Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Публикувано

Здравейте. Някой може ли да ми препоръча подходящи струни за свирене на джаз, не само като марка, но и като дебелина? До момента свирих предимно с фендер 10-46, но искам да пробвам нещо различно за по плътен тон, нещо като Уес Монтгомъри (на ясно съм, че тонът му до голяма степен е повлиян от техниката с палеца).

Отговорено

Здравейте. Някой може ли да ми препоръча подходящи струни за свирене на джаз, не само като марка, но и като дебелина? До момента свирих предимно с фендер 10-46, но искам да пробвам нещо различно за по плътен тон, нещо като Уес Монтгомъри (на ясно съм, че тонът му до голяма степен е повлиян от техниката с палеца).

 

Да прав си най-важното нещо е как звукоизвличаш. Джазовите китаристи обикновено предпочитат дебели струни - 12, 13 даже и 14 сет. Някои обаче свират и с по -тънки - Мйк Стърн например. Скофийлд преди свиреше с 13 а сега мисля че сложи 11. Пат Матини ползва 11. Звука зависи още от китарата, усилвателя и помещението в което свириш. Някои ползват томастик (Бенсън) а други нормални (Матини, Стърн, Скофийлд). Пробвай да си поиграеш и с тонконтрола на китарата.

Стиви Рей Вон е свирил с 13ки но не звучи джазово - отново - важно е какво и как свириш.

 

Аз свиря с 12 и 11 сет ДаДарио.

Отговорено (Редактирано)

Здрасти!

 

 

Уникалният звук на Wes Montgomery се дължи на няколко фактора:

 

1. Техниката на свирене с предната част на палеца.

2. Дебели flatwound струни.

3. Полуакустични джаз китари с голямо тяло.

4. Лампови усилватели Fender, а в последните години от кариерата му и някои модели транзисторни усилватели.

 

Техниката му на свирене с палец е направо за отделна тема...

 

Wes е свирил с много дебели гладки (flatwound; известни още в Бг като "Томастик") струни. Най-често това са били Gibson HiFi flatwound strings, с дебелина E=.014, B=.018, G=0.25 (навита), D=.035, A=.045, E=.058.

 

Китарите, които Wes е използвал са най-вече вариации на модела Gibson L-5. Няколко от тях са били custom изработка. Албумът The Wes Montgomery Trio е записан с Gibson L-7 и усилвател Fender Deluxe, които Kenny Burrell му е дал назаем за записите. Barney Kessel пък му е дал назаем един Gibson ES-175 за записите на албума The incredible jazz guitar of Wes Montgomery (Wes дори е с точно тази китара на обложката, въпреки че единственото парче от албума, което е записал с нея е In your own sweet way).

 

Wes най-често е свирил с усилвател Fender Deluxe и по-рядко с Fender Twin. В по-късните години е използвал наравно ламповите усилватели, както и транзисторни Standel Custom.

 

Ако трябва да се обобщи, характерният звук на Wes идва от комбинацията палец, дебели струни, полуакустична джаз китара с голямо тяло и лампов усилвател. Повечето джаз китаристи използват подобна конфигурация (доста от най-големите са силно повлияни от Wes и свирят и с палец. Adam Rogers например е свирил само с палец около 4 години).

 

 

При избора на струни за добър джаз тон има няколко фактора - гладки (flat) или навити (round), дебелина и материал. За класически джаз тон (тип Wes Montgomery) удачен вариант са flatwound струните. Най-често използваните са D'addario и Thomastik. По-рядко, но също популярен избор са GHS Flatwound и La Bella Flatwound.

 

D'addario Chromes са изключително твърди струни (направени от сплав с хром), които имат характерен плътен и "тъмен" тон с много ясно изразени баси. Повечето китаристи, свирещи с такива предпочитат комплекти .011 и 0.12, въпреки че някои свирят и с по-тежките комплекти (Ed Cherry например използва комплект .015).

 

Thomastik Jazz Swing са изключително меки струни, с типичен "среднист" тон, с меки баси и ясни високи. Комплект .013 от тази серия на усещане е много по-мек от комплект D'addario Chromes .011 например. В общият случай, джаз китаристите ползващи тази серия струни се насочват към по-дебелите сетове - .012 и .013. George Benson има своя версия на тези струни - Thomastik G. Benson Jazz, които са само в два варианта на дебелина - .012 и .014.

 

Много е важно и на каква китара ще сложиш струните. На една от китарите ми (Gibson ES-175 - китара с плътен тон в ниския регистър) струните D'addario Chromes .013 дават толкова забасен тон, че ми е почти невъзможно да направя така, че 6 струна да не "бумти". За сметка на това пък с Thomastik Jazz Swing .013 китарата звучи супер в ниския регистър.

 

 

Поздрави,

 

Петър

Редактирано от kitaratapesho
Отговорено

Мерси много за информацията. Иначе въпросните струни ще ги слагам на Fender Strat American deluxe, която като цяло вади по-пронизващ тон (с предимство на средните и високите най-вече), поне такива са ми наблюденията. Играя си и с потенциометрите на китарата, но ми се струва, че се получава едно заглъхване освен омекотяването на тона, което гледам да го избегна. Но определен ще пробвам flatwound с по-дебел сет.

Отговорено

......................

 

И аз благодаря за интересното четиво. Изброените китаристи са едни от фаворитите ми, сравнителния анализ между тях е изключително полезен! :godbless:

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.