Evtim Djerekarov Публикувано Юни 26, 2006 Share Публикувано Юни 26, 2006 (Редактирано) Вчера се вслушах в една песен(поп песен, в интерес на истината), където много ми хареса как вокала влиза в микса. Микса беше с дискотечен ритъм, но иначе сравнително динамичен и прозрачен във средните честоти т.е. не беше много интензивен. Певицата пееше леко, постановъчно, на главов регистър, изобщо пееше с лекия си "летлив" женски глас. Какво беше направено: Певицата беше записана с качествена техника(очевидно), като върху гласа и имаше само де-есер, и сравнително неагресивни настройки на еквилайзера. Интересното е това, че в гласа имаше много дълга еднородна реверберация(около 3 секунди време за затихване, с известен осезаем интервал, преди да започне реверберацията, и едно ясно повторение на оригиналния сигнал, само в началото на реверберацията, и то предимно във високите честоти, на съгласни като с и ш), но самата реверберация беше в диапазона около 400хц- 2-3Кхц, т.е. в реверберацията нямаше високи честоти. Това придаваше на певицата голяма яснота(понеже в гласа и имаше всички необходими честоти, а реверберираният сигнал беше глух, което създава психоакустично усещане за голяма яснота на оригиналния глас, въпреки, че всъщност той звучи съвсем нормално). Възможно е и ефекта да беше някаква реверберация с обратна връзка във себе си, зашото реверберираният сигнал ставаше все по-глух със затихването си. Нивото на реверберация не беше голямо, просто достатъчно, за да бъде чута при заслушване. може би реверберираният сигнал беше съвсем леко изместен в стереопространството спрямо основния глас. Друг ефект, който се получава от тази реверберация, е че се добива впечатление, че гласа преминава в някакъв топъл PAD на синтезатор, което поражда красива, като че ли божествена "аура" около гласа. Също така за засилване на това усещане, на определени моменти се включваше някакъв PAD, с произволни високочестотни модулации(онзи ефект, който често слагат, когато във филмите има падаща звезда, но с по-бавен пад на основната честота). Или ако все още не се сещате - ефект, който звучи като онези неща, с много метални пръчици на въженца , които хората понякога закачат над вратите в магазините, и металните пръчици зазвънтяват, когато отворите вратата. Върху него също имаше лека реверберация, и беше съвсем тих, колкото да направи по - "кристално" звучене. Предполагам, че на някое важно изречение в текста, може да се направи така, че основния сигнал(без реверберация) има някакъв LoShelf филтър със сила някъде 6-7 дБ, на около 2 Кхц, със невисока стръмност, и с течение на фразата честотата на филтъра се качва, и той играе все по-малка и по-малка роля, и гласа от глух става все по-ясен, така че все едно "изплува" от подобния на синтезиран, ревербериран сигнал. Този ефект може да бъде прилаган навсякъде, където текста на песента изразява някаква нежност или интимност, а инструментала отдолу е прозрачен и динамичен, и сравнително освободен от продължителни звуци(не перкусивни)във областта на средните и високи честоти. Редактирано Юни 26, 2006 от Evtim Djerekarov Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
bobalan Отговорено Юни 26, 2006 Share Отговорено Юни 26, 2006 много добро наблюдение. Дай да не се затормозяваме с обратни връзки в реверба - просто различните алгоритми затихват по различен начин. Човек търси и избира. А в случая става въпрос за спазването на правилото "най-късия ефект да е най-ярък, най-дългия да е най-тъмен" и поста ти е много ценен Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
yamaha Отговорено Юни 26, 2006 Share Отговорено Юни 26, 2006 много добро наблюдение.Дай да не се затормозяваме с обратни връзки в реверба - просто различните алгоритми затихват по различен начин. Човек търси и избира. А в случая става въпрос за спазването на правилото "най-късия ефект да е най-ярък, най-дългия да е най-тъмен" и поста ти е много ценен Абе това правило си има изключения...много често ползвам дълъг-ярък, който пасва много по-добре на инструменталната подложка и впива съответния глас в нея. А що се касае до слуховото изчисление на дължината на ривърба....много трудно е да определиш на ухо в комплексно парче дали ривърба ти е с 3 или 5 секунди...много често останалите 2 секунди просто не ги чуваш от това, което е под гласа (на принципа на МР3-ките и АТРАС компресиите) най-вече заради дефекта на човешкия слух. Много често съм се изненадвал когато имам нещо сглобено на канали...и ривърба на вокала перфектно се вписва в обстановката, че даже звучи малко сухо...а като му дам соло се оказва, че е украсен с такъв дълъг ривърб, че не е за вярване - всичко е въпрос на баланс. Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.