хубави симулации на такъв тип усилвател.

Ако има зарибени със някакво свободно време за целта, ще се радвам да поработим заедно.

 

Аз нямам достатъчно инженерни познания за да се справя сам, затова мисля, че ще е добре да помислим с повече хора. Повече глави мислят по-добре:bravo:.

 

Като отправна точка давам ето тази схемка:

bassman.gif

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 51
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Пожелавам ти успех! Ще ми бъде интересно да видя математическия модел, описващ всички параметри и поведения на Fender-a, включително електродинамичния модел на взаимодействие на озвучителното тяло (оригиналното) и усилвателя. Честотната характеристика за която мисля че става въпрос, изобщо не е единственото нещо, което има смисъл. Поради употребата на китарджийските усилватели предимно в нелинеен режим, описанието на математическия модел става толкова сложно, че една нобелова награда няма да ти стигне...

Понеже инжинерите от Fender се занимават с подобен проблем от няколко години, и все още имат проблеми, въпреки бая многото похарчени средства, интересно ми е кои мозъчни и финансови тръстове в България ще се заемат с тази "елементарна" задача?

А ако някой може да отдели времето си за препитание, кой ще го храни? А децата му?

После вече може да се види как ще бъде "преведен" на схемотехнически език този модел. И ако не може да стане с аналогова техника, ще трябва "малко" DSP...

И да не забравяме, че всичко до тук е апроксимация.... Дали някой ще плати за симулатора или ще си купи Fender-a?

Ако цялата работа ще стигне то поредното разочарование и даване на лошо име на подобна дейност (DIY),ще се увеличи броя на участниците във форума, които предпочитат оригинала - а те и сега не са малко.

 

Ето и няколко цитата от екипа на Fender, които може да са от полза:

 

"No one's keeping records, but engineers at Fender Musical Instruments Corp. (Scottsdale, Ariz.) think they're the world's largest users of vacuum tubes, which are made mostly in countries that used to be behind the Iron Curtain. Though Fender amps are using DSPs for more and more functions, semiconductors just can't do everything musicians want"

 

"We wanted to get the sound of the old vintage amps, so the three of us and some marketing guys went to New York City where we know a collector who has vintage Fender amps and other vintage amps, probably about 75 classic collector amps," Curtis said. "We spent two days in his building in Manhattan, playing amp after amp at incredibly excruciating volume. At the end, I thought I'd be happy if I never heard another amp in my life."

 

"At a macro level, things are very similar; they're very subjective. But on an actual level, they're very different." So different that Fender's team has a whole lingo written to describe the amp's performance. In an actual dictionary for terms, newcomers on the design team can learn that "crash" is the way that harmonies of the string cause clipping as the tones go from one hard limit to another. "Swirl" is what lets a guitarist hit a note and then stand there for seconds until the tubes finish their job. The marketing team, which includes people who have toured with the Rolling Stones and others, plays a big part in helping the designers figure out what musicians want in an amp."

 

За сега толкова, по нататък може още.

 

Happy day, and good luck!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Още един негативно мислещ човек. Не мога да разбера като не ти се занимава защо даваш мнения изобщо. Това е все едно аз да вляза в подфорум "търсят се музиканти" и да започна да обяснявам как няма смисъл да си търсите китарист, защото няма бъдеще в тая музика, а с какво ще храните децата си... Затова моля модовете да изтрият горното мнение, мисля че то няма място тук, в една чисто техническа тема. Не говорим за супер точен модел на целия амп, и за математически модели(математическите модели не са единствения начин за цифрова симулация, съществуват и модели, базирани на итерация, т.е. постъпкова промяна на всички параметри, точно както основната идея на SPICE симулациите). Аз смятам, че лампите не звучат така заради някаква магия. Не говоря за някакво супер-отдаване по проекта, просто ако на хората им е интересно, може да ми дадат по някое рамо със своите знания и опит.

 

Нека първо да се концентрираме върху предусилвателя, и върху 12АХ7-иците.

Според това, което съм прочел досега, звука им се дължи на следните неща -

 

1. Когато лампата е наситена в положителната половина на входния сигнал, електрони прескачат от катода и в в решетката, което води до поляризиране и промяна в преднапрежението на лампата, както и зареждане на bypass кондензатора на решетката. Това води до генериране на повече хармониции в тези промеждутъци от време.

 

2. Ето така изглежда характеристиката на 12АХ7 аноден ток/анодно напрежение:

 

12AX7.GIF

 

отделните криви са за различни напрежения на решетката.

 

Относно тази крива ще е добре някой да ме светне как точно може да се приложи тя, и каква е връзката и с съпротивлението анод/катод, и решетка/катод.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Браво, значи итерацията не е матаматика? А Spice е базиран не на математични модели, а на хорски приказки? Само дето някой се е жертвал, за да го направи, а друг да го ползва?

Човек трябва да може да преценява и да не се надценява. Особено когато говори във форум, защото тези които го слушат може да бъдат заблудени.

Не казвам, че не можеш да се занимаваш, дори е похвално. Но когато е разумно !

А що се отнся до триенето на чуждо мнение, това ми напомня и за други времена, и за други форуми. Тук всички са равни, поне доколкото могат!

А дадената информацията е ценна, поне поради това че е компетентна !

Бъди щастлив!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ако можеш да помогнеш помагай, не ти искам компетентния негативизъм в темата си. Разбираш ли - това е моята тема, и тя има някаква цел. Няма нужда някой да казва как еди какво си, то много трудно и т.н.

 

Пак повтарям, че не говорим за някакъв мега-точен симулатор, а просто за симулатор, както останалите симулатори като LXH2, SansAmp, и др. Разбира се, ако можем да го докараме поне малко по-добре, няма да е зле :cheers: .

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Бих ти помогнал, но първо трябва да се научиш на азбуката, после на граматиката, и т.н. Само ще кажа, че най-напред поне трябва да прочетеш Barkhausen за да коментираш лампи... иначе със същия успех може да правиш и сърдечни операции - какво толкова - режеш и готово.

И много обичам да ми казват "ти ми дай, без да се обясняваш..."

 

Е, прочети Barkhausen и той ще те светне, колко глупости си написал и в 1 и 2 точка.

Редактирано от Parni_Valjak
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Та така, първото нещо, което искам да попитам - понеже виждам, че дадените криви, като заместим R = U/I не дават това, което в datasheet-a е в графиката plate resistance/plate current, ми е интересно защо това е така?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

О, боже!?

Това е един от бащите на електроннолъчевите лампи. Професор в Дрезден, негов наследник е д-р инж. ВЕНЕЛИН ЯНЕВ.Чувал ли си

ЗА УРАВНЕНИЕТО НА BARKHAUSEN?

КАК ЩЕ РАБОТИШ С ЛАМПИ, БЕЗ ДА ЗНАЕШ ЗА КАКВО СТАВА ДУМА?

Не ми се сърди, но количеството знания които ти трябват са много.

Това се учи с години и още години. Не може да стане по интернет. Съжалявам.

Все пак оставам с най-добри пожелания! И спирам дотук.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Какво да ти кажа - по горе изтъкнах, че нямам особено добри инженерни познания(особено с лампи) неслучайно. Но все пак съм писал 2 симулации на полупроводникови педалчета, които звучат доста добре, и то без да правя математически модели на всичките стъпала на операционните усилватели :singer: . Мисля си, че и прилично добър лампов модел може да се направи без големи теоретични познания във областта на физиката(дай сега да симулираме и площта на електродите, температирата им, минималната енергия за отделяне на електрони и корекциите и, и качеството на ваккуума, както и веществото, поглъщащо свободни молекули разположено във вътрешната част стените на на лампата). Мисля, че с дадените криви, и малко разяснения по тях, както и внимателно анализиране на схемата, можем да се справим достатъчно добре. Нека бъдем практични.

 

Виждам, че разбираш, така че ако искаш можеш да подаваш по едно рамо.

 

П.С. Понеже контактувам с някои от разработчиците на китарен софтуер, както и съм чел доста статии, свързани със симулация на лампова техника, уверявам те, че първите изобщо не използват въпросното уравнение, и това изобщо не им пречи да изкарат новата версия на софтуера си. Даже с гордост мога да кажа, че за някои от модулите(полупроводникови) в тези небезизвестни програми, имам известен принос и аз :cheers: .

 

Нека поговорим за точка 1. Какво ти се вижда неправилно в нея?

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Добре, щом няма аргументи срещу точка 1, ми е интересно ако някой има отговор на въпроса ми в точка 2.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

аз съм повечето и нито един не ми хареса - едно е да слушаш записа, друго е да свириш с него, мисля че е възможно да се направи много по-добра симулация

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

O, да, по възможност, бих искал да се справим по-добре.

Сега ме домързя, утре ще постна схема на обикновен триод, и ще задам конкретни въпроси. Когато на грида нямаме преднапрежение, кривата plate voltage/plate current е много близка(в смисъл след нормализиране) с plate voltage на степен 3/2. при понижаване на напрежението на грида, обаче с увеничаване на анодното напрежение, кривите стават със все по-малка стръмност.

 

Значи разполагаме с 2 криви - преходната характеристика grid voltage/plate current, и характеристика plate voltage/plate current. До колкото подразбрах това са основните криви, по които трябва да се работи, и при това двете са взаимосвързани(т.е. при промяна на напрежевнието на решетката, се променя цялата графика plate voltage/plate current. Tова за сега ми се вижда доста сложно за симулиране. Също така, искам да чуя мнението ви относно поглъщането на електрони и от решетката, когато лампата е в насищане, и хармонициите, които може да генерира този ефект, поради самопонижаването на преднапрежението(в резултат на зареждане на кондензатора, свързан към решетката от тока, протичащ от катода през грида).

 

Предполагам, че за симулиране на тези криви ще се използват обикновени, или ценерови диоди, които имат подобна на логаритмична форма на прав ток/приложено в права посока напрежение в определена част от кривата.

Мисля, че тази крива(диодите) трябва да се използва в комбинация с някаква активна електроника, която динамично променя стръмността и "позицията" на кривата, в зависимост от напрежението на виртуалния грид.

 

Това са още предположения, ще видим какво ще излезе.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.