vlex Отговорено Април 5, 2009 Отговорено Април 5, 2009 Ако рисуваш нещо не съм сигурен как ще хване шеллакът отгоре... Цитирай
coronel Отговорено Април 14, 2009 Отговорено Април 14, 2009 Здравейте! След като прочетох и последните постове се престраших и аз да се регистрирам. Имам почти същата задача и проблем като на mita4ki. Имам стара акустична Кремона, може би вече е на 25 - 30 години. Много си я харесвам и не искам да я изхвърлям, но милатата на нищо не прилича. Омазана, ожулена, ... мъка. От оня ден взех, че и махнах лака от лицевата част на тялото, но стана гаф. Мислех си, че плоскостта е еднородна, от една дъска. Оказа се, че това май е някакъв тънък шперплат, фурнирован отгоре и при шкуренето този фурнир се претри. Под него се показаха перпендикулярни жили от фладера на щперплата и стана много грозна картинка. Първоначалната ми идея беше да я напоя и лакирам с шеллак, но сега се налага да я боядисам. За да не загуби хубавото си звучене обаче не смея да използвам бои с пластификатори. Мисля да опитам с темперна боя и след финно полиране да я дополирам с шеллак. Знае ли някой как се боядисва акустична китара с боя. Видях една Yamaha, фабрично боядисана със завиден звук. Цитирай
Evtim Djerekarov Отговорено Април 14, 2009 Автор Отговорено Април 14, 2009 С темперна боя няма да стане. За напояване пък не може да става и дума - ключовата дума е "тънко". Най-добре прежали 160 лева и си вземи стагче . Цитирай
coronel Отговорено Април 15, 2009 Отговорено Април 15, 2009 Майко, прилоша ми като прочетох, че искаш да боядисваш (!) китара с темперна боя... ?!?...Защо така ... ти прилошава?!? Смятам да опитам и с пигменти, с цинково бяло и малко охра като ги свържа с шел фирниз. Първо ще опитам на някакви подобни мострени дъсчици. Ще дам сводка какво ще се получи. Опитвам се да намеря материал в които да има минимално пластифициращи вещества. По мои наблюдения, при изтъргване на лак от добри акустични инструменти, изтъргания лак се разпрашава. При изтъргване на лак от градинската пейка или от дървената дограма (колкото и отдавна да е лакиран) се получават "кожички". Да допълня, че шел фирнизите се използват за фиксиране на темперни рисунки и фрески, като освежават цвета и заздравяват положения пласт боя, а прониквайки през нея я свързват и с основата. Естествено в случая ще опитам да направя много тънък пласт. И все пак има "боядисани" акустични китари с добър звук, но каква е "боята" е тайна. Цитирай
vlex Отговорено Април 15, 2009 Отговорено Април 15, 2009 Далеч не е тайна и т гарантирам, че не е темпера Цитирай
ruidolff Отговорено Април 16, 2009 Отговорено Април 16, 2009 Евтиме, Владе, здравейте! По молба на coronel се включвам пак. Знам за тези китари с трислойни лица. Класическата аерография се прави с постни бои, които се състоят от пигмент, вода и някакво свързващо вещество - туткал, ПВА емулсия и под. Разбира се, това не е баш работа за любители, но нека не се правим на много велики. С малко мерак и повечко труд и внимание всичко се постига. Coronel, направи си достатъчно боя, за да покрие лицето, или целия корпус - както решиш, но боята трябва да е повече, за да стигне и остане. Използвай си темпера най-спокойно и си получи цвета, който те кефи. Освен с вода, разреди температа с малко туткал, първо го накисни и като набухне леко го загрей да се втечни и тогава го добави и разбъркай добре с температа. Трябва да получиш боя, която да може да се пръска, шприцва, ако нямаш друго, поне с устен пулверизатор. Боядисай една пробна дъсчица и като изсъхне, пръсни я с НЦ лак - тънък е и не разваля акустиката. На тази китара няма да направиш френч-полиш с шеллак, нито си струва, нито го можеш, нито имаш материали, пък се иска и голям опит. Като изсъхне лака на пробната дъсчица ще прецениш дали цвета те устройва или леко ще го промениш - към по-светло или по-тъмно, или в някакъв нюанс. После пръскаш китарата леко, без много да мокриш и сушиш, така на два-три пъти, докато стане равномерно. Като изсъхне добре пръсваш корпуса два-три пъти с НЦ лак и след всяко пръскане много внимателно шлайфаш с шкурка на дунапренова основа и много фина, без да натискаш, само сваляш косъма от настръхването на дървото. Всяко натискане ще свали от боята. Така че внимавай. С НЦ лак може да пръснеш още няколко пъти, докато позапълни и фиксира добре боята, но не бързай изведнъж да трупаш дебело покритие. За един ден можеш да пръснеш два пъти сутринта и два пъти следобед - интервал 2-3 часа съхнене и много леко шлайфане на косъма. Ако нещо запецнеш обади се пак. Айде, успех друже! Весели празници на всички от Рудолф! Цитирай
coronel Отговорено Април 17, 2009 Отговорено Април 17, 2009 Благодаря ти, ruidolff! След Празниците започваме забавлението. Така се случи, че рисувам от 40 години. Имам си компресори, аерографи, пигменти, туткал, желатин, сакъз, ...учил съм се на живопис първо с темпера, после с масло. Температа култивира чуството за цвят и е задължителен етап. Навремето в Академията учехме технология на изящните изкуства по Кирил Цонев. Бяха го обявили малко за демоде, но критиците не бяха на неговото ниво. Трябва да се чете повече. Интересно четиво за занаята ако някой се интересува: http://www.izkustvo.net/%D0%B7%D0%B0%D0%BD...BE%D1%82%D0%BE/ Тука не пише как се боядисва китара, но пише други интересни неща. Ще "постна" после за резултата. Ruidolff, още веднъж благодаря за отзивчивостта. Весели Празници! Цитирай
ruidolff Отговорено Април 17, 2009 Отговорено Април 17, 2009 Радвам се, че нещо помогнах, отново поздрави на всички и весели празници! Имах една квартира на пл. Народно събрание №6. Така че може да сме се срещали някъде по кръчмите. Може и да е във фотоклуба - тогава го водеше Жоро Папакочев. Или в галерията. Често работехме заедно с Огнян. Успех, coronel! Ако имаш още въпроси, моля, задавай ги, защото все може да изкочи нещо полезно за тези, които се интересуват. Рудолф Цитирай
koceko Отговорено Април 28, 2009 Отговорено Април 28, 2009 (Редактирано) сори за малко тъпия въпрос ама как се махат врътките на потенциометрите и дръжката на ключето ,че съм решил да боядисам Squiera Редактирано Април 28, 2009 от koceko Цитирай
koceko Отговорено Април 30, 2009 Отговорено Април 30, 2009 така де аз искам да махна пикгарда ама нали като го развия остават врьтките и ме е страх да ги напъна Цитирай
Slacoth Отговорено Април 30, 2009 Отговорено Април 30, 2009 ако не лакирам китарата дали пак ще си издава хубав акустичен звук? По скоро, като я лакираш ще и се скапе звука. Цитирай
vlex Отговорено Май 1, 2009 Отговорено Май 1, 2009 ^- Не е задължително, но е много вероятно. Иначе огледай капачките на потенциометрите - ако няма никъде болтчета отстрани за затягане към главата на пота, напъни малко по-силно и би трябвало да излязат... Поздрави, Влад Цитирай
Vrnko Отговорено Септември 16, 2009 Отговорено Септември 16, 2009 Нещо не разбирам Прочетох цялата тема (малко даже ме заболяха очите) и пак ми е като каша в главата. Значи: 1. Акрилни лакове могат да се ползват за муикални инструменти 2. Обаче и нитроцелулозни могат (веднага искам да уточня - виждал съм и кутии на които пише нитроцеллозна боя - ако се не бъркам и цвета който беше показан на капака е плътен някакъв - син, бял, червен .... т.е мисля че това не е лаково покритие а боя 3. Спрейовете се полирали кофти - ама ако човек няма с какво да напръска китарата не е ли все пак по-добре използва спей и няма ли спрейове на различна основа. И най-накрая как действат тия различни лакове и бои та развалят акустиката (някой от тях)? Последно кои лакове и бои са приложими за музикални инструменти - в интернет хората продават разни такива на кутиите им има картинка с китара - ама все си мисля че и тези на които няма китара но имат такъв състав могат да се ползват - как да разбера кои са? Цитирай
vlex Отговорено Септември 17, 2009 Отговорено Септември 17, 2009 (Редактирано) За домашни непретенциозни проекти спрейовете са ок. Оосбено ако нямаш компресор и бояджийски пистолет под ръка както и безпрахово климатизирано помещение, където да пръскаш. Полирането се отнася за лаковете, защото можеш да нанесеш ако искаш лака и с четка или валяк ( ), после обаче ще шкуриш като малоумен, докато стигнеш до нещо близко до състояние за полиране (ако не искаш да имаш стичания де). Много е сложно да се разбере става ли или не става боя/лак само по картинката... При електрическите инструменти влиянието върху звука не е толкова пагубно. При акустичните е вече много ясно осезаемо и във всеки случай не е препоръчително да пръскаш акустични китари с акрилни спрейове (не, че не съм го правил, но не останах очарован и възхитен от резултата). Някой ден дай боже да напрая възкресение на акустична дъска с шеллак. Поздрави, влад Редактирано Септември 17, 2009 от vlex Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.