travelcaster2 Отговорено Април 17, 2013 Автор Отговорено Април 17, 2013 http://www.youtube.com/watch?v=qoRSa05hxlM 1 Цитирай
travelcaster2 Отговорено Юни 8, 2013 Автор Отговорено Юни 8, 2013 Размисли Цели континенти основават музикалната си култура върху пентатониката...Има изучени 5 вида пентатоники и неизучени 50 вида екзотични пентатоники. Всички те идват от Изтока. Европейската система мажор/минор е измислена...от някой псевдотеоретик. Седемстепенната гама мажор/минор е наложена в Западноевропейската музикална култура. Но в пентатониката 2 ноти липсват... Липсващите ноти при пентатониката са излишни, вредни, безполезни, объркващи, погрешно насочващи в друга посока, претрупани, преиграни, излишен кич, натежаващи, водещи до дисонанс, дезориентация, разконцертриране от тоналния център. Пентатониката може да се изобрази като по-стабилна геометрична фигура от септатониката. Тя е по-категорична в израза си. Прилича на простата истина. Мелодиите, създадени върху пентатониката са логични, изразяващи естествените чувства на човека. Пестеливата същност на пентатониката я доближава до поезия... 2 Цитирай
travelcaster2 Отговорено Юни 8, 2013 Автор Отговорено Юни 8, 2013 Размисли I Хвърлих едно полуотворено, подозрително око на учебника на колегата Ал. Райчев по хармония. Подозрението ми се потвърди. С риск да ми излезе име на човек, търсещ грешки в муз. учебници ще уточня, че тук няма грешки. Има селекция, предпочитания към определени стилове, епохи, школи, партийни повели и т.н. Умишлено или от незнание е пропусната една за мен немаловажна тема. Модална хармония Тема, заслужаваща 30 страници ще се опитам да представя диагонално в една... Старите ладове или modes могат да бъдат класифицирани в ред от светли към тъмни. Или от бодри, оптимистични към меланхолични, че до мрачни. От светли към тъмни: Лидийски, Йонийски, Миксолидийски, Дорийски, Еолийски, Фригийски. Локрийски е умален заради b5 и тази му нестабилност го изключва от тоналната му функция в музиката. Може би пренебрежителното отношение на класиците към ирландската фолклорната музика, изобилстваща от модална хармония предопределя неглижирането на тази хармония. Но тя намира приложение в рока и джаза. Пример1: Soldier of Fortune на Deep Purple. Тоналност Сол минор. Еолийски вид. Следва Фа мажор (Миксолидийски), Сол минор и Ре минор (Фригийски)! Доминантата, която според Европейската хармонична система трябва да е мажорна – не е! Следващите акорди са върху ладовете на Bb (Йонийски). Модална хармония... В нея има народна мъдрост. Пример2: Нашата песен "Идвай в моите сънища" (аз съм отляво на дясно втория). Отново Сол минор тоналност. Подобна хармония. Иван Калчинов демонстрира, че е в крак с модата на онова време. Но от къс хартия, писана "на коляно" ние направихме рок балада. В модална хармония. http://vbox7.com/play:f422bae0 1 Цитирай
ultramega Отговорено Юни 9, 2013 Отговорено Юни 9, 2013 Аз не разбрах кой е модалният момент в Пример 1 . Не съм го вадил това парче , а и избягвам да го слушам , но от написаното не ми стана ясно Цитирай
travelcaster2 Отговорено Юни 9, 2013 Автор Отговорено Юни 9, 2013 Сол минор е тоналността. Ако потърсим доминантовия акорд според функционалната хармония (3-те функции Тоника, Субдоминанта и Доминанта) той трябва да е Ре мажор. А не е! Акордът е Ре минор. Следователно това е модална хармония. Сол Еолийски (минорен), Фа Миксолидийски (мажорен), пак Сол, после Ре Фригийски (минорен) и т.н. Присъства и Bb Йонийски (мажорен акорд), Eb мажор (Лидийски) и До минор (Дорийски). Вярно, че е досадно, преекспонирано, вехто парче, но просто за него се сетих около полунощ. Цитирай
iliev.p Отговорено Юни 9, 2013 Отговорено Юни 9, 2013 А за колата върхът е, това е музикантският автомобил,да може да вози и уредбите(оборудването)а бе всичко е изчислено! Цитирай
travelcaster2 Отговорено Юни 9, 2013 Автор Отговорено Юни 9, 2013 Благодаря ти. Колата е легендарен модел. Тогава нямаше западни коли, знаеш. Тази я спечелих на търг за катастрофирали коли в сервиз Шкода на Ботевградско шосе. С челен удар! Добре, че двигателят (въздушно охлаждане) е отзад. А какви перипетии имахме с ремаркето, което закачихме на теглича. Дълга и забавна тема... Цитирай
Caprycorn Отговорено Юни 9, 2013 Отговорено Юни 9, 2013 Всъщност минорната доминанта се среща доста често. Ето един класически пример: Цитирай
ultramega Отговорено Юни 9, 2013 Отговорено Юни 9, 2013 (Редактирано) Извинете , че пак питам , но пак не разбрах : Bb C D Eb F G A Bb (ionian) C (dorian) D (Phrigian) - (D F A) Dm Eb (Lidian) F(Mixolidian) G (Aeolian) A (locrian) Да поясня , не споря а питам. Аз ли не разбирам понятието модален? Редактирано Юни 9, 2013 от ultramega Цитирай
travelcaster2 Отговорено Юни 9, 2013 Автор Отговорено Юни 9, 2013 ultramega, благодаря за интереса към темата. Макар, че има дълбоки корени модалната хармония се разглежда теоретично от скоро. 50-те, 60-те на миналия век. Един поглед върху мелодията на песента показва, че е композирана в Натурален = Еолийски минор. Обикновено сполучливата мелодия (тази, която стават хит) е толкова логична, че звучи без акомпанимент. Нещо повече; тя подсказва евентуалната хармония. Горе споменахме каква е хармонията на дадената песен. Ако Сол минор е тоника според мажорно/минорната система на Западноевропейската функционална хармонична система доминантата трябва да е Ре мажор (Ре Фа# Ла). Това Фа# променя скалата от Натурален минор в Хармоничен минор. В случая Сол Еолийски е тоника, а доминантата е Ре минор (Ре фа Ла). Това наричаме Модална хармония. Погледни какви са модалните акордови групи за Еолийски в тази табличка. 6-те акорда, дадени тук (разбира се транспонирани за Сол) присъстват в песента. http://www.franksinger.com/Amusic/modal_prog.htm Цитирай
ultramega Отговорено Юни 9, 2013 Отговорено Юни 9, 2013 (Редактирано) Интересно ми е защото може би нещо ми убягва. Знам, че е честа практика да се използва т.нар. V chord (phrygian dominat) в минорна прогресия. Но в случая минорен акорд (vm) има ли качество на доминанта? Диатонично F, Gm , Dm са си все от Сол минор. Ако модална и диатонична прогресия е едно и също значи говорим за едно и също . Редактирано Юни 9, 2013 от ultramega Цитирай
travelcaster2 Отговорено Юни 10, 2013 Автор Отговорено Юни 10, 2013 (Редактирано) Мисля, че модална и диатонична прогресия е едно и също нещо. Но да изясним. При 4 минорни диатонични акорда: Дорийски, Фригийски, Еолийски и Локрийски - тоническият Сол минор в случая кой от четирите е? Разглеждаме останалите акорди от парчето и откриваме, че не пасват диатонично на трите. Пасват единствено на Еолийски. Някак си по-иновационно е да кажем: Това е модална хармония. :- ))) Редактирано Юни 10, 2013 от travelcaster2 Цитирай
parsekguitars Отговорено Юни 10, 2013 Отговорено Юни 10, 2013 Олео - Сони Ролинс Боп звук - стриктно спазване на зададената хармония , в случая -така наречения "квадрат" http://www.youtube.com/watch?v=2QmY3-rH6Qg Модален звук - спазват се само тоналните центрове и всичко е отвъд функционалността на акордите http://www.youtube.com/watch?v=A40dliuUUJ0 Фрий - отвъд законите , важно е все пак да не се загуби баланса , въпреки че в експериментите няма граници Цитирай
Лими Отговорено Юни 20, 2013 Отговорено Юни 20, 2013 Цели континенти основават музикалната си култура върху пентатониката...Има изучени 5 вида пентатоники и неизучени 50 вида екзотични пентатоники. Всички те идват от Изтока. Европейската система мажор/минор е измислена...от някой псевдотеоретик. Седемстепенната гама мажор/минор е наложена в Западноевропейската музикална култура. Но в пентатониката 2 ноти липсват... Липсващите ноти при пентатониката са излишни, вредни, безполезни, объркващи, погрешно насочващи в друга посока, претрупани, преиграни, излишен кич, натежаващи, водещи до дисонанс, дезориентация, разконцертриране от тоналния център. Пентатониката може да се изобрази като по-стабилна геометрична фигура от септатониката. Тя е по-категорична в израза си. Прилича на простата истина. Мелодиите, създадени върху пентатониката са логични, изразяващи естествените чувства на човека. Пестеливата същност на пентатониката я доближава до поезия... Това интересно разсъждение(което засега не мисля и не мога да оборвам) възбуди любопитството ми и ме накара да си задам въпроса: - кои от известните, общопризнати за гениални композитори през последните 400 години са композирали някакви произведения в "пентатоничен" стил? Ако някой знае за такива творби или поне части от тях, бих желал да ги чуя! Ако пък няма такива, тогава само "изтънчените" претенции на западноевропейската музикална култура ли са причина да липсват? Предполагам, че при Джордж Гершуин е възможно и да има такива моменти? Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.