plamen74.72 Публикувано Февруари 21, 2012 Публикувано Февруари 21, 2012 Здравейте колеги! Въпреки, че повече от 17-18 години не съм се занимавал със свирене все пак, се надявам да ми отговорите на въпроса свързан с тактовете! Теорията никога не съм я учил, но съм свирил в градския духов оркестър на басфлигорна в Тетевенския духов оркестър! Позабравил съм доста, но попаднах на нещо много странно в един сайт, където са написали, че правото хоро е в такт 6/16, но според мен грешат, въпреки, че са написали, че инфото им е от БАН Според мен бъркат, защото това 6/16 са три такта от 2/4, а не един, както са го написали?! Ще ви бъда благодарен да ми обясните как стои въпроса с тактовете и как да ги определям?! Търсих програма (за Линукс понеже нямам пари за Уиндоус, а и Линукса, който ползвам е Бълкарски), но не намерих такава с която да се показва дадена мелодия какъв такт е?! п.с.Ако е нужно и линк към инфото ще дам, но ето цитат как са го сметнали там: Пайдушко хоро (2+3; 5/16) Четворно хоро (3+2+2 или 3+4; 7/16) Ръченица (2+2+3 или 4+3; 7/16) Дайчово хоро (4+2+3 или 2+2+2+3; 9/16) Трите пъти 2+2+4 Еленино хоро (2+2+1+2; 7/8) Хоро Елено моме (4+4+2+3 или 3+4+2+3; 13/16 или 12/16) Петрунино хоро (3+4+2+3, 4+4+2+3; 12/16 или 13/16) Ганкино хоро или Копаница (4+3+4 or 2+2+3+2+2; 11/16) Аcaнo млада невесто (3+2+2+2+2; 11/8) – хоро от Македония Шопско хоро (2/4) Хоро Бучимиш (2+2+2+2+3+2+2; 15/16) Право хоро (3+3 или 6/16) Йове, мала моме (7+11; 7/16+11/16 или 25/16) Санданско хоро (2+2+2+3+2+2+2+3+2+2; 22/16) Седи Донка (7+7+11, където 7=3+2+2 и 11=2+2+3+2+2; 7/16+7/16+11/16 или 25/16) Цитирай
Tozi Отговорено Февруари 21, 2012 Отговорено Февруари 21, 2012 (Редактирано) Я дай линк към сайта. По принцип правото хоро го обясняват по 2 начина. Първия е че е 2/4, а втория - 6/8 (6/16). Аз съм за втория начин 6/8 = 3+3 П.п.: 6/16 е по скоро четвъртина и половина отколкото шест четвъртини Редактирано Февруари 21, 2012 от Tozi Цитирай
plamen74.72 Отговорено Февруари 22, 2012 Автор Отговорено Февруари 22, 2012 В този сайт го видях това (на тази страница от сайта), накъде посредата на страницата има заглавие: Чие наследство са неравноделните тактове в българската музика? Видях го после и с Гугъл тук (PDF файл е страницата): http://www.google.bg...O5Dakasocrcc9ig До колкото си спомням тактовите видове са три основни групи: 1/ Прости;2/ Сложни тактове: ---- а/ равноделни; ---- б/ неравноделни; 3/ Тактова промяна Както вече казах, теорията не съм я учил, но това го помня според както са ми го казвали колегите по онова време, когато свирех с тях в оркестъра! Цитирай
мегатон Отговорено Февруари 22, 2012 Отговорено Февруари 22, 2012 Здравейте колеги! Въпреки, че повече от 17-18 години не съм се занимавал със свирене все пак, се надявам да ми отговорите на въпроса свързан с тактовете! Теорията никога не съм я учил, но съм свирил в градския духов оркестър на басфлигорна в Тетевенския духов оркестър! Позабравил съм доста, но попаднах на нещо много странно в един сайт, където са написали, че правото хоро е в такт 6/16, но според мен грешат, въпреки, че са написали, че инфото им е от БАН Според мен бъркат, защото това 6/16 са три такта от 2/4, а не един, както са го написали?! Ще ви бъда благодарен да ми обясните как стои въпроса с тактовете и как да ги определям?! Търсих програма (за Линукс понеже нямам пари за Уиндоус, а и Линукса, който ползвам е Бълкарски), но не намерих такава с която да се показва дадена мелодия какъв такт е?! п.с.Ако е нужно и линк към инфото ще дам, но ето цитат как са го сметнали там: Пайдушко хоро (2+3; 5/16) Четворно хоро (3+2+2 или 3+4; 7/16) Ръченица (2+2+3 или 4+3; 7/16) Дайчово хоро (4+2+3 или 2+2+2+3; 9/16) Трите пъти 2+2+4 Еленино хоро (2+2+1+2; 7/8) Хоро Елено моме (4+4+2+3 или 3+4+2+3; 13/16 или 12/16) Петрунино хоро (3+4+2+3, 4+4+2+3; 12/16 или 13/16) Ганкино хоро или Копаница (4+3+4 or 2+2+3+2+2; 11/16) Аcaнo млада невесто (3+2+2+2+2; 11/8) – хоро от Македония Шопско хоро (2/4) Хоро Бучимиш (2+2+2+2+3+2+2; 15/16) Право хоро (3+3 или 6/16) Йове, мала моме (7+11; 7/16+11/16 или 25/16) Санданско хоро (2+2+2+3+2+2+2+3+2+2; 22/16) Седи Донка (7+7+11, където 7=3+2+2 и 11=2+2+3+2+2; 7/16+7/16+11/16 или 25/16) Относно Правото хоро какъв размер е има различно обяснение,на практика защото в разните краища на България има различно разбиране за ''Правото хоро'' 1 Цитирай
plamen74.72 Отговорено Февруари 22, 2012 Автор Отговорено Февруари 22, 2012 Това го разбрах горе-долу, че в различните краища на България е така, но 2/4 не означава ли например, че в един такт има две четвъртни ноти (не е задължително да са точно четвъртини, но горе-долу толкова е в един такт от 2/4), а в 6/16 има шест шестнайсетини ноти в един такт? Нещо още не мога да го схвана това броене на тактовете?! Тук го прочетох как са го обяснили, но пак не го схванах?! Цитирай
parsekguitars Отговорено Февруари 24, 2012 Отговорено Февруари 24, 2012 .... един сайт,който може да е в помощ в тази посока: http://bouncemetronome.com/ .... ако човек няма някаква основа в посока - ритмика,полиритмика и метрика,мултиметрика - може и да се "побърка" .... ..... все пак.... сметнах че ще е от полза .... Цитирай
Mimirski Отговорено Февруари 26, 2012 Отговорено Февруари 26, 2012 (Редактирано) Привет и от мен Plamen74.72 . Ще се опитам да помогна Ти си обсолютно на прав път . В размер 2/4 има две времена - те могат да бъдат : 1 + 1 четвъртина + четвътина четвъртина + две осмини четвъртина + четири шеснайсетини и много подобни вариации в рамките на размер 2/4 сега и интересния въпрос за 6 /16 Прочетох , че се среща много рядко , това са две триоли в рамките на двата дяла които горе описах или: 1 + 1 3/16 + 3/16 / триола/ + /триола/ Надявам се да съм бил полезен . Поздрави ! Редактирано Февруари 26, 2012 от Mimirski Цитирай
misterj Отговорено Февруари 26, 2012 Отговорено Февруари 26, 2012 Не знам как ги изчислявате тези размери и тактове, особено последното, че 1+1 = 3/16 + 3/16. А ако тези от БАН са написали Еленино хоро (2+2+1+2; 7/8), то аз съм Академик от Луната. Цитирай
plamen74.72 Отговорено Февруари 26, 2012 Автор Отговорено Февруари 26, 2012 Ами по-горе в линка който дадох са го написали така изчисляването: Тактовите видове са три основни групи: 1/ Прости; 2/ Сложни тактове: а/ равноделни; б/ неравноделни; 3/ Тактова промяна; Ритъм: движението, което се изразява с логично последование на тоновете с различна трайност. Науката, която се занимава с ритъма се нарича „ритмика”. Метрум: при слушането на някои мелодии, особено на хороводни народни песни, се забелязва периодично повтаряне на силни (тежки) и слаби (леки) моменти. Те образуват метрума на песента. Метричните групи могат да съдържат две, три, четири и пр. метрични времена. Например: двувременния има две метрични времена, тривременния – три и тн. Размер: Метрум с конкретно определена и означена нотна стойност за отделното метрично време. Например в музиката двувременния метрум се отбелязва като 2/4 или 2/8, тривременния като ¾ или 3/8 и т.н. Абсолютната трайност на метричното време зависи от темпото. Такт: откъс от музикално произведение, който включва музикален текст от едно силно метрично време, непосредствено до следващото силно метрично време. Темпото се изобразява с цифри в знаменателя и може да е: бавно 2/4, умерено: 2/8 и бързо 2/16. Тактове: (1) Прости тактове: това са всички дву- и тривременни тактове. Двувременните имат едно силно и едно слабо метрично време, а тривременните – едно силно и две слаби метрични времена. а/ Двувременни прости тактове: това са най-разпространените в народната музика тактове. Записват се в размер 2/4, 2/8 и 2/16. Размерите 2/8 и 2/16 се използват много рядко, обикновено се срещат в състава на сложните тактове. Най-популярните хора са в размер 2/4: „Буряно, Бурянке”, „Ясна гайда”, Трите пъти, Касапско хоро, Уновата, Сборенка, Ръка, Клекаво хоро, Буенек, Данец, Опас, Водено хоро, Чирпанска леса, селско шопско, право хоро, дунавско и др. Брои се: раз-два или раз (и) два (и). б/ тривременни прости тактове: използва се размер ¾ или 3/8. Размер 3/16, както и 2/16 не се среща самостоятелно в народната музика. Среща се по-често сред песенния фолклор. Брои се: раз-два-три; (2) Сложни двуделни тактове: сложните тактове се образуват от сливането на прости. Примерно размер 4/4 е (2/4 + 2/4). Размер 4/4 се среща рядко, основно в народните песни, обикновено в бавно темпо. (3) Неравноделни петвременни тактове: в българската народна музика се срещат много песни, съставени от дву- и тривременни тактове. При тях двувременния такт следва тривременния и по-рядко обратното. а/ първи вид: 5/4, 5/8, 5/16 = (2+3)/4, брои се раз-дваааа. Народни танци в такъв размер са: Пайдушко хоро, Костенската, .Ючата и др. б/ втори вид: с тривременна група на първо място (3+2)/4. Брои се: раааааз-два. Рядко се среща в народните танци. Аз така и не го схванах, но дано някой дена да го разбера това броене! Цитирай
Mimirski Отговорено Февруари 26, 2012 Отговорено Февруари 26, 2012 Не знам как ги изчислявате тези размери и тактове, особено последното, че 1+1 = 3/16 + 3/16. А ако тези от БАН са написали Еленино хоро (2+2+1+2; 7/8), то аз съм Академик от Луната. Прав си пич , объркано съм го написал ...Имам пред вид , че при правото хоро в 2/4 бройш раз-два, раз -два и т.н. При 6/16 пак така раз -два , като "раз" е шеснайсетинкова триола , "два" също шеснайсетинкова триола или раздробени 3/16 +3/16 Така по-ясно ли е вече . Цитирай
misterj Отговорено Февруари 27, 2012 Отговорено Февруари 27, 2012 На мен ми е ясно какво искаш да кажеш, но ще объркаш някой друг, защото отново го пишеш погрешно. При тези триолкови шестандесетини не броиш раз - два, ами броиш раз-И. Значи - 2 шестандесетини са ти удар надолу и само надолу. Нямаш цял раз, както при 1 чвтвъртина. Размерът 6/16 е смешен и не мога да разбера тези от БАН защо изчисляват в шестандесетини, като може да си е по нормалния начин на осмини. Значи вместо 6/16 да се изпише 3/8 и по този начин вече ще разбере че няма как да броиш раз-два, защото в 1 такт имаш само 3 осмини. Или това си е половин такт 6/8 или след малка математическа операция става на 3/4. Вече повечето деца знаят, че 3/4 си е валс. За да няма излишни спорове, веднага бързам да си призная, че много рок парчета са в размер 6/8 и не звучат като валс. Цитирай
Mimirski Отговорено Февруари 27, 2012 Отговорено Февруари 27, 2012 Опитвах се да обесня какво са написали те Дали съм съгласен с тях си е друг въпрос . Хубава и спорна седмица ! Цитирай
Flame Отговорено Февруари 29, 2012 Отговорено Февруари 29, 2012 При тези триолкови шестандесетини не броиш раз - два, ами броиш раз-И. Там е работата, в случая става дума за двуделен такт, съставен съответно от два прости тривременни такта, т.е. 1 + 1. На теория обаче може да бъде възприет и като три двувременни (т.е. 2/16 + 2/16 + 2/16), т.е. 1+1+1. Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.