Evtim Djerekarov Публикувано Юни 26, 2006 Публикувано Юни 26, 2006 (Редактирано) Вчера се вслушах в една песен(поп песен, в интерес на истината), където много ми хареса как вокала влиза в микса. Микса беше с дискотечен ритъм, но иначе сравнително динамичен и прозрачен във средните честоти т.е. не беше много интензивен. Певицата пееше леко, постановъчно, на главов регистър, изобщо пееше с лекия си "летлив" женски глас. Какво беше направено: Певицата беше записана с качествена техника(очевидно), като върху гласа и имаше само де-есер, и сравнително неагресивни настройки на еквилайзера. Интересното е това, че в гласа имаше много дълга еднородна реверберация(около 3 секунди време за затихване, с известен осезаем интервал, преди да започне реверберацията, и едно ясно повторение на оригиналния сигнал, само в началото на реверберацията, и то предимно във високите честоти, на съгласни като с и ш), но самата реверберация беше в диапазона около 400хц- 2-3Кхц, т.е. в реверберацията нямаше високи честоти. Това придаваше на певицата голяма яснота(понеже в гласа и имаше всички необходими честоти, а реверберираният сигнал беше глух, което създава психоакустично усещане за голяма яснота на оригиналния глас, въпреки, че всъщност той звучи съвсем нормално). Възможно е и ефекта да беше някаква реверберация с обратна връзка във себе си, зашото реверберираният сигнал ставаше все по-глух със затихването си. Нивото на реверберация не беше голямо, просто достатъчно, за да бъде чута при заслушване. може би реверберираният сигнал беше съвсем леко изместен в стереопространството спрямо основния глас. Друг ефект, който се получава от тази реверберация, е че се добива впечатление, че гласа преминава в някакъв топъл PAD на синтезатор, което поражда красива, като че ли божествена "аура" около гласа. Също така за засилване на това усещане, на определени моменти се включваше някакъв PAD, с произволни високочестотни модулации(онзи ефект, който често слагат, когато във филмите има падаща звезда, но с по-бавен пад на основната честота). Или ако все още не се сещате - ефект, който звучи като онези неща, с много метални пръчици на въженца , които хората понякога закачат над вратите в магазините, и металните пръчици зазвънтяват, когато отворите вратата. Върху него също имаше лека реверберация, и беше съвсем тих, колкото да направи по - "кристално" звучене. Предполагам, че на някое важно изречение в текста, може да се направи така, че основния сигнал(без реверберация) има някакъв LoShelf филтър със сила някъде 6-7 дБ, на около 2 Кхц, със невисока стръмност, и с течение на фразата честотата на филтъра се качва, и той играе все по-малка и по-малка роля, и гласа от глух става все по-ясен, така че все едно "изплува" от подобния на синтезиран, ревербериран сигнал. Този ефект може да бъде прилаган навсякъде, където текста на песента изразява някаква нежност или интимност, а инструментала отдолу е прозрачен и динамичен, и сравнително освободен от продължителни звуци(не перкусивни)във областта на средните и високи честоти. Редактирано Юни 26, 2006 от Evtim Djerekarov Цитирай
bobalan Отговорено Юни 26, 2006 Отговорено Юни 26, 2006 много добро наблюдение. Дай да не се затормозяваме с обратни връзки в реверба - просто различните алгоритми затихват по различен начин. Човек търси и избира. А в случая става въпрос за спазването на правилото "най-късия ефект да е най-ярък, най-дългия да е най-тъмен" и поста ти е много ценен Цитирай
yamaha Отговорено Юни 26, 2006 Отговорено Юни 26, 2006 много добро наблюдение.Дай да не се затормозяваме с обратни връзки в реверба - просто различните алгоритми затихват по различен начин. Човек търси и избира. А в случая става въпрос за спазването на правилото "най-късия ефект да е най-ярък, най-дългия да е най-тъмен" и поста ти е много ценен Абе това правило си има изключения...много често ползвам дълъг-ярък, който пасва много по-добре на инструменталната подложка и впива съответния глас в нея. А що се касае до слуховото изчисление на дължината на ривърба....много трудно е да определиш на ухо в комплексно парче дали ривърба ти е с 3 или 5 секунди...много често останалите 2 секунди просто не ги чуваш от това, което е под гласа (на принципа на МР3-ките и АТРАС компресиите) най-вече заради дефекта на човешкия слух. Много често съм се изненадвал когато имам нещо сглобено на канали...и ривърба на вокала перфектно се вписва в обстановката, че даже звучи малко сухо...а като му дам соло се оказва, че е украсен с такъв дълъг ривърб, че не е за вярване - всичко е въпрос на баланс. Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.